Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, Snagg30 skrev:

Men er en BMW hybrid så ille med motor/drivverk forsikring? 

Med forsikring, tja spørs vel på forsikringen. Er vel egenandelen og det med liten skrift som må studeres med lupe.

Ellers så har vel første generasjon X5 med hybrid slitt med bl.a motorras, men det har Porsche og andre merker også. G05 45e har som Fredrik90 påpeker en drivlinje som har blitt forsterket og skal være mer robust, men er kanskje for ny til at de verste problemene har kommet frem i lyset? Skulle gjerne sett noe statistikk med dette temaet spesifisert…

Men lekker facelift, men syns pre face ikke taper seg mye.

Den ser fremdeles lekker og moderne ut 😎

Litt usikker på den lys fremvisningen i interiøret som nye 7’ serie og nå LCI X5 har fått… litt mye gimmick og tom for kreativitet?

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite issues med alle BMW-hybridene. Komplisert? Ja, men de holder også bra. 225xe, 330e, 530e, 740e og X5 40e har alle vært på markedet i 7+ år, så de store bombene burde vært detonert nå. Jeg har en selv, som nærmer seg 80000km nå. Den har gått helt smertefritt, og når jeg spør verksmester hos Jæger, så sier han at det som er av større problemer, er bortimot utelukkende biler som brukes som rene elbiler, der bensinmotoren kun får en kaldstart i ny og ne, og ellers aldri er i gang. (Altså feilbruk, og eierne burde hatt en ren EV i stedet). De som kjører bensinmotoren til driftstemp regelmessig, får ikke problemer i større grad enn andre. 

Kjøper gjerne hybrid igjen, for å si det slik. Gjerne utenfor garanti også, men da til en annen pris såklart. Det er litt dyrere å forsikre hybrid enn ren EV eller ICE, men ikke mye.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidden er økt til opptil 110 km på nye X5, det er veldig bra!

"Kapasiteten i høyspenningsbatteriet er økt med nesten 25 prosent sammenlignet med forgjengeren, til 24,7 kWt. Samtidig er ladesystemet oppdatert til det dobbelte, med AC-lading på 7,4 kW. Batteriet kan da fullades (0–100 prosent) på 4,5 timer.Resultatet av en enda mer energieffektiv drivlinje og større batterikapasitet er at den elektriske rekkevidden til nye BMW X5 xDrive50e nå er opptil 110 kilometer (WLTP: 94-110 kilometer, avhengig av bilens spesifikasjoner og utstyr)."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snagg30 skrev:

Men er en BMW hybrid så ille med motor/drivverk forsikring? 

Det er så innihelvete dyrt 😅 på feks. Cayenne med hybrid doblet forsikringspremien seg. Fra 10 til 20k i året. 10k å bruke opp i fossilt brennstoff der m.a.o😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Chris A skrev:

@Snagg30 og @Skulebollen

Jeg betaler 12975.- i året. Beste / toppkasko forsikring hos fremtind. Dette er inkl. Veiavgift. Syns ikke det er galt i det hele tatt. 

Det er det samme som jeg har på Taycanen f.eks., så ikke galt. :) Men når den er utenfor garanti er det kanskje annerledes. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KireS skrev:

Rekkevidden er økt til opptil 110 km på nye X5, det er veldig bra!

"Kapasiteten i høyspenningsbatteriet er økt med nesten 25 prosent sammenlignet med forgjengeren, til 24,7 kWt. Samtidig er ladesystemet oppdatert til det dobbelte, med AC-lading på 7,4 kW. Batteriet kan da fullades (0–100 prosent) på 4,5 timer.Resultatet av en enda mer energieffektiv drivlinje og større batterikapasitet er at den elektriske rekkevidden til nye BMW X5 xDrive50e nå er opptil 110 kilometer (WLTP: 94-110 kilometer, avhengig av bilens spesifikasjoner og utstyr)."

 

 

Dette er veldig bra, nå begynner ladbar hybrid virkelig å gi mening. Rask lading og god rekkevidde gjør den til ett bra elbil alternativ. Så spørs det på prisen da, 45e var jo veldig gunstig en periode...

1 time siden, Chris A skrev:

@Snagg30 og @Skulebollen

Jeg betaler 12975.- i året. Beste / toppkasko forsikring hos fremtind. Dette er inkl. Veiavgift. Syns ikke det er galt i det hele tatt. 

 

1 time siden, fupsaker skrev:

Det er det samme som jeg har på Taycanen f.eks., så ikke galt. :) Men når den er utenfor garanti er det kanskje annerledes. :) 

Jeg betaler 11 700,- inkl avgift på G30 540d. Så da er det ikke så stor forskjell på ladbar hybrid/EV og fossil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chris A skrev:

@Snagg30 og @Skulebollen

Jeg betaler 12975.- i året. Beste / toppkasko forsikring hos fremtind. Dette er inkl. Veiavgift. Syns ikke det er galt i det hele tatt. 

Men da har du bil med nybilgaranti? Tipper premien går betraktelig opp når bilen er feks. 7 år gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KireS skrev:

Underlig det der, BMW Norge skrudde opp prisen på X5 45e akkurat i samme tidsrom som iX kom på markedet i Norge. Jeg mener startprisen på 45e lå på under 900 000 kr...

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Stemmer, X5 45e startet på ca 850 000,- i 2019. Med andre ord er grunnprisen nå økt med ca 300 000,-, og det er jo... ganske ekstremt. X5en jeg hadde i bestilling kom på ca. 1,2 med absolutt alt utstyr - inkl. bakseteunderholdning (som iflg. konfiguratoren ser ut til å være borte på LCI?), full merino og B&W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

@Fredrik 90 Stemmer, X5 45e startet på ca 850 000,- i 2019. Med andre ord er grunnprisen nå økt med ca 300 000,-, og det er jo... ganske ekstremt. X5en jeg hadde i bestilling kom på ca. 1,2 med absolutt alt utstyr - inkl. bakseteunderholdning (som iflg. konfiguratoren ser ut til å være borte på LCI?), full merino og B&W.

Man kan jo spørre seg om den ekstra effekten og rekkevidden er verd de ekstra pengene? Jeg synes ikke det.

Med dette i hodet så kan man jo spekulere i om bruktprisene på X5 45e kanskje vil holde seg bedre enn vi tror. Denne LCIen her tror jeg ikke på langt nær kommer til å selge så bra, BMW selgerne vil mye heller selge deg iX60 enn denne her. Det er forjævlig… Årsaken til at X5 40e raste i verdi var jo fordi teknologien fort ble urelevant, og at 45e kom til en killer deal. Nå er ting litt annerledes enn det var 2019/2020, renta er høyere, folk holder mer igjen, hybrid snakkes ned i media og BMW vil egentlig ikke selge deg bilen med mindre du er bestemt. Min spådom er at X5 45e skal litt ned i pris, men noe ras tror jeg ikke vi vil se. Til det er den fortsatt for god og relevant på markedet 👍

1 time siden, Evopower skrev:

Samme med ford explorer phev. Startet på 780.000 eller der omkring. Nå koster den 1.1. Mye er årlig avgifts straff på akkurat den modellen, men det er likevel dyrt. 

Hele dette segmentet har fått en syk prisøkning. En ting er økte priser på råvarer som i utgangspunktet har gjort alle biler dyrere. Så har du myndighetenes avgiftsøkning, på toppen av det hele øker importøren prisen for å unngå intern konkurranse til sine egne elbil modeller i samme segment. Synd, fordi det er nå hybridene begynner å funke bra. Mange går glipp av bra biler som går elektrisk i hverdagen men uten de andre begrensningene og kompromissene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis det ble lagt til høring et vedtak at alle nye bilen skal være hydrogen eller elektrisk innen 2025. Dette ble nedstemt og ordlyden er endret til bør være nullutslipp istedenfor skal. Det jeg derimot ser er forskjellige bedrifters miljøkrav er litt strengere, herunder også interne krav. Så om taxi-selskap har kommet med krav om bilparkens innhold så er det ikke overraskende. Jeg ser flere firmaer i byen går over til elektriske kjøretøy der det lar seg gjøre og uteselgere(de som farter)  må i min forrige jobb ha elektriske biler innen 2023, mens den nye nå så har vel alle det allerede. Arbeidsgiver sponser sikkert i mange tilfeller også hjemmelader og installasjon til de som bruker bilen i jobb(ikke de som bruker bil til og fra nei), iallefall et det det jeg hører rundt om. :) 

I tillegg endrer flere bilprodusenter strategi og vil kun tilby elektriske biler. Jeg tror ikke f.eks. BMW eller Porsche vil ha hele modellportefølgen i nullutslipp innen 2025, men "melk og brød"-merker som VW, Hyundai o.l. vil nok kun tilby nullutslipp i 2025, iallefall i Norge. :) 
 

Her står det også litt:
https://energiogklima.no/nyhet/bilparken-bare-nullutslippsbiler-fra-2025/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, fupsaker skrev:

Det er det samme som jeg har på Taycanen f.eks., så ikke galt. :) Men når den er utenfor garanti er det kanskje annerledes. :) 

Det er meget mulig. Så langt har jeg ikke tenkt😅 Prisen stiger vel jevnt og trut alt etter skade, problem, alder, osv. på di forskjellige bilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...