Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, Kvasi skrev:

Rask oppsummering av min case;
Pappa døde for etpar år siden, mamma sitter i uskiftet bo. Barndomshjemmet til pappa, som er et småbruk som er verdt en god del kr, skal selges i sommer og pengene fordeles på meg og søsken.
Er det lurest at mamma selger det og gir oss 1/3 hver eller at hun overfører det til oss og vi selger det?  
For alt jeg vet kan det ligge en forskjell her som viser seg å bety forskjell på om det står Competition eller ikke på M-bilen jeg sannsynligvis kjøper etterpå   :) 

Hmm, tja. Når du skriver småbruk legger jeg til grunn at dette er en "vanlig boligeiendom med litt større tomt utenom det vanlige" - altså ingen landbrukseiendom med landbrukstakst, odel og den slags. Ny arvelov gir gjenlevende ektefelle mulighet til å selge eiendom (til under markedspris - "gave" eller "gavesalg") så fremt det ikke står i åpenbar mislighold til formuen/boet, så det å overføre eiendom er for så vidt ikke noe problem her (med mindre det ikke er noen særkullsbarn inne i bildet). 

Som hovedregel er all gevinst/inntekt i Norge skattepliktig. Dersom din avdøde far og mor har eid eiendommen i mer enn et år og bodd der et av de to siste årene er eventuell gevinst skattefri og tap ikke fradragsberettiget. Ved arv av eiendom, arver man også eier- og botid og avdødes skatteposisjon slik at en kan videreselge eiendommen umiddelbart uten beskatning (eller med - alt ettersom om vilkårene for skattefritak er oppfylt jf. eier- og botid). Ettersom dette er din fars barndomshjem, antar jeg at dette vilkåret er oppfylt. Videre heter det seg at dersom eiendommen "har et naturlig areal som er egnet for utbygging" vil man kunne måtte skatte av den delen som er egnet for dette (som om det var et tomtesalg), men det er lite trolig at dette vil være tilfellet her med mindre småbruket ikke ligger i et utviklingsområde eller slike ting.

Du skriver søsken, er det slik å forstå at dere er tre og at dere skal tilkjennes hele eiendommen i arv (uten at din mor skal ha noe av den - ref. kravet på minstearv)? Enn så lenge er det ingen arveavgift, og det er ingen avgift på forskudd på arv. Utifra hva du kommer med her, kan jeg ikke se at det skulle utgjøre noen skattemessig forskjell på hvorvidt din mor selger og gir forskudd på arv eller om eiendommen overskjøtes til barna og så selges (som forskudd på arv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Du skriver søsken, er det slik å forstå at dere er tre og at dere skal tilkjennes hele eiendommen i arv (uten at din mor skal ha noe av den - ref. kravet på minstearv)? Enn så lenge er det ingen arveavgift, og det er ingen avgift på forskudd på arv. Utifra hva du kommer med her, kan jeg ikke se at det skulle utgjøre noen skattemessig forskjell på hvorvidt din mor selger og gir forskudd på arv eller om eiendommen overskjøtes til barna og så selges (som forskudd på arv).

Takk og bukk.
Pappa ønsket å overføre eiendommen til oss 3 søsken men det ble ikke gjort før han døde, mamma ønsker nå å følge hans ønske og fordele verdien av den på oss hvis ingen av oss ønsker å overta og kjøpe ut de andre.
Jeg tenker, fra mitt ståsted, at det er best at mamma selger og gir oss 1/3 av salger hver.
Mindre papirer som skal utfylles og mindre sannsynlighet for uenighet blandt oss søsken, som ser ut til å være standard ifb arv. 

Men, kan ikke forstå annet enn at jeg må betale en eller annen form som skatt på min tredjedel av summen jeg ender opp med?

 

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er enklest at din mor selger eiendommen i sin helhet og så fordeler arven videre til dere. Det skaper minst mulig hodebry for advokaten eller eiendomsmegleren som skal håndtere salget. Dere får da 1/3 hver i forskudd på arv, som per dags dato er skattefritt (forutsetter at dødstidspunktet til avdøde var etter 1. januar 2014). Salget isolert sett vil ikke utløse noen form for skatt, med mindre eier- og botid ikke er oppfylt og/eller deler av eiendommen blir ansett som godt egnet til utvikling - "tomt". Din skatteplikt vil eventuelt inntre i det tilfellet at du får formue av forskuddet. For 2022 inntrer formuesbeskatning ved en nettoformue på kr. 1 700 000,- (0,7% til kommunen og 0,25% til staten opp til kr. 20 000 000,-, 0,4% fra kr. 20 000 001,-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lars89 skrev:

Mener andre har møtt veggen der med begrunnelse i personvern/GDPR men for all del prøv.

Evt søk opp tidligere eiere på vegvesen.no og hør om de har dokumentasjon.

Bmw-verksted skal alltid legge inn i iDrive, mens de fleste uoriginale verksted ikke har denne muligheten. Men de får slettet varselet.

I og med at servicen på 44k km lyser grønt tyder det på at det er tatt en service før dette.

Skal ikke si meg 100% sikker her, men mener at det har blitt lettere for uorginale verksted å få lagt service inn i serviceboken i iDrive.

Men, de har gjerne ikke mulighet til å legge servicen inn i BMW sitt system (KaSIO?). Her er det vel litt ferre som har muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. parts verksted må kjøpe en relativt dyr lisens for å legge inn service i online register. For at de skal være konkurransedyktige på pris og tjene penger er de avhengige av en del biler inn på service per måned som ønsker denne tjenesten. For de fleste verkstedene som jobber på tvers av merker er denne tjenesten uaktuell å tilby. Det er mulig å legge inn ting lokalt i idrive, men 3. part som legger inn lokalt vil aldri få lagt inn i online registeret i tillegg. Så neste gang bilen syncer opp mot "moderskipet" hos BMW så vil de offline innførte servicene være borte. Dermed er det ekstremt viktig å ha skriftlig dokumentasjon på alle servicer om de er gjort et annet sted enn hos store BMW godkjente forhandlere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Dere får da 1/3 hver i forskudd på arv, som per dags dato er skattefritt

Men, pappa var i ledelsen hos PST og hadde svært bra pensjonsdeal ektefelle får nyte godt av. Som igen betydde at mamma fikk over 10k i baksmell og er skeptisk til salg i hennes navn.
Staten gir og staten tar  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kvasi skrev:

Men, pappa var i ledelsen hos PST og hadde svært bra pensjonsdeal ektefelle får nyte godt av. Som igen betydde at mamma fikk over 10k i baksmell og er skeptisk til salg i hennes navn.
Staten gir og staten tar  :) 

Som sagt - er eier- og botid oppfylt og eiendommen ikke er spesielt egnet for utvikling, vil salget være skattefritt. Dette er særbestemmelser som fremkommer av skatteloven. Om/når hun deler ut pengene videre som forskudd på arv, vil det heller ikke stå noen formue som hun må betale formuesskatt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Daniel. skrev:

Skal ikke si meg 100% sikker her, men mener at det har blitt lettere for uorginale verksted å få lagt service inn i serviceboken i iDrive.

Men, de har gjerne ikke mulighet til å legge servicen inn i BMW sitt system (KaSIO?). Her er det vel litt ferre som har muligheten.

Som autorisert verksted får man laget seg en konto ved BMW. Da kan man lagre servicer gratis på BMW sin server. Får å så få servicene på skjermen i bilen må man på med original ISTA som kobler seg til BMW serveren. Det må man betale for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le litt, unger er rare. Jeg fikk høre da jeg hentet mini i barnehagen i dag at de lærer seg litt bokstaver. Men akkurat bokstaven M var vist ikke mini helt med på, det var ikke sånn den var…det var ikke sånn M så ut. Så da fikk hun ene tanta der en idee, de kjenner jo pappaen. Opp med telefonen og google frem BMW sin M logo med tricolor stripene. Ja da var mini med på at dette var bokstaven M, sånn ser den ut 😂 Så på veggen i barnehagen nå henger hele alfabetet, og bokstaven M har fått påtegnet M tricolor stripene 😅👍 Utrolig hva unger får med seg 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha det er så herlig @Fredrik 90. Hos oss er det Mimii! (MINI) hver gang vi ser Mini-logoen. Og når vi kjører på hovedveien forbi Forus der Bavaria og Mini Stavanger ligger, så ser han BMW rondellen og Mini-logoen på flere hundre meters avstand og roper ut «bileeee»»mimmii» 😍 . Og hvordan de relaterer farger til ting. Som f.eks. at 1-serien er Chase-blå i fargen, da Chase i Paw Patrol har blå farge på uniformen.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ unger er artige. Men en må passe på, det er av fulle folk og barn sannheten kommer fram. Vi gikk tur forbi en nokså sliten gammel Peugeot. Sikkert bare en billig bruksbil. Uansett, eieren stod å lastet i bagasjerommet da ungen min utbrøt "HAH, Pappa, det DER er ihvertfall ingen BMW". Litt stolt, mest flau. Jeg klandrer ikke ungen, de sier bare det de tenker, men jeg har prøvd å fått igjennom at folk kjører den bilen de vil uten at det er noe galt i det. Hun er nå snart 6, dette skjedde da hun var 3 og har heldigvis lært litt, selv om hun peker på alle BMWer hun ser. Onkelungen derimot har en far som jobber på Volvo….. Da er det BMW lekebiler til jul og bursdag :lol: 

 

@papertiger Paw Patrol… starter snart på fjerde året hvor hun digger dette. Jeg blir like oppgitt hver episode hvor teit de er og hvor mye ekstra tid valpene skal bruke med å stoppe opp å rope før de fortsetter eller bruke 3 år på å komme seg til tårnet og ut. Håper noe annet fenger snart :lol: Spiller av en snowboard og skateboardvideo innimellom i håp om at det biter på :lol: 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn med Paw Patrol engang. 😠

Mye i barne-tv er teit, men det der er på lille jack- og Daniel Tiger-nivå når det kommer til teit.

Ellers sa jeg alltid bilmerkene til minstemann når vi var ute og gikk tur med vognen, og da lenge før han kunne snakke. Jeg hadde igrunn ingen plan med dette, men etterhvert begynte han å peke på biler og si «den», hvor så jeg måtte si hvilket merke det var. Greit nok.

En dag misforstod jeg hvilken bil han pekte på og sa dermed et annet merke enn han forventet, og da ble det skriking. Jeg sa tydeligvis feil. 😛 Han hadde full kontroll på alle bilmerker man ser i trafikken, og han var ikke to engang. Dessverre har det ikke blitt holdt helt vedlike, så er ikke alt som sitter lengre, men det er vel kanskje mest min feil.

Det ble forøvrig Z4 med taket nede til barnehagen i dag, så sikkert megateit ut, men guttungen var veldig fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes MYE på «barne-TV» som havner mye lengre nede på lista enn Paw Patrol 😂 søk opp Cocomelon og Booba så skjønner dere hva jeg mener. 
LEGO City Adventures og Peppa Gris, og kanskje tegnefilmatiseringen av Pelle Politibil er faktisk det som innehar absolutt mest humor også for voksne av det jeg har sett til nå. Der er det mye god latter for oss voksne også. 
 

@Marius2002 poden er 2,5 år nå så han har noen år igjen med Chase, Rocky, Zuma, Sky, Rubble og Ryder 😂. Jeg prøvde meg med Formel1-løp en gang. Det fenget en stund, men så skjedde det for lite/for mye prat. Det mest morsomme er perioden da han digget de gamle Pelle-episodene fra da vi var små. Helt merkelig å se de igjen, kunne være en scene på et halvt minutt uten en lyd. Det skjer ikke i dagens filmer, det er fart og spenning hele tida. 
 

uansett, mye kjekkere med Z4!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Peppa Gris er jo morsomt, selv jeg kan le. Jeg har vært hard på at Drømmehagen(?) ikke skal vises på TVen. Noe så gjennomsyret og irriterende program har jeg aldri vært borti. Dette har vi lykkes med og hun vet ikke hva det er engang idag (1 poeng til meg). Prøvde meg på Pompel og Pilt, det fenget en stund inn i ene episoden og det var morsomt med "reparere…", helt til dukkene ble alene og kunne oppfattes skummelt. Her endag kom hun hjem og ville se Mr. Bean, for det hadde de voksne i barnehagen pratet om. Så hun har sett en del Bean den siste uken og finner det underholdende selv om hun ikke kan engelsk… Ellers er vi heldig og har en solid og god pumptrack i nærheten. Så hun maser ofte om å få dra dit å sykle, så da føler jeg at vi har fått henne inn på riktig spor i idrettsverdenen. Alt for å unngå breddefotballen? Jepp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Peppa Gris så følger jeg en russisk Youtuber som påstår at nettopp Peppa Gris er årsaken til at de stadig fritt kan se Youtube i Russland. De fleste andre vestlige sosiale mediene er stengt eller sterkt begrenset uten VPN. Peppa Gris er såpass populær blandt barnefamiliene at Putin ikke tør å røre Youtube. 

Vedrørende Mr. Bean behøver man ikke å forstå engelsk for å forstå humoren. Jeg husker at på fergene mellom Norge og Danmark for 25-30 år siden (de var langsomme og noen ordentlige baljer) viste de Mr. Bean kontinuerlig på alle TV-skjermene ombord, men uten lyd. Allikevel satt folk og lo og syntes at Rowan Atkinson var utrolig morsom som Mr. Bean.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...