*MrB* Skrevet Lørdag kl. 08:40 Skrevet Lørdag kl. 08:40 (endret) 17 hours ago, Snagg30 said: Må være ærlig og si jeg er litt overrasket over hvor godt den blir tatt i mot av kjernen som er her inne, forstår godt den vanlige mannen i gata liker den men noe mer overrasket over de gamle traverne her inne! Tja. Om du sikter til den andre tråden her inne («BMW rykter…»), så har den fått relativt positiv omtale der, men det er også ganske få brukere som poster i den regelmessig. De fleste her inne tipper jeg er temmelig likegyldig til alt nytt som kommer ut om dagen. Som en ren bruksøse fremstår IX3 imidlertid som en bra pakke. Den ser ikke forferdelig ut, og går langt, hvilket er nok for folk i dag. Tiden da kjøpsprosessen for en ny bil var lystbetont er forbi. Nå er salgslokalet ca like spennende som hvitevarehjørnet hos Elkjøp. Endret Lørdag kl. 15:30 av *MrB* Markus E30, Daniel., gnilb og 6 andre reagerte på dette 6 3
papertiger Skrevet Lørdag kl. 19:13 Skrevet Lørdag kl. 19:13 (endret) 10 hours ago, *MrB* said: Tiden da kjøpsprosessen for en ny bil var lystbetont er forbi. Nå er salgslokalet ca like spennende som hvitevarehjørnet hos Elkjøp. Du har et poeng selv om det er satt litt på spissen. En kompis ville ha seg ny elbil og landet på Y fordi rentekampanjen på 0% var så bra, «for godt tilbud til å la være». Ikke fordi han ville ha Tesla, for det ville han egentlig absolutt ikke, av rent prinsipp, ref. Musk og di. Så ja, det er litt sørgelig når vi ender opp det at det er få biler som kjøpes med hjertet og mer fordi de går langt og koster lite. Det er to av de argumentene jeg ønsker at jeg skal prioritere minst når jeg kjøper bil, men det blir vel slik når en ikke kan fylle batteriet på 3min. Endret Lørdag kl. 19:14 av papertiger fupsaker og Ron Jeremy reagerte på dette 2
*MrB* Skrevet Lørdag kl. 19:35 Skrevet Lørdag kl. 19:35 (endret) Jeg liker meg på spissen 😊 Greien er at alt er blitt så generisk. Altså ingen «it» faktor lenger. Og om det ikke er generisk, så er det ihjeldesignet. Det gjelder ikke kun BMW. Det gjelder bilverden generelt, og det gjelder mye annet. Jeg er båtmann, og ser det samme der. Det var aldri noen tvil når man så en Windy eller en Princess før. Eller en Askeladden for den saks skyld. Nå må må man finne logoen på siden for å klare å identifisere. Tesla er bilens svar på åpent kontorlandskap med free seating. Minimalistisk, kaldt, tech-fokusert. En jeg kjenner har lagt inn kvekkelyd på låsekommandoen til sin. Tror dette er en av tingene han liker best med sin bil. En moderne «bilentusiast» der altså. Endret Lørdag kl. 20:13 av *MrB* Olaandref, papertiger, Snagg30 og 9 andre reagerte på dette 3 2 7
Fredrik 90 Skrevet Lørdag kl. 21:02 Skrevet Lørdag kl. 21:02 11 timer siden, *MrB* skrev: Tiden da kjøpsprosessen for en ny bil var lystbetont er forbi. Nå er salgslokalet ca like spennende som hvitevarehjørnet hos Elkjøp. Da kjøper man feil bil vil jeg hevde! Det handler nok om at langt flere nå for tiden kjøper biler ut ifra hvilke kampanjer som er gjeldene, den der med "for godt tilbud til å la være" blir en gjenganger. Og da tanker jeg ofte at da skulle man kanskje latt være. Jeg burde jo helt klart gjort som alle andre å kjøpt en ny i4 M50 når disse kostet 620 000,- ferdig på veien. Men jeg lot være og kjøpte heller en brukt X5 45e som kosta vesentlig mer. Ett godt eksempel er en kamerat som kjørte G21 330e som han kjøpte ny, hans plan var å trøkke til å bestille en ny G21 M340i…litt sånn "man lever kun en gang" greie. Men det ble heller "for godt til å la være" så da endte han opp med en i4 M50 i stede og sparte 400 000,-. Og han angrer som faen på akkurat dette…for det er egentlig ikke pengene det handler om. Nå er det for sent, M340i har blitt for dyr. Tenker mange nok slik så blir det ikke mye spennene å velge i på bruktmarkedet i årene fremover. 47 minutter siden, papertiger skrev: Så ja, det er litt sørgelig når vi ender opp det at det er få biler som kjøpes med hjertet og mer fordi de går langt og koster lite. Det er to av de argumentene jeg ønsker at jeg skal prioritere minst når jeg kjøper bil, men det blir vel slik når en ikke kan fylle batteriet på 3min. Det er litt trist at det er sånn. Jeg snakket med selger hos Bavaria som er veldig entusiast og han savnet litt å selge flere litt ordentlige biler. Joda det går en M i ny og ne, men han sier selv at han gjerne kunne tenkt seg å selge litt mer vanlige BMW modeller med kraftig fossil motor. Man han sier det at kundene stort sett er ferdig handlet når de kommer inn døra, de har sett kampanjene og har bestemt seg hva de skal ha. Før kunne han få inn en kunde i butikken som ville se på en 420i, men etter litt jobbing og bearbeiding så gikk han ut av butikken med kontakt på en 440i. Han kunne ha kunder som før pleide å kjøpe la oss si 5 serier med stor diesel motor, hadde de f eks en F10 530d så bytta de til F10 535d når LCI kom. Så kjøpte de G30 540d når den kom, men så ble det i4 M50 som alle andre "fordi det var for dumt å la være". Det er jo ikke rart elbil andelen er så høy som den er, blir jo nesten som frivillig tvang. 25 minutter siden, *MrB* skrev: Jeg er båtmann, og ser det samme der. Det var aldri noen tvil når msn så en Windy eller en Princess før. Eller en Askeladden for den saks skyld. Nå må må man finne logoen på siden for å klare å identifisere. Jeg er også båtmann og kan skrive under på at det er ikke mange nye båter jeg kunne tenkt meg. Designet er så ræva og fokuset på kostnader har gjort båtene dyre og dårligere. En kollega har en Windy 37 Grand Mistral ifra 2000, den båten ser ut som den kunne vært to år gammel i designet. Nydelig kvalitet og finish, langt unna de nye svensk/polsk produserte Windybåtene man får i dag. En ny 37 fots Windy må man vel gi en 7-8 mill for i dag, min kollega betalte 1,2 mill for sin svært velholdte 37 Grand Mistral. Det blir litt som med en BMW E60 kontra en G60. Jeg digger kvalitet og at det ser ut som folk har tenkt når de har bygget en båt eller en bil for den saks skyld. Jeg går stadig i vår Scand 360 DC i fra 2007 og fryder meg over håndverket, finishen, løsningene og hvordan båten er skrudd sammen også der man vanligvis aldri ser. Vi har hatt en ikke norsk produsert båt og det var en Uttern D68 (svensk) som vi kjøpte nesten ny, jævla skranglekasse av en balje. Attpåtil ett kjempedårlig skrog i sjøen, vi ble klissvåte bare det var noe få krusninger på blåmyra. Ble bytta inn i en Askeladden Z8, var som å gå fra en koreansk varebil til en BMW 6-serie (designet på hekkpartiet på Askeladden Z8 er inspirert av BMW E63). Tenk hvor mye mer kvalitet og overengineering man fikk for pengene når man kjøpte seg en ny E39 kontra hva man får for pengene i dag i en G60. Det er derfor jeg liker min G05 X5, det er liksom last of the last fra BMW som føles skikkelig bygget og godt utviklet. Solid og tradisjonell kvalitet og premiumfølelse. Lars89, fupsaker, teerex og 2 andre reagerte på dette 5
_hp4 Skrevet Lørdag kl. 21:05 Skrevet Lørdag kl. 21:05 e46 325 AC Schnitzer X-ROAD, meget kul https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=445880606&utm_campaign=socialbuttons&utm_source=linkcopy&utm_content=web_desktop_vip&utm_medium=social Lars89, zkogeng_, papertiger og 2 andre reagerte på dette 5
teerex Skrevet Lørdag kl. 22:26 Skrevet Lørdag kl. 22:26 (endret) 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Jeg er også båtmann og kan skrive under på at det er ikke mange nye båter jeg kunne tenkt meg. Designet er så ræva og fokuset på kostnader har gjort båtene dyre og dårligere. En kollega har en Windy 37 Grand Mistral ifra 2000, den båten ser ut som den kunne vært to år gammel i designet. Nydelig kvalitet og finish, langt unna de nye svensk/polsk produserte Windybåtene man får i dag. En ny 37 fots Windy må man vel gi en 7-8 mill for i dag, min kollega betalte 1,2 mill for sin svært velholdte 37 Grand Mistral. Det blir litt som med en BMW E60 kontra en G60. Min Windy 27 CC HT er visstnok produsert i en by som heter Arendal 🙂 Men det er lenge siden. Mange her inne var kanskje ikke født engang våren 1984 da den ble levert ny til industrieier Gunnar Block Watne med doble dieselmotorer (han hadde iallefall økonomi til det). Men nå står den nå i hagen min her, satser på at den kommer på havet igjen en vakker dag. Den ble litt lengre hagebåt enn planlagt, men det tåler den nok. Og ja, Scand 360 er flotte saker. Endret Lørdag kl. 22:28 av teerex fupsaker reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Lørdag kl. 22:59 Skrevet Lørdag kl. 22:59 13 minutter siden, teerex skrev: Min Windy 27 CC HT er visstnok produsert i en by som heter Arendal 🙂 Men det er lenge siden. Mange her inne var kanskje ikke født engang våren 1984 da den ble levert ny til industrieier Gunnar Block Watne med doble dieselmotorer (han hadde iallefall økonomi til det). Men nå står den nå i hagen min her, satser på at den kommer på havet igjen en vakker dag. Den ble litt lengre hagebåt enn planlagt, men det tåler den nok. Og ja, Scand 360 er flotte saker. God klassiker du har der, og ikke minst kult at historien er kjent. Den båten er nok bygget veldig lokalt for meg, det tar meg ca 5 min med lett jogging fra døra mi her jeg bor til der Windy fabrikken ligger (eller lå). @sveigis jobbet på Windy i mange år, en av distriktets største arbeidsgivere i sin tid. Her kom bla sjefen i Würth fra Tyskland i helikopter og landet på parkeringsplassen for å hente sin nye Windy. Arendal har alltid vært en båtbygger by med lange tradisjoner, sies jo at man kjente polyesterlukta så fort man kom ut av Sørlandsporten på E18 ved Risør. Selv er jeg vokst opp med å løpe mellom støpeformer og bygge lekehytter av store trekasser med påskriften "Volvo Penta". Vi hadde familie som bodde rett ved Haslatangen på Fevik hvor Scand, Joda og Marex holdt til. Vi var inne og surra rundt i fabrikkhallene og så på halvferdige båter under bygging. Ingen hadde noe i mot at vi snoka rundt inni hallene, tvert i mot ble vi påspandert både brosjyrer, penner og nøkkelringer. I dag er det ikke mye igjen av båtindustrien dessverre, er vel kun Ibiza som fortsatt produserer i stor skala. teerex, sveigis, gnilb og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå