Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
16 timer siden, papertiger skrev:

Egenhelg med kone og sønn i Bergen = klargjøring av biler til vinteren-helg! 
Vask, voks og hjulskift på 5er i klassisk vestlandsk hauststorm i dag, 2 av 3 unnagjort 👌

IMG_8804.thumb.jpeg.90e3a67b28584650ea4a1aff9e832a43.jpeg

En skam at det ikke er lov å kjøre uten skilt foran. Ser så sykt mye bedre ut

Skrevet
15 timer siden, liffi skrev:

Nå kjente jeg på stresset.. båten er enda på sjøen.. 🥶

Du bor jo i indre Oslofjord, kan vel ha båten ute hele året der 😎

Skrevet
On 10/31/2025 at 11:38 PM, Lars S said:

Ett lite tips, fyll kun 98 oktan. Jeg fylte 95 og den sluttet å bruke 8. gir og brukte 1,15 l/mil på pen langkjøring. Fylte opp med 98 igjen og alt ble etter hvert normalt igjen. Litt rart er det, men blir kun 98 heretter.

 

Siden ingen andre har spurt: 

Kan du utdype litt her?  Er jo sjelden man opplever særlig forskjell mellom 95 og 98, selv i 2025.

Skrevet
6 hours ago, Werther said:

 

Siden ingen andre har spurt: 

Kan du utdype litt her?  Er jo sjelden man opplever særlig forskjell mellom 95 og 98, selv i 2025.

Jeg spurte ikke for jeg lurte ikke. Hadde en trimma Mini Cooper S (den typen med den notorisk dårlige turbomotoren som drakk olje like fort som bensin), som fikk feiltenning (søk på R56 super knocking på google…) ved pådrag, bytta til 98 oktan og problemet forsvant helt. Kan tenke meg gutta i junaiten med den lavoktans drittbensinen de har der sliter mer med slikt enn her på bjerget. Så det er noe forskjell på den bensinen, men jeg trodde ikke en ny BMW ut fra fabrikk skulle trenge det, S-motor er eller ikke. Når det er sagt, så står det vel 98 oktan i tanklokket på ganske så nye Alpinaer også, ref naboen min inne på Tau med den middelhavsblå F06 B6’en som må ut til Nord-Jæren for å jakte superbensin.

Skrevet (endret)
7 timer siden, Werther skrev:

 

Siden ingen andre har spurt: 

Kan du utdype litt her?  Er jo sjelden man opplever særlig forskjell mellom 95 og 98, selv i 2025.

Ang 98 oktan så er dette veldig rart, men når jeg hentet bilen i Haugesund så gikk den fint og brukte 0,85 l/mil. Fylte 2 - 3 tanker med 95 oktan, og hadde 2 langturer med forbruk på over 1,1 l/mil, og den gikk aldri i 8. gir. Kontaktet forrige eier og han sier han kjørte kun 98 og hadde aldri gir problemene og høyt forbruk. Fylte 40 l 98 oktan og andre kjøretur etterpå sank forbruket med 20 - 30 % og den brukte 8. giret igjen. Den skal inn på service 14/11, men tror egentlig alt er ok nå. BMW har sagt de vil slette all adaptiv info som bilen har tilegnet seg så man starter litt med blanke ark. Mener det står 98 oktan i tanklokket på denne også, og minimum 95 oktan. Om bilen merker at det er 95 på tanken og bruker da ett annet styreprogram som drar ned tenning og gjør så den går kaldere er vel kanskje mulig? Er jo motor med høy trimmingsgrad dette, så blir vel kanskje som tuna biler som også måtte ha 98 oktan.
 

IMG_0778.png

Endret av Lars S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...