Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg må si det er noen løsninger på XM som jeg synes virker alt for spartanske for en bil i denne prisklassen. Matt Watson er heller ikke helt overbevist over XM som M avdelingens fanebærer.

Løsningen for å dekke over Isofix festene er bare en flapp som henger over. Mens på alle andre modeller er det en dedikert luke med lokk man åpner. Det at man ikke kan legge ned bakseteryggen med en bryter ved bakluke åpningen, det er for svakt i 2023 på en så dyr bil. Også må jeg jo si at lyden i bilen var helt forferdelig, høres mer ut som en firesylindret motor…. Dette er noe av de verste og minst gjennomarbeide BMW har kommet ut med på mange mange år virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fremstår bilen meningsløs, men jeg er heller ikke i kundegruppa. Kommer garantert til å selge svært godt i USA/Kina. 

Burde blitt kalt X8 e.l da dette har lite med M å gjøre. 

Men utvanning av M-bokstaven er Bmw blitt veldig flinke til...

 

https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/xm

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg var på BMW-dagene på isen og der ble det sagt uten filter om at f.eks. i7 og den siste 7-serien var primært ment på USA og Kina. Snittalderen for 7-er kundene i Kina var betydelig lavere enn i USA, Kina var mid-40s, mens i USA var det 60+. Noe tilsvarende er sikkert tilfellet her også. 

Det er flere måter å se det på. Man kan være misfornøyd fordi man ikke liker alle modellene som slippes ut eller så kan man ta til seg at BMW må lage enkelte modeller som først og fremst er ment på andre markeder som verdsetter andre ting. Markedet for BMW med strikkmotor i Norge falt jo helt bort etter at elbilene kom, så de må jo ha noen biler å selge andre steder. Personlig så føler jeg at det ikke står så ille til så lenge det fortsatt selges modeller som jeg liker og etter å ha kjørt både X5M, M8, M5 og m340i så må jeg si at det står til helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det har kommet ut flere tester hvor XM får bortimot slakt, og det må jeg si fryder meg litt. Nå får vi bare håpe at kundene også er av samme oppfatning og bilen flopper salgsmessig. Det er ganske uvanlig og alvorlig at en toppmodell fra en av kjempene får så dårlig kritikk. Men så er jo også dette en modell hvor stort sett alt er feil, alt fra navn til drivlinje. Man kan spørre seg hva XM gjør som ikke X5 M gjør bedre…ingenting er vel svaret på det!

1 time siden, E.C. skrev:

Det er flere måter å se det på. Man kan være misfornøyd fordi man ikke liker alle modellene som slippes ut eller så kan man ta til seg at BMW må lage enkelte modeller som først og fremst er ment på andre markeder som verdsetter andre ting. Markedet for BMW med strikkmotor i Norge falt jo helt bort etter at elbilene kom, så de må jo ha noen biler å selge andre steder. 

Jeg kjøper ikke det argumentet der. BMW har selv antydet at de må tilpasse seg smaken i andre markeder, ref nye 7-serien. Hva da med Mercedes og deres nye S-klasse? Selger ikke S klasse i Kina den da, ettersom den kjører stilen videre med ett tradisjonelt europeiske overklasse design. Dette er en elegant og sober luksusbil som ser ut som en S klasse…og den selger bra i både USA og Kina. Se på spydspissene i AMG lineupen, nye SL (som nå er AMG only), AMG GT 63S 4 door, AMG GT-R Coupe. Se på Audi, Bentley, Cadillac og andre luksusmerker USA og Kina er glade i…de lager biler som ser ut som normale biler. Man kan lure på hva BMW folka røyker om dagen, men det må være noe skikkelig sterke saker. 

1 time siden, E.C. skrev:

Personlig så føler jeg at det ikke står så ille til så lenge det fortsatt selges modeller som jeg liker og etter å ha kjørt både X5M, M8, M5 og m340i så må jeg si at det står til helt greit.

Her er jeg enig! Så lenge BMW fortsatt leverer de tradisjonelle modellene og ikke kødder dem til, noe de til nå ikke har gjort så er jeg happy. Jeg skal aldri eie hverken G70 7-serie, XM eller iX…så egentlig får de bare holde på. Men som entusiast så må man ta bladet fra munnen å utagere litt i blant 😅 Men så lenge de vanlige modellene er som før så går det greit, det er tross alt dette segmentet som er av interesse for meg. Men som sagt, man kan jo lure av og til 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Fredrik 90 said:

Jeg kjøper ikke det argumentet der. BMW har selv antydet at de må tilpasse seg smaken i andre markeder, ref nye 7-serien. Hva da med Mercedes og deres nye S-klasse? Selger ikke S klasse i Kina den da, ettersom den kjører stilen videre med ett tradisjonelt europeiske overklasse design. Dette er en elegant og sober luksusbil som ser ut som en S klasse…og den selger bra i både USA og Kina. Se på spydspissene i AMG lineupen, nye SL (som nå er AMG only), AMG GT 63S 4 door, AMG GT-R Coupe. Se på Audi, Bentley, Cadillac og andre luksusmerker USA og Kina er glade i…de lager biler som ser ut som normale biler. Man kan lure på hva BMW folka røyker om dagen, men det må være noe skikkelig sterke saker. 

Ja, det kan man jo si, men hvis man tenker at f.eks. nyere 7-er appelerer til stadig yngre kundegrupper i Kina så er det kanskje dit man sikter seg inn på. Salgstall i øyeblikket er en ting, men å prøve å gjette seg til hva som blir pop noen år fram i tid er noe helt annet. Fasiten får man aldri før man ser bakover i tid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En usedvanlig stygg bil i mine øyne også. Det finnes sikkert et marked for denne men jeg vet ikke hvor. Spesifisert til 4.3s til 100. Min 6 år gamle G11 750D er oppgitt til 4.5 s og har flere Nm per kg. Er ganske sikker på at 7-serien skulle ha tuktet XM'en på svingete vei :-) 

Nei, skulle jeg ha XM så skulle det være Citroën!

xm_70_1620x1000_2.png.741b7f02c48239b9a9fc8ef94da7918e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroen XM er kul på Citroen vis, men jeg ble litt nysgjerrig da jeg titta på bilde over på hvordan den ville sett ut om bakenden hadde hatt bredden til fronten, og fronten hadde vært smalere med sporvidde fra bakenden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Ja, det kan man jo si, men hvis man tenker at f.eks. nyere 7-er appelerer til stadig yngre kundegrupper i Kina så er det kanskje dit man sikter seg inn på. Salgstall i øyeblikket er en ting, men å prøve å gjette seg til hva som blir pop noen år fram i tid er noe helt annet. Fasiten får man aldri før man ser bakover i tid igjen.

Men, hvis vi ser litt historisk på dette så har BMW gjort ett slikt designstunt før. Og det med stor suksess…jeg tenker på E65 som kom i 2002. Jeg sitter for tiden å leser meg igjennom 2002 årgangen av Auto Motor und Sport og her får E65 mildt sagt oppmerksomhet. Både for sitt kontroversielle design og introduksjonen av iDrive. Det er artikler og leserbrev som er i harnisk over hvordan BMW har ødelagt 7-serien. Det er så vittig å se fordi det er AKKURAT samme ramaskriket som nå med G70 og XM. 

E65 ble en suksess både i USA og Asia, og de innovasjonene som dukket opp i den finner vi i dag i alle biler. Konseptet med sentermontert skjerm som betjenes med hurtigtaster og dreiehjul ble kopiert av en hel bilverden. I dag vil vi ikke leve uten iDrive i våre nye BMWer, og helt ærlig så synes jeg ikke E65 ser så værst ut 20 år senere. Om dette gjentar seg på dagens modeller gjenstår å se, man skal aldri si aldri 😅

1 time siden, RNJ skrev:

Nei, skulle jeg ha XM så skulle det være Citroën!

Der er jeg faktisk helt enig 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lars89 skrev:

Ser ut som vi må venne oss til nye modellnavn snart. 

https://www.elbil24.no/nyheter/audi-og-bmw-endrer-modellnavnene/78822969

Men det gir faktisk mere mening for BMW sin del, en i550 sier jo litt om at den blir like eller litt kraftigere enn dagens M550, med 530hk V8 bensin. Får vel nå 544hk/795nm elektrisk. Ytelsesmessig ganske likt, med unntak av vekt og lyd. Så hilser det velkommen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å sørge for at en "e" etter modellbetegnelsen betyr "electric". Da kan man beholde de tradisjonelle, klassiske modellene - uten å stokke om og lage en masse ståhei. Stuntet Audi gjør er jo intet mindre enn vanvittig rotete og nesten pinlig. Keep it simple sier nå jeg. Her føler jeg igjen at BMW potensielt endrer for endringens skyld, og ikke nødvendigvis til noe som er bedre.

Blir passe lekent etter hvert når det kommer en elektrisk versjon av Z4 M40i -> "iMZ440"...wtf :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nye 7 serie langs veien (motgående) denne var i sort.

Førsteinntrykket var makt og wow, for et nærvær på veien, den ropte flytt deg!

Det var noe annet enn på bilder, til det bedre - for min del. 
Slik er det jo ikke alltid, men påfallende hvor mye bedre det er å se nye BMW’er i RL enn på bilder og film.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å sørge for at en "e" etter modellbetegnelsen betyr "electric". Da kan man beholde de tradisjonelle, klassiske modellene - uten å stokke om og lage en masse ståhei. Stuntet Audi gjør er jo intet mindre enn vanvittig rotete og nesten pinlig. Keep it simple sier nå jeg. Her føler jeg igjen at BMW potensielt endrer for endringens skyld, og ikke nødvendigvis til noe som er bedre.

Blir passe lekent etter hvert når det kommer en elektrisk versjon av Z4 M40i -> "iMZ440"...wtf :blink:

Hadde det ikke vært lettet å bare gjøre følgende:

540d (D for Diesel)

540i  (I for bensin)

545e (e for hybrid)

i550 (i foran modell for elektrisk

Hvorfor kan ikke i4 M50 bare hete i440, mens i4 40e kunne hett i430. På nye 7er så er det jo bare rot bortsett fra de fossile utgavene som heter 740d og 750i. Den ladbare hybriden heter M760e, men den elektriske skal absolutt hete i7 xDrive60. Hvorfor ikke bare i750?  Den er jo tilsvarene 750i med V8er som selges alle andre steder enn Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...