Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Robert @ Apex mener jeg er ganske spot on her. Og det gjelder nok ikke bare BMW, men BMW er et ganske ekstremt eksempel på grell identitetskrise som følge av at man har glemt litt hvor man kommer fra.

 

edit:

Når det gjelder selve nyttårs hilsenen så er det eneste forsvaret jeg kan prøve å gi bmw er at man med intensjon skulle skille på "gammelt" og "nytt"? Men det er tross alt over 10år siden det fantes noe sint selvpustende v10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes M2 CS var en verdig vinner av EVO testen, men på en annen måte så synes jeg det er litt rart også. Dette er på ingen måte en nyhet, og M2 CS er jo en modell BMW har lanserer for å melke M2 konseptet maks før ny 2-serie lanseres. Men, man kan kritisere BMW for mye om dagen men akkurat M avdelingen har stålkontroll på hva de gjør. De evener å lage biler konkurrentene bare ikke kan matche, det er tydelig når man ser testdueller mellom M, Audi RS eller AMG. 

Midmotoriserte superbiler har av en eller annen grunn aldri interessert meg nevneverdig. Jeg synes de er veldig flotte og sikkert helt rå å kjøre, men det er håpløst dyre biler, håpløst upraktiske og imaget er bare helt feil. En rett borti hugget her har kjøpt seg en helt ny Lamborghini Huracan EVO Spider. Sånt blir det jo snakk om, og overraskende mye i negative ordlag. Slike biler imponerer ikke voksne folk lenger, bare unger. Og ikke kom med "folk er bare misunnelige" helt ennå... Fordi det er en annen i byen som kjører Ferrari 812 Superfast, den har jeg aldri hørt noen si ett vondt ord om...den er bare helt awesome. For meg er en midtmotorisert superbil uinteressant, særlig når man får en Porsche 911 Turbo S med samme ytelser og vesentlig bredere bruksmønster. Eller enda bedre, du får M5 Competition med nesten samme ytelser med det er en bil du kan kjøre daglig. Hver sin smak 😀

1 time siden, Fredrik skrev:

Man merker allerede i dag forskjellen veldig tydelig når man f.eks akselererer ut av et kryss. De elektriske bilene bare suser fremover helt uanstrengt, mens jeg med dieselmotor og 120 HK/300 Nm må gi mye gass bare for å nogenlunde holde flyten. Det blir litt som med en gammel MB W124 200D (75 HK/126 Nm) for 25 år siden - ikke mye morsomt.    

Det må da være veldig slitsomt å drive å kjøre så hardt ut av lyskryssene, ikke særlig økonomisk for rekkevidde og strømforbruk heller. Man hører stadig de rareste argumentene for elmotor vs fossilmotor...nå gjelder det å komme seg rasket ut av lyskrysset. Jeg ser selvsagt hva du mener, at elbilene raskt og uanstrengt kan hente opp hastighet. Men du kan ikke skylde på at fossilmotoren er treig når du kjører rundt i en 120 hester diesel, det har du valgt selv. Som sjåfør av en 320 hesters diesel skal jeg love deg at det ikke er noe problem å uanstrengt komme raskt opp i hastighet. Det er da vel ikke normalt å launche ut av hvert lyskryss, og i så måte er min bil like rask ut som alle elbilene ved normal kjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg uenig Fredrik90, jeg har en dieselbil med 240isch hester og hadde f15 med 256hk. 
Audien som har kreftene helt fra bunn gjør aksen på en helt annen og stressfri måte, ja en 540d er nok like raskt, men den skal jage igjennom gir osv, det gjør ikke e-tronen.

Så man er raskere ute av kryss uten at det føles jagende med elbilen, den er også mye raskere på respons i hverdagen. Å komme kjørende inn i kryss og luka åpner seg så er elbilen der med engang, dieselbilen ligger ofte på andre eller tredjegir og skal gir ned osv. 

Det jeg savner med elbil er følelsen, girskiftet når du akser, lyden osv, men i kjørbarhet er det veldig mye mer positiv opplevelse en 3.0d i f15 jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg ser selvsagt hva du mener, at elbilene raskt og uanstrengt kan hente opp hastighet. Men du kan ikke skylde på at fossilmotoren er treig når du kjører rundt i en 120 hester diesel, det har du valgt selv. Som sjåfør av en 320 hesters diesel skal jeg love deg at det ikke er noe problem å uanstrengt komme raskt opp i hastighet.

Selvfølgelig har jeg selv valgt å kjøpe en Citroën C4 Picasso BlueHDi 120, men dette er ikke mitt poeng. Poenget er at utviklingen nå går såpass hurtig at om et par-tre år er selv ditt monster av en dieselmotor, om ikke treg så i alle fall ikke spesielt hurtig.

Det er heller ikke alle forunt å ha en dieselmotor som yter hele 320 HK. De fleste med en dieselmotor har under 200 HK (f.eks 520d) og her vil forskjellen om et par år være enda mer markant (også fordi man ellers regner med at en 520d går nogenlunde fornuftig).

Jeg tror at nettopp dette poenget er det som virkelig kommer til å føre til at elektriske biler griper om seg. Når selv relativt billige elektriske biler (sogar fra ymse kinesiske bilmerker) går tildels mye bedre enn f.eks tyske premium bilmerker med stempelmotorer (i alminnelige skandinaviske hastigheter) vil mange helt sikkert heller kjøpe en elektrisk bil. 

Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal mene om dette. Jeg elsker som sagt stempelmotorer som har karakter, men utfordringen er at elektriske motorer er så mye mer effektive (på godt og vondt). Jeg valgte en relativt billig og økonomisk alminnelig bil fordi jeg ikke visste når fremtiden kommer til Danmark. I dag er utfordringen i Danmark antall ladestasjoner. Nettverket er dårlig utbygget i forhold til i Norge og for alle praktiske formål er man avhengig av å lade hjemme. Dette er dyrt (strøm i Danmark er mye dyrere enn i Norge) og enn så lenge er dieselbiler økonomisk helt suverene i så måte.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvor mange som vil velge elbil fordi de aksellererer fortere enn en ICE-bil. Tror veldig mange ikke benytter fartsressursene til e-tron, i-pace eller ikke minst Tesla. Rett og slett fordi det under normal kjøring ikke er behov for det, og fordi det går ut over komforten. Jeg tror vi allerede har kommet til et punkt der selv mange ICE- eller hybrid iler er raskere enn det folk flest ønsker til normal bruk. I sentrale strøk blir det også færre og færre veier der det er lov å kjøre forbi, og mer og mer trafikk, så anledningen til å utnytte kreftene i bilen blir også færre.

Det vil selvsagt fortsatt være folk som ønsker kjappest mulig bil, men jeg tror de vil utgjøre en stadig mindre andel av kjøperne i tida som kommer.

Selv opplevde jeg å bli litt uvel da jeg lånte den elektriske Volvo XC40. Den er bare middels kjapp med sine 4.9 sekunder fra null til hundre, men et par maksaksellerasjoner fra stillestående gjorde meg faktisk kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot on @ogee1

Jeg tror heller ikke akselerasjon er det viktigste kjøpsargumentet for elbiler, og kommer heller aldri til å bli det. Økonomi er jo helt klart årsaken til at dette er lukrativt i Norge. Hvis man ser på alle de "folke elbilene" som slippes nå, så er det jo ikke sånn veldig mye hester eller akselerasjon i dem. VW sin I.D serie har vel rundt 204 hester, Skoda Enyak har mellom 146 hk og 265 hk. Mustang Mach-e har mellom 270 og 337 hk. De franske merkene kommer vel med noe elbil greier som har ett par hundre hester. Ta så med i betraktningen at disse bilene veier gode 500 kg mer enn tilsvarende fossilbiler. Jeg tror det kommer til å stoppe der vi er nå ang hestekrefter, førsteprioritet er å få klemt ut lengst mulig rekkevidde og kortes mulig ladetid på elbilene for vanlige folk. Samt få ned vekta og få opp energitettheten på batteriene. Greia er den at elbiler er under stadig utvikling, og det vil ta maaange år før utviklingen stagnerer og produktene begynner å bli "ferdig utviklet". På fossilbilen tok det nesten 100 år...men nå tror jeg ikke vi kommer lenger her. Derfor vil vi (globalt, ikke norge) nok være helt avhengige av fossilbilen i årene om går mens elbilene utvikler seg på sidelinjen 😀 Dette er iallfall mitt syn på årene fremover, så kan man jo være uenig i det.

Det der 700 hesters greiene Tesla holder på med er en blindgate. Iallfall hvis vi snakker produksjon og salg i stor skala, det der blir mer nisjeelbiler. Skal folk ha bil i den kategorien der så får man MYE mer kjøreglede ut av en 911 Turbo S eller M5. Og da snakker jeg ute i den store verden, ikke i Norge hvor en 700 hk Tesla koster det samme som en godt utstyrt treliters Audi A6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ogee1 skrev:

Jeg er usikker på hvor mange som vil velge elbil fordi de aksellererer fortere enn en ICE-bil. Tror veldig mange ikke benytter fartsressursene til e-tron, i-pace eller ikke minst Tesla. Rett og slett fordi det under normal kjøring ikke er behov for det, og fordi det går ut over komforten.

Jeg er enig i dette, men det er ikke helt dette som er mitt poeng. Jeg tenker mer på alminnelige akselerasjoner f.eks ut av et kryss i bytrafikk og mellomakselerasjoner generelt. De elektriske bilene gjør dette helt uanstrengt, mens f.eks alminnelige biler med vanlige motorer må ha relativt mye turtall for å følge flyten i trafikken.

En stor forskjell er imidlertid om man har automatgear eller ikke. Med et moderne automatgear legger man ikke i den grad så mye merke til forskjellen, men har man man et manuelt gear i kombinasjon med en relativt alminnelig motor begynner det nå å bli litt slitsomt for å si det på den måten.

Noen moderne biler er imidlertid spesielt optimert for hurtig bytrafikk (f.eks småbiler som VW Up og Citroën C1) ved at de er ganske agile 0-40 Km/t tiltross for små motorer og manuelt gear. De skal imidlertid piskes og ha mye turtall for å følge med når det går hurtigere.

Vår Picasso med manuelt gear er treg i bytrafikk hvis man ikke gir på med relativt mye gass, men er ganske hurtig i opptrekket så lenge man kan bruke tredjegearet (rundt 50-80 Km/t uten gi mye på).

Jeg merker meg at ganske mange biljournalister snakker i de samme termer. De elektriske bilene imponerer først og fremst fordi kjøringen er så uanstrengt og har en helt lineær levering av kraften (som selvfølgelig forsterkes av at man ikke behøver å geare og knapt kan høre drivlinjen).

Uansett så påvirker de elektriske bilene hastigheten på bytrafikken ved at den har gått betydelig opp i forhold til bare for noen få år siden. Jeg vet ikke om den samme forskjellen gjør seg gjeldende i Norge, men her i Danmark er dette nå ganske påfallende. Bytrafikken "stop & go" er mye mer hissig enn den var godt hjulpet av flere elektriske biler, ulike PHEV biler med elektrisk drahjelp og agile småbiler som er optimert for bytrafikk.   

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå en leiebil med dsg kasse. Grusomt å komme seg inn i trafikken på. Gi meg en manuell anyday hvor jeg kan kalibrere pådrag og mengde etter forholdene. Jeg mener jeg gjør dette bedre enn noe kjøreassistentsystem. Forstår den med at elbil er lettvindt i trafikken, for de aller fleste er dette en ny hverdag og man glir kjapt og sømløst i trafikken. Men én dreven sjåfør klarer det samme med en manuell dieselbil uten å tenke over det (når man ikke snakker flat pedal akselerasjon) 

Tror nok kjøremønsteret er blitt jevnere med elbil og man har mindre av disse "hvorfor står du der da... Er jo lenge siden det ble grønt lys...! Åja, du kvelte motoren eller hadde den i feil gir" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva skal man med 400+hk(alt etter bil såklart)? Utgjør det noen forskjell på 0-100 på 4 eller 6 sekund? For all del, mye vil ha mer. Jeg synes min 225xe er kvikk jeg, med 0-100 på 6,7sek. Det er E30 M3-tid. Jeg må likevel presisere at en E30 M3 er hurtigere om man skal legge definisjonen på hurtig vekk fra 0-100 tid. Noe jeg egentlig foretrekker, men 0-100 tid er dessverre enklest for sammenligning. Lenge har familiebiler ligget fra 90hk til 170hk. Flesteparten midt i mellom enplass og det gjør de fortsatt. Det er igrunn tyske premiummerker (utenom enkelte særmodeller og noen unntak såklart) som ligger over om man beveger seg over x20i/d og tilsvarende fra Audi og MB, flertallet ligger uansett på x20i/d på basismodellene. For meg er alt over 200hk mye motor, men igjen er alt relativt. 200hk i en X5 er ikke det samme som i en 1-serie, så ikke misforstå. En 540d er hurtig og motorsterk, og en drømmebil for "folk flest", men 90% har ikke behov og velger derfor en bil med lavere motorisering og bruker pengene på andre tinger. Det er kun interesse som gjør at folk velger 540d foran en 520d, og det er faktisk helt greit. :)   @Fredrik nevner viktige 0-40kmt, det er det bytrafikken er, hva bilen gjør 80-120kmt er egentlig uinteressant for de aller aller fleste, trenger jeg å poengtere at det også finnes unntak her? Min gamle C1 var superkvikk 0-40kmt og var agil som bare det, men i 80kmt så var den treg og skrudde man på AC i så stor hastighet så bremset bilen opp fordi den mistet motorkraft. Stor hastighet er det egentlig ikke, men i C1 så var det det. Jeg liker det sømløse i en elbil, uten at jeg sier elbil er best. 
 

Nei, velg bil etter behov og interesse. Det spiller ingen rolle for andre enn seg selv om man kjører Avensis eller M5 :)

Edit: Til slutt må jeg presisere at vil man kjøpe en motorsterk bil så sier jeg selvsagt kjør på! Jeg er ikke anti-motor om innlegget kunne tolkes slik. Jeg blir glad når folk bruker penger på interessene sine, enten det er bil, sykkel, alpint, instrumenter eller annet. Og jeg får gleden av å høre en rekkesekser suse forbi, for skikkelig motorlyd er deilig :D  

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo det som er så gøy med bil og interessene rundt det .

Jeg er av den typen som liker eldre biler med litt hk .

Det å ha en eldre bil med klassisk lyd fra motor ,lukten osv gir meg mer enn en nyere bil med viss antall hk .

For min del kunne jeg hatt en nyere 1 serie og klart meg lett med det som første bil i huset .

Er det gamle som gir meg noe av hobbybiler.

Så bare når jeg hadde e61 530d ,noe som var en rimelig grei skute da ,den gav meg lite kontra feks e34en gjør .

Nytt er selvsagt digg og deilig ,men for min del må det da ikke være størst.

Igjen mangfoldet og interessene rundt dette.

Og selvsagt ,vinner jeg jackpot ,så skal det bli v10 m5 og f10 m5 DA som familiebiler selvsagt og x5 blir hobbybil.

E87 blir blomsterpotte på terrassen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle biler vil "alltid" være best i mine øyne, gamle biler med stor motor 😎 Jeg digger nye biler og jeg digger all teknologien jeg har i G30en, alt det den bilen kan gjør den til en supermaskin. Men det er også det som får meg til å klikke noen ganger, og det er det som er så deilig å bare sette seg i E34 og kjøre avgårde. Eldre biler har så mye sjarm, de er rett og slett koselige å kjøre. Og hvis man steller med gammel BMW så er det stort sett så driftsikre at de også kan nytes uten begrensninger. Min 520i er jo vanvittig dau, men jeg har ikke behov for å akselerere hardt ut av lyskryss med den bilen. Den er laget på 90 tallet, for 90 tallet...å kreve at den presterer som en bil fra 2020 tallet er jo feil. Da har man misforstått hele greia spør du meg. Det er jo nettopp det som er hele sjarmen med å kjøre gammel bil, kompromissene må måles opp mot kjøregleden du får i retur. 

E60en er fin sånn, akkurat ny nok til at det føles moderne og akkurat for gammel til å være "verge" for deg på veien. Du får en passe moderne bil som ikke tror du er en idiot og totalt uegnet til å kjøre bil. Den forteller deg hvis du ikke har på beltet, den har masse airbager som beskytter deg. Og den forsøker å redde deg hvis du får skrens, resten får du klare selv. Det er sånn E60en er, helt basic hjelpemiddeler. G30en tror den vet best, den maser hvis jeg kjører fornærme bilen foran. Skifter jeg fil uten å blinke så motarbeider den meg å forsker å dra meg inn i fila igjen...gi faen i det din tysker!! 😡 Så spør den om jeg vil ha en pause, jeg trenger da ikke pause...jeg kjører da ikke elbil. Jeg skjønner jo at alt dette kan jeg deaktivere, jeg kan faktisk deaktivere så mye av hjelpemiddelene i G30en at den blir nesten like analog som E34en. Det er i det minste det fine med dagens moderene BMWer. Men jeg har jo selvsagt sikkerhets systemene på, for tenk hvis hva? Skulle du komme i en ulykke og de finner ut at du har kjørt uten hjelpemidler så regner jeg med forsikrings selskapene blir lite medgjørlige 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest kjedelige som har skjedd etter at elbilene kom for fullt er at det bare er snakk om rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde. Før var det ingen som brydde seg om dieselbilen gikk 600 eller 700km på en tank. Jeg er så lei av at lang rekkevidde skal være det største salgsargumentet og ikke komfort, sikkerhet, utstyr etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilbake til utgangspunktet for diskusjonen. Spørsmålet var om 500+ HK gir mening i alminnelige biler på alminnelige veier og om denne trenden gir noe mer mening når det gjelder elektriske biler (der en slik effekt ikke blir uvanlig om et par-tre år)?

Umiddelbart vil jeg mene nei fordi det er så mange andre faktorer som spiller inn. Vi har snakket om type bil (diesel/bensin/elektrisk, SUV/sedan/stasjonsvogn etc.) og ikke minst hva slags gearkasse den har. Vekten har også en veldig stor innvirkning på hvordan man opplever bilen selv om den har 500+ HK og er enormt hurtig.

@Fredrik 90 har jo et veldig godt utgangspunkt for å sammenligne ulike generasjoner av 5-serien, men motorene skiller mye (selv om også dette er veldig interessant). Hadde E34'en vært en 540i eller M5 og ikke en 520i ville den gamle damen sannsynligvis ha stilt sterkere.

Jeg tenker litt tilbake til min Porsche 928S som hadde en 4,7 liter V8 motor på 300 HK. Jeg hadde dessverre et 3-trinns automatgear som ikke var optimalt for bilen, men med manuell gearkasse gikk bilen veldig bra for sin tid (altså begynnelsen/midten av 80-tallet). 300 HK den gangen var i relativ forstand som 500+ HK i dag, men selve bilen var helt annerledes enn dagens biler. Den hadde ingen hjelpefunksjoner bortsett fra en mekanisk differensialsperre og en passiv medstyrende bakaksel. Ellers var bilen 100% analog og egentlig som en E28 M5 bare med en mer sportslig fremtoning (uten sammenligning forøvrig).

Spørsmålet er om den i relativ forstand var mer inspirerende å kjøre enn f.eks dagens M5 eller Tesla Model S Raven med hhv. 600 og 788 hestekrefter. Smak og behag avgjør selvfølgelig mye, men jeg tror faktisk at 928S'en var mer inspirerende å kjøre. Ikke minst fordi man rent faktisk selv måtte kjøre bilen uten hjelp fra moderne teknikk. Det var også som @sveigis er inne på ulike lyder, forskjelige lukter og en generell følelse som moderne biler ikke formidler på en like god måte. Aller viktigst for min del hadde bilen en direkte hydraulisk styring som ga ordentlig feedback (akkurat dette savner jeg med moderne biler) og man visste nøyaktig hvor forhjulene var plassert til enhver tid. Man satt lavt, men relativt store ruter ga allikevel godt utsyn til alle sider. Jeg kjørte Marbella-Oslo (ca. 3500 Km) direkte og selv om jeg var sliten da vi kom frem var jeg ikke helt ødelagt - noe som forteller ganske mye om bilens kvaliteter... :)

300 HK var heller ikke mer enn at man faktisk kunne utnytte mesteparten av motorens potensiale på alminnelige veier. Det gikk selvfølgelig fort, men ikke så fort at man risikerte å miste både kontrollen og lappen (bare man brukte hodet).    

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krisfje skrev:

Det mest kjedelige som har skjedd etter at elbilene kom for fullt er at det bare er snakk om rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde. Før var det ingen som brydde seg om dieselbilen gikk 600 eller 700km på en tank. Jeg er så lei av at lang rekkevidde skal være det største salgsargumentet og ikke komfort, sikkerhet, utstyr etc. 

Godt poeng du har der egentelig 👍 Folk sitt fokus har skifta veldig med hva slags drivstoff bilen går på. Akselerasjon og 0-100 tider ble plutselig veldig viktig med elbilene sitt inntog. Alle de folka som før kjørte en 115 hesters Mondeo og nå kjører Model 3 snakker så mye om denne akselerasjonen og hvor viktig det er. Har ikke det vært viktig før? Design er noe annet folk har blitt helt ukritiske til, fy søren å vi hadde ledd av Model X hvis den hadde en helt vanlig drivlinje...en tre liters V6 diesel. Vi hadde plassert den i samme bås som Ssangyoung Rodius, men du vet det er en elbil og da er alt lov.

Ta VW I.D 3 f eks, stygg som juling, bakhjulstrekk, ikke hengerfeste og simpel kvalitet. Se for dere for noen år siden, at VW lanserte en fossil Golf med bakhjulstrekk og ikke mulighet for hengerfeste. Det hadde blitt ramaskrik i Golf landet Norge. Men I.D 3 kjøper folk helt ukritisk, og for Golf penger får de da en bil som er upraktisk og har dårlig kvalitet. Nye Golf er en veldig bra bil, med ett interiør som nesten er på premium nivå. Det må være kjipt å betale 420 000 kr for en I.D3 og egentelig innse hvilken fantastisk bil de blir snytt for. Jeg hadde følt meg lurt... Men det går greit for det er en elbil. 

Så har du de da som går rundt og syter over hvor stygge dagens BMWer har blitt. Nye grillen på M3/M4 er forferdelig, 3-serie og 5-serie har blitt kjedelige biler osv. Men hva kjører de selv? Jo de kjører helt ukritisk rundt i en i3. Denne snåle, høye skapningen med tynne store dekk og shabby interiørkvalitet. For det er jo en elbil, og da er det greit at bilen er litt stygg. Men går bilen på bensin eller diesel så skal den jaggu se sånn og sånn ut. 

Også kom jeg over denne artikkelen her i dag. Det viser jo bare hvor store skylapper det er i elbil politikken i Norge. Her er det om å gjøre å være best i klassen, førstemann til å gjør mest for klima. Det har alltid en bakside...

https://www.dagsavisen.no/demokraten/meninger/vraking-av-skadde-elbiler-gjor-at-miljoprofilen-rakner-1.1818954

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Folk sitt fokus har skifta veldig med hva slags drivstoff bilen går på. Akselerasjon og 0-100 tider ble plutselig veldig viktig med elbilene sitt inntog. Alle de folka som før kjørte en 115 hesters Mondeo og nå kjører Model 3 snakker så mye om denne akselerasjonen og hvor viktig det er. Har ikke det vært viktig før?

Jeg har 4-5 Teslaer innom på verkstedet og eierne av de er sånne som du sier. Men skrytet av kjapp akselerasjon stilner når de har hatt første dekkskiftet etter 4-500 mil og må ha nye dekk på sine 20" hjul i idiot dimensjoner. Ca 5000 pr stykk.. Da var det greiere med Mondeoen de hadde før med 205/55-16. Kanskje det ikke ble så billig med elbil alikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...