Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 timer siden, Fahad skrev:

20260918_111623.thumb.jpg.08b043b20060c3965f66044d7cfca3a2.jpgSlo til på en XPENG L03 RWD for et par uker siden, selv om jeg egentlig ikke hadde behov for enda en bil. Men med den totale pakken og prisen jeg fikk, var det vanskelig å si nei. 7 års/160 000 km garanti og 3 år gratis service. Og designet synes jeg faktisk heller ikke er så verst.

Vanskelig å slå prisen på denne ! Er ikke i markedet selv men må nesten ta turen for å se litt på bilen hos forhandler 🙂

Skrevet
2 timer siden, papertiger skrev:

Gratulerer! Har også sett såvidt på disse som et alternativ til en billig nr 2 bil. Ser ut som mye bil for relativt lite penger. Er det standard med tauekrok montert og biliaplast på vinduet? 

Jeg håper ikke det er standard 😅 Tror det var en demobil de nettopp hadde fått inn. Jeg har bestilt samme farge.

Tenker å bruke denne som vinterbil, eventuelt legge den ut for salg etter et års tid. Det blir veldig mye kilometer på i4'en jeg har, og elbiler er jo et stort tapsprosjekt, så prøver å spare kilometer på i4'en

Skrevet
1 time siden, Tony Soprano skrev:

Vanskelig å slå prisen på denne ! Er ikke i markedet selv men må nesten ta turen for å se litt på bilen hos forhandler 🙂

At Bilia har begynt å selge XPENG gir også en god trygghet. Det er mye bedre å ha en seriøs forhabndler som Bilia å forholde seg til enn en eller annen jalla forhandler.

Skrevet
21 timer siden, Fahad skrev:

20260918_111623.thumb.jpg.08b043b20060c3965f66044d7cfca3a2.jpgSlo til på en XPENG L03 RWD for et par uker siden, selv om jeg egentlig ikke hadde behov for enda en bil. Men med den totale pakken og prisen jeg fikk, var det vanskelig å si nei. 7 års/160 000 km garanti og 3 år gratis service. Og designet synes jeg faktisk heller ikke er så verst.

Med tanke på hengerfeste inkludert og rentekampanje på awd performance til 90k meir, er ikkje det egentlig en bedre deal? ( så sant en skal låne pengane sjølvsagt)

Skrevet
2 timer siden, GtiGtr skrev:

Med tanke på hengerfeste inkludert og rentekampanje på awd performance til 90k meir, er ikkje det egentlig en bedre deal? ( så sant en skal låne pengane sjølvsagt)

Du får inkludert hengerfeste på rwd. Kjører kun i Oslo, så awd er ikke så viktig for min del. Skal ikke låne penger 😀

Skrevet

Noen som har fått med seg denne saken?

De fleste artiklene ligger dessverre bak betalingsmurer, men det handler om en Nordmann som har brukt Taycanen sin i Russland. Porsche, både i Bodø og Stavanger nekter å utføre garantiarbeid på bilen på grunnlag av dette, og sist han var hos Porsche Stavanger måtte politiet komme for å geleide nordmannen ut.

Dette er en litt omdiskutert person som stikker seg ut i media fra tid til annen med ganske kontroversielle uttalelser og meninger.

Likevel synes jeg det er veldig spesielt at en forhandler kan nekte å utføre en garantireperasjon fordi bilen har vært i Russland. Dette er jo ting som hadde skjedd uavhengig av hvilken asfalt bilen kjører på (i motsetning til f.eks. banekjøring der man gjerne kjører hardere enn normalt)

Mannen har nå saksøkt både Porsche Center Bodø og Stavanger, men det spørs om han kommer noen vei der.

Strid om «russer-Porsche» (gratis om man logger inn)

Næringsliv, Bil | Atle Berge i Porsche-strid: Bortvist av politiet

Milliardær saksøker to Porsche-forhandlere

Skrevet
1 time siden, Saltkjelen skrev:

Interessant sak. Håper Berge vinner frem og at Porsche Norge går på et dundrende nederlag. Makan til idioti skal en lete lenge etter.

Det kan like gjerne være Porsche i Tyskland som stiller seg på bakbena, uansett en interessant sak i et område i jusen som antagelig ikke blir brukt veldig mye. Men når jeg leste artikkelen så hørtes det ut som det var en tilbakekalling og ikke en garantireparasjon. 

Skrevet
7 minutter siden, Rune-K skrev:

Det kan like gjerne være Porsche i Tyskland som stiller seg på bakbena, uansett en interessant sak i et område i jusen som antagelig ikke blir brukt veldig mye. Men når jeg leste artikkelen så hørtes det ut som det var en tilbakekalling og ikke en garantireparasjon. 

Garantibestemmelser eller ei. Sannsynligvis er vedkommende i en posisjon der norsk forbrukerkjøpslov er gjeldende. Porsche i Tyskland kan mene akkurat hva de vil, men de trumfer dessverre (heldigvis) ikke norsk lovgivning. 

Skrevet
9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Garantibestemmelser eller ei. Sannsynligvis er vedkommende i en posisjon der norsk forbrukerkjøpslov er gjeldende. Porsche i Tyskland kan mene akkurat hva de vil, men de trumfer dessverre (heldigvis) ikke norsk lovgivning. 

Som sagt, en sak som ikke er lett. vil tippe det har mye og si om bilen er registrert i Norge eller i Russland. 

Skrevet

Ettersom vedkommende velger å henvende seg til en norsk forhandler, er det nærliggende å tro at bilen i det minste er kjøpt her hjemme (noe annet kan selvfølgelig være tilfelle, men da forstår jeg ikke grunnlaget for å ta ut søksmål mot en norsk forhandler). For at norsk forbrukerkjøpslov skal komme til anvendelse, er det en forutsetning av at tingen er kjøpt her. Hvor i verden den brukes, er derimot fullstendig irrelevant. Du kan med andre ord ha en norskkjøpt Porsche som går på russiske skilter i Russland, og likevel kunne reklamere til den aktuelle forhandleren i Norge.

Skrevet

Det grunner i en ganske plausibel årsakssammenheng. Når Tesla misligholder en lovlig inngått kjøpekontrakt, kan kjøperen kjøpe en tilsvarende vare et annet sted og kreve at Tesla dekker ekstrakostnaden. Jeg synes det er flott å se at folk ikke finner seg i å bli behandlet på denne måten av store selskaper. En kan selvsagt mene mye om Russland, men episodene man ser her blir for dumme.

Skrevet
4 timer siden, awt skrev:

Bilen er kjøpt hos Porsche Center Stavanger og registrert på norske skilt.

Ja men da er jo saken iallfall grei, norsk bil, norsk forhandler og norsk lovgivning. Jeg kan forstå at det kan bli spørsmål rundt sanksjonsreglene hvis dette var en russisk solgt og russisk registrert bil, men hvis bilen er norsk så skjønner jeg ikke helt at dette er noe å lure på en gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...