Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

17 hours ago, Fredrik 90 said:

Nå fikk jeg hele Tesla korstoget etter meg her... Men jeg gir opp, har sagt til meg selv såååå mange ganger at jeg ikke skal diskutere med elbilfolk 😅 Da blir det sånn som dette 😂

C0E6502F-B74C-4EEA-950A-7E418785B31F.jpeg.cb43786f82d9248ea2a3d92627e15b5a.jpeg

Haha, du fortsetter i samme stil ja. Utrolig hvordan uvitende mennesker klarer å argumentere uten substans, og så fremstille seg selv som ofre når de blir satt til veggs.
Jeg vil anbefale deg å delta i diskusjoner du har kunnskaper til å tilføre noe i, fremfor å diskutere uten argumenter med den retorikken du gjør. Da blir du mye mer populær, og du slipper å fremstille deg selv som en trangsynt tosk. 

Men morsomt at du tar det opp på den måten, for en fin teknikk til å finne problemet er å lete etter fellesnevnere. Og den eneste fellesnevneren når du opplever det toget der hver gang - det er deg. #selvinnsikt #retorikk #dokumentasjon #uvitenhet
Anbefaler deg å bruke den første emneknaggen der til å se på de andre 3.

Så slenger jeg på et par til for å beskrive hva jeg synes om deg:
#klovn #forumtroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste respons mot slike forsøk på å fyre opp Tesla-eiere er stillhet. Dere heller jo bensin på bålet hans hver gang dere svarer. Lite respons, lite oppmerksomhet, lite attraktivt å slenge ut slike molotov cocktails som det til stadighet prøves på.

——————— skifter tema ———————

Vi har nettopp kjøpt oss ei tomt på hjemstedet til kona, som en slags investering. Vi vet ikke ennå om vi skal bygge, klausulen sier at forrige eier, som er et utviklingsselskap, kan kjøpe tilbake tomta etter drøye 4 år til samme sum om vi ikke har kommet i gang med bygging. Helt greit, da vi innen da må ha bestemt oss for om vi vil flytte mtp. skolestart etc. Feltet er regulert til, og består av både hytter og hus, så førstnevnte er også en mulighet.

Så det er hvor vi står nå. Vi sparer godt hver måned, og fortsetter med det med tanke på potensiell husbygging. Men når alt kommer til stykket så ser vi også at bilen vi har nå kommer til å komme til kort om noen få år. Om det skulle komme en liten krabat til f.eks. Så har vi alltid med oss mye remedier på tur (barnevogn= halve bagasjerommet kommer til å være med oss i mange år, bæremeis har vi ofte med oss da vi liker å gå tur i fjellet, alt slikt tar MYE plass). Hva vil være smartest å gjøre økonomisk sett? Vente til den dagen kommer med å bytte ut bilen med en F11 f.eks., men da vi potensielt også er midt i et husprosjektet som trenger den egenkapitalen det kan få, eller prøve å få tatt den kostnaden nå og være ferdig med det når et eventuelt husprosjekt er ongoing, men forsinke sparingen noe pga bilkjøp? Jeg heller mot det siste da det virker mer framtidsrettet, samtidig så digger både jeg og kona 4eren, jeg har tatt en del kostnader som nye dekk sommer/vinter, forlenget serviceavtale til 8år/160k, detailing, fått den akkurat slik jeg vil ha den med felger osv., og så er de relativt sjeldne å treffe på i trafikkbildet noe som gjør det litt kjekkere. Men å ha masse andre «investeringer» under boligbygging har jeg ikke lyst til. Et lite billån blir det nok uansett, da vi ønsker å ha bil med litt garanti igjen og relativt lav km.


Kjør debatt! 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger du får Skoda Oktavia til en grei pris idag med nybilgaranti enda :) Disse bilene har skikkelig god plass og bagasjerommet er stort med stor S. De er nokså rimelige i forhold til en tilsvarende BMW. Så kan dere gå for en BMW igjen når hus er i boks og økonomien tillater det. Eventuelt så er jo jeg fornøyd med 2-serien. Og du får flotte 218i/d både i AT og i den større GT. :) 2AT sluker derimot ikke mer bagasje enn en 4GC. Mens 2GT har god plass med den bakerste seteraden nede :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger 

Når det kommer til bil ville jeg gjort som mine foreldre gjorde nå nylig. De begge fant biler som BMW Norge hadde eid, men ikke brukt på Golsfjellet eller som presse biler. Fattern kjøpe seg G31 540i fullspekket hvor bilen hadde gått 1200km når han hentet den. Muttern kjøpte seg G20 320d som hadde gått 2000km. Dette er biler som er bare et par mnd fra første regdato. Og "rabatten" på ny er voldsom når de totalt sparte 700k i forhold til å bestille helt lik bil ny. Her snakker vi om biler som er fullspekket av utstyr og G31 har i tillegg Individual lakk. 

Det er mitt råd når det kommer til å bytte til nyere bil :) 

Når det kommer til tomten. Hvis det er investering, hva kan dere tjene gode penger på sikt. Hvis det gjelder å flytte, må dere se på hvor vidt det er lang til jobb. Må dere bytte jobb for å flytte med tanke på mini osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer litt an på slik jeg ser det. Et dyrt billån er ikke et godt utgangspunkt for å få boliglån, så da ville jeg i så fall forsøkt å sørge for at dette er så godt som nedbetalt innen husbygging starter. Jeg ville nok kjøpt en 15-17 modell F11 som fortsatt er relativt nytt, noen har gjenværende garanti og prisen er adekvat. Jeg ville nok ikke handlet en bil stort dyrere enn 400-500 000kr i forkant av et byggeprosjekt, så sånn sett vil jo nevnte F11 være ideelt.

Ellers synes jeg det høres ut som en ugunstig avtale dere har fått med selger (utbygger). Er det slik å forstå at klausulen innebærer at dere må bygge og ikke kan videreselge? I så fall er har jo utbygger alt å tjene på dette. 1) de har fått en grei pris for tomten sett i dagens marked, 2) de har fått fullt oppgjør for tomten og kan investere pengene et annet sted og 3) etter fire år og ingen bygging, kan de kjøpe en tomt som etter all sannsynlighet har steget bra til en svært gammel, lav pris. Vinn-vinn for utbygger dette her som har sikret seg en fremtidig tomt og slipper å binde opp kapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 noe som helst annet enn BMW er uaktuelt for fruen har jeg fått beskjed om. Har sett på siste Superb (Octavia liker jeg ikke nevneverdig), men du bikker 350k for en slik en også med gjenværende garanti. Men jeg har vært inne på tanken selv, godt poeng. 
 

@ahj en bil i et slikt prisleie (fort 600k) er langt over hva vi har tenkt å bruke dessverre. Mellom 300-400k, kanskje opp mot 420 er der vi ligger. Vil tippe vår bil kan være verdt 350 ved privatsalg. Det låg tidligere en hel del F11 520xdat B47 i dette prisleie, nå er det ganske skralt ser jeg. Dog ca 4-5 år gamle biler med 80-120k på telleren, men godt utstyrte.

edit: det er innover i fjordene, langt fra der vi bor nå, så det er et annet boligmarked og arbeidsmarked som gjelder. Mulig pendling om nødvendig. Har ikke kjøpt tomten som en investering med potensiale for å tjene penger, markedet er ikke slik der inne. Jeg omtaler det mer som en mulighet som vi kan velge å benytte oss av eller ikke.

@Saltkjelen det tenker vi også på, derfor vi cashet ut billånet på den vi har nå i fjor høst. Så å bytte likt mot likt hadde vært optimalt. Er 15-17 modeller F11 jeg har søk inne på, så er det som er aktuelt ja.
I et tradisjonelt boligmarked hadde vi aldri gått inn på en slik avtale. Men dette er på bygda, og denne tomta har faktisk sunket godt i verdi siden første salg, vi vet prishistorikken på den, vi er tredje eier. Dette er ikke et marked en kan forvente noe fortjeneste på hverken tomt eller ny bolig på en så kort horisont som vi opererer med med det det koster å bygge et nytt hus i dag, og nye hus i området blir sjeldent solgt for mer enn de kostet å bygge. Så her bygger en for å bo og å leve. I området der vi bor nå er det selvsagt en helt annen sak.
 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandet formoder jeg. Her peker (de fleste) pilene nedover @Saltkjelen.

Personlig ville jeg kjøpt en ventepølse av billigere karakter og slått på stortromma når ting har stabilisert seg. Liker ikke kjøpe biler jeg ikke ville valgt om mine hender var fri. Da er det like greit å gå all-in på mellomløsning og spare de riksdalerne.
 

Hvorfor såpass ny bil? Hva med en eldre - men ryddig - F11 hvor de største kostnader er tatt? Smell på Codan drivlinje og mange penger er potensielt spart. Uten at det nødvendigvis går på bekostning av tryggheten man får ved gjenstående garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@humpfy stemmer det. Men det er et marked som ikke er direkte påvirket av «oljå», det ligger for langt borte. Der vi bor nå derimot, midt i oljeregionen i et tettsted nær en av de store havnene som brukes mot Nordsjøen, har boligmarkedet fått seg en real knekk og er på langt nær så høyt som når vi kjøpte på topp i 2012-2013. Dessverre. Heldigvis er prisene her ute høyere enn i det markedet vi har kjøpt tomt i. Langt høyere. 
 

Ventepølse blir ikke aktuelt tror jeg, da beholder vi 4eren. En eldre F11 kunne vært aktuelt men vil egentlig ikke ha N47-motoren. B47 ser ut til å ha vist seg veldig bra til nå, så ønsker primært den. N57 ser ut til å være priset alt for høyt, må ned i 2012-modell før en kommer ned på 300k-tallet ser det ut som, og da blir det fort mange kjørte km. Nå er det jo tørke på Finn, men vi får se mot høsten igjen, plutselig dukker det opp en fornuftig 530xd med kurant km-stand. Har heldigvis ikke hastverk på noen måte, vingler bare att og fram uansett 😂. Ringte på en strøken og godt utstyrt F11 i Skien hos forhandler i dag bare for å høre litt, men den ble solgt før jeg kom i gang med innbyttesamtale, etter kun et par dager inne hos de. Riktig utstyrt forhandlerbiler av 520xdat til en riktig pris ryker erfaringsmessig svært fort ser det ut til.

ps: ser jo at F31 330xdat 2015-2016 begynner å duppe under 400k for bra utgaver også nå, men det er noe som stritter i mot, vi vil jo primært bytte oss opp i plass, og da er ikke F31 noe å trakte etter, selv om drivlinjen jo er det.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde F31 - litt fordi jeg savner følelsen E46 330’n ga meg i hine hårde dager. Det blir rett å slett for lite for meg. Er avhengig av å ha plass til vogn og har to rollinger. Hjalp lite å komme fra X5/F11 og vi kunne sikkert fått til en F31, men jeg tenkte: hvorfor plages?

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Vi var i samme båt som dere når vi byttet bil sist. Tomtekjøp, behov for stor bil og planlagt husbygging. Vi endte på det trauste valget VW Passat og det har vist seg å være helt okey. På ingen måte en spennende bil, men utrolig mye bil, plass og utstyr for penga sammenlignet med BMW av samme størrelse. Vi kjøpte en 3 år gammel bil med 100' tellern til 200k, skulle vi kjøpt F11 måtte vi ned på 7-8år gamle biler med høyere kmstand for å finne noe tilsvarende i prisklassen. Vi fikk det vi trengte og ønsket - et hav med plass, DAB, automat og ACC.

Kjørt snart 50k nå, bytta bremseskiver/klosser rund baut ellers bare årlig service. Funker utmerket, og er en flott bruksbil med helt godkjente kjøreegenskaper. 

Lysten på BMW var stor, men brukt 5-serie med "trygg" motor og litt utstyr er i mine øyne for dyrt i forhold til hva jeg får. Flotte biler, men potensielt pengesluk. Og for å være helt ærlig, når Passaten må byttes ut så tror jeg det blir en Passat/Octavia eller tilsvarende igjen. Med små barn bak som griser noe ut av en annen himmel gidder jeg ikke ha en bil jeg ønsker å ta nevneverdig vare på utover det tekniske. 

 

Edit; til ettertanke ser jeg jo at jeg ikke fremstår som tidenes BMW-entusiast. Men faktum er jo at sommerbilen, altså min E36 M3 står for entusiastdelen hos meg. Denne er jo allerede et lite pengesluk, men dog et sluk som kan kontrolleres og påkostes NÅR jeg har penger til overs. Familiebilen derimot ønsker jeg i hovedsak skal være pålitelig, trygg og romslig - kjerringa bruker den jo mest uansett. 😂

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for moroskyld så kan jeg opplyse om at det var fullt på Tesla supercharger på Innhavet ved E6, den 14.07.20 rundt 1400 tida.

Da stod det 1 stk Model 3 i kø. Han hadde dog ventet i kanskje 10 min. Så det var ikke så lenge.

Men poenget mitt er, det skjedde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har sett seg lei av ustabile vin dekodere, så ønsker jeg denne nye velkommen.

https://bimmerdecoder.com

 

Bringer med seg litt mer info som f.eks hva bilen sin siste istep er. Det som er ennå mer morsomt, er at den også lister opp utstyrskoder som er ettermontert 😁 Det synes jeg som har ettermontert litt er kult, men for at dette skal komme opp, så må bilen ha vært hos en BMW forhandler og blitt koblet opp mot systemet. Enten via feilsøk, registrering av service eller lignende. 

De fleste setter vel mest pris på å slippe reklame eller å løse 18 forskjellige captcha

20200724_220844.thumb.jpg.28f35e3ba9443dfce780392167f8e601.jpg

20200724_220904.thumb.jpg.9a679cade0ad71dcb419697dd0e5779d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...