Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
8 timer siden, Orjan skrev:

https://www.finn.no/mobility/item/440913799

193f6b80-02a2-4be2-a957-526157531536

Tja - hvor skal jeg begynne? Først og fremt klør det i øyene mine når jeg ser M-Tech II på en før-facelift E30 - det ser bare helt feil ut. 

Så blir det ikke bedre når man monterer stylingen med de skruene man tilfeldigvis hadde liggende, kjører på med dekk fra gud-vet-hvor, ikke klarer å bestemme seg for gull eller sølv senter og samtidig hevder at den fremstår som et av de mest gjennomførte og velholdte eksemplarene på markedet. Nei, dette var ikke bra. Også prisen da..

 

Og som de fleste E30 325i... Ikke rundet 200 tusen km enda.. Tror nesten ikke jeg har sett en 325i som gått mer en 180 tusen km de iste 20 årene.. 😂

Endret av Øyvind L.
Skrevet
19 minutter siden, skoglund skrev:

Er du skikkelig uheldig må det farges for å bli helt bra igjen, har prøvd for mange år siden å rense lignende skade uten hell. 

Skjønner meg ikke på mennesker som hiver dekka baki setet og tror det blir ett bra resultat likksom :whut:

Skrevet (endret)
1 hour ago, Marius2002 said:

i4M50 til under 400’. Ikke proppet med utstyr, men mye bil for pengene iallefall :) 

Finn.no | i4 M50 - 125700km

IMG_7401.thumb.jpeg.c51f7cf20630a3a2542b7d08751925fa.jpeg

Det kan vel kategoriseres som billig ja. Må vel opp 50 lapper for å få en tilsvarende bil gått 20-30k km mindre.

Ser ikke helt hva som mangler av utstyr på denne. SC med skinntrukket dashboard, ventilerte seter, galvaniske brytere etc. Ikke rare greiene som mangler her.

Eneste aberet med denne må da være at med 15-20 000 km i årlig kjørelengde er det bare halvannet-to år med kjøring før garantien på hovedbatteriet utløper.

Endret av papertiger
Skrevet
1 time siden, Marius2002 skrev:

i4M50 til under 400’. Ikke proppet med utstyr, men mye bil for pengene iallefall :) 

Finn.no | i4 M50 - 125700km

IMG_7401.thumb.jpeg.c51f7cf20630a3a2542b7d08751925fa.jpeg

Skammelig mye elbil for pengene i alle fall! Og den har vel også 5 år/200k km-garanti. Ventilasjon i setene var det også. Så her kan man vel ha bekymringsfritt bilhold i nesten to og et halvt år. :) 

Skrevet (endret)
På 8.12.2025 den 19.43, Haug530D skrev:

Skjønner meg ikke på mennesker som hiver dekka baki setet og tror det blir ett bra resultat likksom :whut:

Jeg har gjort den feilen selv :P

Misfarging på særlig seterygger det er vanskelig å få bort

Endret av GreenE36Cab
Skrevet
1 time siden, papertiger skrev:

Det kan vel kategoriseres som billig ja. Må vel opp 50 lapper for å få en tilsvarende bil gått 20-30k km mindre.

Ser ikke helt hva som mangler av utstyr på denne. SC med skinntrukket dashboard, ventilerte seter, galvaniske brytere etc. Ikke rare greiene som mangler her.

Eneste aberet med denne må da være at med 15-20 000 km i årlig kjørelengde er det bare halvannet-to år med kjøring før garantien på hovedbatteriet utløper.

Og hvordan er den og selge igjen om 3 år når den har gått 170.000 og all form for garanti er ute? Ingen upris, men heller ikke billig ift. Km.stand.. for 100k mer får man jo bil gått 100 mindre, disse 100k får man igjen ved salg igjen, i tillegg har man fått gleden av "nybil" vs godt brukt

Skrevet
13 minutes ago, Skulebollen said:

Og hvordan er den og selge igjen om 3 år når den har gått 170.000 og all form for garanti er ute? Ingen upris, men heller ikke billig ift. Km.stand.. for 100k mer får man jo bil gått 100 mindre, disse 100k får man igjen ved salg igjen, i tillegg har man fått gleden av "nybil" vs godt brukt

Ja, det var vel akkurat jeg også tenkte på. Det nærmer seg 1 år igjen av nybilgaranti, så den ryker også kjapt.

Skrevet

Tenk at man har kommet dit der man ikke lenger tør å kjøpe en bil som er utenfor garantitiden. Jeg greier ikke helt se risikoen eller problemet med denne eller en hvilken som helst annen diesel-, bensin- eller PHEV som er tilsvarende gammel eller med tilsvarende kilometerstand? Foruten at det er vesentlig mindre som kan gå galt på nevnte batteribil enn diesel-, bensin- og ikke minst risikobomben av en hybridbil.

Skrevet
9 minutes ago, Saltkjelen said:

Tenk at man har kommet dit der man ikke lenger tør å kjøpe en bil som er utenfor garantitiden. Jeg greier ikke helt se risikoen eller problemet med denne eller en hvilken som helst annen diesel-, bensin- eller PHEV som er tilsvarende gammel eller med tilsvarende kilometerstand? Foruten at det er vesentlig mindre som kan gå galt på nevnte batteribil enn diesel-, bensin- og ikke minst risikobomben av en hybridbil.

Eneste er at om det er noe tull med batteriet blir det fort fryktelig dyrt, men regner med det kommer bedre reparasjonsmuligheter over tid til akkurat det. 

Ellers er jo en EL-motor langt mindre komplisert enn en forbrenningsmotor+girkasse. Skjønner ikke helt fare eller hva skulle være redd for det er faktisk mindre ting som kan potensielt gå galt med EL-bil kontra bil som går på gamle dinosaurer.

Hadde jeg hatt hjemmelader da kunne jeg lett gått for noe sånt. Litt mer slitasje på for- og bakstillingsdeler pga høyere vekt men det er som regel lett å bytte selv :)

Skrevet
14 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Tenk at man har kommet dit der man ikke lenger tør å kjøpe en bil som er utenfor garantitiden. Jeg greier ikke helt se risikoen eller problemet med denne eller en hvilken som helst annen diesel-, bensin- eller PHEV som er tilsvarende gammel eller med tilsvarende kilometerstand? Foruten at det er vesentlig mindre som kan gå galt på nevnte batteribil enn diesel-, bensin- og ikke minst risikobomben av en hybridbil.

Er mange som tørr det. Men prisen BØR stå iht. En bil med 5 års garantitid. 

98% skrur ikke eller fikser bil selv. Og bor man utenfor østlandsgryta så er det stortsett kun merkeverksteder man kan bruke på reperasjoner utenom enkle ting som understellsdeler eller bremseskift..

Når noe så kjipt og enkelt som en bakdemper til en g31 koster 25k + jobb, så er det fort dyrt og eige bil utenfor garantitiden.. 

Skrevet
18 minutes ago, Saltkjelen said:

Tenk at man har kommet dit der man ikke lenger tør å kjøpe en bil som er utenfor garantitiden. Jeg greier ikke helt se risikoen eller problemet med denne eller en hvilken som helst annen diesel-, bensin- eller PHEV som er tilsvarende gammel eller med tilsvarende kilometerstand? Foruten at det er vesentlig mindre som kan gå galt på nevnte batteribil enn diesel-, bensin- og ikke minst risikobomben av en hybridbil.

Jeg tror det har mye med frykten for det ukjente å gjøre - sett i perspektiv er batteribiler ganske ferskvare, og kostnadsbildet på sentrale komponenter virker å være ganske høyt (motorbytte, batteribytte etc). Erfaringene med moderne batteribiler med høy km-stand (også i4 som er en fersk bil i så måte, der alle bilene fremdeles har nybilgaranti) er også begrenset slik jeg ser det. Så det er en terskel å tre over.

Skrevet

@mr.pingu Ja, det er ikke helt enkelt å forstå at det skal være så risikofylt å eie en elbil etter garantitid. Ja, batteripakker er dyre, men det er ikke mer enn 59 000kr pluss jobb på et verksted for et brukt batteri som er gått 15 499km på finndel.no. I tillegg får man fort 15-25 000kr for det gamle batteriet som skrapmetall eller for energilagring til en eller annen hytte eller et annet formål, så regnestykket er jo faktisk ikke så hakkende galt. :)

@Skulebollen
Kommentaren min var nok myntet til frykten der du skriver; "Og hvordan er den og selge igjen om 3 år når den har gått 170.000 og all form for garanti er ute?". Vel, det er ingen annen frykt enn hva som er normalt for en hvilken som helst bil med denne alderen og kilometerstanden. Forskjellen er at elbilen trolig er langt billigere å drifte og vedlikeholde enn en tilsvarende bensin og dieselbil. :) 

Så for de som ikke har midler til å kjøpe ny bil, men kjøper i dette segmentet, er det egentlig ingen grunn til å engste seg for å kjøpe denne bilen kontra noe annet. Reparasjon og vedlikeholdskostnader på slitedeler får man uansett. Det er også situasjoner der bilverksteder og autoriserte forhandlere leier inn spesialkompetanse på koding og flashing, så selv de mest omfattende jobbene kan gjøres lokalt.


@papertiger
Det er en ubegrunnet frykt. For BMWs del kan en jo bare se på hvor mange i3 60Ah fra 2014 som ruller med original motor og batteripakke ennå. i3 har bevist at man snakker om marginal batterireduksjon selv 11 år etter. Sentrale deler er kostbare, men dette er ikke et elbilfenomen og gjelder alle drivlinjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...