Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Fredrik 90 said:

^ Hmm.. Shabby byggekvalitet, rart design, upålitelige drivlinjer, katastrofal kundeservice, usikker andrehåndsverdi, lange ladekøer....ja de Tesla eierne er jaggu privilegerte 😂😂

Shabby byggekvalitet og til tider katastrofal kundeservice er spot on. Upålitelige drivlinjer må du nesten dokumentere med tall. Hvor mange med xdrive har ikke byttet fordelingskassa og hvor mange med 4-er har ikke hatt registerhavari hos BMW? Høyttrykspumper som raser? Tar du alt fra motor fram til hjula på en vanlig bil så stiller neppe Tesla seg spesielt mye verre, 8 års garanti er det også. Design blir individuelt. Andrehåndsverdien er nok ikke så ille, spesielt tatt i betraktning hvor mye man sparer i drivstoff og bompenger. Lange ladekøer har ikke jeg sett, andre ladestasjoner har ofte det, men Tesla sine er ikke spesielt utsatt for dette. Aldri stått i kø for en superacharger. Det er selvfølgelig unntak, slik som ved Drammen hvor folk har brukt superladere til "vanlig bruk", men der har de nå økt kapasiteten. Du kan som regel navigere til en annen stasjon hvis det er kø. Bilen går tross alt noen km per ladesyklus.

Tesla er selvfølgelig ikke verdens beste bilmerke og det er tullete å late som at man er en priviligert ambassadør fordi man har en, men det er også greit å være litt objektiv når man gir tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C.


Neida... Tesla er ikke verre enn andre produsenter 😂😂

https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2020/06/24/tesla-ranks-lowest-on-j-d-power-2020-quality-study/amp/

Tesla har 250 feil per 100 biler

BMW har 174 feil per 100 biler

Det har ikke blitt produsert så dårlig sammenskrudde biler siden British Leyland regjerte på 70 tallet. Og dette makkverket på fire hjul klarer de å selge i stort antall...det er for meg uforståelig. Lakken er tynn, interiøret faller fra hverandre og motorer går i stykker. Vi får nå se da, hvordan en Tesla klarer seg når den er 10-12 år gammel..

Design er inviduelt ja, men er Model X og Model 3 pene biler?

Du har ikke sett ladekø sier du, hvor er det du kjører? Nå har vi farta litt rundt i sommer, og ved hver ladestasjon langs hovedfartsveiene så står de i kø og venter på lading. Stakkars folk tenker jeg, man kan jo ikke drive å kjøre lange omveier for å få lada på plasser uten kø. Det er gøy med utålmodige unger.. For all del, kjør elbiler til krampa tar dere. Jo flere av dere som står å lader og venter jo færre av dere er ute på veien å lager kø for meg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er ladekø ved utsatte ladepunkter for alle andre elbiler (Fortum, Grønn kontakt osv) er det ingen tvil om, men har ikke sett det hos Tesla noen gang. De har ofte et betydelig antall ladepunkter der de velger å bygge ut. 

De andre leverandørene har gjerne bare 2-3 punkter hvert sted noe som er stusselig og som må forbedres betydelig hvis dette skal fungere på sikt. Når endel ladere heller ikke fungerer blir det kaos. Et skrekkeksempel er Brokelandsheia. Heldigvis skal man bygge 50 nye ladepunkt langs nye E18 Arendal-Tvedestrand nå.

Foreløpelig passer ikke (rimelig) elbil for de med "ekstreme" langkjøringsbehov på de verste utfartsdagene.

I verste fall får man leie/låne bil. Langt rimeligere enn å sitte med 2 biler hvorav den ene står stille 98% av tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 

Quote

Tesla’s quality issues are primarily with cosmetic items, such as paint imperfections, poorly fitting body panels, and squeaks and rattles – rather than core powertrain or infotainment functions.

Lenken din bekrefter at det er primært kosmetiske feil det gjelder og ikke drivlinje som du selv hevder over. 250 feil er selvfølgelig alt for dårlig, men det er vel heller ikke noe imponerende av Mercedes, Audi og Volvo å ligge der de ligger? BMW har 29% mer feil enn KIA. Er dette noe å hoppe i taket for? Uansett, det største problemet for Tesla er hvordan service-apparatet håndterer feil i etterkant. Der er det mye rom for forbedring.

Designet på Model 3 er helt OK for meg, men jeg foretrekker nå utseendet til E39-en min og mener at det er flere andre BMW-er som har bedre design enn det Tesla har, f.eks. F10 med M-sport, noe av det finere som er. 

Jeg har kjørt på Østlandet og aldri opplevd kø på superladere, men nå har ikke behovet for lader vært så stort heller. Drar man mye på langtur og har utålmodige unger som ikke gidder å se på Netflix på bilens skjerm når det er ladepause så er det selvfølgelig leit og da må man kanskje vurdere en annen type bil. Bilkjøp bør velges basert på behov og ønsker, så selvsagt passer ikke en elbil for alle, selv med Teslas gode rekkevidde og ladenettverk. Jeg ville dog ikke disse en bil alt for mye fordi den ikke passer mine behov. Jeg går heller ikke rundt på vinteren og sier "stakkars folk" til de som skraper frontruta utenfor jobben, bare fordi de ikke har muligheten til å forvarme bilen via App.

Det er helt sikkert noen elbiler som lager kø på veiene, spesielt de små bilene når de holder på å gå tom for strøm, men nå må du være litt realistisk. Hvor mange Teslaer lager kø på veien? Flere kjører til og med i kollektivfeltet, det gir jo mer plass til deg enn om de hadde kjørt fossilt og måttet ligge i samme felt som deg.

Jeg er på ingen måte Tesla-fanboy, selv om jeg eier en, og kan ærlig prate om manglene som blant annet bilen min har. Den har dog også sine fordeler og det blir litt urettferdig å svarmale alt som har med Tesla å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lading av elbil er faktisk hovedsak akkurat nå på lokalavisens nettside :) Klart et viktig punkt nå, men manko på ladestasjoner har vi visst om lenge, likevel bygges det nytt hele tiden så vi er der vi skal være etterhvert :) -> Rom ble ikke bygget på én dag.

70B7B966-F149-4EE7-A783-DA6CBC518786.thumb.jpeg.00657a9debe6bd2f671025bd9607a1c3.jpeg
 

@E.C. Jeg går heller ikke rundt på vinteren og sier "stakkars folk" til de som skraper frontruta utenfor jobben, bare fordi de ikke har muligheten til å forvarme bilen via App.

Gjør du ikke? Det gjør jeg. :D Neida, men det hender jeg tenker det om det er snøstorm. Med det sagt har jeg faktisk hjulpet folk på jobb med å koste/skrape av bilene i snøstorm flere ganger. :) 
(BMW Connected Drive holder min oppvarmet om vinteren eller nedkjølt om sommeren)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, E.C. skrev:

@Fredrik 90 

Lenken din bekrefter at det er primært kosmetiske feil det gjelder og ikke drivlinje som du selv hevder over. 250 feil er selvfølgelig alt for dårlig, men det er vel heller ikke noe imponerende av Mercedes, Audi og Volvo å ligge der de ligger? BMW har 29% mer feil enn KIA. Er dette noe å hoppe i taket for? Uansett, det største problemet for Tesla er hvordan service-apparatet håndterer feil i etterkant. Der er det mye rom for forbedring.

Utfordringen er at Tesla er en så liten produsent at de ofte ikke blir tatt med i de store undersøkelsene, men nå ble de tatt med i J.D Power sin kvalitets studie for 2020 og resultatet er det dårligste J.D Power har registrert. Rett og slett ett skikkelig mageplask...litt sånn som det rekordforsøket til Musk om å sette runderekord på Nurburgring. Taycan grusa Tesla gang på gang, helt til Teslaen kollapsa helt. Men det er en annen historie.

I USA så nekter Tesla slike selskaper som J.D Power å spørre kundene dems i slike undersøkelser, iallfall i en del Stater av en eller annen merkelig grunn. Men tar jeg altså feil, mener å huske at det var seriøst mye problemer og utbyttinger av DU enheter på Tesla Model S. Tesla kommer ikke særlig godt ut hos Consumer Report heller (her har de av en eller annen merkelig grunn inkludert Ladbare hybrider også)

https://www.kbb.com/top-consumer-rated-cars/electric-car/2019/

BMW sin plassering på denne listen er ikke noe å hoppe i taket for, men nå var det Tesla vi diskuterer her. Det er ikke noe unnskyldning for Tesla at de tyske premium merkene ikke ligger der de burde. Det er egentlig enda mer urovekkende all den tid Tesla tar seg premium betalt. Det er ikke rom for forbedring, det er rom for total omstrukturering. Hadde Musk vært like flink til å fokusere på kvalitet som han er på sleivspark så hadde ting vært mye bedre for Tesla. De overlever på at de er overlegene på teknologien, mister de dette forspranget så er det over og ut.

9 timer siden, E.C. skrev:

@Fredrik 90 

Jeg har kjørt på Østlandet og aldri opplevd kø på superladere, men nå har ikke behovet for lader vært så stort heller. Drar man mye på langtur og har utålmodige unger som ikke gidder å se på Netflix på bilens skjerm når det er ladepause så er det selvfølgelig leit og da må man kanskje vurdere en annen type bil. Bilkjøp bør velges basert på behov og ønsker, så selvsagt passer ikke en elbil for alle, selv med Teslas gode rekkevidde og ladenettverk. Jeg ville dog ikke disse en bil alt for mye fordi den ikke passer mine behov. Jeg går heller ikke rundt på vinteren og sier "stakkars folk" til de som skraper frontruta utenfor jobben, bare fordi de ikke har muligheten til å forvarme bilen via App.

 Da har du altså ikke kjørt rundt i det store utfartsperiodene, for her er det kø på de fleste laderne. I Drammen sto de i kø, i Porsgrunn sto de i kø og senest i går stor det tre Tesla å venta på å få hurtiglade på Broklandheia. Og da kan jeg ikke unngå å tenke stakkars folk, men for all del... dette er noe de har valgt selv.

Det å "disse" andre er jo nettopp mye av det Teslas øverste leder har fått mye kritikk for. Han har kalt konkurrenter for idioter og har både titt og ofte vært spydig offentlig. Dette plukkes opp av ivrige entusiaster og man får servert dumheter både her og der, og det går man litt lei av. Alt som ikke er elektrisk er utdatert, treigt og dårlig....man kjører med teite skilt som "Why gas" og "2fast4y"... Dere må da være enige i at de mest ivrige elbilentusiastene er litt spesielle, det er litt sånn som de hardnakka Apple fansene for noen år siden. Og min menig er iallfall at de ikke har noen som helst grunn til å være så cocky som mange av dem er... Når man kjører rundt i en bil som likner på ett sjødyr, som drasser på 600 kilo batterier, som i bestefall tar en time å "fylle" opp og har byggekvaliteten til en Morris Marina fra 1975...da har man ingenting man skulle sagt. Iallfall ikke mot de av oss som velger å kjøre den tradisjonelle linja med fossilt drivstoff.

9 timer siden, E.C. skrev:

@Fredrik 90 

Det er helt sikkert noen elbiler som lager kø på veiene, spesielt de små bilene når de holder på å gå tom for strøm, men nå må du være litt realistisk. Hvor mange Teslaer lager kø på veien? Flere kjører til og med i kollektivfeltet, det gir jo mer plass til deg enn om de hadde kjørt fossilt og måttet ligge i samme felt som deg.

Jeg er på ingen måte Tesla-fanboy, selv om jeg eier en, og kan ærlig prate om manglene som blant annet bilen min har. Den har dog også sine fordeler og det blir litt urettferdig å svarmale alt som har med Tesla å gjøre. 

Jeg er realistisk, men jeg skjønner at jeg treffer ett sårt punkt hos deg her. Men jeg hevdet ikke at det var Tesla som sørget for køer, tvert i mot. Tesla har jo i folks generelle oppfatting tatt plassen til BMW sjåførene som trafikkens drittsekker, i 30 år hadde vi BMW sjåfører dette stemplet og stereotypen hengende over oss. Helt sikkert vel fortjent, for all del. Dog har nok en stor andel 3-serie og 5-serie kunder byttet bil til nettopp Tesla, mye av forklaringen ligger nok der. Men dette har nok snudd litt igjen, ser ut som veldig mange 5-serie kunder er tilbake igjen. Så langt i år er det solgt dobbelt så mange 5-serie og X5 som det er solgt Model S og Model X i Norge, trodde dette tallet var stikk motsatt. 

Som Tesla eier så må du bare belage deg på å prate om manglene de har, for det er en vesentlig del av det produktet du har gått ut å kjøpt for premium penger.  Klart har den sine fordeler, overlegen teknologi! Men det kommer til en pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Fredrik 90 said:

^ Hmm.. Shabby byggekvalitet, rart design, upålitelige drivlinjer, katastrofal kundeservice, usikker andrehåndsverdi, lange ladekøer....ja de Tesla eierne er jaggu privilegerte 😂😂

 

14 hours ago, Fredrik 90 said:

@E.C.


Neida... Tesla er ikke verre enn andre produsenter 😂😂

https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2020/06/24/tesla-ranks-lowest-on-j-d-power-2020-quality-study/amp/

Tesla har 250 feil per 100 biler

BMW har 174 feil per 100 biler

Det har ikke blitt produsert så dårlig sammenskrudde biler siden British Leyland regjerte på 70 tallet. Og dette makkverket på fire hjul klarer de å selge i stort antall...det er for meg uforståelig. Lakken er tynn, interiøret faller fra hverandre og motorer går i stykker. Vi får nå se da, hvordan en Tesla klarer seg når den er 10-12 år gammel..

Design er inviduelt ja, men er Model X og Model 3 pene biler?

Du har ikke sett ladekø sier du, hvor er det du kjører? Nå har vi farta litt rundt i sommer, og ved hver ladestasjon langs hovedfartsveiene så står de i kø og venter på lading. Stakkars folk tenker jeg, man kan jo ikke drive å kjøre lange omveier for å få lada på plasser uten kø. Det er gøy med utålmodige unger.. For all del, kjør elbiler til krampa tar dere. Jo flere av dere som står å lader og venter jo færre av dere er ute på veien å lager kø for meg 👍

 

12 hours ago, E.C. said:

@Fredrik 90 

Lenken din bekrefter at det er primært kosmetiske feil det gjelder og ikke drivlinje som du selv hevder over. 250 feil er selvfølgelig alt for dårlig, men det er vel heller ikke noe imponerende av Mercedes, Audi og Volvo å ligge der de ligger? BMW har 29% mer feil enn KIA. Er dette noe å hoppe i taket for? Uansett, det største problemet for Tesla er hvordan service-apparatet håndterer feil i etterkant. Der er det mye rom for forbedring.

Designet på Model 3 er helt OK for meg, men jeg foretrekker nå utseendet til E39-en min og mener at det er flere andre BMW-er som har bedre design enn det Tesla har, f.eks. F10 med M-sport, noe av det finere som er. 

Jeg har kjørt på Østlandet og aldri opplevd kø på superladere, men nå har ikke behovet for lader vært så stort heller. Drar man mye på langtur og har utålmodige unger som ikke gidder å se på Netflix på bilens skjerm når det er ladepause så er det selvfølgelig leit og da må man kanskje vurdere en annen type bil. Bilkjøp bør velges basert på behov og ønsker, så selvsagt passer ikke en elbil for alle, selv med Teslas gode rekkevidde og ladenettverk. Jeg ville dog ikke disse en bil alt for mye fordi den ikke passer mine behov. Jeg går heller ikke rundt på vinteren og sier "stakkars folk" til de som skraper frontruta utenfor jobben, bare fordi de ikke har muligheten til å forvarme bilen via App.

Det er helt sikkert noen elbiler som lager kø på veiene, spesielt de små bilene når de holder på å gå tom for strøm, men nå må du være litt realistisk. Hvor mange Teslaer lager kø på veien? Flere kjører til og med i kollektivfeltet, det gir jo mer plass til deg enn om de hadde kjørt fossilt og måttet ligge i samme felt som deg.

Jeg er på ingen måte Tesla-fanboy, selv om jeg eier en, og kan ærlig prate om manglene som blant annet bilen min har. Den har dog også sine fordeler og det blir litt urettferdig å svarmale alt som har med Tesla å gjøre. 

Jeg tenkte jeg skulle utdype svar til dette, men etter hvert som jeg leste gjennom hva som har blitt skrevet, så ser jeg jo at du bare sitter og spyr ut eder og galle, bruker en håpløs retorikk og ikke begrunner påstandene med noe som helst. Så det er nok liten vits.

Men det skal sies - det er rart hvordan du opplever alle disse ladekøene, mens vi som faktisk kjører Tesla ikke gjør det. Alle disse påstandene om alt som er dritt og stygt, men som vi ikke opplever eller er enig i. Du bruker subjektive argumenter basert på egne meninger, i stedet for å vektlegge dokumentasjon. Og du har aldri eid en Tesla..

Jeg kan ikke si at Tesla er verdens beste bil, men vi som kjører Tesla får automatisk ut piggene fordi den ubrukelige retorikken din treffer vårt "såre punkt" i likhet med alle de tusenvis av andre som fører den samme argumentasjonen basert på uvitenhet og fordommer. Jeg elsker BMW, men det er et svært dyrt alternativ som ikke dekker alle behovene mine - i motsetning til Tesla.

Og sist jeg kjørte dieselbil så sto jeg i kø til pumpene på Grelland - så kø til drivstoff er kanskje ikke unikt for elbiler? Og at du "opplever" all denne ladekøen i sommer kan kanskje, bare KANSKJE, ha en sammenheng med at alle nordmenn i praksis er tvunget til å feriere i Norge i år. 

Og å snakke om DU'er som ble byttet på Model S.. Husk at dette er et bilfirma som i praksis tilsvarer BMW rundt 1. verdenskrig i erfaring. At det har vært utfordringer med de første elmotorene som revolusjonerte elbilene bør man kunne se mellom fingrene på - spesielt all den tid BMW sliter med byggekvaliteten på motorer de har laget i et århundre.
#perspektiv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det diskuteres Tesla her ser og det til de grader og .

Nå er det sånn at svigerinnen min og hennes mann er på Tesla nr to og sålangt veldig fornøyde .

Hatt veldig lite tull og alt har liksom fungert .

Ser det og diskuteres ladekø her.

Vi kjørte sammen med de fra Trondheim til Sandefjord på søndag og selvsagt måtte bil lades ,men på Tesla ladestasjonene var det null problem med kø og gikk smertefritt.

Og her på denne veien lover jeg der var trafikk og veldig mye el biler spesielt Teslaer ,men igjen null problem dette med lading .

Når det kommer til byggekvalitet på disse skal jeg ikke uttale meg da jeg ikke har satt meg inn i det eller ønsker det .

Men er veldig enig det E C skriver at jaggu har Bmw og litt å slite med .

Må jo være forferdelig å kjøpe bil til flere hundre tusen og kanskje vite at som feks høytrykkspumper,register og diverse skal gå fløyten .

Nei Bmw er absolutt ikke feilfri, og har på lik linje som alle andre feil og absolutt like dyre å fikse hvis ikke verre .
Men lærer jo ikke havner jo på Bmw igjen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, humpfy skrev:

Kan snart ha en egen tråd for dette temaet. Eventuelt en tråd for usakligheter, for det virker som om det er vanskelig å delta i disse «diskusjonene» uten å bli usaklig... 

Vurderte å kaste meg inn i diskusjonen jeg og, men pleier å ta dette Google søket når slike tranger slår inn også slår jeg det fra meg:

https://www.google.com/search?q=arguing+on+the+internet+is+like&client=ms-android-huawei-rev1&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjvq_bXtuPqAhWjl4sKHdKNDBAQ_AUoAXoECBAQAQ&biw=360&bih=657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   3 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...