awt Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden Slikt sliter jeg også med å forstå, all den tid bilen uansett er testet og oppfyller de krav den skal. Jeg forstod heller aldri hvorfor f.eks. F21 LCI ikke var tilgjengelig i Norge, eller 3-dørs Golf de siste årene. Jeg har full forståelse for at de sikkert ikke selger 10 biler en gang, men koster det noe mer enn litt blekk å ha den i prislistene? BMWE39turbo, Makky123 og Lars89 reagerte på dette 3
Daniel. Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 8 timer siden, Makky123 skrev: Skjønner ikke hvorfor de skal begrense tilgangen på slike modeller til spesifikke regioner. Hadde da ikke kostet mange kroner å bare ha den tilgjengelig i ordreboka, så kan de som vil ha en slik bil bestille. Syns det er enda mer rart at det alltid er det landet som er kjent for sin kjærlighet for automatgir og relativ lav antall av folk som kan kjøre med manuell som får slik. De har jo fått E60 M5, F10 M5 og F1x/06 M6 med manuell kasse også. 8 timer siden, awt skrev: Jeg forstod heller aldri hvorfor f.eks. F21 LCI ikke var tilgjengelig i Norge, eller 3-dørs Golf de siste årene. Jeg har full forståelse for at de sikkert ikke selger 10 biler en gang, men koster det noe mer enn litt blekk å ha den i prislistene? Ser vel ikke vitsen med det hvis de ikke tror det vil selge bra. F3x 325d/425d var vel ikke tilgjengelig her? Blant annet F3x 30d, 35i og 40i var vel heller ikke tilgjengelig uten xDrive i Norge selv om det ble produsert slikt.
Fredrik 90 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 9 timer siden, Makky123 skrev: Skjønner ikke hvorfor de skal begrense tilgangen på slike modeller til spesifikke regioner. Hadde da ikke kostet mange kroner å bare ha den tilgjengelig i ordreboka, så kan de som vil ha en slik bil bestille. Årsaken til dette er så banalt at det har med utslipp å gjøre. Utslippsnormene i EU er så strenge og rigide, og måten utslippene måles på gjør at manuelle biler får veldig høye utslippstall. I EU så er jo test syklusen basert på simulert real time kjøreforhold, det vil si at på en manuell bil så kan man i prinsippet kjøre rundt i andre gir på 6000 rpm med ett mega utslipp. Dette må tas hensyn til på manuelle biler som naturlig da får ett mye høyere utslipp enn automatbiler. Og når hvert gram teller for en bilprodusent for å ikke få milliard bøter så må man sløyfe alt som er morsomt og strupe det lille som er igjen. Det er sånn det blir når politikere begynner å blande seg opp noe de burde holde seg langt unna, fremfor å la utviklingen gå sin gang. 27 minutter siden, Daniel. skrev: Syns det er enda mer rart at det alltid er det landet som er kjent for sin kjærlighet for automatgir og relativ lav antall av folk som kan kjøre med manuell som får slik. De har jo fått E60 M5, F10 M5 og F1x/06 M6 med manuell kasse også. Det er jo nettopp derfor USA får disse manuelle bilene, det er rett og slett eksotisk og noe folk er villige til å betale for. Jeg synes også dette er rart, særlig for oss europeere som på en måte er mer vant til manuell. For 30 år siden så var det liksom ingen som hevet ett øyenbryn over at en 5-serie hadde manuell kasse, man fikk jo G30 med manuell men det var ikke mange som ble levert med dette. Også er USA verdens største marked for premiumbiler, så selv om en bitte liten andel av amerikanere vil ha manuell så utgjør den lille andelen fortsatt ganske mange bilkjøpere. For å sette det litt i perspektiv, BMW solgte 388 000 biler i USA i 2025, i Norge ble det solgt 172 000 biler totalt i 2025. Det ble solgt 72 000 M biler i USA i fjor…smak litt på det tallet…72 000 M biler i ett marked. Så hvis dette markedet ber om manuelle biler så får de dette 😅 Nå har Trump frafalt alle krav til utslipp også så det blir spennende å se hvordan bilprodusentene vil angripe dette.
Fredrik 90 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 1 time siden, Saltkjelen skrev: Elektrisk M3. Bilen ingen…INGEN har spurt om BMW kunne lage..
Snagg30 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 18 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Bilen ingen…INGEN har spurt om BMW kunne lage.. Jo vi har en, @Marius2002 Lars89 reagerte på dette 1
Lars89 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Må jo ha konkurrent til denne... Jeg sliter litt med å skjønne hvem som faktisk skal kjøpe den, men det handler vel endel om merkevarebygging også.
Fredrik 90 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 2 minutter siden, Lars89 skrev: Må jo ha konkurrent til denne... Jeg sliter litt med å skjønne hvem som faktisk skal kjøpe den, men det handler vel endel om merkevarebygging også. Huff, den der burde jo stå som skrekk og advarsel til alle bilprodusenter om at de bør holde seg unna elektriske sportsbiler. Iallfall fra ett forretningsmessig perspektiv 😅 For BMW sin del så har vel dette M3 prosjektet kommet så langt at de ikke kan trekke i nødbremsen slik Porsche nå har gjort med sine elektriske tulleprosjekter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå