Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 22:30 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 22:30 (endret) Her ligger slott og små borger på fjellknausene bortover dalen 😀 Det er en del lavvann, det har vært lite snø i Alpene denne vinteren noe som resulterer i mindre vannføring i elvene. Fant meg en høyde å ta en pause på. Elsker å bare kjøre rundt sånn som dette uten GPS og bare utforske og finne steder. Makan til god reisekamerat som B10en skal man lete lenge etter. Lunsj med utsikt ned på ett slott/borg 😅 Etter hvert kommer vi frem mot hotellet som ligger litt utenfor Stuttgart, nærmere bestemt Zuffenhausen. Her lager de noen kjente biler… Jeg fikk vasket bilen for litt insekter og parkert den i godt selskap i hotellets garasje 👍 Jeg tok meg en løpetur ut på kvelden, det er ganske interessant i Zuffenhausen med tanke på at Porsche har hele virksomheten sin her. Artig å se hvordan byggene og produksjonen knyttes sammen med broer over gatene. Hele byen er egentlig ett fabrikkområde 😅 Her holder Porsche Manufaktur til, det gikk nye bilen inn og ut av porten her hele tiden 😅 Rett fra samlebåndet sikkert Også museumet da, men her var jeg i 2022 så det droppa jeg denne gangen. Endret i går, 06:55 av Fredrik 90 sveigis, skoglund, laffe og 14 andre reagerte på dette 17
Saltkjelen Skrevet i går, 15:15 Skrevet i går, 15:15 Ja, reisebrevene dine er i særklasse, @Fredrik 90! Ser frem til videre oppdatering. Fredrik 90 og sveigis reagerte på dette 1 1
papertiger Skrevet i går, 15:36 Skrevet i går, 15:36 Deilig lesning! Får virkelig lyst til å reise på tur alene slik en gang selv 🤩 sveigis og Fredrik 90 reagerte på dette 1 1
KireS Skrevet i går, 19:55 Skrevet i går, 19:55 Takk for veldig inspirerende reisebrev! Fredrik 90 reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden Ny dag og klar for opplevelser 👍 Så stadig vekk biler som var kamuflerte og ute på test. Jeg følte jeg ikke kunne være i Stuttgart uten å besøke Mercedes museumet. I motsetning til både Porsche og BMW museum så har jeg ikke vært her siden 2016. Her har de moderne klassikere i full skala 😅 Voldsomme dimensjoner på dette museumet. Er vel ikke bare en gang man he sagt slik om nyvinninger 😅 Ikke lett å se hva som er for og bak på biler fra denne tiden 😂 Verdens første G wagen helt til venstre her 🤣 Bremser etter trekloss metoden. Ingen, Fredrik, Saltkjelen og 5 andre reagerte på dette 8
Fredrik 90 Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden De viser virkelig frem hele bredden i sortimentet i sin mangeårige historie. Denne var litt malplassert dog.. Denne er så kul, spesiallaget for å transportere løpsbiler rundt i Europa. Drivlinjen fra en 300 Gullwing ga den en toppfart på 160 km/t med bil bakpå. Det kom god med på Tysklands den gang ganske nye Autobahn nett. Så noen kjendisbiler… Første eier var Nicolas Cage Første eier av denne var Prinsesse Diana…SLen altså...ikke den bak der. Den var det en eller annen fyr i Vatikanet som kjørte rundt 😅 Viste ikke at Mercedes også hadde E60 😂 Det er vel lettere å nevne hvilken motorsportgren Mercedes ikke har vært innblandet i. Hamilton sin bil fra 2020 sesongen 👍 Skikkelig bra utvalg i shoppen også, dette var bare en brøkdel av Mercedes utvalget. Har du Merce så er du garantert til å finne modell av din bil her. Se og lær BMW.. papertiger, Ampera, Fredrik og 10 andre reagerte på dette 12 1
Rune-K Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Hver gang jeg ser reisebrevene dine fra Essen så merker jeg hvor lenge siden det er jeg var der og hvor mye jeg lengter tilbake, problemet er at denne tiden på året er en travel tid. sist jeg var på Techno Classica var Coronaen akkurat ferdig så da var det ikke så mye annet som skjedde, året etter så ble det travelt igjen. Håper det ikke blir så mye forandringer når Retro Mobile tar over. Kom til og tanke på en driftig dame når jeg så den bremse(tre)klossen. Nemlig Bertha Benz, som blant mye annet fant opp det første bremsebelegget. https://no.wikipedia.org/wiki/Bertha_Benz en av utallige kvinner som historien har lett for å glemme. Det sies at vindusviskeren også ble oppfunnet av en dame men det kan sikkert andre finne ut mer om. Fredrik 90, Fredrik og Dusy reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden Vegg i vegg med museumet ligger Mercedes Benz Niederlassung Stuttgart. Har du noen gang sett fire etasjers bilforhandler? Fire etasjer med bare nybiler så Bavaria i Oslo teller ikke. Fikk klådd litt mer på nye E klassen igjen også, de hadde jo titalls stående her. Og elbiler? Jo de hadde vel noen stående på ett lager en plass. Her gjelder fossil og ladbar hybrid SL i Maybach utgave?? Det her så ut som noe skikkelig hjemmestyla greier, huff og huff… Ut på veien igjen… Endelig etter 26 år i Skandinavia så fikk endelig bilen komme hjem en tur 🤩 Dette var jo midt på dagen mens det var åpent og folk var på jobb. Gøy å få komplimenter for bilen av folk som jobber på Alpina som kom og gikk mens jeg tok litt bilder. De synes det var kult at jeg kom helt fra Norge 👍 Traff på en hyggelig kar som snakket åpent om at 2025 er siste år hvor Alpina holder på som selvstendig produsent. De produserer biler på høygir for å lage flest mulig biler før BMW overtar. Men de har store og spennende planer for virksomheten i Buchloe. Her skal ingenting på noen som helst måte legges ned etter at BMW tar over selve produksjonen av nye biler. Kult å se ett kryss snitt av en Alpina Classic felg Noen som skal hente seg ny D3S Tomta her var stappfull av biler så det er tydelig at de produserer på høygir her 👍 B3 GT 😎 Du kan vel trygt si at det går unna her. Her sto det ferdige bygde Alpina biler og BMWer som kommer fra samlebåndet klare for sin Alpina behandling. Men jeg måtte videre til München, men gøy å stikke innom Alpina en siste gang mens det enda var full produksjon her på "gamle måten" 😀 Vi nærmer oss BMW hovedstaden 👍 "Beautiful car" var det en forbipasserende ung kar som ropte etter meg mens jeg tok disse bildene 😀 Denne var ikke mye pen iallfall… Det grønne skiftet behøver ikke å være så galt 💪 RNJ, Ingen, GtiGtr og 14 andre reagerte på dette 16 1
Fredrik 90 Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden (endret) Nye X3 er ikke så gal live. Godt å se at verden er normal på utsiden av Norge, i denne er det kun ICE motorer som gjelder. 20i, 20d, 30d og M50i som er B58 sekseren. LCI løftet 2-serie Gran Coupe synes jeg, særlig hekken er en klar forbedring 👍 Ettersom jeg var på museumet i fjor så droppet jeg det i år. Reiste inn til München sentrum heller. Dagen ble avsluttet med en drittsekk parkering på hotellet. Kosta svinedyre 25 EUR for døgnet her så da skal jeg fan meg ha to plasser Neste dag så ville jeg ut å utforske Oberbayern litt. Så vi legger i vei.. Etterhvert ser man hvitkledde fjelltopper i det fjerne. Etterhvert kommer man til Sylvenstein see og denne broen som sikkert mange har sett på postkort fra Bayern. Jeg hadde ett puslespill når jeg var liten av denne broa og har alltid hatt ett merkelig behov for å se broa i virkeligheten. Her er man så tett på Østerrike at man nesten kan stå i Tyskland og pisse i Østerrike 😅 Noen lokale taggere er uenige om hva som er best av AMG eller Audi 😅 Endret 22 timer siden av Fredrik 90 Ampera, laffe, skoglund og 11 andre reagerte på dette 13 1
Fredrik 90 Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Det går litt i rykk og napp med opplastingene her. Tid til overs er ett fremmed ord for å si det sånn, så jeg må hive meg rundt i ledige stunder. Sier som Øysten Sunde, har du fritid å selge så kontakt meg 😅 Men jeg utforsker litt videre i Oberbayern Kjørte inn på en seksjon av Bayerische hochalpenstrasse for komme videre til Tegernsee. Her kommer man etterhvert videre langt opp i de Bayerske Alper men jeg tok til venstre ned mot sjøen. Tegernsee, dette var virkelig en liten perle av en by ved innsjøen. Lå ett 5 stjernes hotell her. Stereotypen fra gamle dager om tyske direktører i S klasse lever ennå. Rullet opp en ny og lekker S580 i skikkelig tysk spekk, sjampanje metallic, kromlister og uten sota ruter. Ut stiger selve definisjonen på hvordan alle ser for seg en tysk direktør. Det tyske samfunnet kommer aldri til å forandre seg, digger det 👍 I Norge tar direktører bussen iført olabukser og S klasse kjøres av kebab selgere 😅 Mye utsmykninger på husene her 😀 Dette er nok ett område for folk med god råd. Jeg stusset over bilene her, ikke så mye ordentlig feite biler men alle vanlige biler har stor motor. Alle Golfene var GTI, nesten alle Audi var S eller RS modeller osv. Så man en G21 så var det en M340i liksom. Krystallklart smeltevann fra Alpene som renner forbi her. Dette var vist bare å drikke av. Etterhvert så cruiser jeg videre Neste stopp er Wasserburg am Inn. Her stoppet jeg for en liten spasertur og ettermiddags lunsj. Parkerte i ett parkhus rett utenfor byen, egen plass for meg 👍 Nydelig liten by som ligger 40 min øst for München 👍 Saltkjelen, Weltzin, Orjan og 9 andre reagerte på dette 11 1
Ampera Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Flotte skildringer, gir inspirasjon for å utforske nye områder når jeg skal på tur. Takk for dine flotte reisebrev. Orjan, Fredrik 90 og sveigis reagerte på dette 2 1
Fredrik 90 Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden Så blir det ett veldig skifte av omgivelser. Utpå ettermiddagen så hadde jeg av avtale med en kamerat som tilfeldigvis kom til München for ett kurs i jobb sammenheng. Men dette var ikke før neste dag så det var jo en ypperlig anledning til å hente han på flyplassen og kjøre til München for å henge litt sammen og spise en bedre middag. Så jeg setter nesen mot Franz Josef Strauß Flughafen. For meg som er interessert i infrastuktur så var jo dette i seg selv en begivenhet. En av Europas største flyplasser faktisk.. Første som møter meg er ikke mindre enn en Airbus A380 😎 Parkert i 9. etasje… Tror jeg aldri har vært så høyt over bakkenivå med bil før. La meg presentere til dere Europas største parkeringshus. 12 etasjer, tre under bakken og ni etasjer over bakken. 19 000 parkeringsplasser 😅 Disse bildene her viser bare en brøkdel, man må bruke Google Maps for å få med dimensjonene på parkeringsanlegget her. Klarte så vidt å se fronten på B10en fra bakkeplan 😂 Jeg tror Audi har betalt litt for denne reklamen her. Tenker at det er synd ikke BMW har vært på ballen her ettersom München tross alt er hjemstedet til BMW. Ellers så hadde vi en hyggelig aften med god mat, sent ble det ikke for neste dag skulle jeg kjøre hele veien opp til Hamburg. Planen var å kjøre A9 slik jeg pleier, men pga en stor ulykke her så ble den stengt. Så da ble det melkeruta A7 i stede, hater A7…alltid trafikk og veiarbeid. Var ikke så alt for ille akkurat i dag, men unngå A7 hvis man kan. Mye fri fart men det hjelper lite når det er trafikk. Fremme i Hamburg, her parkerer vi som vi vil 👍 Avsluttet en lag dag med transportetappe her på stamresturanten Jok’s Landhaus i Schnelsen rett nord for Hamburg. Her har de helt sykt bra steak 👍 Neste dag så tenkte jeg å gi B10en skikkelig bank på siste stykket opp mot Flensburg, slik jeg alltid gjør når jeg kjører alene her. Men våt veibane og lett regn satte en stopper for det. Har stor respekt for "nasser fahrbahn" som tyskerene advarer mot. Stopp i Flensburg, ren rutine dette. Men det blir mindre og mindre handling for hvert år ettersom Eurokursen stadig stiger og prisnivået hjemme er mer stabilt enn her. Vi cruiser inn i Danmark, her er det bare å legge seg på fartsgrensen og ta det med ro. Jeg måtte derimot fravike fra reglen om å ikke bruke en krone her. Måtte ha noe mat, 150,- NOK for en liten BicMac meny er dyrere enn hjemme. 10 DKK er i skrivende stund 16 NOK 😂 Hirtshals er reisens ende som alltid. Sto i fergekøen bak noen andre som også hadde kjørt helt fra München til Norge. Vel plassert på trailer dekk 👍 Siste vi ser av Danmark for denne gang. Men vi ses snart igjen, ikke vær redd for det. Selv danskeferga har Ambient Light, lurer på om de kan skifte farge også 😅 Vel hjemme igjen. Som sagt, digger Fjordline FSTR som gjør at man reiser fra Hamburg kl 09:00 og er hjemme i Arendal kl 18:00 😀 Ungene synes det er kjempestas å se pappa før de legger seg 👍 Har tilbakelagt 4200 km på rett over en uke, bilen gikk smertefritt hele veien. Det er en glede å ha en slik bil som dette som man bare kan vri om nøkkelen og suse til München med. Forbruket for hele turen havnet på 1,02 l per mil…slettes ikke galt for en gammel V8er som har fått smake pisk på Autobahn, stått i kø, kjørte i storbyer og vært på 1000 moh i Oberbayern. E39 Alpina B10 4,6 V8 ble bygget for å være en rask og komfortabel kontinentkrysser, 26 år senere…Still got it 😎💪 Ampera, Dusy, Ron Jeremy og 9 andre reagerte på dette 10 2
Fredrik 90 Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden På 24.4.2025 den 20.43, sveigis skrev: Der var reisebrevet Fredrik og takk 😊 Reisebrevene dine er nok blant de beste her . Du skriver på en måte sånn at man føler man er med på turen og innholdsrike bilder og historier . Takk for hyggelig tilbakemelding Jan 👍 Jeg må innrømme at jeg tar litt bilder med reisebrev i tankene når jeg er på disse turene. Selv om jeg har bestemt meg for å egentlig kutte ned på det (tidkrevende). Men det er jo så gøy å dele også 😀 På 24.4.2025 den 23.08, Shattered skrev: Her var det mye snacks for øya. 😎 Men hadde nok likt meg godt i den Alpinaen på norske skilt som suste nedover ja Veldig mye fint å se på ja 😀 Helt topp å kjøre Alpina på denne turen. Er jo litt skummelt å kjøre så langt med gammel bil men den er veldig driftssikkert. 23 timer siden, papertiger skrev: Deilig lesning! Får virkelig lyst til å reise på tur alene slik en gang selv 🤩 Det er helt syyyykt deilig å dra på en sånn tur alene 😀 Veldig mange reagerer på at jeg reiser alene, men tror folk undervurdert alenetid en del. Jeg har folk rundt meg konstant hele døgnet, enten det er på jobb eller hjemme. Lars Monsen sa en gang at han er helt avhengig av å komme seg ut i villmarka i 14 dager helt alene av og til. Litt sånn er det for meg også med en slik tur, selv om jeg treffer andre folk og reiser på offentlige steder så er jeg på egenhånd. 23 timer siden, Saltkjelen skrev: Ja, reisebrevene dine er i særklasse, @Fredrik 90! Ser frem til videre oppdatering. Takk for det @Saltkjelen. Hyggelig at det blir satt pris på 😀👍 17 timer siden, Rune-K skrev: Hver gang jeg ser reisebrevene dine fra Essen så merker jeg hvor lenge siden det er jeg var der og hvor mye jeg lengter tilbake, problemet er at denne tiden på året er en travel tid. sist jeg var på Techno Classica var Coronaen akkurat ferdig så da var det ikke så mye annet som skjedde, året etter så ble det travelt igjen. Håper det ikke blir så mye forandringer når Retro Mobile tar over. Kom til og tanke på en driftig dame når jeg så den bremse(tre)klossen. Nemlig Bertha Benz, som blant mye annet fant opp det første bremsebelegget. https://no.wikipedia.org/wiki/Bertha_Benz en av utallige kvinner som historien har lett for å glemme. Det sies at vindusviskeren også ble oppfunnet av en dame men det kan sikkert andre finne ut mer om. Jeg var der også etter koronaen, mener det var 2022. Ble egentlig litt skuffet da, synes messa var noe redusert. Var bedre i år men ikke som på midten av 2010 tallet, da var Techno Classica på sitt beste. Da var det vanlig at bilprodusentene også var til stede med egne spektakulære stands med merkets klassikere. Mercedes hadde i 2014 en hel hall alene samme hadde VAG gruppen. Det er helt tydelig at slike kostnader er noe bilprodusentene har kuttet etter koronaen, er jo såvidt de vil delta på messer for nye biler. Jeg har troa på Retro Mobile, messene i Paris og Stuttgart har jo vokst i forhold til Techno Classica som kanskje har vært litt på stedet hvil. Jeg tar turen igjen om noen år tenker jeg 👍 4 timer siden, Ampera skrev: Flotte skildringer, gir inspirasjon for å utforske nye områder når jeg skal på tur. Takk for dine flotte reisebrev. Takk for det, hyggelig å høre 👍
viggo E34 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Som alltid en fryd med reisebrevene dine Fredrik skulle hatt seg en sånn runde 🤩
paukri Skrevet 13 minutter siden Skrevet 13 minutter siden Gjett om jeg gleder meg til vi skal på tur til høsten etter dette reisebrevet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå