Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
3 timer siden, Skulebollen skrev:

Akkurat nå trenger jeg kun og sette takluke i serviceposisjon, asap. Er dette mulig med K-DCAN?

https://bimmerdeler.no/products/obd2-ethernet-kabel

Denne kan brukes til G serie da?

Kun brukt K-DCAN til å slette feilkode på en G serie bil med ISTA, men kabelen i seg selv skal ikke begrense hvilke service funksjoner som kan brukes. Så lenge du får lest av VIN/styreenheter i ISTA med K-DCAN, så skal du kunne bruke den. 

Frem til du får tak i ENET kabel, så kan du prøve K-DCAN kabelen sammen med ISTA. ENET er å foretrekke ettersom K-DCAN på F serie og opp bruker dritlang tid på å kommunisere med bil. Alt fra å lese VIN, lese/slette feilkoder osv tar lenger tid. 

Endret av ///M-ini95
Skrevet

Selv om K-DCAN “fungerer” i den forstand at man kan lese VIN og kommunisere med enkelte moduler (ikke alle moduler er tilgjengelige over CAN på G-serie), er det lite realistisk å kjøre servicefunksjoner som krever koordinert og kontinuerlig kommunikasjon mellom enhetene. På G-serie er slike funksjoner lagt til Ethernet/DoIP. I praksis fungerer vel K-DCAN i beste fall kun til en begrenset diagnose og sletting av feilkoder.

Skrevet

Takk for oppklaring @Saltkjelen :)

Har kun brukt det en gang for å lese/slette feilkoder ettersom ENET kabelen streik.  Trodde ikke at servicefunksjoner ble påvirket i stor grad hvis den først klarte å lese av styreenhetene. 

Men da vet vi det :)

Skrevet
On 2/21/2026 at 11:25 PM, Espen.st said:

Noen som har montert en slags kill switch på bilen sin? Nå som tyven bare trenger å luske rundt med en laptop for å hente signal fra nøkkelen til å starte bilen

IKKE legg bilnøkkelen på skuffen ved inngangsdør.  9 av 10 tar bilen din fordi du har nøkkelen rett ved inngangsdøra.

Selv legger jeg nøkkel i godt brukt alufolie i kjøkkenskapet, 3 vegger fra inngangsdøra. AVSTAND er alt.  

Skrevet (endret)
8 hours ago, Snagg30 said:

Flere som opplever uønsket atferd fra denne brukeren her inne? 

Skulle ønske jeg var så digg at jeg ble seksuelt trakassert på bimmers, selv uten å forsøke på flørting. 

Send meg gjerne en PM, jeg er desperat.

#NISSANPRAIRIEBOYZ#

IMG_6468.JPG

Endret av Werther
Skrevet
På 24.2.2026 den 2.59, Werther skrev:

IKKE legg bilnøkkelen på skuffen ved inngangsdør.  9 av 10 tar bilen din fordi du har nøkkelen rett ved inngangsdøra.

Selv legger jeg nøkkel i godt brukt alufolie i kjøkkenskapet, 3 vegger fra inngangsdøra. AVSTAND er alt.  

19 timer siden, Werther skrev:

#NISSANPRAIRIEBOYZ#

IMG_6468.JPG

Er det nøklene til denne du legger i sølvfolie, 3 vegger fra inngangsdøra og alt det der? 😅

Etter å ha sett (litt for mye) på gamle episoder svenske Trafikmagasinet på You Tube og deres "innbrudds tester" så sitter jeg igjen med ett inntrykk av at japsebiler ifra 80 tallet stort sett kan dirkes opp med en wienerpølse… 

Skrevet

bra start av dagen her 🤣

bilen(lille røde peugeoten) har stått sånn siden i går og får ikke tak eier. 
blokkerer for alle, den hvite er lovlig parkert og er naboen som er på ferie 🙈

Noen erfaring med fjerning av bil på privat eiendom? Politiet har ikke tid for dette var beskjeden 😵

IMG_0162.jpeg

Skrevet

Se etter noe feste og bare trekk den bort derfra. Mulig man burde være litt forsiktig med automat, men manuell så går det greit. Bare dra sakte.

Skrevet

En jekk og et par slike så er det vel bare å rulle den til andre siden av byen. Evt leie en bilhenger og parkere et lugubert sted. Fantastisk talentløs parkeing.

Skrevet
20 minutes ago, Otis said:

Se etter noe feste og bare trekk den bort derfra. Mulig man burde være litt forsiktig med automat, men manuell så går det greit. Bare dra sakte.

Ja automat og brekk var på. Hadde gjort det hvis ikke var tilfelle  at bilen min står helt venstre i hjørne (utafor bilde).

9 minutes ago, Emilsen said:

En jekk og et par slike så er det vel bare å rulle den til andre siden av byen. Evt leie en bilhenger og parkere et lugubert sted. Fantastisk talentløs parkeing.

Vurderer faktisk det ja om den ikke er borte i kveld. Hvertfall rulle den på offentlig vei fordi da kan politiet gjøre litt mer😈

Måtte ta bus i dag.  Så får vi se om det fortsatt står der i kveld og hvilken naboen har lyst å bli med på en liten revenge. 

Typisk innhold til bilen og… Masse energidrikk bokser og snusbokser på hver overflate og hull hvor det er plass når man kikker inni.

Skrevet

@mr.pingu

Om du hadde hatt X5 nå, så trekker du den bare på 4 stive hjul. Null problem.

-----------------------

En liten opplysning. Men jeg skulle trekke en bekjent sin Passat hjem til han, for den var helt strømtom. Jeg feste stropp mellom bilene og hoppa inn i X5en. Begynte å rulle, men jeg syntes det var litt mye gass jeg måtte ha, for å få fremdrift. Hadde ikke kjørte så mange meterne, før han begynte å vifte med armene og rope. Alle 4 hjul stod i ro. Jeg hadde bare dratt den på 4 låste hjul på asfalt, riktignok våt. Men X5en den brydde seg ikke noe særlig om det egentlig.

Skrevet
5 timer siden, mr.pingu skrev:

Noen erfaring med fjerning av bil på privat eiendom? Politiet har ikke tid for dette var beskjeden 😵

Vet ikke reglene/jussen rundr dette, men kanskje sameiet/borettslaget kan få den tauet bort pga. blokkering/feilparekering?

Skrevet
14 minutes ago, Otis said:

@mr.pingu

Om du hadde hatt X5 nå, så trekker du den bare på 4 stive hjul. Null problem.

-----------------------

En liten opplysning. Men jeg skulle trekke en bekjent sin Passat hjem til han, for den var helt strømtom. Jeg feste stropp mellom bilene og hoppa inn i X5en. Begynte å rulle, men jeg syntes det var litt mye gass jeg måtte ha, for å få fremdrift. Hadde ikke kjørte så mange meterne, før han begynte å vifte med armene og rope. Alle 4 hjul stod i ro. Jeg hadde bare dratt den på 4 låste hjul på asfalt, riktignok våt. Men X5en den brydde seg ikke noe særlig om det egentlig.

Det er lov å drømme 😌

Mine 150 hester klarer tror jeg fint sånn liten bil over litt is. Men da må bilen uansett først over til andere side. Ellers hadden iD4’en til naboen sikkert også nok moment for å få den bort men også den er på «feil» side.

15 minutes ago, Makky123 said:

Vet ikke reglene/jussen rundr dette, men kanskje sameiet/borettslaget kan få den tauet bort pga. blokkering/feilparekering?

Sameiet har ikke avtale med bergingsselskap, fordi det skjer nesten aldri og som regel er folk ikke så teite som dette her. Første gang i 10 år, noe sånt har skjedd i følge styreleder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Opprett ny...