Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 timer siden, Saltkjelen skrev:

@Ingvaldsen Det er riktig. Men to korte dopauser med lading og en lang lading når vi uansett spiste middag og shoppet, gjør det hele til å være nokså uproblematisk. Jeg hadde tatt samme stopp med samme lengde med M550en også. 😅

Det må være blæra som krymper med elbil🤪

Skrevet (endret)
On 7/18/2025 at 1:36 PM, Fredrik 90 said:

Porsche har blitt for store i Norge, rett og slett for mainstream. Da tror jeg det er vanskelig å opprettholde ett så skyhøyt nivå på kundeservicen. Videre så tenker jeg, litt vel kynisk dog men at det er forskjell på hva slags Porsche du kommer inn med. Jeg har en kollega som har en Taycan 4S, ikke vært så mye trøbbel med den men han var ikke videre fornøyd med kundeservicen hos Porsche Centeret på de reklamasjonene han har hatt. Så har jeg en bekjent som har en 911 GT3 og han ikke kan få skrytt nok av kundeservicen på samme Porsche Center. 

Virker som at 911 kunder får bedre behandling enn de som kjører smør og brød Porsche. 

Du er nok ikke den eneste som har denne erfaringen, og det gjelder nok ikke bare Porsche. Garantisakene jeg hadde på 530e var vesentlig mer kronglete å få igjennom enn med F90, hvorav alle problemer på sistenevnte har blitt fikset på garanti uten noe som helst motstand fra Bavaria eller Bilia.  

Endret av BrokeBoi
Skrevet
På 18.7.2025 den 13.49, ahj skrev:

Akkurat det kan jeg skrive under på. Fattern har 2025 Panamera, der var det noe AC problemer nå i varmen. Fikset på en dag, jeg hadde samme problem ish på min i fjor. Det var 7/8 garantijobber det før det var fikset. 

Hatt to Taycan'er etter hverandre. Var stor fornøyd med servicen jeg fikk fra PCO, aldri opplevd bedre service. Bilen fikk til og med stå inne i 3 måneder mens de ventet på deler. 

Porsche er vel en av få merker som tilbyr inntil 15 år garanti (PAW) på bilene sine.

Er medlem på i4 gruppa på Facebook, mange som er jævlig misfornøyde der også med servicen de får. 

Skrevet
8 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Det må være blæra som krymper med elbil🤪

Man skal ikke undervurdere blærekapasiteten til oss fossilbilister 👍 Har holdt meg fra Hirtshalts til München jeg, man da var jeg gul i øynene 😬 Men det er greit å ha muligheten til å kjøre så langt man vil da, gidder liksom ikke å la bilen diktere når jeg vil stoppe. Noen ganger stopper man etter 25 mil, andre ganger blåser man 80 mil i ett strekk.

Lengste jeg har kjørt elbil er en Mach-e fra Hamburg til Arendal (720 km) nå for ikke så lange siden. Selv med 540 km oppgitt rekkevidde så ble det tre ladestopp. Men fra Hamburg til Flensburg så går det jo unna, så det slukte jo alt som var av strøm. Igjennom Danmark gikk det i 120-130 km/t, det knerter jo batteriet fort. Men som @Saltkjelen er inne på så går jo lading smertefritt, ingen ladekø og det var ikke vanskelig å finne ladere. Det overrasket meg posetivt. Men pokker så dyrt! Men om jeg hadde brukt huet litt og holdt igjen, særlig på Autobahn så kunne jeg nok klart meg uten det siste ladestoppet. Jeg kjørte jo den elbilen som om det var en fossilbil så det er klart at litt av feilen ligger hos forbrukeren. Så med den erfaringen så kan jeg ikke si at elbil på langtur var noe som fristet til gjentagelse for min del, særlig ikke når jeg har kjørt denne strekningen sikkert hundre ganger med fossilbil og vet hvor forutsigbart og greit det er. Jeg gleder meg jo til A7 strekka mellom Neumünster og Hamburg hver gang, fri fart, seks felt, lite trafikk og stort sett rett som ei rullebane. Her var det kjedelig å kjøre elbil, du bare lå der med pedalen i teppet og sperra på 190 km/t uten noe annet en vindsus…faen så trist.  Det å må gå over 220 km/t og det må lage lyd for at adrenalinet skal få pumpa litt. Hver sin smak 😅

Skrevet
4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg får ikke stresstesta blæra på samme måte som deg med to timer til nærmeste nabo og pendling til jobb i en helt annen del av landet, vet du..🤪

ja nå har jeg faktisk kjørt lesja - arsvågen eller motsatt et par ganger helt uten å gå ut av bilen :P det er nesten 60 mil og 9-10 timer på en trasig dag, på natt så er jeg nede i 7 timer uten å kjøre noe særlig mer en 80+.

Skrevet

Jeg er helt enig i tankegangen om at bilen ikke skal diktere når du skal stoppe, og der kommer naturligvis elbil generelt sett til kort. For min del har jeg klokket et snitt på 25,9kWh/100km fra København til Amsterdam, noe som i realiteten gir en reell rekkevidde på 311km. Da har jeg kjørt bilen som om det en hvilken som helst annen bil jeg har, og ligger for det meste i intervallet 160-215km/t der det er fri fart, og fartsgrensen pluss moms ellers. For min del, har kroppen uansett et ønske om en liten pause etter så lang tid i bil - om så bare for å strekke litt på beina. Å kjøre 800km i ett strekk er i alle fall ikke noe jeg vil utsette min kropp eller andre medtrafikanter for. Nå skal det sies at jeg har en skade i høyre kne som skal opereres, som gjør at jeg uansett har et «medisinsk» behov for stopp lenge før bilen trenger et stopp. :) 

i4en er også pinlig nøyaktig med rekkeviddeestimering. Null problem å stole på oppgitt rekkevidde og trille inn til ladestasjonen med 5-6-7% igjen på tanken. 

En annen kjekk ting er jo at man får stå alene på relativt gode parkeringsplasser, uten alt for stor risiko for dørbulker og den slags. 
Sånn, får avslutte med et bilde for å holde meg nogen lunde til tråden  :) 

IMG_2509.thumb.jpeg.07614d407c657cbbf4eeccd8120a5111.jpeg

Skrevet
32 minutter siden, Saltkjelen skrev:

i4en er også pinlig nøyaktig med rekkeviddeestimering. Null problem å stole på oppgitt rekkevidde og trille inn til ladestasjonen med 5-6-7% igjen på tanken. 

En annen kjekk ting er jo at man får stå alene på relativt gode parkeringsplasser, uten alt for stor risiko for dørbulker og den slags. 
Sånn, får avslutte med et bilde for å holde meg nogen lunde til tråden  :) 

IMG_2509.thumb.jpeg.07614d407c657cbbf4eeccd8120a5111.jpeg

Akkurat det med nøyaktighet på estimert rekkevidde er faktisk gull verd. Sånnsett så har jeg troa på at man kan strekke strikken litt lenger med f eks en i4. En kamerat var i Bremen med sin i4, vet ikke hva han gjorde galt men han fikk sjelden noe mer enn 240 km rekkevidde på Autobahn. Da har han jo kjørt de samme veiene som deg. Jeg synes dette var alt for lavt, men kommer man over 300 km så er det innafor vil jeg si.

F150 Lightning som jeg har en del erfaring med nå er helt tullete nøyaktig på estimert rekkevidde. Den er oppgitt til 429 km, jeg kjørte 390 km og hadde 9% igjen. Man da kjørte jeg pent 😅

……

Men for å holde meg til tråden jeg også. Dagsferskt bilde av Alpina, ute å kjørte en søndagstur i 31 varmegrader 😎 Jeg må si klimaanlegget i E39 er imponerende til å være en så gammel bil. Mye mer effektivt enn mange nye biler, var nesten så istappene sto ut av ventilene i dasjbordet. Du vet den følelsen når du har kjørt lenge med klima på 18 grader også møter du bare en vegg med varme når du går ut av bilen 👍

IMG_4088.thumb.jpeg.9332f2961076db65eb9fef7de2e2c604.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Opprett ny...