Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Så nye iX3 blir en helt egen modell når det kommer til design? Hvis man ser spionbildene av nye X3 så ser man klare forskjeller mellom disse to. Jeg synes jo det er synd om BMW ikke baserer iX3 på samme design som X3 slik som dagens modell. Siden det tydeligvis er opplest og vedtatt at "EV only" modeller skal se helt forferdelige ut så har jeg ikke høye forhåpninger til designet på iX3. 

BMW vet virkelig ikke hva de vil om dagen, i det ene øyeblikket skal de lage ett design uavhengig av drivlinje og i det neste så skal de spytte ut elbiler og fossilbiler med forskjellig design. 

Men dere som har greie på det...hva er det denne Neue klasse modellen har som ingen andre elbiler på markedet har? Er ikke dette bare "just another EV SUV"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den IX3'en så faktisk ikke så ille ut om de bildene er noenlunde representativ. Det var jo et design som faktisk hang sammen, hvilket må sies å være en kjempeprestasjon ut fra det nivået BMW har ligget på i en del år nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men dere som har greie på det...hva er det denne Neue klasse modellen har som ingen andre elbiler på markedet har? Er ikke dette bare "just another EV SUV"? 

Elektriske biler er ikke min spesialitet, men jeg er både interessert og litt nysgjerrig på hva fremtiden innen biler vil bringe. Vel, umiddelbart er det ikke helt enkelt å bli klok på hva som er spesielt med Neue Klasse konseptet utover et ganske spennende design både utvendig og innvendig. Etter å ha lest BMW's egen presentasjon forstår jeg at mye handler om miljø hos BMW. Produksjonslinjene og infrastrukturen rundt produksjonen har fokus på bæredyktighet og resirkulering.

Neue Klasse introduserer imidlertid noe BMW kaller Panoramic Vision og et nytt iDrive system. Datamaskinene som styrer dette systemet er 20 ganger kraftigere enn dagens og er designet spesielt med tanke på selvkjøring og fremvisning av informasjon i relasjon til Panoramic Vision som først og fremst inkluderer et nytt display under hele frontvinduet og 3D Head-Up Display. Panoramic Vision betyr imidlertid også at designet vedr. frontvinduet, dashboardet, A-stolper og hvordan man sitter i relasjon til alt dette er endret ganske mye. Jeg tenker at BMW har kikket mer enn én gang på TM3 og ID3, men at resultatet også virker langt mer moderne.

Ellers vil bilen bli både lettere og lysere/åpen enn dagens modeller ved bruk av nye materialer, forenklet teknikk/produksjon og relativt store vindusflater. BMW fokuserer også på bedre batteriteknologi og lover både mer effektive batterier og holdbarhet.

I første omgang vil Neue Klasse inkludere 6 nye modeller der vi allerede kjenner til en sedan i 3-serie format og en SAV (Sports Activity Vehicle).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, *MrB* said:

Den IX3'en så faktisk ikke så ille ut om de bildene er noenlunde representativ. Det var jo et design som faktisk hang sammen, hvilket må sies å være en kjempeprestasjon ut fra det nivået BMW har ligget på i en del år nå...

Jeg tviler sterkt på om denne render stemmer. Ligner ikke på bilen fra spionbilder og så ikke så lenge også en intervju hvor de sa dat X3 er for viktig å eksperimentere med…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, mr.pingu skrev:

Jeg tviler sterkt på om denne render stemmer. Ligner ikke på bilen fra spionbilder og så ikke så lenge også en intervju hvor de sa dat X3 er for viktig å eksperimentere med…

Vanlig X3 blir mer normal, mens iX3 skal se mer ut som en….ja hva som helst egentlig. BMW er det iallfall ikke 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Vanlig X3 blir mer normal, mens iX3 skal se mer ut som en….ja hva som helst egentlig. BMW er det iallfall ikke 😅

Det er et greit stykke frem i tid…disse to bilene vil jo også komme på hver sin plattform.
Hvor like/ulike de vil se ut, blir nå bare gjetting.

Når man ser veien fra i3 til dagens i4 og i5, så er de nye elbilene fra BMW mer normale og mindre outrerte enn tidligere.

Hvor de vil legge NK modellene blir spennende å se, men det som har blitt vist er jo ganske futuristisk.

BMW sier selv at NK vil være 2 modeller frem, altså - de vil hoppe frem og over en typisk generasjon.
De tar også steget til 800V og med det reduseres ladehastighet og tverrsnitt på ledninger, som igjen - potensielt vil gjøre bilen/batteripakken mindre tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nesten ut som det kan bli to forskjellige modeller. Dette er rendering av bensin versjon av X3

image.png.51f3ac3d4fdfdca776f0c7c1e825f912.png

https://www.bmwblog.com/2023/11/23/2025-bmw-x3-rendering-based-spy-shots/

Blir det Neue Klasse M3 også tro.. BMW har registrert navnet iM3 iallfall..

https://g80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2064662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men om man tar det 23 år tilbake til lansering av E39 facelift da har man 520i med 170hk og ca. 1500kg vekt? Denne blir 1800 kg og 200 hk? Selvfølgelig mye bedre effekt under grafen, for å ikke snakke om mulighetene for trimming, men 20 % opp på vekt og 18 % opp på hk i løpet av 23 år er ikke akkurat bransjeledende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/27/2023 at 6:52 PM, Fredrik 90 said:

Jo der er det, synes jeg da. Ligner på gamle BMWer med bred grill. 

Jeg kan ikke hjelpe å se litt snev av 507 (ikke peugeot altså :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ingvaldsen skrev:

nye 5 serie for den kritikken den fortjener, eneste lyspunkt er vekt.. men noe måtte de spare inn på for å få plass til blytunge drivlinjer.  her nevne også blinklyshendler @Saltkjelen

God test som viser mange av svakhetene med G60 5-serie. Interessant at han også bemerker taklinje og avslutning av hekken. Fra denne videoen føler jeg det kommer godt fram hvor dårlig design dette er, godt hjulpet av en "oppoverpekende" vinduslinje som gir inntrykk av at hekken er påkjørt bakfra. Blinklyshendlene er dårligere enn noen gang og har nå mistet knapp til både BC og fjernlysassistent. Følelsen i hendlene er heller ikke gode greier og skriker billig, kjip plastikk - visuelt og under bruk. Det er i alle fall ingen fare for at jeg svir av en mill på et slikt makkverk som dette er. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy moly! Gud bedre og glad jeg er for at jeg gikk vekk fra tanken om å utsette i4-leveransen til etter facelift. Det er heldigvis litt over et halvt år til å hente ut bil med skikkelige BMW-lys, så her er det bare å løpe til forhandler og sikre seg det siste av det visuelle BMW DNAet som finnes. 

attachment.php?attachmentid=3337358&d=17attachment.php?attachmentid=3337359&d=17attachment.php?attachmentid=3337360&d=17attachment.php?attachmentid=3337364&d=17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...