Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kjenner at disse modellene til BMW de vekker ingen verdens ting i meg. Ja jeg ser at det står BMW på dem og at de har BMW aktig design, men interessen er liksom helt død. Kunne for min del vært en ny Peugeot eller Kia, just another car 😅 Man blir åpenbart særere og særere med årene

De moderne modellene har kun en misjon. Sørge for nok overskudd så BMW beholder klassikk avdelingen slik at deletilgangen opprettholdes for oss som kjører ordentlige biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2023 den 11.06, Fredrik 90 skrev:

Jeg kjenner at disse modellene til BMW de vekker ingen verdens ting i meg. Ja jeg ser at det står BMW på dem og at de har BMW aktig design, men interessen er liksom helt død. Kunne for min del vært en ny Peugeot eller Kia, just another car 😅 Man blir åpenbart særere og særere med årene

Støtter den 👍🏼 Synes BMW går litt mer å mer vekk ifra det ikoniske. Noen vil nok argumentere for at dem "bare følger på "framtiden". Men synes at designene begynner å bli vel overdrevent. 

Kall meg gjerne sær men design etter 2019/2020 appelerer ikke helt til meg mer værtfall 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Andros skrev:

Støtter den 👍🏼 Synes BMW går litt mer å mer vekk ifra det ikoniske. Noen vil nok argumentere for at dem "bare følger på "framtiden". Men synes at designene begynner å bli vel overdrevent. 

Kall meg gjerne sær men design etter 2019/2020 appelerer ikke helt til meg mer værtfall 😬

Jeg sitter egentlig igjen å liker kun de tradisjonelle modellene som de har laget i 50 år. Jeg liker dagens 3-serie og 5-serie, også synes jeg 8-serien er lekker samt X5. Thats it..ikke mye av dagens BMW lineup som tiltaler meg. Jeg synes dagens X1, X3 og 4-serie er fine biler, men det er mange fine biler fra andre produsenter også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at merket som står en nærmest ikke tiltaler en lengre, spesielt siden dette også er en interesse - mer enn bare A-B. Det er veldig bra å ha øynene åpen for andre modeller og merker, både teste og eie. Men helt seriøst, hvilket merke har en total line-up bedre enn BMW? Og hvilken annen bil er finere og bedre enn 4-serien og X3 i sitt segment? X1/iX1 også? :) 

Joda, vi kan ta iX og klage på utseende, men duverden for en bra bil det faktisk er om en lukker litt øynene. Og ja, BMW skulle aldri startet med forhjulsdreven plattform under sitt eget merkenavn :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Marius2002 skrev:

Det er synd at merket som står en nærmest ikke tiltaler en lengre, spesielt siden dette også er en interesse - mer enn bare A-B. Det er veldig bra å ha øynene åpen for andre modeller og merker, både teste og eie. Men helt seriøst, hvilket merke har en total line-up bedre enn BMW? Og hvilken annen bil er finere og bedre enn 4-serien og X3 i sitt segment? X1/iX1 også? :) 

Joda, vi kan ta iX og klage på utseende, men duverden for en bra bil det faktisk er om en lukker litt øynene. Og ja, BMW skulle aldri startet med forhjulsdreven plattform under sitt eget merkenavn :) 

02AE1004-A4F1-4B42-B44D-C883ACB273A4.jpeg.f6537b639b40d3275b4a605bbf76830d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Snagg30 skrev:

Man kan godt dra Porsche kortet, men for min del er dagens Porsche mer VAG enn Porsche. Hvertfall mer enn tidligere.

Og er det et merke som er dyrt å drifte å eie, er det nettopp dette merket.

Kvaliteten hører jeg også litt ymse om.

Det er utvilsomt mer sportslig og eksklusivt enn BMW, men har mye mer hull i porteføljen sin også.

Så Porsche - ja jøss, enkelte utilnærmelige modeller, men som andre brand’s de har også mindre attraktive sider.

Syns det er vanskelig å sammenlikne M biler og Porsche, da de har ulikt opphav og bakgrunn.
Porsche’n er bygget med et annet fokus og pris og skal være bedre enn BMW på endel punkter, det skulle bare mangle egentlig.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Jeg er 95% enig i alt du sier her :) Jeg har blitt veldig glad i Porsche de siste 2 årene og interessen fortsetter å øke, men innlegget over med bildet var en god dose humor som svar til Marius. Er egentlig kun GT3 / GT4 og 911 modeller som har min interesse. Ellers trumfer BMW for meg resten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Marius2002 skrev:

Det er ikke så mange andre merker enn BMW som har en mer komplett lineup, kanskje Mercedes ettersom de tilbyr modeller i flere segmenter. Mercedes har også en veldig fin modell lineup, flere modeller som designmessig ikke ser helt jævlige ut(sett bortifra EQ). Men igjen, selv om S-klassen er en vakker bil i forhold til nye 7-serie så mener nå de fleste at 7-serien er en bedre bil. Og sånn er det med Mercedes kontra BMW, på showroom gulvet ser modellene bedre ut men i det lange løp og på detaljer er BMW vesentlig bedre. Bare det at nye C63 AMG har en to liters firer mens M3 har en rekkesekser og ellers så mange valgmuligheter på drivlinje (RWD, AWD og manuell) gjør at de er mer tro mot sine tradisjoner. Jeg har ikke sagt at X1, X3 ikke er fine biler, men det finnes modeller som der ute som også er veldig bra

Der det butter litt for meg med dagens BMW er på design og løsninger. De eksperimenterer for mye og roter seg bort i andre sine trender. Det BMW jeg lærte å like skapte trendene og innovasjonene alle andre kopierte, nå er det litt motsatt. Touchskjermer hvor man må inn i en meny for å stille avstand på ACC er ett godt eksempel på hva jeg mener. Dette er en lite ergonomisk og dårlig førerorientert løsning, stikk i strid med hva BMW tidligere har stått for. Jeg og BMW begynner å vokse fra hverandre kjenner jeg. Det blir iallfall ett dilemma jeg ikke hadde før. Ett eksempel på dette er nye E-klasse kontra G60 5-serie. E-klassen er en flott og tradisjonell tysk premium sedan som likevel har utrolig bra teknologi. I motsetning til G60 så har de ikke forsøkt å lage en klovnebil. Likevel så føler jeg at G60 tilbyr bedre range av drivlinjer, og selv om E-klassen nå har rekkeseksere så er det ingen rekkeseksere som er bedre enn BMW sine. BMW har også gjort den genistreken at de leverer rekkesekser i kombinasjon med ladbar hybrid for oss som også kunne tenke oss en elektrisk hverdag uten å synke så lavt som å kjøpe en kjønnsløs elbil.

Hvis man bare kunne ta det beste ifra hver bilprodusent og putta i en bil så ville det vært bra. Det blir nok dessverre litt vanskelig 😅

11 timer siden, Snagg30 skrev:

Jeg ser ikke på Porsche som svaret på alt, til det er modell tilvalget for smalt og prisnivået for høyt. Og ser vi bort ifra 911 som kanskje er verdens beste sportsbil så har jo ikke Porsche så mye annet å skryte av. Okei, de har Taycan som er en bra elbil…men hvor i tråd med Porsches tradisjon er denne? Panamera og Cayenne er igjen bra biler, men de plasserer seg prismessig i segmentet hvor prisgunstigere alternativer gir dem alt for god konkurranse. Jeg synes det blir litt feil å sammenlikne Porsche med mainstream produsenter som BMW, Audi og Mercedes. Det blir som å sammenlikne epler og pærer 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske slående å se hvordan lanseringene av i4 og i5 ble mottatt så vidt forskjellig på dette forumet.

Mitt inntrykk (uten at jeg har gått tilbake og sjekket) er at i4 ble møtt av voldsomt positiv interesse der superlativene satt løst og det største problemet var ventetiden fra bestilling til levering. i5 er nærmest blitt møtt av ensidig slakt.

Hvorfor denne store forskjellen? Er forventningen til 5'er-serien så mye høyere enn 4'er-serien - eller var virkelig i4 så mye bedre enn i5? Hvorfor er det f.eks. så liten entusiasme over at man nå kan få en 5'er til overkommelig pris med nesten samme ytelser som en M5 - hvis man da aksepterer å kjøpe helelektrisk bil -  noe man jo måtte med i4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ove67 Tror mye av det handler om at når i4 kom fikk man kjøpt seg en ordentlig fult utstyrt BMW med 544HK til knappe 700.000kr, mulig jeg bommer litt på prisen men tror ikke det er mye. Uansett var kostnaden svært lav sett opp i mot hva man fikk.

En i5 M60 koster over 1.4 million, da får man en bil hvor BMW har gjort alt for å få kostnadene ned noe som har gått kraftig utover kvalitet og utstyrs nivå. De har kjipe besparelser på alt mulig, @Saltkjelen har komplett liste og den er kjempe lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I4 M50 var BILLIG når den ble lansert (fra 579000 før evt rabatter).

En bil "alle" hadde råd til, spesielt med de lave rentene man hadde før. 

Nå har alt blitt dyrere, renta høyere og ikke minst er i5 i en fullstendig annen prisklasse utenfor rekkevidden til folk flest. 

Opplevde den også som kjip på før lanseringen, men mulig dette er blitt bedre på den endelige bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I4 var enormt mye bil for pengene, mens i5 er relativt lite bil for pengene. Videre så skuffet teknologien i i5, hva er det i5 gjør som en elbil som ikke en i4 M50 gjør. G60 har en hel del kostnadsbesparende grep som er veldig tydelige, det klinger ikke bra samtidig som at bilen har blitt så mye dyrere som den har.  Blir sikkert bra når i5 Touring kommer tenker man kanskje, men den også blir så vanvittig dyr at det ikke er for vanlige folk. Tiden hvor man kunne kjøpe seg en ny 520d for rundt 650 000,- og få en fin premiumbil er forbi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris betydde mye ja. I5 er dyr, mens i4 var mye for pengene. Det har vel også noe med at i4 holdt seg ca på den klassestandarden som den karosserimessige forgjengeren (F36) hadde, mens G60 fremstår som en klasse ned i utstyr og eksklusivitet sammenlignet med G30. 

Jeg er ikke frelst på noen av modellene. Kjørte i4 M50 en hel dag (ca 40 mil) forrige uke, og inntrykket er fortsatt «meh…». Misliker den ikke, men liker den ikke heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en førvisning av i5 på lørdag. Må si at det var veldig skuffende. Utseende er okei, men det er utstyret innvendig som virkelig skuffer. Glasstak hvor de bruker samme bryter for å styre trekket som biler med takluke. Stolene trodde jeg var standard stoler for her var det ikke knekk i øverste del av ryggen, ingen sidestøtte og ingen uttrekk for å støtte opp de med lange bein. Det var selvfølgelig ikke standard men comfortsetene. Bakseteplassen var heller ikke noe å skryte av i forhold til G3x som jeg synes har mere beinplass. 

Men det største problemet må være justering av luftdysene, det er hvordan det gjøres:
1851754383_i5luft.thumb.jpg.884b1cc472821113187cf52e8d948511.jpg

Hvor er lokket som er på i4, ix1 og ix som er så genialt og beskytter for regn og drit? Dette har dem hentet som rester fra i3, helt håpløst for en bil til godt over 1 mill. 

1728852230_i5lade.thumb.jpg.f8785c4d836ad6655f75367ba67356bc.jpg

Mens på porsche kan du få elektrisk ladeluke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...