Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Teit spør du meg.. Skal de ha en "fancy sedan" merket som en coupe, burde den jo følge den faktiske coupeen å hatt bakhjulsdrift.

Kunne heller gitt cabriolet 2 serie fremhjulsdrift siden en større del av kjøpergruppen sikkert ikke bryr seg eller vet forskjellen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Daniel. skrev:

Teit spør du meg.. Skal de ha en "fancy sedan" merket som en coupe, burde den jo følge den faktiske coupeen å hatt bakhjulsdrift.

Kunne heller gitt cabriolet 2 serie fremhjulsdrift siden en større del av kjøpergruppen sikkert ikke bryr seg eller vet forskjellen :)

Nei nei nei. Cabriolet/Roadster skal alltid ha bakhjulstrekk. Det finnes få unntak og de kan ramses opp på én hånd(Mini Cooper Roadster, VW Beetle(nyeste) Dune, Audi TT(burde sånn sett ha Quattro) og.... ja.. det var det).
Og jo jeg tror faktisk størsteparten av kjøpergruppen bryr seg, unntakene her er de som ikke har peiling og kjøper bare på grunn av merke/status, som det dessverre det er alt for mange av. Likevel tror jeg fortsatt som sagt at størsteparten bryr seg. 

3 minutter siden, StigJ skrev:

Vel, da får det vel heller bli Alfa neste gang når F30en skal byttes ut :rolleyes:

Tja, hvorfor ikke. Giulia er knalltøff og så kommer de snart med Tonale som er en kompakt-SUV som ser fresh ut. Og ikke minst 4C / 4C spider, men da prater man fort en helt annen prisklasse enn en pent brukt Giulia. Fin er de alle sammen :)  Og ja synd 2GC går på forhjulsdrift, kunne vært en morsom rakker.

BMW skriver også selv:
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0293317EN/sporty-elegant-exclusive:-the-first-bmw-2-series-gran-coupe?language=en

The BMW 2 Series Gran Coupe will once again create fresh impulses in this class. It builds on the latest BMW front-wheel drive architecture and shares a multitude of technological developments with the new BMW 1 Series, which will also be presented during the course of 2019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er iallfall sikkert, hadde 2 GC kommet med bakhjulstrekk så hadde BMW hatt noe helt unikt å tilby. Den dagen dagens 1/2 serier går ut av produksjon så bli bilutvalget ett hakk fattigere. Å kunne få en bakhjulsdreven liten Coupe/hatchbak med manuell og rekkesekser er noe BMW er helt alene om. Jeg tipper at disse umiddelbart blir klassikere. 

På en annen side så er både CLA og A3 sportback gnagere, så at BMW velger å joine dem på det er bare trist. Selv om bilen kommer med xDrive så er det ikke det samme. Forhjulsdreven basis og tverrstilt motor er ikke BMW for meg. Dette tar også bort muligheten for sekser, tipper vi ser M35i motoren fra X2 under panseret på disse bilene. Nitrist firesylindret motor, totalt uten karakter. Går sikkert fælt, bråker sikkert noe jævlig (fart box som disse små turbomotorene med hissig eksosanlegg kalles på engelsk). Men noen BMW er og blir det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra det som leses av meninger på forumet her om bmw sin nye trend, være seg design eller fwd modeller, så har bmw store utfordringer med salg fremover.

Jeg velger å tro at de fleste på forumet her er av den gamle bmw skolen, den harde kjernen, som verdsetter urverdiene i merket....som fases mer og mer bort. Og de på forumet er kanskje 3% av bmw sin totale salgsgruppe.

Så at det blir færre entusiaster til merket rundt modeller fra si 2014 og oppover ja det tror jeg. Mens de nye bmwene er mer bruk og kast for imagebevisste kjøpere, som egentlig ikke bryr seg i hvilken ende bilen dras i. "Slike" personer er ikke heøt heldig for merkevaren, men forstår at bmw kryper til korset for å tilfredsstille disse kjøperne og dermed oppretrholde salg. De gamle modellene vil da igjen stige i verdi og vi entusiaster for holde oss til de gamle modellene :)

Kanskje min nyeste bmw stopper på F11 i fremtiden? Til nøds g31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye av årsaken til at BMW får såpass med kritikk i entusiastmiljøer, er fordi det tas ukritisk det ene konservative grepet etter det andre (grilldesign, hofmeisterkinck, FWD etc.). Jeg vil tro at stemningen hadde vært lettere om det ikke var så mye på en gang. Ja, mulig FWD er en billigere og enklere konstruksjon og at dette vil selge i "bøtter og spann", men i mine øyne er det dumt å sløyfe en betydelig kundemasse ved å tilby modellen som FWD fremfor RWD. RWD-eiere dropper å kjøpe en FWD-bil, men FWD-eiere dropper ikke å kjøpe bilen fordi den har RWD.

Ellers skulle jeg ønske bilen hadde hatt to-, og ikke tre vindusrader. For meg forsvinner litt av "Gran Coupe" identiteten med tre vindusrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis nye 2eren hadde kommet med bakdører, 6er, manuell og trekk i hekk hadde dette blitt arvtageren etter F30en. Uten tvil. 

AR Giulia Har gått rett hjem hos meg foruten at man heller ikke på den får manuell kasse med bensinmotor. Veldig spennende bil synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er at når BMW velger å ha et chassis med forhjulstrekk og tverrstilt motor ekskluderer de også muligheten for en rekkesekser (den er for lang). Hele spørsmålet om at 1 og 2-serien nå får forhjulstrekk (med mulighet for firehjulstrekk) handler om economy of scale og dermed kostnadsreduksjoner. Det gjør også overgangen til firesylindrede motorer for mange flere modeller ved at BMW dermed har færre motorfamilier og på den måten lavere kostnader.

Jeg er forøvrig stadig BMW entusiast, men kanskje ikke en like stor entusiast som jeg har vært. Jeg kjøpte min første BMW i 1988 (en E30 320i), men har venner som allerede den gangen hadde hatt BMW'er i flere år. Noen år senere helt på begynnelsen av 2000 tallet (i 2001 mener jeg å huske) skrev jeg mye i BMWCCN's forum (og kjørte en E36 323i). Allerede den gangen var den harde kjernen i forumet (som var noen år eldre enn meg) misfornøyd med hvordan BMW utviklet seg. De likte ikke at bilene ble tyngre, ofte hadde automatgear og ble stadig mindre rampete når det gjaldt kjøreegenskapene. Intet nytt under solen med andre ord, men BMW bygger uten tvil stadig mange fine modeller... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med BMW er at de modellene som er tradisjonelle, som 3 og 5 serien stadig er tradisjonelle BMWer. Greit nok er fokuset på automat og firehjulstrekk noe som ikke er så tradisjonelt, men det de mer en særnorsk ting. En F30 340i med bakhjulstrekk og manuell er stadig en skikkelig god og tradisjonell BMW. Det jeg liker spesielt godt er at dagens 5-serie stadig er en tradisjonell 5-serie. Den ser ut som en 5er, den kjører som 5er og den føles som en 5er skal føles. Dette er årsaken til at jeg stadig henger med BMW også på dagens modeller. Hadde jeg vært ute etter bil i andre enden av skalaen, typisk liten og lett Coupe med potente og smidige kjøreegenskaper så måtte jeg sett meg om andre steder når M240i nå snart fases ut. Men jeg er femmer mann, jeg liker medium. Jeg er han som alltid bestiller medium biff på restaurant, jeg er han som bestiller medium meny på Mc Donalds, kjører medium treningsprogram, ...jeg er en medium mann og derfor kjører jeg 5-serie. 3er er for liten og 7er er for stor. Jeg liker kombinasjonen mellom disse to, gjerne i sedan med en sterk dieselmotor (men ikke for sterk, husk jeg er medium mann=530d). Heldigvis så bygger BMW ennå akkurat den bilen jeg vil ha og som passer meg. Sånn sett er jeg heldig, jeg slipper å bytte merke enn så lenge 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Hvorvidt dagens 3-serie stadig er en tradisjonell 3-serie er et spørsmål om hvor du kommer fra. Kommer du fra E30 (som jeg gjør) er dagens 3-serie praktisk talt på alle måter en 5-serie og det var vel ikke dette som var meningen (relativt). Kommer du fra E28 eller E34 er dagens 5-serie mer eller mindre som en 7-serie og dette var vel heller ikke meningen.

2-serien (F22) minner veldig mye om en slags fusjon mellom E30 og E36 og dette liker jeg helt klart. Denne modellen er i dag trolig den siste ordentlige resten av BMW slik bilmerket var på 80 og 90-tallet... :)

Kommer du fra E90, E60 eller nyere er ikke dagens BMW modeller så merkelige. Da er alt egentlig bare en naturlig utvikling (teknisk som størrelsesmessig).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, StigJ skrev:

Hvis nye 2eren hadde kommet med bakdører, 6er, manuell og trekk i hekk hadde dette blitt arvtageren etter F30en. Uten tvil. 

AR Giulia Har gått rett hjem hos meg foruten at man heller ikke på den får manuell kasse med bensinmotor. Veldig spennende bil synes jeg. 

Alfa er utvilsomt sexy og mye mer fresh enn BMW Om dagen. Men når prisen er ganske lik/høy, kvaliteten tvilsom og annenhåndsverdien som ikke står i stil til tyskerne... blir det likevel vanskelig for meg å velge det spennende valget.

Men ved første øyekast er det SVÆRT enkelt for en ihuga BMW kjenner å bli surmaga og se et annet sted, jeg gjør det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Men ved første øyekast er det SVÆRT enkelt for en ihuga BMW kjenner å bli surmaga og se et annet sted, jeg gjør det selv.

Men jeg tror nok at man fort ville oppdaget at gresset ikke er grønnere på andre siden. For ni år siden så skulle jeg bytte ut E39en min i noe nyere, på den tiden så likte jeg ikke E60 så jeg valgte en A6 som den gang var ganske ny (C6 heter vel den generasjonen). Fantastisk flott bil, det synes jeg selv den dag i dag... men den var skikkelig dårlig i kvaliteten. Da jeg bytta den i en E90 325d så var det akkurat som å komme hjem igjen, og det var herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...