Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Tenker det er to ting å ha i bakhodet her. Ved kjøp som privatperson binder du opp potensiell kapital som du kan bruke til kjøp av ny bolig (denne spiser også av fem ganger brutto inntekt, og det er lite trolig at banken vil håndtere deg under unntaksregelen når du sitter så godt i det). Da vil du skatte av overskuddet på utleien, dvs. etter fratrekk av vedlikeholdsutgifter, kommunale avgifter, forsikring etc. Kjøper du eiendommen gjennom et AS må du først og fremst opprette et med de kostnadene dette innebærer (aksjekapital, årsregnskap, aksjonærregisteroppgave etc.). I tillegg skattlegges du med selskapsskatt og vil senere skattlegges på nytt om/når disse pengene tas ut i form av utbytte (alternativt lønn). Et annet vesentlig moment er også at lån for næringsdrivende er betydelig dyrere enn privatkunder, der (den høyere) rentesatsen blant annet settes på bakgrunn av høyere risiko. Ofte krever bankene også et betydelig høyere innskudd av egenkapital ved finansiering gjennom selskap. Ved salg av seksjonen utgjør det ingen forskjell på hvorvidt du eier det gjennom et selskap eller privat, da skattesatsen uansett her er 22%. Kjøp gjennom et selskap blir derfor vesentlig dyrere, men man binder ikke opp låneevne og kapital til kjøp av egen bolig og man sitter igjen med fordelen av å kunne slå hele sulamitten konkurs om det virkelig skulle gått rett vest. Tror nok ikke et selskap vil lønne seg i kroner og øre før du tar sikte på å investere tyngre i eiendom og/eller aksjer, men man risikerer ikke hus og hjem på samme måte. Ellers tror jeg markedet for denne type lagerseksjoner er sterkt nedadgående i tiden vi er og går inn i.

Mange takk for mye god info @Saltkjelen🙏🏻 Dette skal jeg ta med meg videre under tenkehatten. Ser pluss og minus med begge deler her. Så jeg må vurdere hva som vil bli gunstig for min del. 

@Skulebollen jeg har tenkt den tanken også da dette står i prospektet:

Mva-registrert selskap som driver avgiftspliktig virksomhet i seksjonen, kan etter overtakelse motta en justeringsavtale for eventuell refusjon av merverdiavgift. Dette utgjør ca 12% av kjøpesummen.  

Hva mener du om dette @Saltkjelen? Jeg har ikke gravd noe mer i dette enn hva jeg har lest som står i prospektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, StigJ skrev:

Mange takk for mye god info @Saltkjelen🙏🏻 Dette skal jeg ta med meg videre under tenkehatten. Ser pluss og minus med begge deler her. Så jeg må vurdere hva som vil bli gunstig for min del. 

@Skulebollen jeg har tenkt den tanken også da dette står i prospektet:

Mva-registrert selskap som driver avgiftspliktig virksomhet i seksjonen, kan etter overtakelse motta en justeringsavtale for eventuell refusjon av merverdiavgift. Dette utgjør ca 12% av kjøpesummen.  

Hva mener du om dette @Saltkjelen? Jeg har ikke gravd noe mer i dette enn hva jeg har lest som står i prospektet.

 


Jeg har også sett at disse lagerseksjonen reklamerer med en justeringsavtale (mer om dette her: https://www.visma.no/blogg/justeringsavtale-fast-eiendom/). Jeg kjenner ikke til disse godt nok, så har sendt avgårde en mail til fag- og skatteadvokaten på huset for å høre litt mer om dette. Gir deg en lyd når jeg har fått svar. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, papertiger skrev:

Bolig til salgs i Stavanger (Eiganes). Stilig garasjeløsning!

Sånn som det der synes jeg er så stilig :D Tøft at folk gjør sånn...

En her i byen fikk bygget seg en glass garasje midt i trehusbebyggelsen i byen til sine to klassiske Porsche 911. Han måtte sloss i noen år mot sosialistene i bystyret for å få tillatelse til å bygge denne kule showgrasjen men den kom nå opp til slutt. Så selger han huset noen år senere, inn flytter det noen folk med sånn Citroen Berlingo med bakseter. Den tar seg godt ut i den fancy glassgarasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Sånn som det der synes jeg er så stilig :D Tøft at folk gjør sånn...

En her i byen fikk bygget seg en glass garasje midt i trehusbebyggelsen i byen til sine to klassiske Porsche 911. Han måtte sloss i noen år mot sosialistene i bystyret for å få tillatelse til å bygge denne kule showgrasjen men den kom nå opp til slutt. Så selger han huset noen år senere, inn flytter det noen folk med sånn Citroen Berlingo med bakseter. Den tar seg godt ut i den fancy glassgarasjen...

Ultimate nedturen av en bil 😅😅😅 Berlingo med bakseter.. Da gir du greit beng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron788m skrev:

Ultimate nedturen av en bil 😅😅😅 Berlingo med bakseter.. Da gir du greit beng

Haha, ja da er bil kun ett fremkomstmiddel 🤣 Det finnes dog en bil som er hakket verre… En familie i barnehagen her en Renault Kangoo i personbil utgave…i elbil versjon 😂 

Det er rart det der med bil at noen kan gi så faen i noe som de tross alt er så avhengig av og tilbringer så mye tid i. Jeg ser bil som en forlengelse av klær og sko, like viktig som å kle seg skikkelig når man ferdes ute blant folk er det viktig å ha en skikkelig bil. Det betyr ikke at alle skal kjøre Bentley, men at man kjører en bil som er ryddig, i orden og velholdt. Om det er en Ford Focus fra 2011 eller en 2022 Porsche Cayenne er helt irrelevant. Jeg er ikke forfengelig i klesveien, men jeg kler meg formelt og pent når jeg skal ut av huset. Jeg har også en kone som holde skikk på meg 😂 Men jeg er bil-forfengelig, jeg liker å kjøre en pen bil som er ren og ryddig. Det sier litt om meg som person og hvordan jeg liker å ha det rundt meg. Man har lett for å speile seg selv i andre å tro at sånn man selv er gjelder også for aldri andre rundt seg. Slik er det ikke, heldigvis. 

Folk er helt klart forskjellige, for mange er bil bare ett fremkomstmiddel og en nødvendighet. Egentlig så er det jeg som skiller meg ut jeg som er så opptatt av bil og bruker mye penger på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Haha, ja da er bil kun ett fremkomstmiddel 🤣 Det finnes dog en bil som er hakket verre… En familie i barnehagen her en Renault Kangoo i personbil utgave…i elbil versjon 😂 

Det er rart det der med bil at noen kan gi så faen i noe som de tross alt er så avhengig av og tilbringer så mye tid i. Jeg ser bil som en forlengelse av klær og sko, like viktig som å kle seg skikkelig når man ferdes ute blant folk er det viktig å ha en skikkelig bil. Det betyr ikke at alle skal kjøre Bentley, men at man kjører en bil som er ryddig, i orden og velholdt. Om det er en Ford Focus fra 2011 eller en 2022 Porsche Cayenne er helt irrelevant. Jeg er ikke forfengelig i klesveien, men jeg kler meg formelt og pent når jeg skal ut av huset. Jeg har også en kone som holde skikk på meg 😂 Men jeg er bil-forfengelig, jeg liker å kjøre en pen bil som er ren og ryddig. Det sier litt om meg som person og hvordan jeg liker å ha det rundt meg. Man har lett for å speile seg selv i andre å tro at sånn man selv er gjelder også for aldri andre rundt seg. Slik er det ikke, heldigvis. 

Folk er helt klart forskjellige, for mange er bil bare ett fremkomstmiddel og en nødvendighet. Egentlig så er det jeg som skiller meg ut jeg som er så opptatt av bil og bruker mye penger på det. 

Funny , sto og diskuterte med en Kollega i dag , han hadde eid en Mazda cx5 , han sa det slik: de var kjempe fornøyd med bilen , helt til de hadde tatt med på ferie tur der de fikk kjørt i litt hastighet over tid og de hadde innsett hvor dårlig isolerte den var. Ble sliten av støyen i bilen. Men inntil de hadde kjørt på ferie hadde den nesten bare gått mellom butikk og barnehage på korte etapper, så da merke de ikke. Laver hastigheter osv ..

jeg personlig er ikke veldig nøye på hva jeg kjører(kjøre jo tross alt en halv transporter mye av tiden.:) og den er ikke vakker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen brukere her som er fra Valdres området ?😊

Eller spør på en annen måte ,er det noen som kjører budbil eller lignende som er forbi det området og gjerne er nedover mot Oslo / sør igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som bruker ctm lyng dimmere og termostat? Husprosjektet har strekt seg ut litt, og ctm lyng har endelig kommet med produkter som støtter valgfri smart hub. Vurderer å bytte ut micromatic og heatIT dimmere og termostater for ctm lyng.

 

@scoot hadde du ctm lyng eller husker jeg helt feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@skoglund jeg tar det her og ikke i bildetråden. Du sier:

jeg har sagt at jeg kan konverter når jeg får samme rekkevidde på samme tid ,og på like mange plasser som man kan fylle bensin og diesel..(blir veldig lenge til vi er der)

Samme tid er vanskelig, men antall plasser… Nå skal du få en interessant opplysning. I 1969 var det 4215 bensinstasjoner i Norge, mens i 2019 var det bare 1709 igjen, nedgående trend. Jeg har ikke tallene for 2022, men det er ikke flere :) Så.. hvor mange pumper er det pr. stasjon, mellom 4 og 8, selv om jeg ikke vet om noen med 8 stk. på. Det går i mest i 4 punkt og et par 6 punkt her iallefall. Tar vi utgangspunkt i 6 for å dekke Norge, så er vi på 10254 fyllepunkt i 2019. Mens elbilladere er det 19608 offentlige punkt, fordelt på 3301 plasser i 2022. Så kan man såklart si at det går fortere å helle væske ned i en tank enn å lade et batteri, men en faktor som ikke kommer med er hjemmelading. Altså vil ikke de 19608 (og økende, omtrent 1250 i året for å nå 2025-målet) være like belastet som de pumpene. Selvfølgelig kommer geografi inn i bildet også :) 

Dette var kun ren opplysning, IKKE en kasteball for ny runde el vs fossil. :) 
 

Ellers kan en nyte søndagen med litt ny film om gamle gode biler, som forøvrig gjør en god jobb enda noen år:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...