papertiger Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Kjenner jeg begynner å bli lei disse evinnelige diskusjonene om hva som er best. Har både elbil og dieselbil. Elbilen, en 120ah i3S har nærmere 270 ærlige km på varme sommerdager, nå for tiden går den ned mot 200km rekkevidde med kulden som er om dagen. Men den brukes bare rundt i nærområdet uansett, så betyr ikke så mye. Fabelaktig bil til den bruken, og velges foran dieseldyret. Kvikk pga drivlinje og smidig pga størrelse. Dieselbilen velges på sin side til langkjøring og tur. Mindre smidig i byen pga størrelse og en litt “treg” drivlinje når en akkurat har kjørt elbil. Men som langturlokomotiv glimter den til. Liker den spesielt godt på langtur om vinteren, på snødekte veier over fjellet. 👌 Trygt, stødig og forutsigbart. Som det nevnes over her; et par sko passer ikke til alt selv om noen liker å gå i Ecco Gore Tex sko året rundt, over alt og mener det er best. Endret 18 timer siden av papertiger fupsaker, Lars89, Paulus og 3 andre reagerte på dette 6
Marius2002 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) 16 minutter siden, papertiger skrev: Kjenner jeg begynner å bli lei disse evinnelige diskusjonene om hva som er best. Ja, det er vi alle her inne tror jeg. Men det blir litt naturlig når det kommer på teppet. Sjekk kommentarfelt, det er helt krise. Men jo flere som får seg elbil jo flere har sine meninger og erfaringer. Elbiler blir jo, som alle sier, "pushet" på folk. Man skal være veldig sær om en velger noe annet nytt idag. Med sær så innebærer det også M-biler, AMG, Ferrari osv.. Med flere ferske elbilsjåfører kommer flere nye problemstillinger frem. At halvparten av Teslabiler nå blir underkjent på EU-kontroll burde ikke komme som en bombe. De krever null(!) service fra Tesla sin side. Klart om man bare kjører en bil i 4 år uten å passe på så vil noe takke for seg. Og når det er Norges mest solgte bil, ja da sier det seg selv. Alt til sitt bruk. Dieseldyret ditt er kjempebil og om det dekker deres behov, kjør på! Den er jo rålekker å se til også. Endret 18 timer siden av Marius2002 papertiger, laffe og fupsaker reagerte på dette 3
laffe Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden @papertiger en I3 og en 5-serie touring er vel den perfekte "hybriden" egentlig🙂 Lars S, papertiger, Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 4
tennbrikket Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Perfekte hybriden er med diesel. Var i DK på jobbreise i fjor, kollega hadde diesel hybrid merce, det ga perfect sense. Må da ha gjort nærmere 1000km på en tank, ladet på hotellene og gikk på strøm inne i byen. I mitt hode så kjører man enten langt nok til at dieselhybrid gir mening, eller så klarer man seg med ren el. Aldri skjønt greia med bensinhybrid med små bensintanker.
Fredrik Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden 5 hours ago, Lars89 said: De rimelige, enkle fossilbilene som typisk ble kjøpt av folk med lav kjøpekraft er jo borte. Hva skal disse gjør om noen år når de heller ikke kan kjøpes brukt? Det er et godt spørsmål. Hele problemstillingen er den primære årsaken til at elektriske biler på kontinentet ikke selger som forventet. De er for dyre og svært mange har hverken fast parkering eller lademuligheter hjemme. Det er et mysterium hvordan politikerne og bilprodusentene har kunnet overse denne utfordringen. Den regningen kommer nå.
Fredrik 90 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 3 timer siden, papertiger skrev: Kjenner jeg begynner å bli lei disse evinnelige diskusjonene om hva som er best. Jeg kjenner at jeg er så glad jeg slipper å forholde meg til elbil. Har ett Kinderegg av en bil som går som elbil i det daglige, det vil si at jeg har de fleste av elbilens fordeler (viktigste…alltid forvarmet bil, det er livskvalitet). Mens på langtur så er det bare å peise på så lenge du gidder, så fort du vil og drite i temperaturer og stigning. Vi var på Hovden for noen helger siden, kjørte i følge med ett vennepar i iD4…eller vi startet med å kjøre i følge med ved Evje så sa jeg til kona "Fuck det her"!! Å kjøre nøyaktig i 80 km/t i 80 sona oppover her gidder jeg ikke, orker ikke..blir sprø. De måtte lade på Rysstad, jeg spurte ungene om vi også skulle stoppe…ble svart med ett unisont "Neeeeiii". Fint da banker vi videre oppover riksvei 9 med snitt fart på 95-100 km/t. Det er så deilig å gjøre en slik tur på 55 mil uten å måtte stoppe for å tanke eller lade, bare å slippe å ha det å tenke på. Stappe bilen full av unger og bagasje og peise på så snøføyka står i -12 grader. Høre B58’en dure lavmælt og behagelig, betryggende og herlig der fremme. Sitte godt og varm og ha en rekkevidde som sakte teller nedover men som fortsatt viser at du er langt innafor det du har behov for på denne turen. For meg er dette rett og slett luksus, ett skikkelig privilegium. Ladbar hybrid er blitt helt konge. Også kan man spørre seg, nå som en del ladbare hybrider går langt over 100 km elektrisk. Nye Passaten (130 km), Golf (130 km), Tiguan (120 km), E klasse (115 km), GLC (130 km) og en haug andre "normale" tradisjonelle bilmodeller. Hva i helvete skal man med elbiler? for alle andre enn nordmenn så er de tunge, kompliserte, dyre og fordømt upraktiske. Det er en lang rekke av usikkerhetsmomenter og hvis, hva, om og at. Det er en grunn til at elbil andelen i EU er på 17% og ikke 95%….ladbare hybrider har blitt bedre…punktum! 2 timer siden, tennbrikket skrev: Perfekte hybriden er med diesel. Var i DK på jobbreise i fjor, kollega hadde diesel hybrid merce, det ga perfect sense. Må da ha gjort nærmere 1000km på en tank, ladet på hotellene og gikk på strøm inne i byen. I mitt hode så kjører man enten langt nok til at dieselhybrid gir mening, eller så klarer man seg med ren el. Aldri skjønt greia med bensinhybrid Jeg mener det motsatte, diesel hybrid er en svært dårlig løsning…iallfall hvis du har en smule mekanisk sympati. Tenk på hvor lang tid en moderne dieselmotor bruker på å bli driftsvarm, i norsk kjøremønster vil det skje svært sjeldent i en dieselhybrid. Det vil si at du stort sett kjører rundt med en kald dieselmotor som starter og stopper hele tiden, stakkars partikkelfilter. For ikke å snakke om igjenkoksa innsug og EGR. Min bensinhybrid oppnår optimal driftstemperatur på olja etter 6-8 minutter, det vil si at jeg kan gi på og bruke krefter ganske raskt etter oppstart av motor. En dieselhybrid må kjøre og kjøre, den nye E300de AllTerrain som jeg testa brukte 18 minutter på å få motor helt varm. På langkjøring og forbruk vil en dieselhybrid ha en fordel fremfor en bensinhybrid, men om du kjører mye langkjøring så ville jeg vel uansett si at en vanlig dieselbil gir enda større mening. Så slipper du å dra på 300 kilo batterier. Nei dieselhybrid er en blindgate tror jeg, vet at Mercedes tviholder på dette men alle andre har basert seg på bensinhybrid. Marius2002, fupsaker, papertiger og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Vi feiret julen på fjellet i Norge (Gålå som vanlig). Det var mest lokale Gudbrandsdøler der på denne tiden av året og de kjører i et stort antall Volvo med dieselmotor. Det var ikke mange elektriske biler der. Vi så også en norsk Mercedes-Benz W460 Geländewagen 300GD. Denne må minst være 36 år gammel, men den så faktisk veldig fin ut. Jeg ble helt nostalgisk og mimret tilbake til 1983 da jeg kjørte akkurat denne modellen for første gang. Gad vite hvordan det er å kjøre med en såpass stor og tung bil i dag som har 88 dieselhestekrefter fra en treliter rekkefemmer (OM 617). Endret 13 timer siden av Fredrik Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 2
papertiger Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 6 hours ago, Fredrik 90 said: Jeg kjenner at jeg er så glad jeg slipper å forholde meg til elbil. Har ett Kinderegg av en bil som går som elbil i det daglige, det vil si at jeg har de fleste av elbilens fordeler (viktigste…alltid forvarmet bil, det er livskvalitet). Mens på langtur så er det bare å peise på så lenge du gidder, så fort du vil og drite i temperaturer og stigning. Vi var på Hovden for noen helger siden, kjørte i følge med ett vennepar i iD4…eller vi startet med å kjøre i følge med ved Evje så sa jeg til kona "Fuck det her"!! Å kjøre nøyaktig i 80 km/t i 80 sona oppover her gidder jeg ikke, orker ikke..blir sprø. De måtte lade på Rysstad, jeg spurte ungene om vi også skulle stoppe…ble svart med ett unisont "Neeeeiii". Fint da banker vi videre oppover riksvei 9 med snitt fart på 95-100 km/t. Det er så deilig å gjøre en slik tur på 55 mil uten å måtte stoppe for å tanke eller lade, bare å slippe å ha det å tenke på. Stappe bilen full av unger og bagasje og peise på så snøføyka står i -12 grader. Høre B58’en dure lavmælt og behagelig, betryggende og herlig der fremme. Sitte godt og varm og ha en rekkevidde som sakte teller nedover men som fortsatt viser at du er langt innafor det du har behov for på denne turen. For meg er dette rett og slett luksus, ett skikkelig privilegium. Ladbar hybrid er blitt helt konge. Også kan man spørre seg, nå som en del ladbare hybrider går langt over 100 km elektrisk. Nye Passaten (130 km), Golf (130 km), Tiguan (120 km), E klasse (115 km), GLC (130 km) og en haug andre "normale" tradisjonelle bilmodeller. Hva i helvete skal man med elbiler? for alle andre enn nordmenn så er de tunge, kompliserte, dyre og fordømt upraktiske. Det er en lang rekke av usikkerhetsmomenter og hvis, hva, om og at. Det er en grunn til at elbil andelen i EU er på 17% og ikke 95%….ladbare hybrider har blitt bedre…punktum! ---------------------- Jeg mener det motsatte, diesel hybrid er en svært dårlig løsning…iallfall hvis du har en smule mekanisk sympati. Tenk på hvor lang tid en moderne dieselmotor bruker på å bli driftsvarm, i norsk kjøremønster vil det skje svært sjeldent i en dieselhybrid. Det vil si at du stort sett kjører rundt med en kald dieselmotor som starter og stopper hele tiden, stakkars partikkelfilter. For ikke å snakke om igjenkoksa innsug og EGR. Min bensinhybrid oppnår optimal driftstemperatur på olja etter 6-8 minutter, det vil si at jeg kan gi på og bruke krefter ganske raskt etter oppstart av motor. En dieselhybrid må kjøre og kjøre, den nye E300de AllTerrain som jeg testa brukte 18 minutter på å få motor helt varm. På langkjøring og forbruk vil en dieselhybrid ha en fordel fremfor en bensinhybrid, men om du kjører mye langkjøring så ville jeg vel uansett si at en vanlig dieselbil gir enda større mening. Så slipper du å dra på 300 kilo batterier. Nei dieselhybrid er en blindgate tror jeg, vet at Mercedes tviholder på dette men alle andre har basert seg på bensinhybrid. Elbil er fint til sitt bruk, men jeg er av den overbevisning at det fungerer best på biler som kjøres på mye småkjøring. Altså typisk mindre biler i mer urbane strøk. På en annen side, det fungerer kanskje bra i annerledeslandet Norge, men ellers i verden har typiske småbileiere begrenset med lademuligheter hjemme, en absolutt forutsetning for å ha elbil. Så fra produksjonsståsted gir det ikke nødvendigvis mening. Men å kalle elbiler kompliserte og upraktiske og samtidig utelate å omtale hybrider i samme setting blir vel litt feil - er det noen biler som kan kalles det er det vel nettopp hybrider. Upraktiske pga mindre bagasjeplass pga batteri, tunge pga to drivlinjer og bare større og større batteri, ekstremt kompliserte pga to drivlinjer som skal snakke sammen og fungere over mange mange år og mange mange km. Uavhengig av hvor den kjøres i verden. Men samtidig har jeg, som deg, troen på at de nyeste hybridene virkelig har noe for seg. Første generasjon med prøving og feiling og feildimensjonering av drivlinjer er forbi, siste generasjoner med solide komponenter tror jeg står seg lenger. Diesel-hybrid - not so much. Det blir å drive saktepining av dieselmotoren. Ellers er jeg enig i at det er en egen glede å finne i muligheten en har til å bare koste avgårde på tur uten å måtte tenke på rekkevidde og potensielle stoppeplasser som har lademulighet, tilgjengeligheten og oppetiden på disse laderne, og at det finnes andre fasiliteter å slå i hjel tid på og bruke penger på mens en lader. Det er et argument i seg selv, både for meg, men spesielt for kona. Så en X545e "makes sense" på alle måter i forhold til vårt bruksmønster. Jeg har en kompis med samme bil som du har. 73% elkjøring i 2025. Til og fra jobb på el, langtur i helgene på el og bensin. Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå