Gå til innhold

Hvorfor er det ingen kjærlighet for BMW Cabrioleter (E46/E88/E93)?


Werther
 Share

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som har lagt merke til at BMW-miljøet ignorerer 3-serie Cab?

E36 var populær i sin tid, og ser fortsatt ut til ha noen entusiaster som liker de, i hvert fall ifølge det som blir lagt ut på finn. 

E46 cabriolet derimot hadde aldri noen entusiaster, de har stort sett vært eid av eldre (med unntak av Kjennern), og alltid stått i skyggen av Coupe. Samme ser man med E93 som er fullstendig ikke-eksisterende på fora og langs veien blant entusiaster. E88 1-serie Cab lider samme skjebne, det er stort sett en jentebil  med liten motor. 

Med tanke på hvordan E30 Cab og delvis E36 cab gjorde det på markedet, så er det interessant å se hvor ekstremt lite populære moderne takløse BMWer er i markedet. 

 Kjører jo selv en Z3 - på mange måter en 90-talls parts-bin roadster med mange feil og mangler, men selv den får mer kjærlighet enn E46/E88/E93.  E85 Z4 ser også ut til å få oppmerksomhet, den holder prisene godt og ser ikke ut til å være mindre ettertraktet. 

Hva tenker dere om BMW og cabriolet? Er det rett og slett noe BMW ikke er flinke på?  

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine grunner: jeg er ingen stor fan av utseendet, dette gjelder cab generelt - ikke bare BMW. Jeg finner åpne vinduer i 60+ støyende og irriterende, mangelen på et helt tak gjør ikke saken bedre. BMWs problem med panorama-takluker som enten setter seg fast eller lekker virker litt skremmende når man tenker at hele taket kan lekke/svikte. En muligens irrasjonell frykt av å flippe bilen og bli til en pannekake.

Samtidig må jeg si at av og til så virker enkelte E93 litt kule når man ser de uten tak. Jeg er dermed ikke helt i mot for å eie en cab på et tidspunkt, men det kommer litt langt bak på listen over ufornuftige biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne skal en cabriolet være noe ekstravagant, og sånn sett faller de fleste modellene igjennom (også designmessig). Utgavene med foldetak blir vel stort sett aldri et vellykket design uansett hvordan man vrir og vender på det. Utelukker vi roadster, så er E64 6-serie cabriolet en av mine favoritter, tett etterfulgt av F12 6-serie cabriolet og G14 8-serie cabriolet. En roadster er vel stort sett designet som - nettopp en cabriolet fra bunn av, og der fungerer designet på en helt annen måte. E51 Z8 og E85 Z4 står seg som mine favoritter av roadstere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-serie, 2-serie, 3-serie, 4-serie, 6-serie ooog 8-serie cabriolet er flotte biler i alle chassis(gammel som ny). Jeg synes BMW kanskje er de som får til cabrioleter best. Klart andre merker har en og annen modell, men jevnt over får BMW det til gang på gang. Jeg tar ikke med roadster av samme grunn som Saltkjelen over. :) Alltid likt cabriolet og har alltid hatt lyst på, men alltid hatt plass til kun 1 bil så har jeg bare sett på mer praktiske biler. Når ungen(e) blir store nok og kanskje har flyttet ut så er planen i hodet mitt en cabriolet. Så får vi se om 20 år hva som er tilgjengelig :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode minner fra vel 20 år tilbake med en 96’ E36 320 cab. 
Den var blå, med blått tak og grått sportskinn.
Den gang var den glimrende, støyen ble litt vel sjenerende i tunneler.

Vind var mer fremtredende, men hadde man vindavviser over baksetene kunne man fint kjøre åpent på motorveiene... det var ikke 110 soner den gang!

Jeg er 74’ model, slik at 90 tallet lekegrind var tiden med myriader av E30 og E36 cab, syns E46 cab var - og fremdeles er svært elegant!

Ellers syns jeg LCI av Z3 er enkel å fin, samt 6 serien, men i en cabrio er motorlyd ekstremt viktig. Dette handler om følser og cabrio er en emosjonell bil som gir mye, brukt «riktig». 
Ellers så syns jeg evolusjonen av cabrio har vært fin, tøytak har alltid vært et must for meg, proporsjonene blir bedre, vekten lavere og det blir mindre komplekst. Samt bagasjerommet lider mindre.

Siste cabrio jeg kjørte var denne, en nydelig 328i med varme i nakkestøtten. En glimrende løsning rappet fra MB mener jeg å huske. Men nettopp en slik feature som gjør cabrio i Norge lettere og leve med og det gjør også sitt til at sesongen utvides i begge retninger. 
 

Skal absolutt ha en cabrio igjen, men bensin sekser, men tiden er ikke helt moden for den pr nå, men det gledes!

😎

 

BA5C34BF-FCB4-463D-9DD3-3486E53B59E7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Noen av bilene synes jeg er elegante. (Som E36 og E46), mens andre biler synes jeg er mindre vellykket. (først og fremst de med foldetak, som f.eks. E93 og F33). E30 cab synes jeg heller ikke noe særlig om. Men det blir nå uansett en smakssak.

Det som gjerne betyr noe er at en cab først og fremst er en væravhengig "glider", og ikke en aktiv kjøremaskin, slik man forbinder med BMW. De er også gjerne tyngre enn coupeversjonen. Slike faktorer kan medvirke til at f.eks E46 M3 er såpass tungsolgt som cab. For ikke å snakke om E93 M3, som jeg faktisk ikke kan huske å ha sett overhodet her i landet. Skulle jeg selv hatt E46 cab hadde jeg nok nøyd meg med f.eks. en 323i eller en 325i, og det gjelder nok flere.

 

Jeg synes at BMW er rimelig flinke på cab, (alt fra roadstere til 8-serie), men segmentet generelt fenger nok litt dårlig hos oss.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hvorfor er det så lite interesse for cab? Godt spørsmål egentelig. Selv har jeg aldri vært noen cab fan, liker designet på dem men ut over det så tiltaler ikke biltypen meg noe særlig. Tror kanskje det har noe med landet vi bor i, man har vel kanskje toppen to måneder i året hvor man komfortabelt kan utnytte en cab til dens fulle. Ut over det så synes jeg cab kjøring er en miserabel greie bestående av dårlige kjøreegenskaper, kompleks tak mekanikk, kulde, varmeapparat på full guffe og vindstøy. Man kan ikke kjøre på motorvei, i tunell kan du ikke høre deg selv tenke en geng. Jeg vil alltid falle tilbake på at bilmodellene med fast tak tilbyr mer bil for pengene, mer brukervennlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min 1990 E30 320i cab i 14 år, og er godt fornøyd med den.

Det er en veldig fin sommerbil med riktig motorlyd og plass til fire personer.

Ulempen er vel noe støy når taket er nede, men rolig kjøring i fint vær oppveier dette.

Liker også E36, E46 og nyere caber, men E30 er den første, og klassikeren. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ingen gode svar til deg @Werther, men kan prøve å bidra litt til temaet.

Jeg tenker at spørsmålet er kanskje kan deles i to:

1. Hvorfor er Cab'er ikke populære generelt uavhengig av bilmerke?

Her tenker jeg at det har mye å si med hvilket land vi bor i og at for den "normale" bilføreren så er en bil som skal brukes for transport A -> B uansett årstid/værforhold.  Og Cab'er kan også være upraktiske i en vanlig hverdag (lekkasjer, lett å bryte seg inn i, ødelaget takmotor, støy, ikke mulighet for takstativ osv...) Så allerede har Cab'er mistet en stor andel potensielle kjøpere/førere.

2. BMW sine Cab'er, hvorfor er ikke de så populære?

Her blir det mer vanskelig, men en ting er nok at de som er spesielt interesserte (oss entusiaster) ofte fokuserer på spesielle modeller og har fokus på sportslige kjøreegenskaper. Og historisk sett så har Cab'er vært uglesett på dette kontra Coupe/Sedaner osv.... Samt at dessverre for mange BMW'er sine Cab'er så ser det ut til at taket rett og slett bare er kuttet av (linjene matcher ikke helt).  Med unntak av Z modellene som er designet som Cab fra bunnen av (Nå er vel disse egentlig Roadstere, så kanskje feil å blande dem inn her).

Nå rent personlig, så var det å kjøpe min første Roadster en virkelig øye åpner for alternative måte å kjøre bil på.  Å kjøre med taket nede gir deg helt andre sanseinntrykk under kjøring og tillater deg oppleve f.eks kjøreturer i Norsk natur på en helt annen måte.  F.eks opp en fjellstigning i en dal og du har bortimot 360 graders utsyn under hele stigningen, helt fantastisk opplevelse. Jeg føler at med BMW sine Roadstere så er kjøregenskaper heller ikke mistet, heller tvert imot! En Z3 Roadster er morsom å kjøre så lenge man har gjort et par grep på understellet og dette nesten uavhengig av motor størrelse :wink: 

Men etter å ha gått rett fra Z3M Roadster til Z3M Coupe, så kan jeg helt ærlig si at en liten forskjell er det.  Forskjellen er vanskelig å forklare, hvis jeg skal forsøke beskrive det på en enkel måte så vil jeg si det slikt: At M Coupen (Z3 Coupe generelt) virker å gi meg enn anelse bedre/detaljert feedback via rumpe/rygg på hva som skjer med bakdelen og bakhjula f.eks under aktiv kjøring på bane og autoslalom.  Antar at dette er pga enda stivere karosseri med en Coupe kontra Roadster. Men forskjellen er så liten at jeg tenker forsatt at Roadster er enn bedre allround bil for en entustiast.

PS: kan nevne at begge klassene i forrige Autoslalom løp ble vunnet av Roadstere... (tror nok samme førere vil ha vunnet med tilsvarende bil med tak da :-D )  

PS2: benytter meg av å sjansen til å dele mitt siste bilde med Z3M Roadster og Z3M Coupe side om side før ny eier fikk Roadsteren... IMG_8806.thumb.jpg.f9c3e3fc9a1433babdc7e4f9a62ce75d.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha kjørt åpen bil i snart 10 år så er det helt sikkert at min neste bil også blir en kabriolet. Jeg kjører toppløst så fort det blir varmegrader og synes det er helt topp. Må bare huske og ta opp kalesjen før jeg kjører ut på motorveien.

Er ikke sikker på hvilke BMW det blir men synes at utvalget i Norge er lite. Kunne tenkt meg bla. en 4 serie cab men når det eneste som blir levert i Norge er M440i med x drive til over en million så er jo ikke det aktuelt. Da er den nye Z4en litt mer fornuftig priset og man trenger ikke største motoren i en cab. Jeg har nok et par år til med tenking foran meg før det blir en ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nei hvorfor er det så lite interesse for cab? Godt spørsmål egentelig. Selv har jeg aldri vært noen cab fan, liker designet på dem men ut over det så tiltaler ikke biltypen meg noe særlig. Tror kanskje det har noe med landet vi bor i, man har vel kanskje toppen to måneder i året hvor man komfortabelt kan utnytte en cab til dens fulle. Ut over det så synes jeg cab kjøring er en miserabel greie bestående av dårlige kjøreegenskaper, kompleks tak mekanikk, kulde, varmeapparat på full guffe og vindstøy. Man kan ikke kjøre på motorvei, i tunell kan du ikke høre deg selv tenke en geng. Jeg vil alltid falle tilbake på at bilmodellene med fast tak tilbyr mer bil for pengene, mer brukervennlig. 

Dette er vanlige betraktninger fra meningmann, tildeles så stemmer det hvis man spoler tilstrekkelig tiår tilbake.

Min E36 den gang var utstyrt med digital klima (!) og var kraftigere enn de man fant i sedan’en f.eks. Slik at den var ikke kaldere å kjøre enn vanlig biler på vinteren (dvs andre E36’er og dens like.

Ulempen var plastvindu bak, samt etterhvert noe slitasje på tøykalesjen, men den ble spylt med høytrykk og var tett og fin.

Det var noe mer støy, mer shaky i chassi om man kjøre over togskinner og slikt. Men kjørefølelsen blir mangedoblet kontra vanlig biler, man får inn alle duftene, lydene og man får et egen nivå av kjøreglede å cruise rundt i en cabrio .

Dette punktet blir forsterket i disse dager, hvor man er såvidt distansert fra kjørefølelsen, med mangel på støy og andre analoge opplevelser.

Slik at en cabrio for meg, blir en flott opplevelsen, spesielt nå i disse dager.

En moderne cab med varme i nakkestøtten kan nytes med taket nede fra Mars til Oktober, således blir det mer glede og timer i en slik en mange får i båtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Ron Jeremy said:

En moderne cab med varme i nakkestøtten kan nytes med taket nede fra Mars til Oktober, således blir det mer glede og timer i en slik en mange får i båtene.

Helt enig. Trenger forsåvidt ikke varme i nakkestøtten, hvis man er villig til å ta på seg lue og buff. Gjør dette selv og koser meg masse selv i lavere temperaturer. 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet 😄

20200906_192924.thumb.jpg.10f569595cf661abca6beff9f1441034.jpg

Så lenge det er 10 varmegrader og oppholdsvær går det fint å kjøre åpent. 

Selvfølgelig, en coupe er stivere og lettere, men jeg har blitt så gammel at det er deilig å bare cruise. 

Det eneste jeg misliker er profilen på kalesjen. Der er de fleste BMW  caber mindre pene. Der er faktisk Audi mye flinkere, stramme og fin i profilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Dette er vanlige betraktninger fra meningmann, tildeles så stemmer det hvis man spoler tilstrekkelig tiår tilbake.

Min E36 den gang var utstyrt med digital klima (!) og var kraftigere enn de man fant i sedan’en f.eks. Slik at den var ikke kaldere å kjøre enn vanlig biler på vinteren (dvs andre E36’er og dens like.

Ulempen var plastvindu bak, samt etterhvert noe slitasje på tøykalesjen, men den ble spylt med høytrykk og var tett og fin.

Det var noe mer støy, mer shaky i chassi om man kjøre over togskinner og slikt. Men kjørefølelsen blir mangedoblet kontra vanlig biler, man får inn alle duftene, lydene og man får et egen nivå av kjøreglede å cruise rundt i en cabrio .

Dette punktet blir forsterket i disse dager, hvor man er såvidt distansert fra kjørefølelsen, med mangel på støy og andre analoge opplevelser.

Slik at en cabrio for meg, blir en flott opplevelsen, spesielt nå i disse dager.

En moderne cab med varme i nakkestøtten kan nytes med taket nede fra Mars til Oktober, således blir det mer glede og timer i en slik en mange får i båtene.

Jeg kjørte en 2012 SL 350 for noen år siden som hadde varmluft som blåste ut i nakken, det var ganske snedig og helt klart noe som økte komforten betraktelig for dem som vil kjøre toppløst. 

Ellers så ser jeg du drar paralleller mellom Cab og båt. Da føler jeg at det må presiseres at det bør gjelde båt med vindskjerm type Daycruiser eller Cabincruser. Ellers så gjelder jo litt av samme prinsippet her når det kommer til væravhengighet. Jeg føler jeg kan strekke sesongen siden jeg har båt som man kan oppholde seg under kalesjen. Men det er jaggu ikke mer enn ett par måneder i året her det er komfortabelt å kjøre åpen båt. Fordelen med båt er at man kan kjøre i 5 knop og sitte skjermet bak vindskjerm, da blir det varmt, stille og lunt slik at man kan nyte å være på sjøen. Eller man kan kjøre 30 knop men da blåser det, bråker og blir kjøligere. I cab har du liksom ikke noe valg, passer seg ikke å kjøre i 25 km/t på E18 fordi det er mer behagelig (satt på spissen)😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...