Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Når vi først snakker om vinter og varmeappearat ,må jeg nesten dele en historie her som er helt sant 😊(Skullen ønske mine foreldre kunne bevitne det )

Vi som fikk oppleve vinteren 1994 husker vel hvor mye snø det var og ikke minst kulden som var da enkelte plasser i landet .

Hos meg her i sør var det ekstreme mengder med snø og kaldt .

På denne tiden hadde jeg en identisk Manta som dette :

IMG_0706.jpeg.08542418f5848d017b74508fea886ad5.jpeg

Grsiefet vinterbil med diffbrems ,recaro osv bare et svært problem ..

Varme innvendig var totalt fraværende og måtte bruke lue og hansker om det var kaldere enn minus ti .Disse var kjent for å være iskalde 🥶🥶

Hvertfall på den tiden følte moren min seg veldig dårlig (en februar dag),og hun måtte til legen .

Hun var tynn som et frimerke og ikke mye spekk og holde varmen med .

Etter og ha latt bil gå i 30 minutter fikk jeg fulgt henne inn i bilen med tepper og varmeflaske .

Når vi kom til lege og hun var ferdig ,så stod der ei drosje på utsiden .

Hun sier vi snakkes senere Jan !
Da hadde hun bestilt en drosje isteden for å sitte på med meg og sa enkelt ,jeg betaler enkelt 1200 kr i drosjeutgifter kontra sitte som en ispinne i det dritet der ,noe hun og gjorde 😅😅.

Hun var aldri med meg i den fra september til April noensinne .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, sveigis skrev:

 

Varme innvendig var totalt fraværende og måtte bruke lue og hansker om det var kaldere enn minus ti .Disse var kjent for å være iskalde 🥶🥶

 

Det eneste positive man kan si om varmeapparatet i Manta B og Ascona B er at det var veldig enkelt og bytte varmeapparat registeret. Eksempel til etterfølgelse. Også varmet de bedre enn en VW pickup 1969 modell som vi hadde som gårdsbil i noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rune-K skrev:

Det eneste positive man kan si om varmeapparatet i Manta B og Ascona B er at det var veldig enkelt og bytte varmeapparat registeret. Eksempel til etterfølgelse. Også varmet de bedre enn en VW pickup 1969 modell som vi hadde som gårdsbil i noen år.

Ikke sant ?😊

Det var 5 minutter nesten .

Kjøpte nytt på Opel med vannpumpe og termostat til den nette sum av 1100 kr i 1994 .

Men hjalp det ?

Kunne likegjerne klippet opp pengene og kastet de ,trøsten var at bilen var så gøy og tøff at jeg tenkte ikke på det da .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, flobben said:

Min gamle 318 E90lci hadde elektrisk varmehjelp når motor var kaldt. Dermed blåste det varmt etter få minutter når det var kaldt ute.

Stemmer, disse hadde et PTC-element som trakk all overskuddskapasitet fra dynamoen og gjorde det om til varme som ble blåst rett inn i kupeen. Var vel en her på forumet som sleit lenge med feilsøk på en slik, mulig noe av grunnen til at de droppet dette på nyere modeller. Ellers ikke en dum funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E.C. skrev:

Stemmer, disse hadde et PTC-element som trakk all overskuddskapasitet fra dynamoen og gjorde det om til varme som ble blåst rett inn i kupeen. Var vel en her på forumet som sleit lenge med feilsøk på en slik, mulig noe av grunnen til at de droppet dette på nyere modeller. Ellers ikke en dum funksjon.

Neida, den funksjonen lever i beste velgående. F30/G20 & F10/G30 bruker samme type PTC element.

På G60 går denne attpåtil på 48V, så tipper potensialet for oppvarming av kupé er forbedret på disse. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, ///M-ini95 said:

Neida, den funksjonen lever i beste velgående. F30/G20 & F10/G30 bruker samme type PTC element.

På G60 går denne attpåtil på 48V, så tipper potensialet for oppvarming av kupé er forbedret på disse. 

Aha, kjekt å vite. Disse var vel primært på R4-diesel der man ikke hadde Webasto. 48V er kanskje mer for å bruke kabel med tynnere tversnitt, men det er også mulig at de har økt effekten ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, E.C. skrev:

Stemmer, disse hadde et PTC-element som trakk all overskuddskapasitet fra dynamoen og gjorde det om til varme som ble blåst rett inn i kupeen. Var vel en her på forumet som sleit lenge med feilsøk på en slik, mulig noe av grunnen til at de droppet dette på nyere modeller. Ellers ikke en dum funksjon.

Det er laget en del litt spesielle løsninger igjennom tiden når det gjelder varme. Dette blir veldig O.T men Deutz-Fahr traktorer var luftavkjølte og da var det vanskelig med varmeapparat. Det løste de med og montere en ekstra dynamo som kun leverte strøm til et varmeelement i kupeen. Denne dynamoen var også litt spesiell da den ikke var jordet. Det var to terminaler på den som leverte strømmen direkte til varmeelementet helt utenom det vanlige el systemet. Det fungerte vist forbausende greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ellers vil jeg tro (hevde) det er av stor betydning av at bilen har 842 Cold Climate version. Jeg har hatt flere importbiler og merker stor forskjell på min tidligere F01 730d og nåværende F11 M550d - begge med webasto og firesoners klimaanlegg, sistnevnte med 842 i tillegg.

Jeg hadde jo en 2010 F10 530d (Tysk bil) uten 842 med vanlig to soners klima. Den brukte en evighet på å få opp driftsvarmen på motor samt relativt lang tid på skikkelig varme i kupeen. Mine foreldre hadde på samme tid en 2011 F10 525d (Norsk bil med to soners klima) med 842 og Webasto, her begynte motortempen å stige ganske raskt og varmen kom raskere i kupeen. Når begge bilene var varme derimot så synes jeg ikke at det var noen forskjell på effekten i varmeapparat.

Men, så hadde jeg jo G30 540d (Svensk bil) med 842, fire soners klima og Webasto. Denne tok også en evighet å få opp både varme i motor og kupeen, og det skuffet meg. Med mindre jeg kjørte Webastoen før turen så gikk det fort både 10-15 min før den ble ordentlig god og varm. Kjørte jeg Webasto derimot så ble både motor relativt fort varm og at kupeen selvsagt var god og varm. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt når den viktigste boka for poden om dagen er Førerkortboka og spesielt skilt. Gutten er 5 år 😅.

Han far synes dog dette er litt vanskelig å unngå på slikt føre som det er ute nå om dagen 😁IMG_4961.thumb.jpeg.f78d7d69c0d3a2bda5e975a3f7653b65.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ellers vil jeg tro (hevde) det er av stor betydning av at bilen har 842 Cold Climate version.

hva mer en oppvarmet veivhusventilasjon og dieselfilter er det på disse som ikke er på en vanlig tysksolgt ?  sist nevnte har liten funksjon her i norge som vi bruker vinterdiesel, men ser andre land henger seg opp i antigel til diesel. sjeldent noe problem her med mindre de bikker 40 minus, eller om du er urutinert med dieselfyllingen.

ser e70 lci til min mor har oppvarmet dieselfilter tross at det er tyskimport og uten kaldklimapakke.

slik som dynamo, varmeapparat, spjell i grill, oppvarmede spylerdyser er jo stort sett standard på alt.

ser ofte større tekniske forskjeller på de bilene som er levert med varmklima pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

hva mer en oppvarmet veivhusventilasjon og dieselfilter er det på disse som ikke er på en vanlig tysksolgt ?  sist nevnte har liten funksjon her i norge som vi bruker vinterdiesel, men ser andre land henger seg opp i antigel til diesel. sjeldent noe problem her med mindre de bikker 40 minus, eller om du er urutinert med dieselfyllingen.

ser e70 lci til min mor har oppvarmet dieselfilter tross at det er tyskimport og uten kaldklimapakke.

slik som dynamo, varmeapparat, spjell i grill, oppvarmede spylerdyser er jo stort sett standard på alt.

ser ofte større tekniske forskjeller på de bilene som er levert med varmklima pakke.

Jeg er usikker, og det finnes heller ingen god offisiell forklaring fra BMW hva 842 rent praktisk innebærer - annet enn det man kan spore opp i ETK. M550en er den dieselbilen jeg har hatt som blir varmest fortest. Alle andre BMW diesel jeg har hatt har vært tyskimporterte biler uten 842 og har brukt lang tid på å oppnå driftstemperatur (og få varme i bilen av å stå på tomgang). F01en har vært best av alle de tyske dieselbilene, men denne hadde til gjengjeld firesoners klimaanlegg (og webasto). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er usikker, og det finnes heller ingen god offisiell forklaring fra BMW hva 842 rent praktisk innebærer - annet enn det man kan spore opp i ETK. M550en er den dieselbilen jeg har hatt som blir varmest fortest. Alle andre BMW diesel jeg har hatt har vært tyskimporterte biler uten 842 og har brukt lang tid på å oppnå driftstemperatur (og få varme i bilen av å stå på tomgang). F01en har vært best av alle de tyske dieselbilene, men denne hadde til gjengjeld firesoners klimaanlegg (og webasto). 

eneste norsksolgte bilen jeg har eid er faktisk en 91mod 535i, ellers så har alt vært import.  har til gode å finne noe særlig unikt på kaldklima som skulle gjort at den blir raskere varm. tror det er tilfeldig å følelser.  slik som på e39 530d er eneste forskjellen på hele bilen om den er kaldklima er at den har et lite varmeelement på slangen fra veivhusventilasjon. 

min mors e70 har både oppvarmet dieselfilter, elkolbe og spjell i grill selv om den ikke har kaldklima.

 

men hadde vært arti å sett om du har funnet noe flere fakta siden du er en racer på etk osv :P

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsen Skal forsøke å gjøre litt mere dypdykk i det, men per nå har det gitt særs lite resultater. Den beste "sammenligningen" jeg har av biler samtidig med og uten 842 er F11en og E70en. E70en måtte stå i evigheter for å få varme. Hadde vært interessant å sammenligne din tidligere M550d med min ettersom de er med og uten 842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp til prissetting av bil. Dette gjelder en 20xx BMW 214d Gran Tourer sportline. Ingen ekstrautstyr utenom sportline og kun business navi og standard høytalere osv.. Bilen er gått 220000km. Bremser foran og bak må byttes. Gul motorlampe lyser nå og feil med drivverk har kommet en gang for en stund siden, men denne forsvant igjen. Jeg tipper 40-50000,- som rep.objekt. Men hva tror dere? Mulig jeg er ute å sykler…  Bilen er ikke godt vedlikeholdt, men det er en bruksbil. Gul motorlampe kan bety mye eller veldig lite, så denne er diffus.

Hvordan kan man unngå å høre noe ifra en eventuell kjøper? Ingenting å skjule og alt legges frem(selger kan lite om bil og vet ikke annet enn bremser og motorlampe), vil bare ha bort bilen og se på den som glemt.

Spør for en venn som skal kjøpe ny bil. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...