Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Synes ikke sprak og smell er noe kult. Mulig jeg er gammel blitt, men husker da E30er og E28/E34 var et vanlig syn i strøket, så var det spesielt eksoslyden man ble glad av. Lavt og fint, men allikevel deilig sekserlyd. Enda bedre ble det med full gass og tømming av et par gir. Ikke for trengende dog.

Jeg var i Hamburg for noen år siden. Midt i sentrum. Jeg ble rimelig sliten i hodet etter en kveld ute. Da av eksosstøy fra motorsykler og spreke biler som bråkte. Jeg kan godt forstå problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt må jaggu folk tåle, det er snakk om et lavt antall biler i det store å hele. Merkelig kor jævlig ømfintlig folk skal vere. Men det forundrer meg ikkje, er vel berre begynnelsen på lover å regler som skal trøs nedi trynet på oss som fortsatt har interesse for bensindrevne biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig, på høy tid sier jeg! Jeg er så lei av sportsbiler som skal bure og smelle fra eksosen, det høres ut som bilen har massiv feiltenning. Dette er kun for showoff og penis forlengelse, ett tåpelig fenomen anført med AMG produktene i spissen. BMW følger etter med sine besynderlige forsøk, fartbox er passende beskrivelse for lyden. Ett hvert bysentrum i større europeiske byer blir forstyrret av dette tøvet, sportsbiler, hot hatches og AMG produkter braker rundt i bygatene med eksos spjeldene åpne. 
 

Jeg er glad i lyd, men jeg er glad i fin og naturlig lyd. Lyden i en E34 M5 med orignalt eksosanlegg eller en E92 M3 er helt konge. Rå og ekte, noe helt annet enn støyen fra en M4...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Endelig, på høy tid sier jeg! Jeg er så lei av sportsbiler som skal bure og smelle fra eksosen, det høres ut som bilen har massiv feiltenning. Dette er kun for showoff og penis forlengelse, ett tåpelig fenomen anført med AMG produktene i spissen. BMW følger etter med sine besynderlige forsøk, fartbox er passende beskrivelse for lyden. Ett hvert bysentrum i større europeiske byer blir forstyrret av dette tøvet, sportsbiler, hot hatches og AMG produkter braker rundt i bygatene med eksos spjeldene åpne. 
 

Jeg er glad i lyd, men jeg er glad i fin og naturlig lyd. Lyden i en E34 M5 med orignalt eksosanlegg eller en E92 M3 er helt konge. Rå og ekte, noe helt annet enn støyen fra en M4...
 

Delvis enig, synes det er synd at enkelte biler blir mister volum. F.eks. Lambo hurracan til en jeg kjenner, originalt har den mye lyd og volum. Blir det dempet synes jeg det er synd. Men når man ser på youtube og alle som straight piper lamboen fordi det er for lite lyd, og ruller igjennom et par av show off gatene i London, da synes jeg synd på de som i de gatene. 
 

Har en som bor rett ved som kjører subaru uten noe særlig dempere, og som står og ruser titt og ofte, blir litt irritert når det skjer når kidsa skal legge seg. Men om ti år selges det vel uansett bare elbil i norge, og da er problemet borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Endelig, på høy tid sier jeg! Jeg er så lei av sportsbiler som skal bure og smelle fra eksosen, det høres ut som bilen har massiv feiltenning. Dette er kun for showoff og penis forlengelse, ett tåpelig fenomen anført med AMG produktene i spissen. BMW følger etter med sine besynderlige forsøk, fartbox er passende beskrivelse for lyden. Ett hvert bysentrum i større europeiske byer blir forstyrret av dette tøvet, sportsbiler, hot hatches og AMG produkter braker rundt i bygatene med eksos spjeldene åpne. 
 

Jeg er glad i lyd, men jeg er glad i fin og naturlig lyd. Lyden i en E34 M5 med orignalt eksosanlegg eller en E92 M3 er helt konge. Rå og ekte, noe helt annet enn støyen fra en M4...
 

Jada, bestefar. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Delvis enig, synes det er synd at enkelte biler blir mister volum. F.eks. Lambo hurracan til en jeg kjenner, originalt har den mye lyd og volum. Blir det dempet synes jeg det er synd. Men når man ser på youtube og alle som straight piper lamboen fordi det er for lite lyd, og ruller igjennom et par av show off gatene i London, da synes jeg synd på de som i de gatene. 
 

Har en som bor rett ved som kjører subaru uten noe særlig dempere, og som står og ruser titt og ofte, blir litt irritert når det skjer når kidsa skal legge seg. Men om ti år selges det vel uansett bare elbil i norge, og da er problemet borte.

La meg få legge til at når det kommer til superbiler så stiller ting seg litt annerledes. Jeg har forståelse for at en Ferrari eller Lamborghini skal bråke litt, det passer biltypen mye bedre. Men at det da skal komme ei lita rotte som A45 AMG, som skal "brøle" like høyt som de store gutta blir helt dustete. Det popper og smeller som en skuddveksling, fra en toliters firer? Det er synd hvis de demper ned superbiler, på slike så er jo lyden mer en vesentlig ting. Disse bilene har jo alltid hatt heftig eksos lyd, det har ikke en Golf GTI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, BMWE39turbo skrev:

Litt må jaggu folk tåle, det er snakk om et lavt antall biler i det store å hele. Merkelig kor jævlig ømfintlig folk skal vere. Men det forundrer meg ikkje, er vel berre begynnelsen på lover å regler som skal trøs nedi trynet på oss som fortsatt har interesse for bensindrevne biler. 

Er jo knapt trafikk her tillands og bråkete sportsbiler finnes knapt. I andre europeiske land stiller det seg annerledes.

Jeg tåler litt jeg, men én hel dag ute i Hamburg sentrum var slitsomt rett og slett. Lyskryss race og rusing av motorer for skuelystne. Kan bare se for meg hvordan beboere der har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, FredrikE24 skrev:

Synes ikke sprak og smell er noe kult. Mulig jeg er gammel blitt, men husker da E30er og E28/E34 var et vanlig syn i strøket, så var det spesielt eksoslyden man ble glad av. Lavt og fint, men allikevel deilig sekserlyd. Enda bedre ble det med full gass og tømming av et par gir. Ikke for trengende dog.

Jeg var i Hamburg for noen år siden. Midt i sentrum. Jeg ble rimelig sliten i hodet etter en kveld ute. Da av eksosstøy fra motorsykler og spreke biler som bråkte. Jeg kan godt forstå problemstillingen.

Dette er jeg helt enig i. Eksoslyden på biler har helt klart forandret seg ganske mye de siste 10-15 årene og ikke nødvendigvis til det bedre. Jeg tror at årsaken er en slags misforstått kompensasjon for downsizing av motorene (f.eks langt flere rekkefirere enn tidligere) og at det etterhvert har utviklet seg til en konkurranse om å ha mest mulig sprak og smelling i eksosanlegget på litt påkostede bilmodeller. Dette minner litt om situasjonen på 60 og 70-tallet med spesielt italienske sportsbiler. Jo mer "wrappa-wrappa" lyd jo mer macho og mannlig var åpenbart innstillingen den gangen. 

Selv langt inn på 80-tallet husker jeg at jeg verdsatte tyske sportsbiler for ikke å ha en slik eksoslyd. Tyskerne var mer sofistikerte og voksne. BMW E28 M5 og f.eks Porsche 911 Turbo kjørte ringer rundt mange av de italienske sportsbilene, men med en relativt dempet og potent eksoslyd.

Jeg tror helt klart at trenden med stadig mer sprak og smell i eksosanleggene er årsaken til at EU nå har satt foten ned når det gjelder hvor mye bråk det må komme fra bilenes. For det er faktisk bråk og ikke godlyd mange av bilene har i dag. Dette er ganske enkelt en mote som er på ville og latterlige veier.

Noe helt annet er selvfølgelig at oppmerksomheten vedr. hva som faktisk kan betraktes som lydforurensing også har endret seg med tiden. Byene er mye mer stille i dag enn f.eks på 80-tallet (og dette tiltross for betydelig mer trafikk) og folk flest hverken orker eller gidder mer støy (og spesielt ikke der de bor). 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Endelig, på høy tid sier jeg! Jeg er så lei av sportsbiler som skal bure og smelle fra eksosen, det høres ut som bilen har massiv feiltenning. Dette er kun for showoff og penis forlengelse, ett tåpelig fenomen anført med AMG produktene i spissen. BMW følger etter med sine besynderlige forsøk, fartbox er passende beskrivelse for lyden. Ett hvert bysentrum i større europeiske byer blir forstyrret av dette tøvet, sportsbiler, hot hatches og AMG produkter braker rundt i bygatene med eksos spjeldene åpne. 
 

Jeg er glad i lyd, men jeg er glad i fin og naturlig lyd. Lyden i en E34 M5 med orignalt eksosanlegg eller en E92 M3 er helt konge. Rå og ekte, noe helt annet enn støyen fra en M4...
 

Huleboer. M4 bråker jo ikke engang, men skjønner godt at du ikke liker lyden når du blir frakjørt av en💁🏼‍♂️ 
 

Smellet du klager på er såkalt "Pop and bang", selv en 316i kan omprogrammeres til å ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, lagunilla skrev:

Huleboer. M4 bråker jo ikke engang, men skjønner godt at du ikke liker lyden når du blir frakjørt av en💁🏼‍♂️ 
 

Smellet du klager på er såkalt "Pop and bang", selv en 316i kan omprogrammeres til å ha det. 

"Pop and bang"... akkurat. Litt back-fire ved ved nedskift er kult, men hele tiden bare man gir på litt blir for mye "boy racer" for min del. Man var jo aldri i tvil om at f.eks E46 M3 var en temmelig potent bil da den var på markedet, men den hadde ikke "pop and bang" som mange nyere og langt mindre seriøse bilmodeller har... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fredrik skrev:

"Pop and bang"... akkurat. Litt back-fire ved ved nedskift er kult, men hele tiden bare man gir på litt blir for mye "boy racer" for min del. Man var jo aldri i tvil om at f.eks E46 M3 var en temmelig potent bil da den var på markedet, men den hadde ikke "pop and bang" som mange nyere og mindre seriøse bilmodeller har... :)

Ikke stor fan av det selv. Ser de fleste med S55 motor (M3/M4 gruppa på Facebook) har omprogrammert bilene med Bootmod3 og satt det på max.
 

Standard eksos på S55 bråker lite, og smeller ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lagunilla skrev:

💁🏼‍♂️

Smellet du klager på er såkalt "Pop and bang", selv en 316i kan omprogrammeres til å ha det. 

Er hovedgrunnen til at jeg ikke liker pops and bangs er at det som regel er "fake" og laget til med hensikt og ikke som en del av bilens naturlige lyd. Blir litt som fake motorlyd i høytalerene på bilen, men ikke fullt så gæli😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, laffe skrev:

Er hovedgrunnen til at jeg ikke liker pops and bangs er at det som regel er "fake" og laget til med hensikt og ikke som en del av bilens naturlige lyd. Blir litt som fake motorlyd i høytalerene på bilen, men ikke fullt så gæli😅

 

Godt poeng. Det er forskjell på "akustisk tuning" gjennom bilens lydanlegg og kunstig "pop and bang" via et par ventiler i bilens eksosanlegg. Jeg liker ingen av delene, men hvis det først skal være er litt ekstra lyd fra eksosanlegget å foretrekke selv om dette også er 100% kunstig (dog litt mer mekanisk hvis man kan si det på den måten). 

Skoda Kodiaq RS høres forøvrig ut innvendig som om den har en V8 motor når man kjører bilen fordi lydanlegget dobler lydbildet fra motoren/eksosanlegget, men egentlig har den en dieselrekkefirer på 2.0 liter (240 HK og 500 Nm). Latterlig, men sikkert kult for noen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...