Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jævlig fet Golf da, hvis den linker så mye på G30 LCI mener jeg 😅

Problemet er ikke for golfen, eller skoda’n sin del.

Corona ringene har vært med oss de siste 20 årene og har vært BMW sitt fremste signatur og merkevare.

Problemet er BMW sitt (og for eiere av G3*) at de klarer å gå bort fra noe unikt og som bygger merkevare fremfor noe, til å herme etter noe av det svakeste merkevaren der ute.

Så når de først skulle gå videre derfra, kunne de ikke gjort et dårligere valg enn på G3* LCI.
For min en større skandale enn mangel på hofmeister og rot med grillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Problemet er ikke for golfen, eller skoda’n sin del.

Corona ringene har vært med oss de siste 20 årene og har vært BMW sitt fremste signatur og merkevare.

Problemet er BMW sitt (og for eiere av G3*) at de klarer å gå bort fra noe unikt og som bygger merkevare fremfor noe, til å herme etter noe av det svakeste merkevaren der ute.

Så når de først skulle gå videre derfra, kunne de ikke gjort et dårligere valg enn på G3* LCI.
For min en større skandale enn mangel på hofmeister og rot med grillen.

Jeg er enig i at det er dumt at BMW går bort fra lys signaturen de har hatt i mange år. Men jeg må helt ærlig si at jeg bryr meg ikke så veldig mye om det, så lenge lyktene i seg selv kan tilby meg som sjåfør en bedre opplevelse. Da kan jeg tilgi at lys signaturen likner VAG. Jeg hadde hatt større problmer med å tilgi 7-serie style griller, de har ikke en nyttefunksjon på samme måte som lys. 

Jeg ser virkelig ikke problemet her, en moderne 5-serie er stadig den modellen i sitt segment som er mest sto mot sin merkevare og tradisjon. Det føler jeg litt at jeg har grunnlag for å mene, all den tid jeg til daglig kjører både E34 og G30 side om side. Det er ikke tvil om at en moderne 5-serie som G30 stadig er en skikkelig 5-serie, slik vi alle forventer at en 5-serie skal være. Det går fortsatt en klar rød tråd igjennom alle generasjonene. Så kan man si at noe har blitt borte på veien, men er ikke det naturlig da? Beste eksempelet jeg kommer på er Porsche 911, her har man en modell som har utviklet seg igjennom tiden uten å ta fokuset vekk fra det tradisjonelle man forbinder med en 911. Litt sånn er det med 5-serien også, det er iallfall derfor jeg trives så godt med modellen...det er den røde tråden som går igjennom alle modellene 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg er enig i at det er dumt at BMW går bort fra lys signaturen de har hatt i mange år. Men jeg må helt ærlig si at jeg bryr meg ikke så veldig mye om det, så lenge lyktene i seg selv kan tilby meg som sjåfør en bedre opplevelse. Da kan jeg tilgi at lys signaturen likner VAG. Jeg hadde hatt større problmer med å tilgi 7-serie style griller, de har ikke en nyttefunksjon på samme måte som lys. 

Jeg ser virkelig ikke problemet her, en moderne 5-serie er stadig den modellen i sitt segment som er mest sto mot sin merkevare og tradisjon. Det føler jeg litt at jeg har grunnlag for å mene, all den tid jeg til daglig kjører både E34 og G30 side om side. Det er ikke tvil om at en moderne 5-serie som G30 stadig er en skikkelig 5-serie, slik vi alle forventer at en 5-serie skal være. Det går fortsatt en klar rød tråd igjennom alle generasjonene. Så kan man si at noe har blitt borte på veien, men er ikke det naturlig da? Beste eksempelet jeg kommer på er Porsche 911, her har man en modell som har utviklet seg igjennom tiden uten å ta fokuset vekk fra det tradisjonelle man forbinder med en 911. Litt sånn er det med 5-serien også, det er iallfall derfor jeg trives så godt med modellen...det er den røde tråden som går igjennom alle modellene 😀

Du og alle andre har rett til å mene hva de vil.
Men fordi du har en E34 og G30, gjør deg vel ikke mer kvalifisert enn andre?

Den røde tråden du stadig referer til er syltynn, du må snart frem med lupe for å finne den, er stadig færre som ser den her inne.

Pr idag et den svakeste modellen i BMW sitt portefølje 1 serie og 2 serie GC, deretter kommer den falmete gamle stjerne 5 serien i form av G30 LCI.

En gang i tiden lokomotivet i BMW’s stjernegalleri, er nå en av mange i mengden og blir forvekslet med Skoda og Golf, det er vanskelig å se et større fall enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Du og alle andre har rett til å mene hva de vil.
Men fordi du har en E34 og G30, gjør deg vel ikke mer kvalifisert enn andre?

Den røde tråden du stadig referer til er syltynn, du må snart frem med lupe for å finne den, er stadig færre som ser den her inne.

Pr idag et den svakeste modellen i BMW sitt portefølje 1 serie og 2 serie GC, deretter kommer den falmete gamle stjerne 5 serien i form av G30 LCI.

En gang i tiden lokomotivet i BMW’s stjernegalleri, er nå en av mange i mengden og blir forvekslet med Skoda og Golf, det er vanskelig å se et større fall enn det. 

Det er jo selvfølgelig bare tullball det du kommer med her..dette er ene og alene synsing fra din side. Det at jeg eier både gammel og ny 5-seie gjør meg iallfall mer kvalifiserer til å hevde det vi diskuterer her enn deg. Når eide du 5-serie sist? Det er kanskje derfor du ikke ser den røde tråden.   Du må ikke ha eid de bilene vi diskuterer for å ha en mening om dem, men det gir jo en stor fordel å ha eid dem da. Man har jo mer grunnlag for å mene noe som går på nettopp egenskaper modellen har. 

Du kan sette deg inn i hvilken som helst 5-serie opp igjennom og du finner de samme "referansepunktene". Jeg har selv påpekt dem i min egen tråden med direkte sammenlikninger med E34, først med F10en og så med G30. Jeg kjørte til og med E28en til Jan (Sveigis), selv her ser jeg den røde tråden som går helt opp til min G30. Fører orientert dashbord, brei midtkonsoll, speedometer og bensinmåler til venstre i clusteret og turteller samt tempmåler til høyre. Tre eiket ratt, rekkesekser på langs. Tung og solid kjørekomfort, men nærmest krymper rundt deg når du presser på litt i svingene. Akkurat slik skal en 5-serie være, det har iallfall jeg erfart etter å ha eid E34, E39, F10 og nå G30. Så kan jo du mene hva du vil om det ifra I3en din..

Du kan jo selvsagt hevde at dagens 5-serie er blant de svakeste modellene i BMW sitt sortiment. Det er øyet som ser det, men det blir ikke realitet av det likevel...du kan jo ikke dokumentere noe som helst av det du mener. Alt er bassert på din personlige mening...vi snakker altså her om en som synes det er fornuftig å kjøre I3 som eneste familiebil. Nei.. vi to står nok alt for langt fra hverandre til å bli enige i denne diskusjonen. Men hvordan en bilmodell som stadig vekk selger langt over 300 000 stk årlig globalt og er merkets nest mest solgte modell kan være "svak" skjønner ikke jeg. Det jeg, bransjen og den øvrige 5-serie kundegruppen ser er at 5-serien er en av de aller viktigste modellene til BMW i dag. (Det kan jeg godt dokumentere hvis du har lyst) BMW kommer ikke til å selge færre G30 nå pga VAG lyktene, selger de færre G30 så er det fordi folk ønsker seg SUV. Dette er hovedårsaken til at segmentet 5-serie befinner seg i er ned noen prosent i salg. Det samme gjelder for både Audi A6 (ned 12% i 2019) og MB E klasse (ned 4% i 2019), dog har 5-serien den minste prosentvise nedgangen (ned 2% i 2019)

Jeg har alltid sagt at jeg ikke kjøper to biler av samme generasjon, men jeg må si at G30 LCI har vokst på meg på bare noen dager. Særlig nå som 545e blir tilgjengelig med rekkesekser og brukbar rekkevidde for mitt behov. Dette blir spennede å utforske videre 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Meh» er det første og beste jeg kommer på å si her. 

Tankene mine dras automatisk til slike grusomme body kits fra mine verste drømmer :image.jpeg.74120dceeb811cfba4994a0f7209fe1f.jpeg

(Bilen ingen sammenligning for øvrig..)

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes "An icon in a sea of ordinary" er ganske treffende. "sea of ordinary" beskriver stort sett trafikkbildet idag, som også kan kastes inn i diskusjonen om G3x lci, synd, selv om jeg liker den bilen også isolert sett. Denne skiller seg ut, jeg tror jeg kan like denne, bra :) 

Tror jeg også vil like Portimoo Blue :D 

68F3AEC9-ECCA-48DE-97E4-FFA49BD29382.thumb.jpeg.0f46219550e9459fca3ff6dd9930a664.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... så det handler om å være annerledes bare for å være annerledes for BMW idag. Dette er for enkelt etter min mening og ikke godt nok selv om jeg isolert sett faktisk synes at i4 har et design som er mindre radikalt enn fryktet på forhånd. Jeg tror også at den ser bedre ut live enn på bilder.

Det jeg ikke liker er at BMW nå prøver for hardt å skille seg ut. De mangler den selvsikre og sofistikerte fasongen de hadde på 80 og 90-tallet. Da visste de at de var best uansett hva og de visste også at det ikke var nødvendig å skille seg kraftig ut fra de andre (for ikke å si kopiere andre). Sagt på en annen måte så var BMW på toppen og definerte hva som var riktig. Alle de andre bilprodusentene la seg etter og i større eller mindre grad kopierte hva BMW gjorde. Nå må BMW imidlertid aktivt jobbe for å skille seg ut fra mengden og nettopp dette er etter min mening dessverre langt på vei en fallit erklæring. 

OK... dette er en vanskelig balansegang, men f.eks Porsche har ikke dette problemet. 911 ser stadig ut som en 911 og selv Taycan er umiskjennelig en Porsche selv om deler av designet er helt annerledes enn f.eks Panamera. Porsche har med andre ord stadig selvtilliten som kreves i dette markedet og de behøver derfor heller ikke å skape tildels radikale endringer bare for å være annerledes og dermed gjøre oppmerksom på seg selv.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...