Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, bricks skrev:

Helt klart, har myye å si at verksted fungerer. Fikk opp varsel om for lite kjøleveske, dro innom, de etterfyller, det var så mye at det måtte være lekkasje.Spør om det ikke kan være av glemt på service, blir avfeid om at det er det ikke!Ok, bilen inn i 2 dager.kommer ut, ingenting funnet.Noe mumling om at jeg antakelig hadde rett.

Eller så har det vært feil på Webasto(en hel historie i seg selv, flere ganger inne), dugg i lykter,klosser og skiver bak på 30000km,deksel under på høyre side byttet 3 ganger, dettte har skjedd på 3 av 4 biler.Feil på forstilling, byttet støtdemper framme, fjær framme, tårnlager, fjærskåler(flere besøk).Får varsel om oljeservice, blir utført, 3-4 uker etterpå så får jeg varsel om hovedservce(spør da om ikke dette burde bli fanget opp og slått sammen, jo det var de enig i.Samme skjer året etterpå.Feil på baklykter, viskere på bakdør stopper ikke(Inn på diagnose, er det ikke mulig å får tatt diagnosen, tidlig en morgen, slik at dere kan bestille deler, nei må ha en time om 2 uker)Ok, der gikk 2 arbeidsdager.Samme skjer på den andre døren noen uker senere.

Hadde en Caddy før denne, samme leksa

 

 

Trur du må testet noe annet enn vag , ser ikke ut som du å vag er ment for hverandre:) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sitte å skryte av sine egen ting eller hvor flinke og flotte barn man har ,er det dummeste jeg hører 😩😩.

Men jeg må nesten legge ut noe her .

Minstedatteren min er faktisk veldig flink til å lage ting med hendene sine og liker å skape ting .

Tegne og male er hennes store hobby og fått faktisk til mye oppigjennom .

Hennes aller største drøm er Porsche da hun elsker disse .

Kan mer om disse enn jeg kan drømme om .

Det nyeste prosjektet hennes nå er tegning og maling av dette som skal bli et bilde når hun er ferdig :

16ABF7F1-A591-4920-B905-0845DF525A65.thumb.jpeg.ad46d5a62d4fd773a2cefb5dcea20103.jpeg

Dette er kun tegnet på frihånd uten noe mal og hun er i ful gang med å finpusse det nå .

Synes det er morro å se sånt at noen driver med dette.

Normalt sett så er det å ha fjeset i mobil eller nettbrett ,men hun elsker denne hobbyen .😊

Jeg må finne et Porschetreff en vei i år og ta henne med .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er off-topic: Som flere her inne vet endte jeg med Pirelli PZero winter på Porschen. Og FOR et dekk! Med de store snømengdene her i Østfold den siste uken (som nå har regnet bort), har jeg vært særdeles positivt overrasket. På snø er de glimrende, grepsmessig både ved lek og kjøring. Og da jeg kjørte inn til Oslo i går kveld for å hente svigerinna min har jeg sjelden vært borti et dekk som takler vannplaning så godt. Selv i 90-100 med mye vann i veien grunnet smelting og kraftig regnskyll satt de på veien uten tegn til dramatikk. Klart, dekkene er jo  245/40-20 foran og 285/35-20 bak. Så mye dekk i bakken gjør at de drenerer særdeles godt. Har samme opplevelse av Goodyear Ultragrip Performance+ som sitter på X2'n til kona. Dekkene er smalere (225/40-19) men de skuffer ikke. Langt bedre å kjøre på støymessig enn Nokian/Conti nordiske, mer som et godt sommerdekk i kjørefølelse og mer enn kapable på snø og i tøffere forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, fupsaker skrev:

Siden det er off-topic: Som flere her inne vet endte jeg med Pirelli PZero winter på Porschen. Og FOR et dekk! Med de store snømengdene her i Østfold den siste uken (som nå har regnet bort), har jeg vært særdeles positivt overrasket. På snø er de glimrende, grepsmessig både ved lek og kjøring. Og da jeg kjørte inn til Oslo i går kveld for å hente svigerinna min har jeg sjelden vært borti et dekk som takler vannplaning så godt. Selv i 90-100 med mye vann i veien grunnet smelting og kraftig regnskyll satt de på veien uten tegn til dramatikk. Klart, dekkene er jo  245/40-20 foran og 285/35-20 bak. Så mye dekk i bakken gjør at de drenerer særdeles godt. Har samme opplevelse av Goodyear Ultragrip Performance+ som sitter på X2'n til kona. Dekkene er smalere (225/40-19) men de skuffer ikke. Langt bedre å kjøre på støymessig enn Nokian/Conti nordiske, mer som et godt sommerdekk i kjørefølelse og mer enn kapable på snø og i tøffere forhold. 

Dette er gøy å lese for en som er Pirelli fan 😊

Husker den første bilen jeg hadde ,så stod der Pirelli p7 og det var jo knall på 80 og 90 tallet .

Etter det hadde jeg mange biler som jeg kjøpte Pirelli til ,sommer som vinter og var kjempefornøyd .

Noe jeg la spesielt godt merke til på sommerdekkene som jeg hadde på min første Bmw ,var at de liksom sugde seg fast i asfalten og var veldig gode for støy hvertfall på den tiden .

Må nok bli et sett med Pirelli en gang til her tror jeg .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sveigis skrev:

Dette er gøy å lese for en som er Pirelli fan 😊

Husker den første bilen jeg hadde ,så stod der Pirelli p7 og det var jo knall på 80 og 90 tallet .

Etter det hadde jeg mange biler som jeg kjøpte Pirelli til ,sommer som vinter og var kjempefornøyd .

Noe jeg la spesielt godt merke til på sommerdekkene som jeg hadde på min første Bmw ,var at de liksom sugde seg fast i asfalten og var veldig gode for støy hvertfall på den tiden .

Må nok bli et sett med Pirelli en gang til her tror jeg .😊

Hadde P7 Cinturato på min 2012 Countryman SD All4, de støyet fælt. Men dette er noe annet. Ikke er de runflat heller. Og antakelig et dekk jeg vil sverge til igjen, litt avhengig av tyngde på bil. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, fupsaker skrev:

Hadde P7 Cinturato på min 2012 Countryman SD All4, de støyet fælt. Men dette er noe annet. Ikke er de runflat heller. Og antakelig et dekk jeg vil sverge til igjen, litt avhengig av tyngde på bil. :) 

Akkurat ,nå er det jo ganske lenge siden sånnsett jeg har hatt Pirelli sommerdekk feks på mine biler ,men var fine saker i sin tid dvs 1996 og siste settet hadde jeg vel i 2001 .😊

Men det jo et hav og velge i nå av dekk synes jeg ,men er så rart det der..Noen skal Mich dekk andre Conti osv ,men tror jeg må prøve noen nye Pirelli neste gang altså .Klinger så fint i ørene mine 😊

Det viktigste med den dimensjonen du opererer med er at du er fornøyd ,for er jo ikke akkurat 205/45 17 priser på de dekkene der ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av året komme jeg til å selge huset mitt og flytte inn til fruen. Hun har en enebolig i et slikt moderne boligfelt man såvidt kan snu seg for å slippe en fjert. Så lukket garasje her er ikke et tema. Kun en carport og plass til to biler på "tomta". Jeg har selv 3 biler (en skal selges) og en tilhenger, fruen har en bil og eldste dattera vil snart også ha en.... Så trangt....

Så jeg har gått i tenkeboksen og vurderer sterkt å kjøpe meg en slik kjekk lagerseksjon siden det er nada lagringsmuligheter i en bolig fra 2019... Både for å lagre bil, henger ting og tang, samt for å  gnikke litt på biler. Jeg må ha en plass å utfolde meg rett og slett. Planen er etterhvert å få oss en annen bolig med romslig garasje og tomt. Men blir nok noen år til.

Hvis jeg kjøper meg et slikt lokale er planen å leie ut til meg selv og mitt lille foretak. Hva er lurt her i grunnen egentlig? Kjøpe privat og betale mva på seksjonen og slikt eller opprette et eiendomsselskap og leie ut samt får refundert mva? 

Er snakk om å bruke private midler av overskuddet fra boligsalget og legge i dette her. Tenker jo også at om jeg tar dette på privaten så binder jeg jo opp egenkapital til den dagen vi skal kjøpe noe nytt og større. Det er spesielt her jeg er litt usikker på hvordan jeg skal angripe dette. 

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er to ting å ha i bakhodet her. Ved kjøp som privatperson binder du opp potensiell kapital som du kan bruke til kjøp av ny bolig (denne spiser også av fem ganger brutto inntekt, og det er lite trolig at banken vil håndtere deg under unntaksregelen når du sitter så godt i det). Da vil du skatte av overskuddet på utleien, dvs. etter fratrekk av vedlikeholdsutgifter, kommunale avgifter, forsikring etc. Kjøper du eiendommen gjennom et AS må du først og fremst opprette et med de kostnadene dette innebærer (aksjekapital, årsregnskap, aksjonærregisteroppgave etc.). I tillegg skattlegges du med selskapsskatt og vil senere skattlegges på nytt om/når disse pengene tas ut i form av utbytte (alternativt lønn). Et annet vesentlig moment er også at lån for næringsdrivende er betydelig dyrere enn privatkunder, der (den høyere) rentesatsen blant annet settes på bakgrunn av høyere risiko. Ofte krever bankene også et betydelig høyere innskudd av egenkapital ved finansiering gjennom selskap. Ved salg av seksjonen utgjør det ingen forskjell på hvorvidt du eier det gjennom et selskap eller privat, da skattesatsen uansett her er 22%. Kjøp gjennom et selskap blir derfor vesentlig dyrere, men man binder ikke opp låneevne og kapital til kjøp av egen bolig og man sitter igjen med fordelen av å kunne slå hele sulamitten konkurs om det virkelig skulle gått rett vest. Tror nok ikke et selskap vil lønne seg i kroner og øre før du tar sikte på å investere tyngre i eiendom og/eller aksjer, men man risikerer ikke hus og hjem på samme måte. Ellers tror jeg markedet for denne type lagerseksjoner er sterkt nedadgående i tiden vi er og går inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå fått vår første strømregning med strømstøtte, hvordan fungerer dette i praksis? Strømmen kom på 6500,- også kom nettleia nå i dag og slik jeg tolker det så har vi tilgode 2800,-. Betaler de dette ut tilbake, eller trekker de fra neste faktura? Eller har de allerede trukket i fra 2800,- fra strømmen før fakturering?64B0354B-4A18-4B6C-AD61-E06A9F7C2BF5.thumb.jpeg.859838339ecb995685c3d84b2e78818a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Snagg30 skrev:

Vi har nå fått vår første strømregning med strømstøtte, hvordan fungerer dette i praksis? Strømmen kom på 6500,- også kom nettleia nå i dag og slik jeg tolker det så har vi tilgode 2800,-. Betaler de dette ut tilbake, eller trekker de fra neste faktura? Eller har de allerede trukket i fra 2800,- fra strømmen før fakturering?

Normalt kommer disse pengene på konto, men det innebærer at kontonummeret er registrert hos netteier.

Ettersom du har fått to separate regninger er nok ikke strømstøtten fratrukket på selve strømregningen. Dette hadde det blitt om du hadde hatt strøm og nettleie fra samme selskap, eller om strømselskapet hadde hatt avtale med din netteier om fakturering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Skulebollen skrev:

@StigJ 

Om du driver et ENK. Så kan du jo kjøpe lageret med mva og utgiftsføre det? Og da få igjen hele MVA summen. Det er da en nobrainer? Gitt at det er Mva på dette da selvsagt.. 

Det er ikke mva på fast eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30: jeg har Tibber, så faktura for strøm for seg og nettleie for seg. Hvis strømstøtten fratrukket nettleie gir over 100 kr til gode (som det er hos deg) så pleier de å utbetale ja. Hvis det er mellom 0-100 kr til gode så ruller de over til neste faktura. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...