///M-ini95 Skrevet Lørdag kl. 14:08 Skrevet Lørdag kl. 14:08 (endret) @RF91svarer deg her, så det ikke blir for mye off topic i snapshot-tråden 😅 Bremseslanger passer over fra de originale. Jeg byttet mine kun fordi jeg først var der, men det var samme type som allerede var i bil. Da jeg gjorde dette for flere år siden, så var ikke markedet for adaptere så stort. Den gangen var løsningen å shimse calipern ut c.a 5mm for å sentere. Nå finner du adaptere fra Epytec blant annet. Forskjellig caliper om du går for 348 eller 374. Som sagt er det noen år siden nå, men mener å huske at for 374mm varianten, så må man velge riktig bremseskive for at klossene skal passe overens. Selve "hatte-størrelsen" på 374 skivene fra F1x er litt for stor, som gjør at klossene fra en G serie med 374 bremser ikke passer. Det man gjorde da var enten å kappe klossene noen mm, eller bruke skiver fra F01 760i. De er også 374mm, men selve bremseflaten er større og "hatten" eller navflaten mindre som gjør at du slipper å trimme ned bremseklossen. For 348mm varianten må man bruke skiver med dimensjon 348x36 (f.eks 535d). 348x30 som du får på 525d og muligens 530d vil støte på samme problemet hvor klossen ikke treffer korrekt. Har aldri utført noen back to back sammenlikninger for å se om det faktisk er en merkbar oppgradering rent teknisk... men for min del har selve flaten som klossen klemmer på økt, så velger å tro det har hatt en positiv effekt. Ser i det minste mye bedre ut, og det var først og fremst det som motiverte meg til å utføre jobben Kan også legge til at det var en rimeligere modifikasjon før, men det virker å være den røde tråden med mye av alt som omhandler biler om dagen. Da jeg satt i gang, fikk jeg tak i brukte calipere, nye skiver og klosser for nesten samme pris som folk bare skal ha for brukte G serie calipere. Endret Lørdag kl. 14:10 av ///M-ini95 Otis og RF91 reagerte på dette 1 1
Fredrik 90 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 80 tallet er jo ett tiår jeg digger og er litt sur for at jeg ikke fikk oppleve. Kona sa til meg her forleden "Vet du hva, du burde faktisk levd på 80 tallet du. Så hadde du kanskje vært litt mindre aggressiv i trafikken og vært mer tålmodig med andre billister som ikke er like raske som du" Det fikk meg til å tenke…hmm 🤔 Dette er meg i 1985 😂 Du kan ta deg faen på at det fantes Toyota Corolla’er den gang også som kjørte 60 km/t i 80 sona 😅 Gnukkelars, Slavearbeider'n, Fredrik og 8 andre reagerte på dette 1 10
Ingvaldsen Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Etter å tatt utallige uber turer her i gdansk har jeg lagt merke til noen ting som går igjen. nesten alle kjører prius eller tilsvarende alle kjører med kupevifta på minimum alle kjører med resirkulering aktiv ikke rart det dugger inni disse taxiene, men det virker som de prøve å spare strøm/drivstoff? Kontraster mot sist jeg var her i 14 og 17 da ddt florerte av gamle tyske biler som feks mercedes 210 som taxi. Endret 16 timer siden av Ingvaldsen Otis reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Vedr. 80-tallet så fastslår OECD (European Conference of Ministers of Transport) at mengden av trafikk har økt med ca. 90% siden midten av 80-tallet i f.eks Tyskland. Det er ingen tvil om at dette også gjør noe med stressnivået i trafikken (utover mange andre negative faktorer). Den gangen var det faktisk mulig å relativt lett komme forbi andre biler. Jeg husker imidlertid at at slik kjøring kunne merkes på lommeboken. Bilene den gangen var ikke økonomiske med litt aktiv kjøring og kunne lett bruke 1,5-2,0 liter/10 Km. mr.pingu og sveigis reagerte på dette 2
papertiger Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) 9 hours ago, Ingvaldsen said: Etter å tatt utallige uber turer her i gdansk har jeg lagt merke til noen ting som går igjen. nesten alle kjører prius eller tilsvarende alle kjører med kupevifta på minimum alle kjører med resirkulering aktiv ikke rart det dugger inni disse taxiene, men det virker som de prøve å spare strøm/drivstoff? Kontraster mot sist jeg var her i 14 og 17 da ddt florerte av gamle tyske biler som feks mercedes 210 som taxi. Det er ikke bare et gdansk-fenomen. I de årene jeg fartet en del til Korea på jobb på midten av 2010-tallet, var dette noe vi bet oss merke i. Tok utallige taxiturer der, og det var helst vifta helt av, selv i regn og mørke. Når det dugget dro de heller fram et håndkle som de dro over ruta i hvert lyskryss mens de ventet på grønt lys. Helt snodig. Og stod vifta mot all formodning på, var det stort sett på resirk. A/C var aldri på, selv ikke på varme sommeren. Kun når vi hadde privatsjåfør i typisk Equus-biler som var mye brukt var det komfortabelt med klimaregulering. I tillegg kjørte taxisjåførene alltid bilene som om de skulle ha vært en PC med kun enere og nullere og ingenting i mellom. Det var av og på med gassen hele veien. Kjekt med CVT kasser som er mye brukt på koreanske biler, det blir MYE turtall og lyd og lite fremdrift. Ser for øvrig den samme tendensen i taxiene her til lands også, kan bli bilsyk av mindre. Endret 6 timer siden av papertiger Otis og Ron Jeremy reagerte på dette 1 1
Otis Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) En kollega som tok flytaxi til Værnes, måtte forsøke å forklare, til sjåføren av taxien, hvorfor det dugget så mye i tunnellene. Men han virket ikke å forstå det, så han tørket innsiden av ruta med hendene. Dette gjelder dog stort sett de med annen hudfarge/etnisitet. Selv om jeg også kan se tendensene med ordinære norske også. Endret 6 timer siden av Otis Skrivefeil fupsaker og papertiger reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Før når jeg var liten så var alltid taxi sjåførene de som kom seg frem alle veier de dagene det var snøstorm og ubrøyta veier. Det i MB 124 med bakhjulstrekk og til nød ABS…de var de eneste gutta som holdt bilen på veien. På tross av 500 000 km så hadde ikke bilene en bulk, ikke en rustflekk og ikke en kantkjørt felg. De eide bilen selv og tok stolthet i å ha den fineste drosja. De var norske hele gjengen. Nå er drosjene de første bilene som havner i grøfta eller seiler baklengs ned en bratt bakke på stive hjul. De er de eneste sjåførene som klarer å kjøre utfor kaikanten eller rygge i en stolpe så hele taket over hovedinngangen til sentralsykehuset holder på å falle ned. En drosje som er 2 år gammel og ikke en gang har gått 100 000 km så henger plastdekoren å slenger, ikke ett fangerhjørne som ikke har spor etter nærkontakt med stakitt gjerde eller murkant. Ikke en felg er hel… Sånn går det når de alle sammen er fra Afrika, har fått sertifikat av NAV ved ankomst Norge og har null peiling på glatt føre. På tross av nye elbiler med firehjulstrekk, anti skrens, kollisjons varsel, 360 kamera, ryggesensorer og alt som skal hindre deg i å drite deg ut bak rattet. BMWE39turbo, teerex, Ron Jeremy og 2 andre reagerte på dette 4 1
Lars89 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Skal ikke skryte på meg noen voldsom innsikt i taxibransjen, men her lokalt vet jeg de sliter de veldig med å få tak i skikkelig, stabil arbeidskraft. Dette har nok mye med arbeidstider å gjøre da man må tilbringe veldig mange timer i bilen/på sentralen for å sitte igjen med en anstendig lønn. Dette lar seg gjerne ikke kombinere med familieliv osv. Da sitter man igjen med de som er desperate etter jobb og dårlig til å kjøre bil. Angående bruk av AC/klima i taxi i utlandet har jeg opplevd mye av det samme. Men sjåførene kjører samtidig veldig aggresivt/uøkonomisk så det er en logisk brist her.
teerex Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Apropos taxi: Det ene bildet er tatt i 1988. W124 250D 90 hk automat, staselige greier å kjøre for en "ungdom" den gangen (selv om privatbilen min med 136 hk bensin var vesentlig kjappere, 5 sylindre uansett da). Jeg kjørte et års tid før jeg fant noe annet og kanskje mere givende å gjøre. Det var som vi ser også en BMW taxi her den gangen, blant alle MB og Subaru. Samt en og annen Nissan, Opel og Peugeot. Det andre bildet er tatt i sommer, jeg ble tilfeldigvis "satt" til å kjøre fabrikkny Tesla fra 1. mai etter 37-38 års pause. Slipper heldigvis å sitte i bilen hvis det innimellom er lite å gjøre. Kjører bare hjem og tar med taxameter-pad'en inn, eller på terrassen i sola (bor sentralt). Men i motsetning til på 80-tallet så er det jo "smart-TV" i Teslaen. Så underholdning og tidsfordriv mangler ikke. Lydanlegget er også av en helt annen verden for å si det mildt, med 15 høyttalere + sub. Den gangen var det bare en enkel kassettspiller og NRK radio. Kommunikasjonen gikk over radiosender. Og det var ingen "nye landsmenn" bak rattene 🙃 Måtte "rotere" dekkene i juli. Hankook-dekkene var merkelig nok blitt noe nedslitt bak etter bare 3 mnd og 18k km. Tesla anbefaler å rotere dekkene hver 10k km, fant jeg ut etterhvert. Nå bør jeg rotere på nytt, kjørt 28k km. Så kanskje de såvidt holder til vinteren setter inn. Satte ned effekten til "Chill mode" i sommer, siden det jo ikke var noen spesiell hensikt å kjøre med max aks hele tiden 😄 Men det var jo litt morsomt i begynnelsen. Litt uvant med så mye krefter, det var aldri noe tema med W124-bilen såvidt jeg husker. Den var aldri i nærheten av 0-100 på 4,8 sek. Måtte sikkert legge til 10 sekunder der (KI sier 17 sekunder 😄). Men det går jo ut over dekkbudsjettet.... Og nå var det plutselig foran dekkene fikk mest juling. Det er nok alle rundkjøringene som har skylda 😇 Får ta det litt roligere med de nye piggdekkene så de holder ut neste år kanskje. Umulig å spå om det blir en av disse snøfattige vintrene eller ikke. Og den 45 km lange veien til flyplassen saltes som regel. Holder en knapp på sand da. Og nei det er dessverre ikke min garasje eller Foodora-bag 🙂 Men jekken er min. Og for de som måtte lure. Ja elbil er stort sett helt overlegent, men min E70 30d støyer mindre (kanskje delvis pga. andre dekk). Og jeg trives nok bedre bak rattet i den for privatkjøring iallefall. Endret 3 timer siden av teerex
Espen.st Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 1 time siden, Lars89 skrev: Da sitter man igjen med de som er desperate etter jobb og dårlig til å kjøre bil. Alle ridel sjåfører😂 helt ubrukelig her i byen klarer såvidt å følge gps’n
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå