Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Marius2002 Ja, det er absolutt mulig at feks Trøndertaxi har krav om full elektrisk park for de som er tilknyttet sentralen deres, og det er det sjåførene mener, når de nevner dette i bilen med de. Det er i hvert fall ingen av de, jeg har snakket med, som skal ha noe annet enn elektrisk på neste bil, selv om noen ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Skulebollen skrev:

Men da har du bil med nybilgaranti? Tipper premien går betraktelig opp når bilen er feks. 7 år gammel. 

Det er meget mulig og sannsynlig😅 at den stiger er helt sikkert.  Men Så lenge tviler jeg på jeg har denne bilen. Men hvem vet😉Det er meget gode biler. Det er nok en av di bedre jeg har hatt på en stund. 

Endret av Chris A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende taxi, så virker det som kommunene pålegger taxi-bransjen å kjøre elektrisk. Jeg har snakket med flere taxisjåfører blant annet i Oslo, Drammen, Halden og Porsgrunn/Skien, og alle sier at de blir pålagt å kjøpe elbiler selv om de ikke nødvendigvis dekker behov eller er ønsket. Slik fungerer det norske "demokratiet". Gjør som politikerne sier eller mist jobben. 

Så resultatet er jo at taxi-bransjen blir fylt opp med kjipe drittbiler fra Kina og Sør-Korea fordi de er billige. Tipper at en del av disse bilene kommer til å være utslitte etter 5-7 år med taxibruk, og levetid ved vraking vil nok være rekordlav. Se bare på eldre Nissan Leaf og Mitsubishi i-miev hvor fort de forsvinner fra veiene nå. Så mye for miljøvennlige biler.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

...
Bransjen har i alle år gått hard ut å sagt at dette ikke er mulig, iallfall på så kort tid. Men så skjedde noe bransjen ikke hadde ventet, fabrikkene begynte å åpne lommeboka overfor de norske importørene hvis de virkelig gikk inn for å trø ut elbiler. Norge er ett viktig marked for at bilprodusentene skal nå sine utslippsmål satt av EU, og kjøpelysten på elbiler er stor så de pøser penger over de norske importørene for å pushe elbil fremfor noe annet. Og da får vi situasjoner hvor hybrid/fossil modellene prises opp i det norske markedet eller tas helt ut slik Mercedes nå har gjort med C og E klasse og som VW kommer til å gjøre ved utgangen av 2023. Den store taperen er bilkjøperen som får innskrenket sine valgmuligheter betraktelig, samt i snitt "tvinges" til å kjøpe dyrere biler enn hva de ofte ville ha gjort før. 

 Har du nokon kilder på denne litt konspiratoriske påstanden?  Eg er bilselger på en forhandler med 4 merker, og vi får i alle fall ikkje "betalt" for å selge elbiler i stedet for hybrid, meir tvert i mot. På våre merker er det i alle fall vesentlig dårligare margin på elbiler kontra hybrid/fosil.  Dog har ikkje vi nokon tyske merker, så kanskje marginbildet er annaleis der.

Sikker på at salget i Norge teller i utsleppsregnskapet til EU?  Mena å ha lest at det ikkje teller, man fant ikkje kilde på det no. 

Mykje av grunnen til at Norge har hatt kortare leveringstid er jo fordi EU-krav til utslipp og dertil bøter gjer at fabrikkane prioriterer elbiler til en viss grad når det er halvledermangel, og siden Norge selger mest elbil så blir det kortare ventetid på "våre" biler kontra i resten av Europa der dei kjøper mindre prosentmessig av el.

Står litt om det her frå januar 22: https://www.tu.no/artikler/det-norske-bilsalget-er-rekordhoyt-mens-europa-har-krisenivaer-bransjen-peker-pa-en-arsak/516202?fbclid=IwAR37IVlnvDXqT2gv5xXW8bbKU4NZzfVZU3Lqep96zbZXim97Bv2Bo98gkHs

"Og elbiler er ikke like truffet av krisen som biler med forbrenningsmotor, mye takket være EUs utslippsgrense. Den tvinger bransjen til å produsere el- og lavutslippsbiler, forteller Lillemork. 

Bilprodusenter som ikke når utslippsmålet på 95 gram CO2 per kilometer, vil bli ilagt bøter på 95 euro for hvert gram CO2 per kilometer en bil overstiger måltallet."

Seinsommer / høsten 22 så blei leveringstidene på 2 av merkene våre vesentlig lenger pga meirsalg i Europa samt at det var endra til prioritering av hybrid-suv for levering i Europa pga høg etterspørsel og bedre marginer.

Modellane som dett ut av utvalget i Norge er jo pga for liten interesse/salg, ikkje pga importørane får "betalt" for å fjerne fullt salgbare modella i modellprogrammet som har bedre marginar.  
Riktignok blir jo interessen for diesel / hybrid mindre for kvart år sidan prisane bare går opp og opp pga avgifter og derfor blir kutta ut av modellutvalget, men det er jo avgiftspolitikken som i praksis fjerna modellane, ikkje importørar.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Werther skrev:

Vedrørende taxi, så virker det som kommunene pålegger taxi-bransjen å kjøre elektrisk. Jeg har snakket med flere taxisjåfører blant annet i Oslo, Drammen, Halden og Porsgrunn/Skien, og alle sier at de blir pålagt å kjøpe elbiler selv om de ikke nødvendigvis dekker behov eller er ønsket. Slik fungerer det norske "demokratiet". Gjør som politikerne sier eller mist jobben. 

Så resultatet er jo at taxi-bransjen blir fylt opp med kjipe drittbiler fra Kina og Sør-Korea fordi de er billige. Tipper at en del av disse bilene kommer til å være utslitte etter 5-7 år med taxibruk, og levetid ved vraking vil nok være rekordlav. Se bare på eldre Nissan Leaf og Mitsubishi i-miev hvor fort de forsvinner fra veiene nå. Så mye for miljøvennlige biler.... 

 

https://www.vestlandfylke.no/Kollektivogtransport/loyve-for-persontransport/krav-om-usleppsfrie-drosjer-fra-1.-april-2024?fbclid=IwAR2Qu1JngRowrvrTBXqvlw8jEU7fzmg1yWaFebSSOrnaVAwH-YghWGpIyPk

 

Fråfall av "taxirefusjonen" der Taxi fikk lavere avgifter har nok også litt av skylden for at det for et par år siden blei mange som kjøpte "billigare" Taxier enn før : )

Forøvrig så var det VW Golf som blei mest vraka i fjor ( har jo også vert mest solgt i en mannsalder så ikkje så rart det), og sjokkerande mange Leaf er fortsatt på veien i den dag i dag, 12 år etter den kom :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, GtiGtr skrev:


Forøvrig så var det VW Golf som blei mest vraka i fjor ( har jo også vert mest solgt i en mannsalder så ikkje så rart det), og sjokkerande mange Leaf er fortsatt på veien i den dag i dag, 12 år etter den kom :)  

Og når en elbil blir skrotet, blir majoriteten av disse batteriene brukt videre, som bl.a energilagring til solcelleanlegg og vind. 
Elbilene til BMW er også særdeles mer resirkulerbare enn sine fossilsøsken. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GtiGtr

Jeg jobber i bransjen jeg også, har mange bekjente som også gjør dette. Her på Sørlandet er forholdene såpass små at vi omgås en del fra forskjellige merker, og da blir det prat. Når jeg leser hva som praktiseres hos dere så uten at jeg kjenner deg eller vet hvor du jobber så tipper jeg du jobber for en større kjede som muligens har noen av disse merkene: Volvo, Suzuki, Nissan, Toyota og eventuelt noe fransk? Renault kanskje? 

Først og fremst så handler det ikke om at forhandlerne får ekstra betalt for å pushe elbiler. Men importøren får bedre betalt for å kunne prise disse rimeligere i det norske markedet, så kjøres det noen kampanjer på dette igjen. Det finnes merker i Norge som ikke har så mange elbiler i sitt sortiment, og er avhengige av høyt hybridsalg og her er selvsagt ting litt annerledes. Da tenker jeg på f eks på Volvo og Toyota for å ta noen… Også har du jo de merkene som er så små at vi ikke kan regne med dem, Renault, Opel, Suzuki, Subaru, Mazda, Mitsubishi osv. Hva de steller med er irrelevant..

I de tilfellene hvor modeller har blitt tatt ut så skyldes det helt klart sviktende salg. Sviktende salg fordi importørene har skrudd opp bilprisen på modeller som kan utgjøre en trussel mot deres egne elbiler. Her kommer BMW og Mercedes inn. Mercedes har en C klasse hybrid som kjører 120 km elektrisk, den er helt klart en trussel mot EQE som er dyrere og ser helt jævlig ut. Hvorfor skøyt prisen i været på X5 45e så fort iX kom på veien? Plutselig startet den på en million. Hvorfor koster en GLC 300e så mye mer i Norge enn i Storbritannia når man skreller av avgifter og moms? Oppgaven for norske importører er å få ut så mye elbil som mulig, naturligvis siden dette er det letteste produktet å selge. Dette ser bilprodusentene, og selv om Norge er ett lite land så blir vi lagt merke til og regnet som ett betydelig marked. Hyundai sitt bilsalg i Norge består av 80 prosent elbiler, de velger nå å sløyfe fossilbiler og hybrider helt. Da sier de helt enkelt fra seg 20 prosent av salget sitt, er ikke det en merkelig forretningsidé med mindre det ligger økonomisk støtte bak? Her går det så bra at vi kan gi faen i resten, det er iallfall ikke god gammel kremmerånd slik jeg ser det.

Det er ikke meningen å lage en stor greie ut av dette, men jeg blir litt fortvilt når jeg ser kunder komme inn med en bilmodell de er fornøyd med også kan jeg ikke tilby de samme modell bare i ny utgave. Jeg liker dårlig når jeg ser kundene kjøpe ett produkt de i utgangspunktet ikke hadde valgt om den andre modellen var tilgjengelig og gunstigere. For all del, jeg skal ikke klage. Vi selger en del seksere, fortsatt greit med diesel og ladbare hybrider i tillegg til elbiler…har til og med solgt splitter nye V8ere også så det er stas. Men vi har også mista noen modeller som vi stadig får etterspørsel på, fordi importøren presser på for at elbil skal velges. Det jeg prøver å si er at det er en grunn til at salgstallene på elbil er så høye, kundene blir ikke bare motivert av intensiver men også guidet i stor grad av bilbransjen. Jeg er for valgfrihet, og det føler jeg kundene mister litt i Norge.

Og nå skal jeg gi meg her og la tråden gå tilbake til BMW nyheter 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant video der. Har ikke sett den.

Dette er ikke konspiratorisk. Det har vært skrevet en del om snittutslipp på den omsatte massen av biler (fleet emissions) og avgiftsgrensene som EU setter, men det har likevel fått påfallende lite oppmerksomhet.

Det står litt fra selve kilden her: https://climate.ec.europa.eu/eu-action/transport-emissions/road-transport-reducing-co2-emissions-vehicles/co2-emission-performance-standards-cars-and-vans_en

Det er ikke så lett å bli klok på hvordan prismekanismene foregår i praksis, men mye av premissene er nok satt på taktisk grunnlag fra produsent, og er derfor noe den enkelte forhandler ikke nødvendigvis merker så mye til annet enn at lavutslippsbiler er prismessig favorisert i en sånn grad at kundene i butikken velger disse mest mulig motstandsløst. Marginene hos importør og den enkelte forhandler lever, i utgangspunktet, uavhengig av prisingen fra fabrikk.

Man er altså villig til å selge lavutslippsbiler med null fortjeneste (kanskje til og med tap) fra fabrikk, så lenge man har marginer på andre biler i andre markeder. Alt for å slippe unna straffeskatter fra EU.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Dette er Autobild sin sketch av kommende i3. Om vi i det hele tatt er noe i nærheten av dette, så begynner BMW å komme back on track igjen. :) 
 

Kommer det ny i3 som separat modell eller er dette neste 3-serie som også kommer som helelektrisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en liten oppfølging til tidligere innlegg ang taxi og EL.

Trøndelag fylke er de som pålegger full elektrifisering av taxi i Trøndelag. Så det er ikke stasjonsavhengig.

Så derfor er det så mange EL taxi i feks Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Saltkjelen skrev:

Dette er Autobild sin sketch av kommende i3. Om vi i det hele tatt er noe i nærheten av dette, så begynner BMW å komme back on track igjen. :) 

bmw-3er-2027-01.jpg?itok=tpoF-OwS

Litt strekk her og der, litt endring av takline og rammeløse dører så har vi jo nesten en Z4 Gran Coupe :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...