Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, E.C. skrev:

Ang. G3x, snublet over denne for litt siden: https://www.finn.no/331781913

Er det allerede rust på bakluka etter 6 år? Blir vel aldri kvitt dette BMW? Ford lagde vel i magnesium for ti år siden, så må kanskje steppe opp bakluke-gamet snart.

Har selv sett en G31 med en liten rustflekk på bakluken, dette var i glipen under glassluken.

Så det spørs om de har lært dette helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det store spørsmålet er jo om ikke utdanning i Norge skulle gått gjennom en større endring. Har faktisk en kompis som tar kjørelærer om dagen, om jeg skjønner det riktig på han så er strykandelen på fysikk 25%, altså, om du ikke kommer deg gjennom fysikken så ryker drømmen om å bli kjørelærer? Og slik er det i veldig mange studier. 
Ting skulle vært strømlinjeformet og tilrettelagt for å gi folk muligheter, ikke ta fra de mulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er gode på juss og arverett her?

Det har seg slik at bestefar har gått bort. Det er to stk som skal dele arven. Det ble skrevet ett testamentet tilbake i 2011 som alle parter var kjent med. Testamentet ble bevitnet av to fullmektige advokater.

Familien har siden testamentet ble skrevet vært innforstått med delinga av verdier da bestefar har sittet i uskiftet bo. 
Men en ukes tid etter bestefars bortgang dumpet det ett nytt testamentet ned i postkassen. 
Dette testamentet er datert 2018 og skrevet i en tid der bestefar ble mer og mer surrete. 
En part visste overhodet ikke at det var skrevet ett nytt testamentet med helt annen fordeling av arven. Vitnene til dette nye testamentet er bevitnet av ett vennepar, men dog også signert av bestefar.

Altså dette testamentet kan da ikke være gyldig? 
Særlig når en part overhodet ikke har blitt informert om hverken skriftlig eller muntlig at ett ny testamentet er skrevet med annen fordeling av arven enn det opprinnelig fra 2011 som alle var innforstått med var det gjeldende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Slavearbeider'n Er ingen ekspert, men tror ikke det er noe krav om at arvinger skal varsles om endringer i testament.

Så det er vel i hovedsak relasjonen venneparet som bevitnet har til evt. arvinger som kan gjøre testamentet er ugyldig. Ellers er det vel begrensinger i arveloven på hva man kan testamentere bort om det er snakk om barn til avdøde. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Noen som er gode på juss og arverett her?

Det har seg slik at bestefar har gått bort. Det er to stk som skal dele arven. Det ble skrevet ett testamentet tilbake i 2011 som alle parter var kjent med. Testamentet ble bevitnet av to fullmektige advokater.

Familien har siden testamentet ble skrevet vært innforstått med delinga av verdier da bestefar har sittet i uskiftet bo. 
Men en ukes tid etter bestefars bortgang dumpet det ett nytt testamentet ned i postkassen. 
Dette testamentet er datert 2018 og skrevet i en tid der bestefar ble mer og mer surrete. 
En part visste overhodet ikke at det var skrevet ett nytt testamentet med helt annen fordeling av arven. Vitnene til dette nye testamentet er bevitnet av ett vennepar, men dog også signert av bestefar.

Altså dette testamentet kan da ikke være gyldig? 
Særlig når en part overhodet ikke har blitt informert om hverken skriftlig eller muntlig at ett ny testamentet er skrevet med annen fordeling av arven enn det opprinnelig fra 2011 som alle var innforstått med var det gjeldende!

Vært borti litt av det samme, her er det dessverre ikke logikk alltid trumfer.
Ville tatt kontakt med eksperter (advokat) umiddelbart for å fjerne all tvil og ikke la unødig grums og mistanke overskygge en ellers trist hendelse.

Lykke til, arv kan være tøft og mange får seg en aha opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slavearbeider'n skrev:

Noen som er gode på juss og arverett her?

Det har seg slik at bestefar har gått bort. Det er to stk som skal dele arven. Det ble skrevet ett testamentet tilbake i 2011 som alle parter var kjent med. Testamentet ble bevitnet av to fullmektige advokater.

Familien har siden testamentet ble skrevet vært innforstått med delinga av verdier da bestefar har sittet i uskiftet bo. 
Men en ukes tid etter bestefars bortgang dumpet det ett nytt testamentet ned i postkassen. 
Dette testamentet er datert 2018 og skrevet i en tid der bestefar ble mer og mer surrete. 
En part visste overhodet ikke at det var skrevet ett nytt testamentet med helt annen fordeling av arven. Vitnene til dette nye testamentet er bevitnet av ett vennepar, men dog også signert av bestefar.

Altså dette testamentet kan da ikke være gyldig? 
Særlig når en part overhodet ikke har blitt informert om hverken skriftlig eller muntlig at ett ny testamentet er skrevet med annen fordeling av arven enn det opprinnelig fra 2011 som alle var innforstått med var det gjeldende!

Det er kun testator som har rett til innsyn i testamente før dens død, og sånn sett har dere derfor ingen rett til å vite om det finnes noen testamente. Dersom testamentet er oppbevart av tingretten, skal tingretten uten opphold varsle testamentsarvinger og legatarer av avdøde, noe det ser ut til at der gjort nå? Dersom vitnene ikke har noen fordel av testamentet, er i utgangspunktet vitnesbyrdet ok. Dersom bestefar på testamenttidspunktet led av sinnslidelse, demens, rus eller annen psykisk funksjonsnedsettelse, vil testamentet kunne gjøres ugyldig. "Noe surrete" vil neppe aktualisere seg etter denne bestemmelsen. Et annet moment vil være om det nye testamentet tukter med pliktdelsarven, da kan det ugyldiggjøres helt eller delvis. Det er for øvrig viktig å bemerke seg at man har en frist på seks måneder etter avdødes død til å klage på et testamente, etter denne fristen anses testamentet som gyldig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/3/2024 at 6:06 PM, Olaandref said:

Nja, vet ikke helt det, se på operativselskapene i Nordsjøen, Equinor søkte etter HSE Engineer for en stund tilbake, noen av ønskene var en person på 25 år, Master grad, lite arbeidserfaring og avslutningsvis, personer med to Mastergrader ble foretrukket. I mitt hode bør enhver person som skal jobbe med HMS ha arbeidserfaring som et absolutt minimum. Folk blir jo tvunget ut i enorm studiegjeld for å betjene stillinger de fint kunne besatt med fagskole og jobberfaring.

 

Jobber selv med pakkeleveranser til offshore og onshore petroleumsindustri, og WE-ingeniørene hos kunde (EPC) har som regel vetorett på det meste når vi kjører Design Review (fram til det koster for mye eller det har for store påvirkninger på resten av plattformen), og alt i standardene og spec’ene tolkes bokstavelig uten noe skjønn. Men når vi utfordrer tilbake og spør Drift - de som har praktisk erfaring og er pragmatiske i tilnærmingen - hvordan de vil løse utfordringene Working Environment har pekt på, så blir de betegnet som minimale, da de er vant til å tilpasse seg forholdene og måtte improvisere løsninger. Så stopper det ofte der, med at Drift er fornøyde med løsningene og designet.

En utstyrspakke til en plattform er så trang at den stort sett et eneste stort kompromiss for alle involverte disipliner, så det er like kjekt hver gang når hver disipliningeniør fremmer sin disiplin som den viktigste.

Det er en økende tendens vi har sett de siste årene, at ingeniørteamene hos kundene blir stadig mer preget av ingeniører med lite og ingen praktisk erfsring eller kjenner til hvordan utstyrspakker både fungerer og hvordan de er å bygge. De har ingen relasjon til et fysisk produkt, og da blir det vanskelig å utvise skjønn i en review av en 3D-modell på en skjerm - der 698mm bredde på arbeidsområdet må søkes avvik på, for kravet er 700mm iht NORSOK. Du kan jo tenke deg administrasjonskostnadene for trivielle avvik av denne typen, i alle leddene den skal gjennom… :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle sende en vakuumpumpe til service. Den veide ca. 30 kg. Hentelapp for Posten ble ordnet og jeg avtalte henting, de tar pakker opp til 35 kg. "Heldigvis" hadde distribusjon av pakker internt på området blitt outsourcet til lokale krefter. Der ble HMS prioritert og de har gått inn for at folk ikke skal behøve å plukke opp ting tyngre enn 20 kg, så det kunne de nekte. Greit nok. Så da de hørte vekten på pakken så var ikke den logiske løsningen å skaffe en person til for å løfte pakken over i bilen, men å spørre om jeg kunne dele vakuumpumpa i to og splitte den i to kolli. "Er du helt sikker på at du ikke kan dele den i to pakker?" 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, papertiger skrev:

Jobber selv med pakkeleveranser til offshore og onshore petroleumsindustri, og WE-ingeniørene hos kunde (EPC) har som regel vetorett på det meste når vi kjører Design Review (fram til det koster for mye eller det har for store påvirkninger på resten av plattformen), og alt i standardene og spec’ene tolkes bokstavelig uten noe skjønn. Men når vi utfordrer tilbake og spør Drift - de som har praktisk erfaring og er pragmatiske i tilnærmingen - hvordan de vil løse utfordringene Working Environment har pekt på, så blir de betegnet som minimale, da de er vant til å tilpasse seg forholdene og måtte improvisere løsninger. Så stopper det ofte der, med at Drift er fornøyde med løsningene og designet.

En utstyrspakke til en plattform er så trang at den stort sett et eneste stort kompromiss for alle involverte disipliner, så det er like kjekt hver gang når hver disipliningeniør fremmer sin disiplin som den viktigste.

Det er en økende tendens vi har sett de siste årene, at ingeniørteamene hos kundene blir stadig mer preget av ingeniører med lite og ingen praktisk erfsring eller kjenner til hvordan utstyrspakker både fungerer og hvordan de er å bygge. De har ingen relasjon til et fysisk produkt, og da blir det vanskelig å utvise skjønn i en review av en 3D-modell på en skjerm - der 698mm bredde på arbeidsområdet må søkes avvik på, for kravet er 700mm iht NORSOK. Du kan jo tenke deg administrasjonskostnadene for trivielle avvik av denne typen, i alle leddene den skal gjennom… :) 

Ja, det er velkjent det der, jeg jobber fortsatt med offshore prosjekter, og det er stort sett en stillingskrig der ingen skal tape ansikt, og som du sier, det er en del av disse ingeniørene som ikke har noen praktisk forståelse av det de sitter å jobber med, det er tall, toleranser, tid og kost det går i, veldig ofte glipper det på helt banale ting som en som kjenner utstyret aldri ville oversett.

Jeg jobber med HMS nå, men jeg ser at det er en del saker disse ingeniørene overser, men som jeg legger merke til, kun basert på at jeg har offshore bakgrunn, og da tenker jeg at vi er litt på feil kurs. Eller, det kan godt være slik, men da må du i hvert fall styrke teamet ditt med noen som har den kjennskapen og som kan hentes inn når det er nødvendig. Vi har sett noen ingeniørtekniske mesterverk som har kommet ut i havet, og som det har vært bare å sende til land igjen, kort og godt fordi det ikke kan brukes, men om de hadde involvert sluttbrukerne i planleggingen kunne det vært unngått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Jeg skulle sende en vakuumpumpe til service. Den veide ca. 30 kg. Hentelapp for Posten ble ordnet og jeg avtalte henting, de tar pakker opp til 35 kg. "Heldigvis" hadde distribusjon av pakker internt på området blitt outsourcet til lokale krefter. Der ble HMS prioritert og de har gått inn for at folk ikke skal behøve å plukke opp ting tyngre enn 20 kg, så det kunne de nekte. Greit nok. Så da de hørte vekten på pakken så var ikke den logiske løsningen å skaffe en person til for å løfte pakken over i bilen, men å spørre om jeg kunne dele vakuumpumpa i to og splitte den i to kolli. "Er du helt sikker på at du ikke kan dele den i to pakker?" 🙂

Den 20 kg grensen har vi hatt offshore i årevis, helt tullete spør du meg, for noen er 40 kg lett, for andre er 15 kg tungt. Når jeg var på fiskebåt bar jeg ofte to 50 kg fiskeblokker i slengen, for at det skulle gå fort, og det var null problem det så lenge du hadde en bra teknikk for det. :) Enkelte ting går for langt, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Olaandref skrev:

Den 20 kg grensen har vi hatt offshore i årevis, helt tullete spør du meg, for noen er 40 kg lett, for andre er 15 kg tungt. Når jeg var på fiskebåt bar jeg ofte to 50 kg fiskeblokker i slengen, for at det skulle gå fort, og det var null problem det så lenge du hadde en bra teknikk for det. :) Enkelte ting går for langt, enkelt og greit.

Jepp, men så har du den ene noldusen som synes 15kg er tungt og skal bevise at 30kg ikke er noe problem og så har man det gående… Eller gardintrapp og den ene "skal bare". Man jobber med mennesker og da vil det alltid være, på den utførende part, skjønnsvurderinger i arbeidet underveis. Noen med praktisk innsikt og erfaring vil takle dette bra, andre ikke. Samtidig må en jo jobbe for å få erfaring, så det er jo et vanskelig system i så måte. Alle har vært ny.  En kan også trå i de gamles spor, men skal en fornye seg så må det unge hoder med fersk bakgrunn som er up-to-date til. Men såklart, en kan ikke sette en fersking til å reparere noe som er litt utenom lærebøkene og krever erfaring for å håndtere. Men da er jo kanskje en mentor-periode løsningen? Vet ikke 🤷🏼‍♂️

IMG_1574.thumb.jpeg.404928d19bb6ecfe064191a5c25f53cf.jpegIMG_1575.thumb.jpeg.88475857e203c83f78c2cc2b10d618fa.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jepp, men så har du den ene noldusen som synes 15kg er tungt og skal bevise at 30kg ikke er noe problem og så har man det gående… Eller gardintrapp og den ene "skal bare". Man jobber med mennesker og da vil det alltid være, på den utførende part, skjønnsvurderinger i arbeidet underveis. Noen med praktisk innsikt og erfaring vil takle dette bra, andre ikke. Samtidig må en jo jobbe for å få erfaring, så det er jo et vanskelig system i så måte. Alle har vært ny.  En kan også trå i de gamles spor, men skal en fornye seg så må det unge hoder med fersk bakgrunn som er up-to-date til. Men såklart, en kan ikke sette en fersking til å reparere noe som er litt utenom lærebøkene og krever erfaring for å håndtere. Men da er jo kanskje en mentor-periode løsningen? Vet ikke 🤷🏼‍♂️

IMG_1574.thumb.jpeg.404928d19bb6ecfe064191a5c25f53cf.jpegIMG_1575.thumb.jpeg.88475857e203c83f78c2cc2b10d618fa.jpeg

Nei, en person som er fastlåst i gamle rutiner kan være minst like farlig å ha i jobb som en som er helt ny. Poenget mitt er at jeg syns det må være rom for å bruke hodet, at ikke vi skal være totalt avhengig av at noe eller noen sier oss hvordan vi skal gjøre jobben vår. Jeg tenker at skal du skape fremgang og engasjement må du dyrke den egenskapen blant folk. Men vi er jo forskjellig, noen trenger detaljert styring mens andre trives best med å finne løsninger.

En gammel hurtigrute eller noe? Ikke siste modell den e winchen der. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...