Gå til innhold

Den store hybridbil-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

På 14.12.2024 den 11.00, Markus E30 skrev:

Er russisk rulett å kjøpe en X5 hybrid med slik km.stand😅 Disse bilene vil falle som en stein i pris. Ingen vil ha de etter passert 150k.

Moderatoredit: Innlegget er skilt ut fra finn.no-tråden. Det er stort engasjement rundt hybrid drivlinje, så hva er vel mer på sin plass med en egen hybridtråd?

Endret av Saltkjelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BMW E93, nå E63:-) skrev:

Er russisk rulett å kjøpe en X5 hybrid med slik km.stand😅 Disse bilene vil falle som en stein i pris. Ingen vil ha de etter passert 150k.

Hvorfor er det russisk rulett? Få høre 🤔

Jeg personlig tror at disse litt nyere ladbare hybridene vil ha en litt annen verdiutvikling enn det vi har sett de siste 10 årene. Da tenker jeg ladbare hybrider som er fra 2019/2020 og nyere. Jeg har følgende argumenter for at andrehåndsverdien for ladbare hybrider fremover kanskje ikke blir så ille som den har vært.

* El rekkevidde, forbruk og teknologi er mye bedre på dagens ladehybrider. Brukt riktig så fungerer faktisk dette slik det skal, det er først nå ladbar hybrid faktisk gir mening for veldig mange bilkjøpere.

* Fra 2014 og i årene fremover så ble det kjørt ganske aggressive kampanjer på alt av ladbare hybrider. Videre hadde de store avgiftsfordeler. Mange biler ble pumpet ut som senere havnet på bruktmarkedet. Slik er det ikke i dag og slik blir det heller ikke fremover, avgiftsfordelene fjernes helt fra April 2025. Det meste kommer til å dreie seg om elbiler fremover nå

* Det er fortsatt veldig…veldig mange mennesker der ute som ikke vil eller kan ha elbil. Nyere helt fossile biler er det manko på, og dette kommer ikke til å endre seg i årene fremover. Da vil en nyere brukt ladbar hybrid være ett attraktivt alternativ for veldig mange. Særlig hvis vi snakker om de typiske drømmefamiliebilene som X5, XC90 eller GLE. Biler som på bruktmarkedet blir tilgjengelige for en større kjøpergruppe. 

* Ryktet til ladbare hybrider kommer til å bedre seg fremover ettersom stadig flere av modellene har bedre teknologi og har bedre hybrid systemer. De tidligere ladbare hybridene bar ofte preg av å være hastearbeid, skudd sammen i en fart for å få ned produsentens CO2 utslipp. De ladbare hybridene som har kommet i de senere årene er bedre utviklet, teknologien er bedre bygget inn i bilene og drivlinjene er bedre tilpasset hybrid drift.

Nå er sikkert jeg litt farget av at jeg har en ladbar hybrid. Men det var en nøye avveining og stor prosess før jeg gikk til det steg å kjøpe en slik bil. Jeg er sikker på at min avgjørelse er riktig og snart ett år inn i eierskapet kan jeg si at så langt så bra 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt en særdeles avansert teknologi, som vil vere ekstremt kostbar og fikse på. Og langt ifra alle vil ha kompetanse og vilje til og fikse på det. Det er dyrt nok og fikse på en ren fossilbil når den har passert 150k, så kommer attpåtil all hybrid teknologien inni bildet. Og når en bil har passert 150k km får man ikke kjøpt noe form for garanti eller forsikring.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Skulebollen skrev:

Det er fortsatt en særdeles avansert teknologi, som vil vere ekstremt kostbar og fikse på. Og langt ifra alle vil ha kompetanse og vilje til og fikse på det. Det er dyrt nok og fikse på en ren fossilbil når den har passert 150k, så kommer attpåtil all hybrid teknologien inni bildet. Og når en bil har passert 150k km får man ikke kjøpt noe form for garanti eller forsikring.. 

Ikke uenig i dette, men vi snakker om en fire år gammel bil som har gått 177 000 km. Ikke en 10 år gammel bil som har gått 280 000 km, da kan vi begynne å snakke om at ting blir risikofylt. 

I mange tilfeller så kan en ladbar hybrid være langt mindre risikofylt hvis bruksmønster er riktig. Vi er en nasjon som driver med småkjøring, de fleste av oss kjører ikke mer enn 3-4 mil om dagen. Tenk om man kan spare fossilmotoren for denne slitsomme småkjøringen? En moderne dieselbil er full av dritt som skal gjøre EU fornøyde, masse fjas som med småkjøring går i stykker. Partikkelfiltere, EGR, Ad Blue og mildhybrid system (start/stop) som ikke kan deaktiveres. Det kan bli dyrt å reparere på dette også. 

Det er en bred enighet i befolkningen at ladbar hybrid ikke er bra, det mener jeg henger igjen i gamle fordommer fra en tid hvor ladbare hybrider faktisk var dårlige greier. Jeg tror vi skal gi ladbar hybrid 2.0 (Biler fra 2019-) en ny sjanse, det har iallfall jeg gjort 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Det er fortsatt en særdeles avansert teknologi, som vil vere ekstremt kostbar og fikse på. Og langt ifra alle vil ha kompetanse og vilje til og fikse på det. Det er dyrt nok og fikse på en ren fossilbil når den har passert 150k, så kommer attpåtil all hybrid teknologien inni bildet. Og når en bil har passert 150k km får man ikke kjøpt noe form for garanti eller forsikring..

Tryg har maskinskadedekning som gjelder oppad til 200 000km og kan tegnes før bilen har gått 180 000km. Jeg er ellers helt enig hva gjelder ladbare hybrider. Det er jo positivt nok at man kan foreta all daglig kjøring elektrisk (men da kunne man jo like gjerne kjøpt seg en helelektrisk bil fra start av..), men en bensinmotor som knapt får bevegd på seg (og de gangene den brukes, er det start/stopp/kald motor) kan neppe være spesielt gunstig.

Kunne man derimot fått en ladbar hybrid til å oppføre seg 100% som en fossilbil uten for mye mikk, så hadde man hatt en perfekt bensinbil (i dette tilfellet X5 45e) med verdens beste webasto. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det er jo positivt nok at man kan foreta all daglig kjøring elektrisk (men da kunne man jo like gjerne kjøpt seg en helelektrisk bil fra start av..), men en bensinmotor som knapt får bevegd på seg (og de gangene den brukes, er det start/stopp/kald motor) kan neppe være spesielt gunstig.

Men det du skisserer her er feil bruk av en ladbar hybrid. Er hensikten å kun kjøre elektrisk så kan man like gjerne kjøpe elbil, iallfall en liten en ved siden av til lokal kjøring. Men for å ta meg selv som eksempel da…jeg bruker hybrid helt riktig. Vi kjører kun elektrisk i hverdagen, men en til to ganger i uka så skal vi lenger enn det den elektriske rekkevidden rekker til. Særlig nå på vinteren. Da kjører jeg fossilmotoren, og da kjører jeg den i Sport Individual med alle parametere satt i Comfort. Da har jeg en 100% fossilbil, eneste bakdelen er de ekstra kiloene med batteri man drar på og at motoren stopper når man stopper i kryss eller legger inn revers. Dette løser jeg ved å vippe den over i DS samt bare planlegge litt så man slipper å rygge. Etter snart ett år med denne bilen så går det faktisk forbausende bra, hadde selvsagt vært lettere med en full fossilbil men dette er ett kompromiss jeg har inngått. 

Jeg forstår skepsisen til folket her, men jeg er helt dønn ærlig når jeg sier at dette faktisk funker veldig bra. Men det som funker for meg funker sikkert ikke for andre, men sånn er jo livet. Jo det er noen svakheter, men det er det med alt. Verden er ikke lenger så perfekt som den var når vi kunne kjøpe ny E39 med skuddsikre bensin sugemotorer, fjellsolid kvalitet og nydelig design. Man kan legge seg ned å gråte (ergo det samme som å gi opp…altså kjøpe elbil) eller man kan prøve å gjøre det beste ut av den teknologien som er å få tak i. Man gjør sine egne valg basert på hva man tror er best for seg selv 😀

Dette med drivlinjer i bil er litt som med politikk og religion, det vil ALLTID være uenigheter om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hybridbil er så sensitiv at man ikke kan bruke den "som en vanlig bil" (at man havner i den posisjonen at man angivelig bruker bilen feil), men må hensynta kjørestil for at den skal gå elektrisk 6 av 7 dager i uka, mener jeg i alle fall at argumentet mitt står seg (kanskje enda bedre enn noen gang). Kommentaren om å legge seg ned å gråte (...altså kjøpe elbil) blir i beste fall ironien selv når man aktivt velger å kjøre en fossilbil i elektrisk modus mesteparten av tiden. :) 

Å måtte tvangskjøre bil i sportsmodus, vippe girspaken over i sport, holde brems og gass inne samtidig etc. for å få bilen til å oppføre seg som en selv ønsker føles i mine øyne mer stressende ut enn å måtte plugge i en lader på langtur. Attpåtil adlyder ikke bilen ordren om å la motoren gå når man skal rygge (eller så må man planlegge kjøringen for å unngå rygging.. :blink:). Ikke helt slik jeg foretrekker et bilhold, men jeg har aksept for at andre ikke bryr seg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Å møtte tvangskjøre bil i sportsmodus, vippe girspaken over i sport, holde brems og gass inne samtidig etc. for å få bilen til å oppføre seg som en selv ønsker føles i mine øyne mer stressende ut enn å måtte plugge i en lader på langtur. Attpåtil adlyder ikke bilen ordren om å la motoren gå når man skal rygge (eller så må man planlegge kjøringen for å unngå rygging.. :blink:). Ikke helt slik jeg foretrekker et bilhold, men jeg har aksept for at andre ikke bryr seg. :) 

dette er en veldig god grunn til å ikke velge hybrid, jeg som sjåfør vil bestemme hvordan jeg skal bruke bilen. samme dritten som med nyere biler der du ikke kan deaktivere 100% lane assist, på grensen til farlig når du kjører på vinterføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangelen på muligheten for å skru av auto start/stopp er nok hovedargumentet for å velge bort hybrid for en god del her inne. Jeg er i hvert fall en av dem etter tre års med eierskap med 530e. Folk flest i landet som kjøper hybridbiler bryr seg derimot ikke om bil på samme måte som oss, og de gir vel blanke om motoren starter opp 30-40 ganger i løpet av en kjøretur. De tenker at det er sånn bilen skal brukes, og den skal jo uansett selges før garantien går ut så hvorfor bry seg om motoren har godt av dette eller ikke?

Jeg kjenner meg godt igjen i det @Fredrik 90sier om at man må planlegge turen for å unngå unødvendig start/stopp, men dette var en evig hodepine spesielt for meg som også hadde fjernet bakre lyddemper. Folk trodde jo hele tiden at jeg drev og tøffet meg når jeg skulle parkere.😅 For meg er det derfor mer behagelig å kjøre ren el eller fossil uten å måtte planlegge noe som helst.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Hvis en hybridbil er så sensitiv at man ikke kan bruke den "som en vanlig bil" (at man havner i den posisjonen at man angivelig bruker bilen feil), men må hensynta kjørestil for at den skal gå elektrisk 6 av 7 dager i uka, mener jeg i alle fall at argumentet mitt står seg (kanskje enda bedre enn noen gang). Kommentaren om å legge seg ned å gråte (...altså kjøpe elbil) blir i beste fall ironien selv når man aktivt velger å kjøre en fossilbil i elektrisk modus mesteparten av tiden. :) 

Å måtte tvangskjøre bil i sportsmodus, vippe girspaken over i sport, holde brems og gass inne samtidig etc. for å få bilen til å oppføre seg som en selv ønsker føles i mine øyne mer stressende ut enn å måtte plugge i en lader på langtur. Attpåtil adlyder ikke bilen ordren om å la motoren gå når man skal rygge (eller så må man planlegge kjøringen for å unngå rygging.. :blink:). Ikke helt slik jeg foretrekker et bilhold, men jeg har aksept for at andre ikke bryr seg. :) 

Hva faen skulle jeg valgt da? I stede for ladbar hybrid? Hele uka så driver vi å kjører korte turer mellom jobb, barnehage, fritidsaktiviteter og små ærend. Noen av turene er ikke på 5 minutter en gang, jeg husker med skrekk den dårlige samvittigheten jeg hadde for å kjøre korte turer med 540d som jeg hadde. Sånn som ting er nå så kjører jeg 2500 km på en tank med bensin, i stede for 1200,- i diesel i måneden så betaler jeg 250,- kr i strøm.

Hva synes du jeg burde valgt med ett slikt bruksmønster som jeg har? Elbil vil jeg ikke ha, fordi den samme bilen skal også tjenestegjøre som feriebil hvor vi kjører sydover i Europa. Jeg vil heller ikke bytte ut noen av de tre andre bilene mine i en elbil, E34en går ingen steder, E39 Alpinaen min forguder jeg og jeg digger min billige V8 E61 som fungerer som familiens nr 2 bil. Jeg har ikke sjans til å ha flere enn fire biler, det er egentlig en for mye samtidig som å bruke penger på noe jeg ikke vil ha (elbil) er helt uaktuelt for meg. Da handler det om å inngå kompromisser enten man vil eller ikke. Nei det er ikke optimalt, men når jeg legger godviljen til så får jeg det til å funke forholdene tatt i betraktning. Jeg skulle gjerne vært i din posisjon hvor jeg kunne hatt en klassisk BMW, en fet dieselbil, en V8 youngtimer, en fet elbil og en praktisk bil til lokalkjøring. 

49 minutter siden, Werther skrev:

 

No shit!

I tilfelle du ikke husker det - Du argumenterte helt likt når du kjørte diesel. 

 

Bare så det er sagt, mitt syn på diesel har ikke endret seg. Jeg mener fortsatt at diesel er det mest egnede drivstoffet til personlig transport. Stort sett så synes jeg diesel er overlegent det meste, det har selvsagt sine svakheter på lik linje med bensin, hybrid og elektrisk. Jeg håper at bruksmønsteret endrer seg med tiden slik at jeg kan gå tilbake til diesel igjen i hovedbilen. Jeg savner virkelig 1200 km rekkevidde, følelsen en av uendelige krefter i en sterk dieselsekser og autobahn forbruk på 0,65 l per mil 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 3 hobbybiler Fredrik og akkurat nå høres du ut som folk på Luksusfellen som sier at de gjør absolutt alt som er mulig for å spare peng og at ungen deres er lei seg fordi det ikke var å finne 200 spenn til å være med i en barnebursdag, samtidig som 2000 kr fløy ut på snus, kebab og kjøp av hair extensions samme uke.

Det blir litt absurde krav (for folk flest) når man skal beholde 3 hobbybiler og ikke ha elbil pga. langturer på sommeren. Sett fra utsiden så hadde sannsynligvis samtlige her heller kutta ned til 2 hobbybiler, en elbil for småkjøring og en turbil.

Det er jo litt artig at du legger opp turer uten rygging og planlegger flipping med girspak for å overstyre bilens standardopppførsel all den tid du kjører en dyr luksustraktor som X5 er ment å være. På et sett så heier jeg på deg fordi du opplever at det funker godt nok for deg og jeg kjenner meg litt igjen i slike situasjoner av og til, når andre mener at ting er teit, men man gjør det likevel. Samtidig er det lett å skjønne hvorfor du ikke greier å selge det hybrid-bruksmønsteret til så mange andre her inne. Objektivt sett blir det jo ganske dust at man i det hele tatt skal vurdere slike forhold som rygging på en bil utenfor vrakpant-prisklassen.

For å komme litt on-topic igjen, gullrekka nå også i en 4 av 5 knapper versjon:

Screenshot_20241214_230243.thumb.jpg.9efa89deb9ad1ea44a3fc317cf29662b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Hva faen skulle jeg valgt da? I stede for ladbar hybrid? Hele uka så driver vi å kjører korte turer mellom jobb, barnehage, fritidsaktiviteter og små ærend. Noen av turene er ikke på 5 minutter en gang, jeg husker med skrekk den dårlige samvittigheten jeg hadde for å kjøre korte turer med 540d som jeg hadde. Sånn som ting er nå så kjører jeg 2500 km på en tank med bensin, i stede for 1200,- i diesel i måneden så betaler jeg 250,- kr i strøm.Hva synes du jeg burde valgt med ett slikt bruksmønster som jeg har? Elbil vil jeg ikke ha, fordi den samme bilen skal også tjenestegjøre som feriebil hvor vi kjører sydover i Europa. Jeg vil heller ikke bytte ut noen av de tre andre bilene mine i en elbil, E34en går ingen steder, E39 Alpinaen min forguder jeg og jeg digger min billige V8 E61 som fungerer som familiens nr 2 bil.

Her forstår jeg ikke helt tankegangen. Da jeg hadde hobbybil, var det helt uaktuelt å kjøre noe annet enn den på ferietur.

Både e39 Alpina og E61 med V8 er gullfine biler å reise på ferie med.

Hvis jeg hadde 3 hobbybiler, hadde jeg ikke hatt noe problem med å ha en ren el-bil til de korte turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, E.C. skrev:

Du har 3 hobbybiler Fredrik og akkurat nå høres du ut som folk på Luksusfellen som sier at de gjør absolutt alt som er mulig for å spare peng og at ungen deres er lei seg fordi det ikke var å finne 200 spenn til å være med i en barnebursdag, samtidig som 2000 kr fløy ut på snus, kebab og kjøp av hair extensions samme uke.

Det blir litt absurde krav (for folk flest) når man skal beholde 3 hobbybiler og ikke ha elbil pga. langturer på sommeren. Sett fra utsiden så hadde sannsynligvis samtlige her heller kutta ned til 2 hobbybiler, en elbil for småkjøring og en turbil.

Det er jo litt artig at du legger opp turer uten rygging og planlegger flipping med girspak for å overstyre bilens standardopppførsel all den tid du kjører en dyr luksustraktor som X5 er ment å være. På et sett så heier jeg på deg fordi du opplever at det funker godt nok for deg og jeg kjenner meg litt igjen i slike situasjoner av og til, når andre mener at ting er teit, men man gjør det likevel. Samtidig er det lett å skjønne hvorfor du ikke greier å selge det hybrid-bruksmønsteret til så mange andre her inne. Objektivt sett blir det jo ganske dust at man i det hele tatt skal vurdere slike forhold som rygging på en bil utenfor vrakpant-prisklassen.

For å komme litt on-topic igjen, gullrekka nå også i en 4 av 5 knapper versjon:

Jeg har to hobbybiler og to bruksbiler, 545en er ikke en hobby bil. Men dette er uansett for mye, jeg ønsker å ned til tre biler og da må noe bort. Planen er på sikt en familiebil, E34 og en entusiastbil som kan brukes hele året. Største utfordringen med fire biler er plass og at jeg ikke har tid til å holde dem slik jeg aller helst vil. Jeg mener…det går en hel søndag bare på vask av samtlige. Dillema er at familiebilen må kunne brukes på langtur, en entusiastbil som ville passet til dette (hvis familiebilen var en elbil) vil være langt utenfor mitt budsjett. Den må ha god plass og være driftssikker for at vi kan reise på tur. Også det faktum at jeg ikke vil eie elbil, det må da finnes andre løsninger enn elbil? (Jo, for min del ladbar hybrid).

Det er jo ikke noe problem å legge opp en tur uten rygging. Siste kjøreturen med litt lengde på som du tok så rygga sikkert ikke du heller. Jeg starter jo hver tur med å rygge ut av garasjen, men jeg venter jo til jeg kommer på motorveien med å starte motoren. Samme gjelder jo når jeg skal hjem igjen, starter opp i elektrisk...rygger ut av p-plassen og flipper den i sport når jeg begynner å kjøre. Eller jeg rygger på plass når jeg kommer frem, om motoren slår seg av i det jeg velger revers eller 8 sekunder senere når bilen er parkert spiller ingen rolle. Og om motor går av og på noen ganger når den likevel skal gå seg god og varm på motorveien rett etterpå ser jeg ikke som noe problem. Eneste gangene det blir litt frem og tilbake mellom Drive eller DS er i en storby med mange røde lys. Kryss og rundkjøringer klarer man som regel å forsere uten å måtte stoppe helt opp… Og skulle nå motor stoppe en gang i blant så er jo ikke det noe problem. Det viktigste er jo at den når driftstemperatur hver gang den startes. Men igjen, på motorveien på vei til f eks Oslo så kjører jeg bilen litt i lademodus så jeg får litt strøm på batteriet. Så flipper jeg den over i Electric når jeg passerer Filipstad. På Autobahn så regenerer den såpass under bremsing fra høye hastigheter at jeg alltid får masse strøm inn på batteriet som jeg kan kjøre på når jeg kommer til en by eller en kø. Hadde vært lettere med diesel så klart, skal ikke nekte for det. Men det er fint å kunne kjøre lokalt på ren elektrisk for så å bruke bensinmotoren til lengre turer.

Årsaken til at jeg ikke får solgt inn dette opplegget her er at folket her ikke har noe erfaring selv med en moderne hybrid med litt rekkevidde på. De har kun hørt historiene fra dem med 2015 330e eller tolv år gammel Outlander PHEV. Svigerfar har nyere ladbar hybrid, min gode venn @paukri har ladbar hybrid, min far har ladbar hybrid og alle har vi akkurat samme erfaringer. Alle synes dette er ett fint alternativt til elbil. Så det er vel kanskje litt som med elbil, man må ha litt erfaring med det for å forstå det.

25 minutter siden, Yngvejos skrev:

Her forstår jeg ikke helt tankegangen. Da jeg hadde hobbybil, var det helt uaktuelt å kjøre noe annet enn den på ferietur.

Både e39 Alpina og E61 med V8 er gullfine biler å reise på ferie med.

Hvis jeg hadde 3 hobbybiler, hadde jeg ikke hatt noe problem med å ha en ren el-bil til de korte turene.

Joda, vi bruker min Alpina B10 på litt turer rundt i Norge. Og den stranda oss på vei til Fyresdal med ei kjøleslange som røyk og holdt på å strande oss midt i Oslo sentrum pga dårlig jord på starter. Jeg stoler ikke nok på en eldre bil til at jeg vil kjøre til Italia i en gammel bil uten Isofix eller moderne teknologi. Jeg er ikke god nok til å skru til å fikse ting på en rasteplass mens kone og barn på 1 og 4 år risikerer å få resten av ferien spolert.

Alene kjører jeg gjerne mine gamle biler på Europa tur, da er det kun meg selv jeg har å tenke på. Men noen ganger er det greit med isofix, driftsikkerhet, Apple Car Play, adaptive cruisecontroll, gode lys for nattkjøring på Autobahn og god plass til bagasje. En F90 M5 eller G31 Alpina B5S ville vært midt i blinken, men de er dessverre langt utenfor budsjett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen burde sikkert ikke vært i finn tråden men…..

hvilke bekymringer har dere for at en hybrid stopper motoren av og til?

så lenge motor er varm og den varmen holder den en god stund så er det vel neppe noe mer slitasje at motor starter og stopper opp? Det er heller ikke tradisjonell starter på hybrider så vidt jeg vet som man skal være bekymret for.

det er egne typer hybrid-oljer for nettopp å understøtte start stopp hele tiden. Så så lenge man ikke kjører grisehardt på kaldt motor ser jeg ikke issuet med at den stopper opp når mann skal rygge, står i kryss etc.

ingeniører pleier faktisk å tenke litt når de driver på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...