Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, awt skrev:

Fikk pris på 10500,- for Michelin PS5 ferdig montert til Z4-en. Riktignok bare 18", men synes faktisk det var en akseptabel pris.

Lokal, uavhengig dekksjappe.

235/40r18 å 265/35 ? hørtes veldig billig ut

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Bra de satser videre på ICE. Dette er jo fra et utsagn før jul, så ikke en sjokkerende nyhet i så måte. Likevel sier de at de skal satse på elektrisk, men at de har gått for fort frem. De må ha en bærekraftig og solid plattform som må stå i stil med pris. Med utviklingen fremover så er jeg ikke i tvil at de får det til og kanskje man klarer å få en kvalitetsbil, med kraft og rekkevidde til en fornuftig pris. VW Group sliter med den nye plattformen og derfor har den blitt holdt tilbake og de klarer ikke få nye modeller ut på markedet. Toner de altså ned fokuset på EV til dette er i mål og heller rulle ut ICE-modeller de får til, så vil de tjene penger, fortsatt være aktuell og ikke minst være klar når det skal satses igjen.

Hvilke nye modeller har faktisk Audi kommet med? E-Tron/Q8(samme bil for mitt utrente øye) er noen år nå, E-Tron GT er nisjemodell nærmest å regne. Hva har skjedd på ICE-fronten? Lite jeg vet om, kuttet ut modeller uten at noe kommer inn. Nye A6 og Q6 er forsinket. Tja, de må ta grep før de blir uaktuell. 

BMW og Mercedes er i farten, BMW kommer med nye modeller på samlebånd på alle drivlinjer. Ser vi på det elektriske så har jo Tesla et stort grep i samfunnet med ladehastighet og rekkevidde på plass, uten å sammenligne dette mer.

Artikkelen er datert til 27/02-2024 så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at dette er gamle nyheter. Det er ikke noen tvil om at EV fortsatt skal være ett satsings område, det er ingen som har sagt at de skal slutte med elbiler. Det som derimot har vært ordlyden de siste årene er at innen da og da så skal vi kun selge elbiler, dette har de nå gått tilbake på. Slik jeg tolker disse aktuelle bilprodusentene så mener de "Vi skal fortsette å utvikle EVs, men vi skal også fortsette å utvikle ICE teknologi. Før trodde vi at vi visste når vi skulle kutte ut ICE, men nå ser vi at ICE kommer til å være relevant lenger enn vi først trodde" Og dette tror jeg også er ett lurt trekk, BMW har jo holdt fast ved dette hele tiden. Da kan de fortsette å selge biler markedet vil ha og ha bedre fortjeneste. 

Audi i dag er som Audi var før, de lager de vanlige modellene med vanlige motorer. Vi her i Norge ser jo bare en del av det ettersom vi blir avskjermet for alt bortsett fra e-tron modellene. Du skal ikke lenger enn til Sverige eller Danmark så ser du en fremmed Audi modell på veien, også oppdager du til din forbauselse at det er den nye Audi Q3 eller A4 Allroad. Audi kommer med mye nytt nå, både el og ICE. A6 blir jo som kjent elektrisk, men dagens A6 slik vi kjenner den bytter navn til A7. Dette blir en ICE only modell, litt som med nye E-klassen. A4 blir også elektrisk på sikt, dagens A4 bytter navn til A5 og forblir også ICE only. Det er faktisk en i byen her som kjører helt ny Audi Q5, det er rart at Q5 har blitt en sjelden bil 😂 Stort sett så går det i Q4 e-tron som er en rebadget ID4. En potetplattform som strekker seg helt fra Audi til Ford (nye Explorer EV skal bruke denne plattformen). Man kan si mye om BMW om dagen, men når du kjøper en iX1 så er det i det minste ett 100% BMW produkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Artikkelen er datert til 27/02-2024 så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at dette er gamle nyheter.

https://www.carscoops.com/2023/12/audi-scales-back-ev-rollout-will-continue-to-introduce-phev-ice-cars-in-near-future/
 

18.desember 2023, så det var ikke sjokkerende nyheter denne linken, men ikke sagt det var gammelt nytt. 
 

ID.4/Q4 hører jeg flere som har vurdert, men hoppet over. Enten gått for E-Tron/Q8 eller annet merke og det går igjen at de sier at de er sjeleglad for det. 

Jeg tror vi snakker forbi hverandre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius2002 skrev:

https://www.carscoops.com/2023/12/audi-scales-back-ev-rollout-will-continue-to-introduce-phev-ice-cars-in-near-future/
 

18.desember 2023, så det var ikke sjokkerende nyheter denne linken, men ikke sagt det var gammelt nytt. 
 

ID.4/Q4 hører jeg flere som har vurdert, men hoppet over. Enten gått for E-Tron/Q8 eller annet merke og det går igjen at de sier at de er sjeleglad for det. 

Jeg tror vi snakker forbi hverandre 😊

Norsk bilmedia er altså så bakpå at det er flaut. Komme ut med dette først nå også presentere det som "Breaking news". Vel jeg gikk fem på….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaut spm her .(Et tegn på at jeg begynner å bli gammel )

Kan noen gi meg et svar på følgende ,men se først på bildet her :

IMG_1825.thumb.jpeg.65b96149d03b3956f0eff81f3e7692dc.jpeg

Den blå ledningen går inn på hvit .

Hvite ledningen er til antenneforsterker originalt på bil .

Jeg trenger den blå ledningen til styrestrøm til forsterker ,kan jeg kople antenneforsterker og strøm til forsterker sammen ?

Eller går ikke det og må droppe antennedelen ?

Orker ikke noe svidde ledninger og feilsøking nå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ingvaldsen skrev:

235/40r18 å 265/35 ? hørtes veldig billig ut

Kjøpte mine i 2022 i den dimmen på B10’n til under 10k ( kun dekk ) 🏴‍☠️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten raritet til salgs

BMW E39 M5 with Volkswagen W10 Engine for sale in Belgium by GDM Motors

Power: 450-550 HP / 550 Nm
Seller wrote:
"Volkswagen took ownership of Bentley and Bugatti, CEO Ferdinand Piëch tasked Dr. Sabine (Wolfram) Willeke with developing new engines. One of the engines was a W10 producing 500 hp and 500 Nm (368 lb-ft) of torque. Since VW did not produce a vehicle capable of handling this output, they used a BMW M5 E39 with a manual transmission for testing. The listing states “Ferdinand Piëch was so satisfied with this BMW M5 with W10 engine that he used the M5 himself for his private rides.”

IMG_8251.jpeg.f521449803bdba545e3e7f212579c6a0.jpegIMG_8250.thumb.jpeg.d6c772021da56b3d227173114bb8cf3a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/27/2024 at 12:09 PM, Fredrik 90 said:

Vi her i Norge ser jo bare en del av det ettersom vi blir avskjermet for alt bortsett fra e-tron modellene. Du skal ikke lenger enn til Sverige eller Danmark så ser du en fremmed Audi modell på veien, også oppdager du til din forbauselse at det er den nye Audi Q3 eller A4 Allroad. 

Føler meg litt som en kommunist i Trabant fra Øst-Tyskland som krysser over til Vest-Tyskland når man passerer grensa og ser så mange fremmede bilmodeller man aldri har sett før, skikkelig auto-sightseeing.  Norge har blitt så konformt og kjedelig at det er nesten litt skummelt - når man kjører innover til Oslo er 50% av bilene hvite Tesla. 

Da er det befriende å kjøre over til Sverige - mange bilmodeller man aldri har sett før og ingen bomringer/totalitær overvåking langs veiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en loop på dette i Norge:

Alle bilene er like -> Importør tar inn en ny bil ingen kjøper -> Umulig å selge etterpå, ræva 2. håndsverdi -> Velg noe kjent neste gang

Tesla har jo hatt en enorm suksess ved å lenge være det eneste reelle elbilalternativet som kunne brukes til lengre kjøreturer enn t/r jobb og det uten å sitte i jakke og med votter på hele veien. Med pris etter avgifter som gjorde at den konkurrerte med en Passat med treskverkfirer var det egentlig en klar vinner for majoriteten av bileierne, altså alle de som ser på bil som et nødvendig onde. Med Leaf på en 2. plass. Da blir det fort mye likt gitt.

Tesla og farger er jo en annen morsomhet. De setter en standardfarge for en periode (sannsynligvis hva enn de får en god deal på der og da) og da er denne gratis, mens alle andre fargene koster ekstra. Da blir det fort gjort at det "plutselig" kommer en bølge med Teslaer med en "ny" farge. De har vel hatt både hvit, grå og svart som standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Werther skrev:

Føler meg litt som en kommunist i Trabant fra Øst-Tyskland som krysser over til Vest-Tyskland når man passerer grensa og ser så mange fremmede bilmodeller man aldri har sett før, skikkelig auto-sightseeing.  Norge har blitt så konformt og kjedelig at det er nesten litt skummelt - når man kjører innover til Oslo er 50% av bilene hvite Tesla. 

Da er det befriende å kjøre over til Sverige - mange bilmodeller man aldri har sett før og ingen bomringer/totalitær overvåking langs veiene. 

Ja det blir litt sånn som i Øst Tyskland, selv om det er satt på spissen. Jeg har en kollega som vokste opp i DDR, han fortalte om da onkel i Vest Tyskland kom på besøk med splitter ny Ford Sierra. Den bilen var som ett romskip i forhold til Trabanten de selv hadde. Og historien gjentar seg. Jeg har en bekjent som selger Mercedes og han fortalte de hadde vært på produkt trening i Sverige sammen med svenske og danske kolleger. Etter ett av kursene skulle de ut å kjøre de nye modellene og ett titalls nye E450 sto på rekke og rad. Jess…kult tenkte han og så frem til å få prøvd nye E-klassen som alle kollegene fra de andre landene var så spente på. I det kurset er over får de beskjed om at nordmennene blir sittende mens danskene og svenskene kunne gå utendørs å få tildelt en bil og en kjørerute. Når de har forlatt rommet så får nordmenne beskjed om at de skal gå ut en annen utgang for å teste oppgraderte Mercedes EQB… 😂 Da kom tanken om det som man kaller "Forbidden fruits". Han forteller også at han ukentlig må avvise E-klasse kunder som har E klasse fra før. Særlig drosjeeiere og de eldre gubbene som et utstyrt med 2013 mod E350 CDI og caps med Mercedes stjerne. Ordren fra importør er at til disse skal man pushe EQE for alt det er verd, og det er nettopp dette som gjør meg forbanna. Man fratas valgmuligheter som kunde fordi myndigheter og importører driver ett eksperiment her i landet. 

Det er litt artig å komme særlig til Tyskland og gå inn i f eks en BMW forhandler. Da er liksom ting som før, slik det var før her i Norge. Det står kanskje en IX i ett hjørne bak en stabel med dekk, men ellers er det fossile biler det går i. X3en står der med 30d emblem, en 330i står å skinner, X5 M50i og 4-serien står der med eksosrør. Ute på veien ser du biler som var vanlige i Norge før men som for lenge siden er fjernet av importør. Det blir litt Auto-sightseeing som du seier. Du ser Hyundai modeller som du aldri før har sett, nyere fossile Audier som du først ikke kjenner igjen før du ser at jo at det er gamle kjenninger i ny versjon. Også legger jeg merke til spesielt de Cupra modellene, dem er jo drit tøffe og det går en del av dem. Er også noe som heter VW Areton R, en dritlekker 5-serie konkurrent som gjerne suser forbi deg på Autobahn. Også kommer du tilbake til pottit norge som faktisk fra 2010 begynte å få en ganske bra bilpark, mye flotte biler med bra motorisering. Men så tok elbil hysteriet over og alle startet å kjøpe de samme bilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Også kommer du tilbake til pottit norge som faktisk fra 2010 begynte å få en ganske bra bilpark, mye flotte biler med bra motorisering. Men så tok elbil hysteriet over og alle startet å kjøpe de samme bilene. 

Ja, etterhvert som økonomien drar seg til (i negativ retning) og veksten i Russland nå er høyere enn EU.
Blir det vanskelig å være miljøbevisst i Vesten og EU, spesielt siden EU står for under 10% av CO2 i verden. 
Deretter står personbiler for omtrent 7% av disse 10% igjen.

Russland, Kina, India og USA står for nesten 60% av totalen… resten kan man tenke seg til.

Greta, du har en jobb å gjøre!

Britene har tatt poenget og utsetter utfasingen av ICE, så får vi se på resten. En ting er sikkert, å fase ut fossil for tidlig, vil kunne bite mang en produsent bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Ja, etterhvert som økonomien drar seg til (i negativ retning) og veksten i Russland nå er høyere enn EU.
Blir det vanskelig å være miljøbevisst i Vesten og EU, spesielt siden EU står for under 10% av CO2 i verden. 
Deretter står personbiler for omtrent 7% av disse 10% igjen.

Russland, Kina, India og USA står for nesten 60% av totalen… resten kan man tenke seg til.

Greta, du har en jobb å gjøre!

Britene har tatt poenget og utsetter utfasingen av ICE, så får vi se på resten. En ting er sikkert, å fase ut fossil for tidlig, vil kunne bite mang en produsent bak. 

Jeg må ærlig innrømme at EU skremmer meg litt, de er åpenbart villige til å gå langt kun for å fremme det som jeg synes er symbol politikk. De har nylig kommet med ett direktiv som går ut på energieffektivisering av eldre boliger. Dette vil pålegge mange boligeiere en ekstra regning i mange hundre tusen kroners klassen. Videre siste nytt som går ut på datomerking av biler, når bilen når en viss alder så er du pålagt å levere den inn til resirkulering. Gjør du ikke dette vil det løpe dagbøter. Hvor i faens helvete får dem disse ideene ifra? Er dette de samme folka som sitter i veibanen å limer seg fast? Er det disse folka som har kommet seg inn og "infiltrert" viktige posisjoner i EU? Tanken på å pakke sammen og flytte over til USA har slått meg er enn en gang. Vil heller bo i ett land med dårligere velferdstilbud enn å bli fratatt min personlige frihet til å råde over egen eiendom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kem skulle tru bildet her er tatt med 15 år gammel telefon?

B7E40ED8-2D0F-4EA0-9B93-A47788619624.thumb.jpeg.6c9fdb4c9b635b3d2172c7d4480551c0.jpeg

begynner å bli i overkant mye smarttelefon og sosiale medeier nå om dagen så da er det godt med et skikkelig avbrekk, samtidig så skal jo 2g nettet stenges ned i 2025 og 43g er allerede vekke.

 

så i år er siste sjansen å bruke kule telefoner! Så jeg fant meg siste skrik av Sony ericsson før tøtsj tok over fullstendig

38FE6C55-D395-459B-BE0D-41F601B21C0D.thumb.jpeg.d7261baee342c2921547d60f55588897.jpeg3CA230E0-96A0-46EF-9890-18CADA456928.thumb.jpeg.db126eed857127d8a15278694f9a762c.jpeg

tvillingkort på plass

D2D27FA7-05C9-45FB-BE3B-107DCEAE42D1.thumb.png.844f52eed1e54c405efe9ab2eeed3570.png

den har mange smarttjenester og «apper» som fungerte i sin tid, men nå er nok støtten kuttet så den må brukes som en vanlig telefon og det er helt greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...