Fredrik Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) 4 timer siden, LP760 skrev: Men å kjøre en 520d eller 320d, er jammen i meg en nedtur om man har hatt elbil. Jeg er helt uenig og selv ikke 680/850 Hk/Nm i en Porsche Taycan Turbo kan endre på dette. En god dieselmotor har i det minst litt karakter og egenart. Dette har ikke en elektrisk motor og de føles helt like uansett hvilken bil/maskin de sitter i. Jeg tenker også at Porschens ca. 800 Kg høyere egenvekt enn f.eks F31 320d bare er negativt hvis det handler om ren kjøreglede. Porschen er naturligvis mye hurtigere, men BMW'en (spesielt med manuelt gear) er mye morsommere å kjøre på alt annet enn Autobahn. Endret 19 timer siden av Fredrik *MrB*, Gustav C., Werther og 1 annen reagerte på dette 3 1
*MrB* Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) 20 minutes ago, Fredrik said: Jeg er helt uenig og selv ikke 680/850 Hk/Nm i en Porsche Taycan Turbo kan endre på dette. En god dieselmotor har i det minst litt karakter og egenart. Dette har ikke en elektrisk motor og de føles helt like uansett hvilken bil/maskin de sitter i. Jeg tenker også at Porschens ca. 800 Kg høyere egenvekt enn f.eks F31 320d bare er negativt hvis det handler om ren kjøreglede. Porschen er naturligvis mye hurtigere, men BMW'en (spesielt med manuelt gear) er mye morsommere å kjøre på alt annet enn Autobahn. Helt enig i dette. Selv en traust dieselfirer har en viss karakter. En elbil går fælt, men det er helt sterilt og kjønnsløst. Første sjokket jeg fikk ifm dette, var da jeg satte meg bak rattet på min treige 523i etter å ha kjørt i4. Det føltes som en skikkelig opptur, og det var jeg rett og slett ikke forberedt på. Jeg tror heller ikke en elbil er billig å drifte utenfor garantitid. De feilene man kan oppleve blir fort fatale. Og det begynner å dryppe mer og mer om slike fatale feil, på tvers av merker nå. Om f.eks. en B47-motor havarerer, så får man imidlertid tak i en brukt en uten å blø for ille. Bærekraft er en bil som er bygget for å vare lenge, og som kan repareres på en hensiktsmessig måte. Ikke en kostnadsstrupet teknobombe som er på grensen til kondemnering etter en parkeringsbulk. (satt på spissen). Som jeg har skrevet før: Jeg synes elbilpresset er for stort. Det snur opp ned på en industri i en sånn grad at vi kanskje ikke liker det. Og produktene løser ikke alle behov. I hvert fall ikke på kort sikt. Forstår rett og slett ikke greien med en elbil som er over Golf i størrelse. (Ah. Der kjente jeg at gubben i meg våknet igjen). Endret 19 timer siden av *MrB* Fredrik, Werther, HenrikSolberg og 2 andre reagerte på dette 4 1
Skulebollen Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden 59 minutter siden, Fredrik skrev: Jeg er helt uenig og selv ikke 680/850 Hk/Nm i en Porsche Taycan Turbo kan endre på dette. En god dieselmotor har i det minst litt karakter og egenart. Dette har ikke en elektrisk motor og de føles helt like uansett hvilken bil/maskin de sitter i. Jeg tenker også at Porschens ca. 800 Kg høyere egenvekt enn f.eks F31 320d bare er negativt hvis det handler om ren kjøreglede. Porschen er naturligvis mye hurtigere, men BMW'en (spesielt med manuelt gear) er mye morsommere å kjøre på alt annet enn Autobahn. Som tidligere eiger av en f11 520d og nåværende eiger av en Taycan Turbo så er jeg totalt uenig. Ingen tvil i at en elbil er sjelløs uansett hvor mye hk der er. Men den er om ikke annet latterlig effektiv i trafikken. Den kan nesten kjøres som en motorsykkel. Så noe positivt er der jo. Det eneste jeg sitter igjen med når jeg kjører en 520d er ønske om flere sylindre og mer krefter. Foruten den triste lyden, så er den rett og slett ikke rask nok ( uten tuning ) for mitt ønskede bruk i trafikken. Dette mye fordi samtlige av mine medtrafikanter er treige, ineffektive og lager mye kvalme. Lars S, hennum, Gustav C. og 3 andre reagerte på dette 6
flobben Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden På 24.2.2025 den 13.20, Fredrik 90 skrev: Bruktbil til salgs: Audi e-tron - 2020 - Svart - 313 hk - SUVOffroad | FINN.no Dette er så latterlig mye luksusbil for pengene For min del så hadde jo dette vært en ypperlig bil til kona, trenger ikke lang rekkevidde på en "konebil" uansett. Å bare skli rundt i kommunen og nærområdet med luftfjøring og god plass må jo bare være helt topp. Og det til prisen av en fæl ID3... Jeg har en slik, en av de første som ble levert til Norge. Er ikke mange andre biler jeg har sittet på med/Kjørt som har bedre komfort. Så det er mye bil til de prisene som de selges for for tiden. Min kostet 930 isch for 6år siden. Er jeg heldig så får jeg kanskje 350. Da min har gått kort 45k og er godt utstyrt. Når det gjelder feil, så har de ikke vært mye egentlig i løpet av årene. Så opplever at mye av støyen er fordi det ble solgt enormt mye av de. Dog så gikk ikke min igjennom EU kontrollen pga. noe opphengs greier foran. Noe jeg synes er dårlig siden den har gått 45k og kjøres veldig pent over alle dumper. Cruise controllen takket for seg her også, men skal være løst med software update. Som jeg synes er rart, siden det tok 6år før den daua. @///M-ini95du kan kanskje sparke kollegaene din som holder på med den i leggen og be de bli ferdig. Stått der siden fredag😜
Fredrik 90 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden 39 minutter siden, Skulebollen skrev: Dette mye fordi samtlige av mine medtrafikanter er treige, ineffektive og lager mye kvalme. Det der er AKKURAT som om jeg skulle sagt det selv... Jeg er så glad i å kjøre bil at selv på hver minste lille kjøretur så fokuserer jeg helt på kjøringen. Jeg interesserer meg for akkurat det å kjøre bil og å gjøre ting både riktig og hensiktsmessig i trafikken. Jeg har sans for orden og effektivitet, men å samspille med andre trafikanter på dette er jo helt håpløst. Olaandref og Ingvaldsen reagerte på dette 2
Olaandref Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Samspill i trafikken er en utopi, dessverre, tror faktisk jeg må utredes for ptsd snart.
///M-ini95 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) 1 time siden, flobben skrev: du kan kanskje sparke kollegaene din som holder på med den i leggen og be de bli ferdig. Stått der siden fredag😜 Om det er riktig bil, så var jeg nettopp og hjalp en kollega på forstillingsbukken med den 😅 Edit: @flobben Den oppdateringen som er gjort på CC går på selve LIDAR skanneren (LASER). Det et et veldig følsomt system, og fungerer kun på et veldig snevert vindu (-0.2° til 0.2° om jeg husker rett). Jeg antar oppdateringen gjør at mindre endringer i hellingsvinkelen ikke slår ut systemet. Et jævla herk å kalibrere disse pga hvor følsomme de er. Første jeg gjør ved kalibrering er å kjøre oppdateringen "gratis", for å lettgjøre kalibreringen senere. Endret 16 timer siden av ///M-ini95 flobben reagerte på dette 1
flobben Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 15 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Om det er riktig bil, så var jeg nettopp og hjalp en kollega på forstillingsbukken med den 😅 Edit: Den oppdateringen som er gjort på CC går på selve LIDAR skanneren (LASER). Det et et veldig følsomt system, og fungerer kun på et veldig snevert vindu (-0.2° til 0.2° om jeg husker rett). Jeg antar oppdateringen gjør at mindre endringer i hellingsvinkelen ikke slår ut systemet. Et jævla herk å kalibrere disse pga hvor følsomme de er. Første jeg gjør ved kalibrering er å kjøre oppdateringen "gratis", for å lettgjøre kalibreringen senere. Høres ut som riktig bil, dessverre avlevert møkkete da det regnet noe jævlig når jeg skulle kjøre ut. Ok, det forklarer jo hvorfor den plutselig skulle slutte å fungere nå og hvorfor en software oppdatering hjelper på.
Fredrik Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden 2 timer siden, Skulebollen skrev: Som tidligere eiger av en f11 520d og nåværende eiger av en Taycan Turbo så er jeg totalt uenig. Ingen tvil i at en elbil er sjelløs uansett hvor mye hk der er. Men den er om ikke annet latterlig effektiv i trafikken. Den kan nesten kjøres som en motorsykkel. Så noe positivt er der jo. Det eneste jeg sitter igjen med når jeg kjører en 520d er ønske om flere sylindre og mer krefter. Foruten den triste lyden, så er den rett og slett ikke rask nok ( uten tuning ) for mitt ønskede bruk i trafikken. Dette mye fordi samtlige av mine medtrafikanter er treige, ineffektive og lager mye kvalme. Argumentet om at man har en hurtig elektrisk bil (nesten alle elektriske biler er hurtige i dag) for å kunne aksellerere ut av "dumme" situasjoner i trafikken kjøper jeg, men det minner faktisk litt om argumentet mange brukte da SUV trenden begynte ved at de var mer sikre i en kollisjon enn andre biler pga. høyden og tyngden(!). Argumentet gjaldt selvfølgelig kun så lenge de fleste ikke kjørte en SUV. Taycan Turbo er nok tett på den bilen som har skuffet meg mest. Ikke fordi den er dårlig (det er en utrolig fin elektrisk bil), men fordi jeg trodde at fordi den var en Porsche var den også artig å kjøre. Det var den ikke utover å være nettopp enormt hurtig. For mange er dette mer enn godt nok til at den er imponerende, men mitt fokus er litt annerledes. Tyngden på nesten 2,5 tonn er det største problemet, men det hjelper heller ikke at elektriske motorer er totalt uten karakter og egenart. Jeg vil heller ha en 320d med 190 HK enn en elektrisk bil. BMWE39turbo og *MrB* reagerte på dette 2
LP760 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 1 hour ago, Fredrik said: Argumentet om at man har en hurtig elektrisk bil (nesten alle elektriske biler er hurtige i dag) for å kunne aksellerere ut av "dumme" situasjoner i trafikken kjøper jeg, men det minner faktisk litt om argumentet mange brukte da SUV trenden begynte ved at de var mer sikre i en kollisjon enn andre biler pga. høyden og tyngden(!). Argumentet gjaldt selvfølgelig kun så lenge de fleste ikke kjørte en SUV. Taycan Turbo er nok tett på den bilen som har skuffet meg mest. Ikke fordi den er dårlig (det er en utrolig fin elektrisk bil), men fordi jeg trodde at fordi den var en Porsche var den også artig å kjøre. Det var den ikke utover å være nettopp enormt hurtig. For mange er dette mer enn godt nok til at den er imponerende, men mitt fokus er litt annerledes. Tyngden på nesten 2,5 tonn er det største problemet, men det hjelper heller ikke at elektriske motorer er totalt uten karakter og egenart. Jeg vil heller ha en 320d med 190 HK enn en elektrisk bil. 1,5t 190 hk. Det er trauste greier altså. Porsche Taycan Turbo er utrolig morsom å kjøre. Spesielt på banen. Komforten og sportslighet i en såpass tung bil, er helt utrolig egentlig. Blir bra når batteriene blir lettere og veier samme som de fossile. Spent på hva dere skal klage om da 😉. Lars S, Fahad, Saltkjelen og 1 annen reagerte på dette 4
*MrB* Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 6 minutes ago, LP760 said: 1,5t 190 hk. Det er trauste greier altså. Porsche Taycan Turbo er utrolig morsom å kjøre. Spesielt på banen. Komforten og sportslighet i en såpass tung bil, er helt utrolig egentlig. Blir bra når batteriene blir lettere og veier samme som de fossile. Spent på hva dere skal klage om da 😉. 190hk på 1,5t er da akkurat passe? Mine foreldre klarte seg fint med 90hk på 1t på 80-tallet også. Husker når mellomklasse-familiebilene på 90-tallet begynte å få tolitere med 100-115hk fordelt på 1.1-1.2t. De var spreke, de. For ikke å snakke om når 16v ble vanlig.... Og hva vi skal klage på? For min egen del: Når fossilbilene er borte er jeg 99% sikkert ikke bilentusiast lenger, og bryr meg da heller ikke ☺️ Fredrik, BMWE39turbo og HenrikSolberg reagerte på dette 3
Peak Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Som tidligere eier av både i3(s) og flere modeller med forbrenningsmotor av ulike kaliber må jeg si at dere begge argumenterer godt. i3(s) var effektiv men søren så lineær å kjedelig, har bakgrunn fra Tesla og iX også og jeg sitter nok igjen med samme inntrykket. Tillegg til at både i3 og i3s føltes som en veltepetter i svingene. -Den var smidig rett frem og kvalitetsfølelsen god, men det stoppet der. Kjøredynamikken til en bil med forbrenningsmotor er på langt nær mer moro så fremst motoren har et lite kraftoverskudd. Samtidig er det nærmest helt nødvendig å kjøre med (adaptiv)cruise control til en hver tid ettersom bilen kun har "ett" gear og hvert minste utslag på pedalen gir en stor fartsendring / regenerering i motsetning til en bil med stempelmotor og flere gir hvor mer pedal kan gi utslag i kraftigere moment i høyt gir og lav fart men ikke nødvendigvis en enorm endring i hastighet. Med andre ord føles pedalen i en elektrisk bil veldig enkel, sensitiv og noe nervøs etter min mening. Jeg har selvsagt til gode å teste flere elbiler, gjerne en Taycan før jeg skal ta alle under en kam. For å ikke spore helt av, for et prikkfritt interiør i en 30 år gammel stasjonsvogn. Svært gøy å se! https://www.finn.no/mobility/item/382643551?ci=1 Fredrik og Werther reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 53 minutter siden, LP760 skrev: 1,5t 190 hk. Det er trauste greier altså. Porsche Taycan Turbo er utrolig morsom å kjøre. Spesielt på banen. Komforten og sportslighet i en såpass tung bil, er helt utrolig egentlig. Blir bra når batteriene blir lettere og veier samme som de fossile. Spent på hva dere skal klage om da 😉. Så en E36 328Ci manuell eller E30 M3 det er traurige greier mener du? Beklager men da har ikke du samme tilnærming til kjøreglede som mange av oss andre her. Jeg har kjørt Taycan (4S) og jada, den er morsom å kjøre og ligger bra i svingene. Men etter en stund, eller når den berømte hverdagen kommer…gudbedre for en intetsigende drivlinje. Når lyd og følelse uteblir så mister man helt motivasjonen til å gasse litt ut av en rundkjøring eller på akselerasjonsfeltetet. Hva skal man da med en Performancebil når en så viktig ingrediens uteblir. Ingenting er bedre enn å gasse rundt i det daglige med en sprek fossilbil, når lyden den lager kombinert med ett bra skyv gir deg motivasjon til å gasse på litt ekstra her og der. Det kaller jeg kjøreglede.
Scuirus2 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) 9 timer siden, Fredrik 90 skrev: EU og resten av verden så er signalene ganske klare på at fossile hverdagbil skal ingen vei. Jeg er jo en del i Tyskland og det slår meg at her så har man sluttet å snakke om fossile biler som noe man skal slutte med. I Norge så omtaler man jo disse bilene nå litt som man omtaler det å røyke, det er liksom noe man er på vei bort ifra. I Tyskland og USA så er stemmingen en helt annen, der er det mer fossilbiler og elbiler i skjønn forening. Sånn burde det vært i Norge også. Så ja, dette bør vel være en liten øye åpner for mange i Norge som i alle år har slukt rått at media og politikere mener at elbil er den eneste løsningen for fremtidig persontransport. Med det norske avgiftsnivået må en ha svært sterk aversjon mot elbiler eller være ekstrem fan av forbrenningsmotorer for å velge noe annet enn elbil når en skal handle ny bil. Jeg har kjørt 5-serie siden 1999, først en 1998 520iA jeg hadde i 12 år og så en 2010 525d xDrive jeg har hatt i 14 år. Er veldig godt fornøyd med 525d, men det gikk plutselig opp for meg at bilen ble 15 år i februar slik at det var på tide å handle. Begge bilene kjøpt et år gamle med 12-18 tusen km på telleren og langt under listepris. For en et år gammel 525d gått 12000km betalte jeg 300k mindre enn listeprisen året i forveien. Prisene på nyere dieselbiler nå er svært høye og for nye biler ekstremt mye høyere enn en elbil. Jeg venter nå på en i4 M50 som etter planen skal produseres om et par uker. Konfigurerte opp en M440i xDrive med identisk utstyr som bilen jeg har bestilt, prisen var nord om 1,5M. En greit utstyrt 520d xDrive kom på 1,25M i konfiguratoren, identisk effekt med min 525d som jo er litt lite etter dagens standard, men kjempemanglelen er at det er 2 sylindre for lite. Så selv med over 30år i oljeservicebransjen og uten noe stort ønske om elbil gjorde prisene valget enkelt. Går for i4 M50 fordi den har et flott utseende, kjører bra, ser ut som en klassisk BMW både utvendig og innvendig og det at tilsvarende bil kan også fås med forbrenningsmotor trekker i positiv retning. Kombinert med vanlig skiltnummer så slipper jeg da å annonsere for folk flest at jeg kjører elbil. For er det noe jeg hater så er det elbilentusiaster og Tesla😉 Hadde jeg bodd i et land med samme prisnivå for elbil og bil med forbrenningsmotor så hadde det nok blitt forbrenningsmotor igjen. Med norske priser er det totalt uinteressant å diskutere bil med forbrenningsmotor annet enn på teoretisk plan, det får være nok å betale halve lønna i skatt om en ikke skal betale også halvparten av det bilen koster til statskassen. Endret 12 timer siden av Scuirus2 Saltkjelen og Skulebollen reagerte på dette 2
Skulebollen Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Her kan det rett og slett virke som at smaken er som baken! ( Men Taycan har da både flere gir og motorlyd😬 ) For og holde meg til finn tråden: https://www.finn.no/mobility/item/394976620 Fysj for en intetsigende og kjip bil. Tenk på han stakkars jæveln som måtte ratte rundt i den der istedenfor en 320d 🤓 Saltkjelen, sandersander og Fahad reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå