Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Norsk pris på G60 550e xDrive er sluppet…1 002 000,-. Ca 100 000,- billigere enn i5 M60 faktisk 👍

Det høres for meg ut som en bedre deal, med 90 km elektrisk rekkevidde så er den like mye elbil i hverdagen som en i5. Også får du privilegiet av å kunne nyte BMW sin eminente B58 rekkesekser når du ønsker det. 0-100 på 4,3 sek, rekkevidde på 1000 km og full utnyttelse av bagasjerom kontra i5. Hvis G30 545e er noe å sammenlikne med så blir G60 550e en real kjøremaskin for oss som liker tradisjonell 5-serie 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt komme på andre eksempler på det vi ser på 5 serie nå. At EL versjonen er dyrere enn tilsvarende hybrid\fossil versjon. Det tror jeg definitivt får flere til å tenke seg om. På firmabil har vel de fleste fordeler blitt borte på elbiler, så skal vel være veldig interessert for å ikke gå for hybriden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Walkabout skrev:

Var ute og rattet litt i5 i går. Synes det er en av de bedre elbilene jeg har kjørt noen gang, og det opplevdes ganske fint inne i kupeen. Men til den prisen og med den begrensede rekkevidden er det ikke verdt det. 

B8821B2B-5201-46FF-9411-B87EC13D70E8.jpeg

4D3F9A25-490D-4EFA-8013-F04A3632D859.jpeg

B18B3C7D-601C-4AF9-8188-98777BC8EFE2.jpeg

Fikk Saab 95 vibes på bilde bakfra, det er vel ikke bare positivt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patenttegninger av G61 5-serie. Liten tvil om at hekken her er vesentlig bedre enn sedanen. Den minimale endringen av lyktefasongen bak hadde nok også bidratt til at hekken til G60 ikke ville virket for skrå og stutt om de samme lyktene var her.

bmw-serie-5-touring-2024.webp
bmw-serie-5-touring-2024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KireS skrev:

Kan ikke helt komme på andre eksempler på det vi ser på 5 serie nå. At EL versjonen er dyrere enn tilsvarende hybrid\fossil versjon. Det tror jeg definitivt får flere til å tenke seg om. På firmabil har vel de fleste fordeler blitt borte på elbiler, så skal vel være veldig interessert for å ikke gå for hybriden her.

Ja dette er ikke så vanlig og det gjør jo hybriden mer attraktiv i markedet. Det sagt så tror jeg nok at her i Norge så vil selgerne jobbe veldig hardt for å overbevise deg om at det er el versjonen man skal ha. Men det er fint at 550e er billigere enn elektrisk toppversjon, det er folk der ute som ikke skal ha elbil og som skal ha en 5 serie med rekkesekser. Dette er kunder som i dag kjører G30 540i eller M550i nettopp fordi bilen har den motoren som den har. 

I Tyskland er pris spriket enda større, en 520d koster 59 000 EUR mens en i5 40 koster 70 000 EUR. En 550e koster 77 000 EUR mens en i5 M50 koster 99 000 EUR. Slik er det i hele Europa.. Grunnen til at vi ser en trend i Norge hvor prisgapet mellom fossil/hybrid og elbil minker er fordi myndighetene øker avgiftene på elbiler i større grad enn fossil/hybrid. Så gjenstår det å se i statsbudsjettet som kommer nå, som vanlig er alt som har med bilavgifter svært uforutsigbart. Jeg tipper elbil avgiftene ikke røres nevneverdig i denne gang, men at skruen strammes ytterligere på fossil/ladbar hybrid. 

1 time siden, Lars S skrev:

Fikk Saab 95 vibes på bilde bakfra, det er vel ikke bare positivt…

Hvis vi snakker siste generasjon 95, den fra rett før de gikk konk så er det i såfall posetivt i mine øyne. Det er en lekker bil :) 

10 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Patenttegninger av G61 5-serie. Liten tvil om at hekken her er vesentlig bedre enn sedanen. Den minimale endringen av lyktefasongen bak hadde nok også bidratt til at hekken til G60 ikke ville virket for skrå og stutt om de samme lyktene var her.

Se der ja, synes alt nå at dette så lovende ut. I sideprofil så stemmer jo proporsjonene også, lekker stasjonsvogn. Ekstra gøy at denne kommer som M5 8) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Fredrik 90 said:

Norsk pris på G60 550e xDrive er sluppet…1 002 000,-. Ca 100 000,- billigere enn i5 M60 faktisk 👍

Det høres for meg ut som en bedre deal, med 90 km elektrisk rekkevidde så er den like mye elbil i hverdagen som en i5. Også får du privilegiet av å kunne nyte BMW sin eminente B58 rekkesekser når du ønsker det. 0-100 på 4,3 sek, rekkevidde på 1000 km og full utnyttelse av bagasjerom kontra i5. Hvis G30 545e er noe å sammenlikne med så blir G60 550e en real kjøremaskin for oss som liker tradisjonell 5-serie 😀

Interessant! 3 liters rekkesekser lar seg høre. Er det selvpustende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ove67 skrev:

Nei. :) Den er turboladet. Nå koster relativt likt utstyrte biler i Norge og Tyskland ganske nøyaktig det samme importert også. Med unntak av at du får Merino-skinn og flere utvendige farger på tysk bil i samme sum som du får den fullutstyrt her. ( @Fredrik 90 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ove67 skrev:

Som nevnt over så er den turboladet ja. Fantastisk motor som man også finner i M340 i og utgående G30 540I.

Den lar seg høre godt, iallfall i G30 545e. Dette var en bil jeg gikk til med ikke alt for store forventninger, har kjørt flere G30 530e og vet at den er sånn passe. Men G30 545e er en av få biler som virkelig tok meg på senga...rett og slett en vanvittig rå bil med ett hinsides skyv. Det står at den har 394 hester men i virkeligheten så må dette være langt over 400 hester. Den tyngre motoren gjør også godt for balansen i bilen, den utlikner vekta av batteripakka bak på en helt annen måte enn to literen i 530e. Helt klart en undervurdert bil, og hadde den kommet som Touring så hadde jeg hatt en sånn i garasjen for lenge siden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, da har jeg vært ute å ratta nye G60 i5. Jeg er jo av enkelte blitt kalt Mr. 5-serie, kanskje med rette ettersom jeg har eid alle bortsett fra E12 og E28. Har dog kjørt litt E28 da min gode venn @sveigis har en 535i. Eier per nå E34, E39 og G30 og føler på bakgrunn av dette at jeg har ett godt grunnlag for å kunne mene noe om den nye 5-serien i G60 generasjon. 

Jeg fikk utlevert en i5 M60 og hadde noen timer til rådighet. La oss ta det positive først.

IMG_0275.thumb.jpeg.50093743fdc7fc402be0ee69970dfdd9.jpeg

Hvordan kjører den?

Dette tror jeg er den beste elbilen jeg har kjørt. Og det er ikke noen tvil om at den kjører som en 5-serie…stor og tung. Men det som imponerte meg mest var hvor lettkjørt den føltes rundt i byen. Dette takket være bakhjulsstyring og selvsagt drivlinjen. M-Adaptivt understell imponerte også stort, den tok dårlig vei og skarpe kanter som brofuger utrolig bra. En klar oppgradering fra G30 komfortmessig. Og den kjørte utrolig bra på svingete vei, jeg satte den litt på prøve og den rett og slett suger seg fast i svingen. Den veier 2,3 tonn men det merkes ikke, den føles lettere enn min G30 som veier 1,8 tonn. Rett og slett imponert av hvordan G60 kjører, fantastisk bil i dette kapittelet.

Drivlinjen

Bilen går godt, suger deg fast i setet og plutselig er du i slutten av sletta. Rekkevidden var 395 km da jeg fikk den på 100%, det er for kleint i en elbil til 1,3 mill. Men jeg likte at det var en helt vanlig bil bare at den er elektrisk, ikke noe krimskrams som gjør den fremmed å kjøre. Selgeren kunne fortelle at det faktisk var litt interesse for 550e og han hadde nettopp solgt en da jeg var innom. Over millionen så vil jeg mene 550e er det beste kjøpet. Under millionen så fremstår i5 40 som det beste kjøper og 530e om man vil ha firehjulstrekk. 520d xDrive blir for dyr i forhold til hva det er.

IMG_0276.thumb.jpeg.52d56ece9d9d414ad5e9e79307069280.jpeg

Design

Den ser bedre ut i virkeligheten og særlig i mørkere farger. Jeg kunne hatt bilen slik den ser ut. Dette føler jeg litt som med det var med E60…gi det tid. Innvendig derimot så sliter jeg veldig, dette føles ikke som noen 5-serie og det kunne vært hvilken som helst kinabil. Ikke noe som helst identitet eller BMW dna å spore.

IMG_0277.thumb.jpeg.d7da18d0f29a487d7331ebc20921ff85.jpeg

Og så til det nagative

Kvalitet og materialvalg

@Saltkjelen har raljert en del om dette emnet allerede. Han påpeker mye i nye G60 som ikke holder mål, men jeg har også tenkt at så ille kan det ikke være. Jeg kan klare meg uten skinn på dasjbord og dørsider. Men jeg må bare stille meg bak han sine observasjoner. Dette er ille, veldig ille… Det føles bare ikke som den kvalitetsbilen dette skal være, og langt ifra en bil til 1,3 mill. Det er en gedigen skuffelse og en dealbreaker for min del. Det er billig kjip plast på fremtredende detaljer, det føles ikke som noen premiumbil som står ut ifra fra Volkswagen, Ford, Polestar eller Mazda. Og er du ikke enig så ta deg en tur i de overnevnte merker…  

Jeg hang meg opp i følgende:

* Vindusbrytere i sort fæl plast, uten noe som helst pynt. 

* Ingen innstegslister, bare lakkert kanal som kommer til å bli sinnsykt stygt med tiden. På G30 er det en list med bakbelyst M logo

*  Innvendig dørhåndtak ser ut som alu men er lakkert plast som kommer til å se forferdelig ut om noen år.

* Spartansk innredning i baksetet. Ingen Ambient belysning, ingen lommer i seteryggen og merkbart simplere materialer.

IMG_0278.thumb.jpeg.be483df24395628ff531b560f0b32fb4.jpeg

De hadde både X5 og G20 stående showroomet, X5 med de normale komfortsetene med knekk i rygg. Det er litt rart å sette seg i en 3-serie og oppleve at den føles som en dyrere bil enn 5-serien. For det er tilfellet her. X5 50e som koster ca det samme som i5 M60 føles faktisk som en bil til 1,3 mill…den er en deilig premium BMW som ser riktig ut, føles riktig og lukter riktig inni.  

Betjening og teknologi

Her faller den igjennom for meg. Det blir veldig mye trykking for noe som før kun var ett tastetrykk. Det er rett og slett en jævlig dårlig løsning. Kun noen få setefunksjoner er på setebasen, resten ligger i skjerm. Avstand på ACC ligger skjerm. Alt av klima innstillinger ligger i skjerm. Det blir alt i alt veldig tungvindt og fiklete å holde på med. Dette kan ikke jeg leve med. Ikke komfort acess på bakdører, et steg tilbake. Riktig nok så kan nøkkel programmeres slik at bilen låser seg opp når du kommer mot den og låser seg når du går bort. Men hvor irriterende er ikke det da når jeg går forbi bilen hjemme med nøkkel i lomma også låser den seg opp og igjen hele tiden. 

Min dom over G60 5-serie

Ett steg frem, to steg tilbake. Dette synes jeg summerer nye 5-serie bra. Det er en fantastisk bil å kjøre, nydelig understell og helt rå kjøreegenskaper for en så stor og tung bil. I dette kapittelet er det en ekte BMW, og det bygger opp under det som ofte gjør 5-serien som en av verdens beste bilmodeller. Designet er kontroversielt, men det er 5-serie over det og jeg tror den kommer under huden etterhvert. Men så begynner det å slå sprekker…og det noe så voldsomt også. Interiøret er riktig nok solid bygget, ikke noe knirk eller skrammel. Men interiøret i en Volvo 240 er også solid, men det er jo ellers spartansk og grusomt. Litt sånn er det i G60, materialvalget er rett og slett helt katastrofe. Og det værste er at man føler at bilen ikke er premium, det føles ikke som BMW. Noe annet som er katastrofe er betjeningen og måten dette er lagt opp på, dette er ett massivt steg tilbake. Man sitter igjen med en følelse av at denne nye modellen er full av løsninger som er dårligere enn bilen den erstatter. Jeg er skuffet, jeg er faktisk litt fortvilt da jeg virkelig hadde tro på denne bilen. Dette skulle bli min neste bil, 5-serie har alltid vært bankers for meg…det blir bra uansett. Slik føler jeg ikke at det er, dette er bare ikke godt nok for meg. Jeg setter meg i min G30 540d og kjører hjemover, alt stemmer…alt er sånn som det skal være i en 5-serie. Av motoralternativer så er det 550e og i5 40e som jeg vil anbefale, det kommer en 540d med tre liters sekser men jeg sliter med å se hva denne gjør som ikke 550e kan gjøre. Markeder utenfor Europa får 540i med ren sekser bensin, har ett håp om at denne kommer til Europa nå som EU slakker opp Euro 7 normen noe. Men for min del så tror jeg at jeg står over G60.

Jeg gir den 6/10 poeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 god oppsummering! Må få tatt meg en tur å prøvd en i5 hos Bavaria selv en dag. Jeg kan til og med se på bildene av vindusheiserknappene og innfatningen at dette er billig, sort plast uten det gode myke belegget jeg er så vane med helt ned til F20.

Hvordan opplevde du det veganske skinninteriøret?

Din testbil hadde vel Adaptive Suspension Professional, som i all hovedsak er det som før het Adaptive Drive. Det gir en ganske annen kjørefølelse enn et konvensjonelt hjuloppheng mtp demping, og gir en følelse av en svært komfortabel bil som på tross av akkurat det suger seg fast i svinger og minimerer krenging.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2023 den 14.50, Ron Jeremy skrev:

La oss være litt edruelige her.

i5 er overpriset, vi (og forhandler) er alle enige om det.

Men etter en lang samtale (med «min» selger) var det mye å gå på, i utgangspunktet er i5 M60 priset til ca 1.3.

Her prutet han seg selv ned 200k uten å blunke. 
Det ER tross alt en 600hk elektrisk bil med M ytelser.

Ford’en og det andre du ramser opp, med unntak av EQE (som ser for jævlig ut) stiller ikke i samme klasse, la oss være ærlige om det.
Rekkevidden og det meste er gammelt nytt med i5 - men top gear og andre aktører gir den tross alt 9/10.

Mitt inntrykk av i5, overpriset, men likte interiøret veldig godt, elegant utført, skjermen er mer integrert enn i i4/iX.

Liker den bedre enn G30, som med E6* er de 5 seriene jeg liker minst. 
likevel, dette er ingen sterk model, tiden er fullstendig feil i så måte.

NK er neste nivå, slik at denne modellen faller mellom 2 stoler, ikke teknisk imponerende, i så måte blir prisen dobbelt ille.

Tror touringen blir bra, syns eksteriøret fungerte bedre enn på bilder, slik det gjerne er. 

Interiøret var stilig og kvaliteten på høyt nivå, min påstand - bransjeledende i klassen.

Er ikke noe fan av lys listene dog. Litt mye og litt Harry. Ei heller Boost hendelen, søkt å ha en hendel på venstre siden til det.

Her er et par bilder fra seansen.

PS. Liten funfact.

Nøklene til M sport er nå endel tyngre enn vanlig versjon og føles nå mer premium ut som en konsekvens av det.

Nøklene til iX og iX1 er jo lett og virker litt simpel og billige i forhold.

IMG_8796.jpeg

IMG_8795.jpeg

IMG_8793.jpeg

IMG_8794.jpeg

Ser i5m60 starter på 85k$ og i4m50 på 70k$ i usa. 
i Norge er startprisen 660k for i4 og 1,1 mil for 5ern.. Mistenker bmw innser å bomma på prisinga i Norge. Kanskje pga at lanseringsprisen på  i4 var unødvendig lav og de ikke skulle gå i samme fella på nytt, men endte med å bomme motsatt vei..Jeg blir iallfall overaska om dette blir storselger.
Noen på dette forumet som har bestilt tro?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, papertiger skrev:

@Fredrik 90 god oppsummering! Må få tatt meg en tur å prøvd en i5 hos Bavaria selv en dag. Jeg kan til og med se på bildene av vindusheiserknappene og innfatningen at dette er billig, sort plast uten det gode myke belegget jeg er så vane med helt ned til F20.

Hvordan opplevde du det veganske skinninteriøret?

Din testbil hadde vel Adaptive Suspension Professional, som i all hovedsak er det som før het Adaptive Drive. Det gir en ganske annen kjørefølelse enn et konvensjonelt hjuloppheng mtp demping, og gir en følelse av en svært komfortabel bil som på tross av akkurat det suger seg fast i svinger og minimerer krenging.

Det veganske interiøret virket veldig bra, lite som skiller det fra skinn. Men den skinnlukta man gjerne forbinder med en premiumbil uteblir jo, og det tar bort litt av glansen og helhetsinntrykket.

Mulig du har ratt, men selgeren brukte faktisk ordet "M-Adaptivt understell" flere ganger. Jeg vet at M340i kommer med M-Adaptivt understell, og siden dette var en M60 variant så stusset jeg ikke videre på dette 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Fredrik 90 said:

Det veganske interiøret virket veldig bra, lite som skiller det fra skinn. Men den skinnlukta man gjerne forbinder med en premiumbil uteblir jo, og det tar bort litt av glansen og helhetsinntrykket.

Mulig du har ratt, men selgeren brukte faktisk ordet "M-Adaptivt understell" flere ganger. Jeg vet at M340i kommer med M-Adaptivt understell, og siden dette var en M60 variant så stusset jeg ikke videre på dette 😅 

De kaller det gjerne det, det heter Adaptive M Suspension Professional den opsjonen som er standard på M60. Det inkluderer aktive ARS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Du må huske at det er kun de siste 25-30 årene som det har vært opplest og vedtatt at premiumbiler må ha skinninnredning. Før var det kun Rolls og andre luksusbiler som hadde skinn som standard. Kjøpte man en S-klasse eller 7 serie på tidlig 80 tall så var det stoffseter som gjaldt og skinn var noe som svært få bestilte som ekstra. Nå skal det sies at stoffkvaliteten i E23 var mye bedre enn i E28. Mange ganger så sitter man jo også bedre i seter med gode ullseter enn mye av skinnet som er i moderne biler.

Japaneserne har skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...