Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Walkabout skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=250848763

Latterlig flott interiør. Mye bedre enn de hersens plankene.

Helt enig, dette er sånn en premium SUV skal se ut innvendig. Dette ser hundre ganger bedre ut innvendig enn en iX...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Andreas_R skrev:

Uten tvil et meget pent eksemplar! Så rent investeringsmessig kanskje ikke så dumt, men det der er F82-priser. Nå er jeg jo relativt inhabil som F82-eier, men for meg er det et stort sprang mellom E92 M3 og F82 hva gjelder design og hvor "moderne" bilen fremstår den dag i dag. 

e92.jpg

m4 motorama.jpg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det blir diskutert at fossilbil ikke er greit lengre pga. dieselpris/bensinpris. Jeg tror nok mange tenker slik i disse tider og med dette gjør at fossilbiler kan være mindre attraktiv, for en periode. Hadde jeg ikke byttet ut til elbil/hybrid allerede til nå ville jeg nok forholdt meg rolig i båten til prisene på drivstoff stabiliserer seg igjen. Med mindre man allerede skulle byttet ut bilen og prisen man får for den gamle er "likegyldig". For noen uker/måneder siden var elbil helt krise for strømprisen var alt for høy og nå er fossilbil på samme bølgen. Umulig å spå hva som skjer, men tross høy strømpris har elbil vist seg å komme best ut økonomisk uansett totalt sett. Og jeg tror ikke hybrid blir noe rimeligere om en kjører 100 mil + og holder over gjennomsnittet høy fart veldig ofte(det er jo argumentet mot elbil hele tiden). Hybrid er best på korte lokale turer, og mye bil for pengene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Ser det blir diskutert at fossilbil ikke er greit lengre pga. dieselpris/bensinpris. Jeg tror nok mange tenker slik i disse tider og med dette gjør at fossilbiler kan være mindre attraktiv, for en periode. Hadde jeg ikke byttet ut til elbil/hybrid allerede til nå ville jeg nok forholdt meg rolig i båten til prisene på drivstoff stabiliserer seg igjen. Med mindre man allerede skulle byttet ut bilen og prisen man får for den gamle er "likegyldig". 

Dette kommer til å gå seg til, eventuelt så tjener Norge AS så mye på økte gass- og oljepriser at de kommer til å subsidiere dette ved å redusere avgiftene midlertidig. Iallfall nå som Senterpartiet sitter i regjering. 

Uansett, jeg fører ganske nøye budsjett over kostnader jeg har på min F82, herunder drivstoffkostnader. I fjor kjørte jeg knappe 8 000 kilometer og betalte 14 000 kroner i drivstoff. Har ikke snittpris på hva jeg betalte per liter, men la oss nå anta at den var på 19 kroner for blyfri 98. Om denne nå legger seg stabilt på 27 kroner gjennom 2022, innebærer dette en økning på 42%. Om jeg kjører like mye i 2022, blir det 20 000 kroner i drivstoff, dvs. en økning på 6 000 kroner.

Poenget mitt er at selv om drivstoffprisene øker veldig, så gjør det ikke vanvittige utslag på totalsummene. Vil si at jeg hadde vært idiot om jeg begynte å tenke på å selge F82 fordi drivstoffkostnadene per år økte med under 1% av bilens totalverdi. Det er mye dummere (og dyrere) å selge en bil i et dårlig marked eller å ta lite overveide valg på direkten, enn å se an situasjonen noen måneder og heller spare inn på andre områder (dersom det er nødvendig) :)  

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hent enig @Walkabout, Problemert er at folk ikke tenker på den måten. De bare ser på pumpeprisen der og da og hva de totalt har i drivstoffutgifter over et år tenker de ikke på. Har sikkert sagt det før men det blir på samme måten med sjuern min. Den skjønner ikke folk hvordan jeg har råd til og tanke opp da den har en 100 liters tank. At jeg bare tanker halvparten så ofte som naboen med 50 liter tenker de ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de prisene som er på drivstoff om dagen, så er det ratt ett salgsargument om bilen leveres med full tank. Rolig 1200kr å fylle på 3ern i dag tidlig (62l tank)Kommer til å bli spindelvev ved kick down svitsjen.

Går heldigvis kun to tanker i måneden og har heller ingen bom, så skal vel ikke klage noe særlig. Tillegg til en kollega aker tur-retur og står for en tank i måneden. 

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å løfte blikket litt forbi nesa en gang i blant 🙈 Går 3-4 tanker i måneden her + pluss halvannen høvding i bom. Hadde kjøpt bil med annen motorisering om jeg ikke hadde hatt råd til å drifte den jeg har 🤷‍♂️ 
 

Fremstår som ganske grunnleggende tankegang for meg, men erfaring tilsier at vi mennesker tenker svært forskjellig 😅

 

Synes det er mer leit å se på utgiftene jeg har på det lokale spiskammerset. 🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens samfunn er det vel smått blitt normalt å kjøre bortimot 20 000km i året, så for hverdagskjøring innebærer prisøkningen et stort innhugg i normale familiers allerede pressede økonomi. Jeg får rundt 800-1100km ut av tanken på X5en avhengig av hvorvidt vi snakker om langkjøring eller blandet kjøring. Til hverdags snitter den på rundt 0,95l/mil.

Nå som dieselen koster 26kr per liter, utgjør dette hele 49 400kr per år i drivstoffutgifter. Er dieselprisen 15kr (som i utgangspunktet også er høyt), blir den årlige kostnaden på 28 500kr. Differansen er altså på 20 900kr. For mange er det i tillegg to biler i husstanden som reiser til hver sin jobb, så i utgangspunktet vil nok en normal familie blø fint på 30-40 000kr i økte drivstoffutgifter - hvilket er helt hinsides, og mer enn nok til å sette familieøkonomien ut av sjakk. Da har vi naturligvis ikke medregnet de økte strømutgiftene, de kommunale avgiftene som i flere kommuner har doblet seg fra 2021 til 2022, betydelig økning av matvarepriser m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen jepp helt enig med deg også såklart :) Det er helt krise priser vi ser nå, men som jeg og Walkabout mente er at man burde sitte stille i båten litt om en ikke allerede er på god vei til å bytte bil og prisen man får på innbytte på sin egen er likegyldig. HVIS såklart bensinpriser er eneste grunnlag for å bytte, noe jeg forstår det er for veldig mange. Fordi tapet på bilen kan være stort. Fredrik er et ypperlig eksempel. Han har en kjempeflott 540d, men hvor attraktiv er den i disse tider og spesielt nå om "alle" vil selge fossilbilen? Jeg tror tapet på bilen er større enn dieselutgiftene. Men helt klart en trist periode vi er inni nå med syke priser på alt fra material og mat til strøm og drivstoff. En kan tenke hybrid, og hybrid liker jeg. Veldig godt. Lyst på hybrid da det passer meg bra. Men hybrid er ikke økonomisk om en kjører mye langt, den er egnet for korte turer lokalt, og kan for ganske mange være særdeles økonomisk om kjørestilen passer. Slik jeg skjønner det er det for f.eks. Fredrik viktig å kunne ture 90-100 mil på en gang ofte og da er det få-til-ingen elbiler som dekker behovet og en hybrid av litt størrelse vil være langt fra økonomisk.
Men ja, det er "lettere" å sitte bak et tastatur å si man burde vente, mens hverdagen ikke går opp. Men har man en bil som er nedbetalt/greit nedbetalt, så kanskje et greit billån på elbil med innbytte lønner seg månedlig mot drivstoffprisene. Det er de månedlige utgiftene som ofte teller. Om det koster 400000 eller 460000 over 7 år spiller nada :) Jeg liker elbiler, men pr. idag er det ingen innenfor budsjett med 4x4 og plass(Tesla Model 3 telles ikke, og Tesla vil aldri telles) og heller ingen hybrider. Så da må en klare seg med bensin eller diesel. Jeg er såpass heldig, føler jeg selv, at jeg har en god elsykkel som jeg kan bruke på sommerhalvåret til og fra jobb og dekke mye av kjøringen. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det er dumt å ta forhastede konklusjoner med salg og det som verre er, men innlegget mitt var først og fremst for å belyse at det er alt annet enn entusiastbiler som vinterlagres og som kjøres noen få tusen kilometer per år som berøres nevneverdig av prisøkningene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er helt enig i at det er dumt å ta forhastede konklusjoner med salg og det som verre er, men innlegget mitt var først og fremst for å belyse at det er alt annet enn entusiastbiler som vinterlagres og som kjøres noen få tusen kilometer per år som berøres nevneverdig av prisøkningene. :) 

Jepp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...