Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Saltkjelen skrev:

Hmm. Litt irriterende at BMW ikke lenger har bagasjeromsnett integrert i rolloen, men som en "ekstern" bit som henger og dingler i seteryggen. :-k
0245b6ba-6654-45d2-9362-3a81da166f5f

For oss som har små barn barn og bruker bilen til ferieturer så er det veldig greit å kunne ta ut rolloen for å maksimere bagasjeplassen samtidig ha sikkerhetsnettet oppe. Men sånn i det daglige hadde det helt klart vært en bedre løsning og hatt sikkerhets nett integrert i rollo. Så vidt meg bekjent er ikke dette ett alternativ på G05

Skrevet

G31 har todelt rollo, sikkerhetsnett som egen fastspent del. På den måten kan man fjerne rollo, men likevel ha nettet oppe, og kasett og senke det ned i

Skrevet
5 minutter siden, Skulebollen skrev:

G31 har todelt rollo, sikkerhetsnett som egen fastspent del. På den måten kan man fjerne rollo, men likevel ha nettet oppe, og kasett og senke det ned i

Artig løsning. Har du bilder?

Skrevet
1 time siden, Skulebollen skrev:

Er vel sånn på g81 også, sikkert g21 og da.

Skrevet

Fant denne lille saken i arkivet til lokalavisen. Dette er fra 1985, så det at politet inndrar biler etter grisekjøring er ikke noe nytt

IMG_4785.thumb.png.210d843e0b5f1b836e55a591f3abc2d3.png

Det som fascinerer meg enda mer er hva slags BMW som var to år gammel i 1985 kan holde en snittfart…altså snittfart 193 km/t på nevnte veistrekning. Dette er ikke noen motorvei (den kom ikke før på 2000 tallet), på 80 tallet var veien mye smalere enn i dag…200 km/t her er jo helt vilt selv i en moderne bil i dag på denne veien. Enda bedre, hva slags sivilpolitbil kunne holde følge, tenkte det kanskje var en sivil motorsykkel men det står sivil politibil. Trodde politiet stort sett kjørte Volvo 240, og den takker for følge lenge før 190 km/t. 

Artig sak uansett 👍

Skrevet

Høres nesten rart ut, nå hadde vel politiet litt annet enn Volvo men det var ikke mange "normale" biler på den tiden som var kapable til slike hastigheter.

Men jeg lurer litt på hvilken 83 modell BMW det kan ha vært. En 323 kunne kanskje teoretisk ha gjort det. Tror ikke en 528i klarte det men muligens en 635i. Da står det igjen 745i og selv den trenger lang tid på å komme opp i de hastighetene der. Jeg har nærmet meg 190 km/t med min 1984 modell 735i en gang og den begynte og bli veldig seig når den passerte 180.

Skrevet (endret)
44 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Fant denne lille saken i arkivet til lokalavisen. Dette er fra 1985, så det at politet inndrar biler etter grisekjøring er ikke noe nytt

IMG_4785.thumb.png.210d843e0b5f1b836e55a591f3abc2d3.png

Det som fascinerer meg enda mer er hva slags BMW som var to år gammel i 1985 kan holde en snittfart…altså snittfart 193 km/t på nevnte veistrekning. Dette er ikke noen motorvei (den kom ikke før på 2000 tallet), på 80 tallet var veien mye smalere enn i dag…200 km/t her er jo helt vilt selv i en moderne bil i dag på denne veien. Enda bedre, hva slags sivilpolitbil kunne holde følge, tenkte det kanskje var en sivil motorsykkel men det står sivil politibil. Trodde politiet stort sett kjørte Volvo 240, og den takker for følge lenge før 190 km/t. 

Artig sak uansett 👍

Onkelen min kom med en lignende historie for en del år siden, nogenlunde samme fart, men de kjørte angivelig fra politiet.

Dette ble gjort med en 3.0si.

Men tror det kan ha vært et par år tidligere og nærmere Oslo.

Var ikke mange slike gromme biler den gang, så de fikk oppmerksomhet. 

Endret av Ron Jeremy
Skrevet
6 hours ago, Saltkjelen said:

Hmm. Litt irriterende at BMW ikke lenger har bagasjeromsnett integrert i rolloen, men som en "ekstern" bit som henger og dingler i seteryggen. :-k
0245b6ba-6654-45d2-9362-3a81da166f5f

En kompis av meg har en G05 der nettet fulgte med bilen, men krokene i taket for å feste den finnes ikke 🙈

Skrevet
28 minutes ago, papertiger said:

En kompis av meg har en G05 der nettet fulgte med bilen, men krokene i taket for å feste den finnes ikke 🙈

Her på F48’en og 🫠

Skrevet
35 minutter siden, Rune-K skrev:

Høres nesten rart ut, nå hadde vel politiet litt annet enn Volvo men det var ikke mange "normale" biler på den tiden som var kapable til slike hastigheter.

Men jeg lurer litt på hvilken 83 modell BMW det kan ha vært. En 323 kunne kanskje teoretisk ha gjort det. Tror ikke en 528i klarte det men muligens en 635i. Da står det igjen 745i og selv den trenger lang tid på å komme opp i de hastighetene der. Jeg har nærmet meg 190 km/t med min 1984 modell 735i en gang og den begynte og bli veldig seig når den passerte 180.

Ja det er rart, vet at Politiet hadde Peugeot 505 GTI, Saab 900 Turbo og Sierra XR4 men selv disse bilene har en toppfart på rett rundt 200 km/t.

Fordi det er litt som du sier, de fleste bilene fra denne perioden brukte laaaang tid på å komme opp i 180-200 km/t. Vel er det noen gode langstrekker på denne veien, og med en moderne G80 M3 vil man fint kunne se 200 på nåla her. Men bare i brøkdelen av ett sekund før du befinner seg i andre enden av strekka og en sving kommer. 

Jeg tenkte også på E30 323i, men den er seig over 160 km/t. E23 745i er en annen kandidat, men uhyre sjelden og ikke minst vanvittig dyr…fyren var 25 år gammel. Jeg tenker litt på E28 535i, men den kom i 1984 og hadde ikke rukket å bli to år i 1985 når dette skjedde. Jeg tror jeg lander på at en E24 M635i som virkelig blir pisket, tørt føre og ingen trafikk kan klare å holde en snittfart på 193 km/t over en kort periode på slettene igjennom Undrumsdal. Fyren har mest sannsynlig vært lommekjent og vist hvordan veien går hva som er på andre siden av bakketoppene. Men hva politiet kjørte det skulle jeg likt å vite 😂

15 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Onkelen min kom med en lignende historie for en del år siden, nogenlunde samme fart, men de kjørte angivelig fra politiet.

Dette ble gjort med en 3.0si.

Men tror det kan ha vært et par år tidligere og nærmere Oslo.

Var ikke mange slike gromme biler den gang, så de fikk oppmerksomhet. 

For oss som bor i Arendal så har vi alltid hørt de historiene med hvor fort folk kjørte til Oslo på 80 tallet. Mye av det er nok sant, men jeg tror nok noen av historiene har fått litt ekstra krydder i løpet av 40 år.

Med E18 sin topografi på den tiden og rett og slett bilene som fantes setter store begrensinger. Med moderne dekk og understell så er det mulig. Men at min onkel som kjøre drosje kjørte fra Arendal til Fornebu på 3 timer for 40 år siden tror jeg bare ikke på. Jeg bruker to timer og tre kvarter i dag, med firefelts motorvei så si hele veien og konstant 130 km/t. At han skulle klare dette i 1985 i MB W123 diesel på 14" ballongdekk…nope! Nedenom Sundebru, igjennom Brevik og igjennom Holmestrand som veien gikk den gang, lite trolig. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er rart, vet at Politiet hadde Peugeot 505 GTI, Saab 900 Turbo og Sierra XR4 men selv disse bilene har en toppfart på rett rundt 200 km/t.

Fordi det er litt som du sier, de fleste bilene fra denne perioden brukte laaaang tid på å komme opp i 180-200 km/t. Vel er det noen gode langstrekker på denne veien, og med en moderne G80 M3 vil man fint kunne se 200 på nåla her. Men bare i brøkdelen av ett sekund før du befinner seg i andre enden av strekka og en sving kommer. 

Jeg tenkte også på E30 323i, men den er seig over 160 km/t. E23 745i er en annen kandidat, men uhyre sjelden og ikke minst vanvittig dyr…fyren var 25 år gammel. Jeg tenker litt på E28 535i, men den kom i 1984 og hadde ikke rukket å bli to år i 1985 når dette skjedde. Jeg tror jeg lander på at en E24 M635i som virkelig blir pisket, tørt føre og ingen trafikk kan klare å holde en snittfart på 193 km/t over en kort periode på slettene igjennom Undrumsdal. Fyren har mest sannsynlig vært lommekjent og vist hvordan veien går hva som er på andre siden av bakketoppene. Men hva politiet kjørte det skulle jeg likt å vite 😂

En 900 turbo 16 ventiler kunne nok holdt følge ja, Den hadde jo også greie kjøreegenskaper. I vertfall bedre en Forden. Husker Svenske tollen på Svinesund hadde en uniformert 900 i mange år, den forsvant ikke før langt opp på 2000 tallet.

Jeg heller nok som deg mot en E24 ja, tror til og med en 628i muligens kunne greid det. Men M modellen kan du nok glemme, en grunn er at det kun ble solgt 2 stk nye i Norge også kom den vel ikke før i 1984.

Endret av Rune-K
Skrevet
3 hours ago, Rune-K said:

Ja, de aller fleste bilene på 80-tallet var ikke bygget for høye hastigheter og dette gjaldt også for bilmerker som BMW og Mercedes-Benz. Noen modeller hadde en høyere topphastighet enn 200 Km/t, men som du påpeker gikk det ganske langsomt når man passerte 180-190 Km/t.

Porsche var et av unntakene i så måte, men selv de hadde den gangen flere modeller som toppet rundt 220-230 Km/t og det gikk ikke direkte hurtig videre når de passerte 200 Km/t. Jeg hadde i 1985-86 en Porsche 928S og den hadde med sine 300 HK iht. Porsche en topphastighet på 250 Km/t. Det gikk rimelig hurtig opp til ca. 230 Km/t, men etter dette krøp man ganske langsomt opp mot topphastigheten som iht. flere kilder reelt var nærmere 260 Km/t. Man skulle ha temmelig lang fri vei på Autobahn for å nå slike hastigheter for aksellerasjonen var ikke hurtig opp mot topphastigheten.  

Jeg har forøvrig to ganger kjørt i rundt 200 Km/t i Norge. Begge gangene som passasjer og begge gangene på midten av 80-tallet. Den ene gangen var i en Porsche 924 Turbo nord for Hamar og den andre gangen var i en BMW E28 M535i nord for Rena. Jeg har aldri selv kjørt noe i nærheten av så fort i Norge.

En annen litt artig ting var at den gangen var mye av euforien med sportsbiler at de kunne nå minst 200 Km/t. Ikke så mye 0-100 Km/t som i dag. Ergo var det viktig for Porsche at samtlig av deres modeller på 80-tallet kunne kjøre hurtigere enn 200 Km/t. Selv innstegsmodellen 924 med 125 HK hadde derfor iht. Porsche en topphastighet på 204 Km/t. Fabelaktig sportsbil forøvrig. En viktig årsak til at 924 klarte dette med såpass lav effekt var et lite frontareal og indirekte kjøling av motoren. Designeren var nederlenderen Harm Lagaay og han var også ansvarlig for BMW Z1 og man kan tydelig se likhetene med 924 selv om all oppmerksomhet i media var rettet mot de spesielle heve og senke dørene.  

Skrevet
11 timer siden, Lars S skrev:

Er vel sånn på g81 også, sikkert g21 og da.

Samme på G21 også ja. Liker at BMW har laget egen plass til dem begge to under gulvet i bagasjen for oppbevaring når de ikke brukes. 

Skrevet
6 timer siden, Rune-K skrev:

En 900 turbo 16 ventiler kunne nok holdt følge ja, Den hadde jo også greie kjøreegenskaper. I vertfall bedre en Forden. Husker Svenske tollen på Svinesund hadde en uniformert 900 i mange år, den forsvant ikke før langt opp på 2000 tallet.

Jeg heller nok som deg mot en E24 ja, tror til og med en 628i muligens kunne greid det. Men M modellen kan du nok glemme, en grunn er at det kun ble solgt 2 stk nye i Norge også kom den vel ikke før i 1984.

Ser ut som vi har kommet til en konklusjon her ja. Jeg tenkte ikke på at M635i kom i 84, kanskje en vanlig 635 er det endelige svaret. 

Uansett så er det ett bevis på at bajaskjøring på offentlig vei blant unge ikke er noe nytt og stadig økende problem slik som man får inntrykk av i media. Eneste forskjellen er at før i tiden så var det kun sjåføren og kompisen som satt ved siden av som viste om hva som hadde skjedd. I dag er jo folk så smarte at de filmer det, og filmer de ikke selv så er det noen andre som gjør det. En kjøretur i 230 km/t på E18 spres plutselig til kanskje 100 personer, da er sjansen stor for at en eller annen varsler media eller politiet. Sånn sett så er den grisekjøringa som vi leser om i dag mye mindre farlig enn det man kan si det var før, bilene har riktig nok blitt mye raskere men også enormt mye sikrere. Bedre kjøreegenskaper, sikkerhetsystemer, bedre bremser, bedre dekk og absolutt bedre veier. Får du en punktering i 230 km/t på E18 i en G80 M3 så har du gode muligheter til å overleve det. Fikk du en punktering i 190 km/t på gamle E18 i hva som helst man kunne få kjøpt på 80 tallet så var du ferdig, ingen autovern, fjellvegger tett til veien, trær og tjukke lyktestolper, husvegger, murer og annet som ville sendt deg umiddelbart hjem til Jesus hvis du traff noe av det i 190 km/t. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...