Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, TRF skrev:

Det værste er at fyren er så lite begavet at han legger slikt ut i sosiale medier. Da kan man begynne å lure på om dette er normale folk eller om de aller helst burde hatt verge. Begrepet idiot er liksom ikke dekkende nok…

Dette er vel enda mer bensin på bålet til de som vil at beslagleggelse av kjøretøy er veien å gå. Jeg tenker heller at skyhøye bøter og inndragning av førerkort i 5 år bør være avskrekkende nok. Også må vi i denne debatten passe på at straff står i stil til lovbruddet. Vi må ikke komme dit at grove fartsovertredelser straffes hardere enn langt mer alvorlige lovbrudd. Hvis vi ser litt på de døds ulykker som har vært så er det svært få døds ulykker som er forårsaket av hastigheter på over 150 km/t. Fortsatt så tror jeg at promillekjøring, dårlig veistandard og menneskelig svikt de største årsakene til at folk dør i trafikken. Uten at jeg kan backe det med fakta forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke føreren. Man kan sikkert mene mye om både han og kjøringen. 

Straffereaksjonen er helt ute av proporsjoner og føyer seg inn i rekken av en ny trend på området. Vitner om et samfunn jeg ikke setter videre stor pris på. 

Og for faktisk å helle bensin på bålet; kjøringa på videoen kan regnes som bortimot uproblematisk. Det betyr ikke at det ikke skal få en reaksjon, men det er lov å ikke gjøre alt i samfunnet vårt hysterisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, TRF skrev:

kjøringa på videoen kan regnes som bortimot uproblematisk. Det betyr ikke at det ikke skal få en reaksjon, men det er lov å ikke gjøre alt i samfunnet vårt hysterisk. 

Hva mener du er en passende straff da? Han ble bl.a målt til 238 Km/t i 80-sone og 127 Km/t i 50-sone. Han er også tidligere straffet for fartsovertredelser. Mye tyder på at han gir totalt faen og er utenfor pedagogisk rekkevidde (vil ikke forstå alvoret av sine handlinger). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at problemstillingen med beslag av kjøretøy er litt vanskelig. På en side er det en konsekvens av å gjøre noe høyst ulovlig og i noen tilfeller særs risikofylt, slik at det er noe man ganske enkelt kan reservere seg fra.  Og på en annen side kan det være en drøy straff økonomisk sett i forhold til andre lovbrudd.  200km/t på firefelt motorveg kl. 03 på natta er på langt nær like alvorlig som 200km/t forbi en barneskole kl. 15, selv om foreslåtte straff er lik 🤷‍♂️ Ikke at jeg applauderer verken det ene eller det andre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg essensen og grenseskillet her er ett hjul. Fartsovertredelsen i seg selv er kanskje "grei nok", men det faktum at det foregår på bakhjulet med dertilhørende mangel på kontroll om noe uforutsett skulle dukke opp, tenker jeg straffen er helt passende. Jeg synes det er verre straff for de som etter litt uheldige omstendigheter mister førerretten i seks måneder på grunn av en prikk for mye (prikker som har oppstått på grunn av litt uheldig mobilbruk, kryssing av sperrelinje, rødt lys etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

Hva mener du er en passende straff da? Han ble bl.a målt til 238 Km/t i 80-sone og 127 Km/t i 50-sone. Han er også tidligere straffet for fartsovertredelser. Mye tyder på at han gir totalt faen og er utenfor pedagogisk rekkevidde (vil ikke forstå alvoret av sine handlinger). 

Det interessante er ikke straffenivået isolert, men den totalt manglende proporsjonaliteten. Han straffes altså på nivå med grove voldshandlinger, ran, voldtekt og annet ræl. Ja, jeg synes mennesker som aktivt med vilje og viten går inn for å direkte skade andre mennesker er et reelt samfunnsproblem, og at det vi ser i videoen ikke er. Forskjellen på nå og før er bare at det er langt mer synlig. Det foregår usannsynlig mye grisekjøring med sykkel, stort sett helt uproblematisk. Samfunnet vårt er ikke risikofritt, og bør heller aldri bli det. Alle følger heller ikke alltid alle regler, ei heller dere som kommenterer her. Jeg har forøvrig aldri vært i nærheten av at sånne som han på filmen har utgjort et sikkerhetsproblem for meg på vegen. Brudd på vikeplikt og generell uoppmerksomhet har dermiot ganske ofte vært et problem.

Vi snakker altså om 1 år i fengsel, inndratt førerkort "for alltid" (kan normalt søke om å få det igjen), og inndratt motorsykkel. Det som er "nytt" de siste årene er hvordan man tar folk sine minnebrikker fra gopro, og samler sammen så mange forseelser man greier og summerer opp. Det er som forsvareren påpeker, ikke disse omstendighetene dette lovverket ble laget for. Det neste er å inndra folks private eiendom.

Vi snakker altså om trafikale brudd, uten noen skadde, for det meste uten andre mennesker til stede. Ingen har faktisk tatt skade. Fengsel i 1 år, inndratt privat eiendom (ca 140 000,-) ? Nei spar meg. Bruk ressrusene på å rydde opp i faktiske problemer, ikke unge menn i tom tunnell på bakhjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At straffen er grov er jeg enig, men det er ikke en enkeltforeeelse. Og tror det ligger vel så mye et formål om å virke preventivt her, for å om mulig hindre at den neste som vurderer en slik forseelse lar være, og dermed potensielt også lar være å ødelegge familien på 5 (og deres pårørende) som tilfeldigvis kom kjørende gjennom den tunellen i det sekundet motorsyklisten mister kontrollen under bakhjulskjøringen i 250 i et lite sekund og dermed får føreren av bilen til å gjøre en unnamanøver som får fatale følger.

Sånn rent hypotetisk. Men et høyst realistisk scenario. Ja, vi har alle vært ungdommer og kjørt i usannsynlig høye hastigheter, det være seg på MC eller i bil. Alene eller med passasjerer. Kanskje gammel nok til å vite bedre, men ung nok til å drite i det. Har vært der selv, på begge kjøretøy.

Idiotisk er det uansett, for jeg hadde likt å sett hvordan den som har foretatt en vurdering i forkant av noe slikt med sikkerhet har kommet fram til at det kun er en selv det går ut over om noe skulle skje.

Og når du av alle ting velger å poste slikt på sosiale medier er det jo som å banke på til nærmeste lensmannskontor å melde seg frivillig. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

Hva mener du er en passende straff da? Han ble bl.a målt til 238 Km/t i 80-sone og 127 Km/t i 50-sone. Han er også tidligere straffet for fartsovertredelser. Mye tyder på at han gir totalt faen og er utenfor pedagogisk rekkevidde (vil ikke forstå alvoret av sine handlinger). 

Veldig vanskelig balansegang.

Det er på den ene siden, samfunnets oppgave å beskytte innbyggere fra idioter og dens handlinger, noe de ikke klarer i nevneverdig grad.


Graden av straff må sees i hvert enkelt tilfelle. 
Samtidig må det ikke bli hysteri.

Syns vel egentlig at graden av henleggelser av anmeldte saker er uholdbare og aktiv politi i gatene, er latterlig lav.

Men så er det i førstnevntes tilfeller der hvor fart og idiotkjøring går ut over andre «uskyldige».

En kollega ble drept av et slikt tilfelle og jeg selv har opplevd at andre sin idiotkjøring medførte alvorlig ulykke for meg.

Straff generelt i Norge er pinlig lav, men bil/fart/idiotkjøring i trafikken må jo sees i sammenheng med andre forseelser. 

Hadde nettopp Norges neste (?) justisminister på døra, hadde vært spennende å høre hva han tenker om temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis er det lagt stor vekt på den preventive effekten, det står også i avgjørelsen.

Hvor ofte skjer det at folk som kjører på bakhjulet med motorsykkel, i en tom tunnel som han sjekket først, med uendelig lang sikt, faktisk skader andre?

Med en så lav toleranse for risiko bør jo alle som noen gang har kasta en knytteneve bures inne i mange år, og de som har påført andre varige men bures inne på livstid. Drapsmenn, uaktsomt eller ei, bør jo da henrettes. Og jeg forventer umiddelbart førerkortbeslag på samtlige surrehuer som bryter vikeplikt og annet fjas i trafikken. Du vet, de som skaper nestenulykker som kun unngås ved unnamøvrene til de rundt seg.

Jeg har barn, vi kjører mye. Nei, jeg setter ikke pris på å få en mc i 250 i fronten på bilen. Men jeg evner også å ta kontroll på emosjonene mine og erkjenne at dette utifra et risiko perspektiv er et av de minste problemene. Det når faktisk ikke lista en gang av faktorer som i nevneverdig grad påvirker mine barns sikkerhet i livet.

Jeg tror også at tiktokeren i denne saken nok har godt av en justering, det vitner spesielt oppmerksomhetsbehovet om. 

Men at unge menn lærer seg å vurdere, håndtere og ta risiko (egen sikkerhet, ikke andres) er bra. At man pusher egne ferdigheter med risiko for seg selv er ikke negativt når gjort riktig. At noen bommer på vegen dit er uunngåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, TRF skrev:

Det som er "nytt" de siste årene er hvordan man tar folk sine minnebrikker fra gopro, og samler sammen så mange forseelser man greier og summerer opp. Det er som forsvareren påpeker, ikke disse omstendighetene dette lovverket ble laget for. Det neste er å inndra folks private eiendom.

Vi snakker altså om trafikale brudd, uten noen skadde, for det meste uten andre mennesker til stede. Ingen har faktisk tatt skade. Fengsel i 1 år, inndratt privat eiendom (ca 140 000,-) ? Nei spar meg. Bruk ressrusene på å rydde opp i faktiske problemer, ikke unge menn i tom tunnell på bakhjulet.

Jeg er helt enig i at overvåkingssamfunnet vi etterhvert har fått er en utfordring både for den personlige friheten og demokratiet. Det er heller ingen tvil om at dagens rettssystem ikke er tilpasset denne utviklingen. På den annen side er dette ikke et ukjent fenomen for lovmakerne (Stortinget) og juristene. De arbeider med saken, men slikt tar tid og den digitale utviklingen går dessverre hurtigere (IT-gadgets, sosiale medier og ikke minst AI).

Vi lever derfor i en overgangstid der kartet ikke alltid passer med landskapet. Lovmakerne forsøker som sagt å rette kartet fortløpende, men så hurtig som utviklingen går er det vanskelig å være frempå og foran utviklingen (noe AI i den grad viser). 

I praksis har vi etterhvert svært liten personlig frihet. Vi er alltid overvåket hvis vi bruker mobiltelefon eller kreditkort. Moderne biler blir også overvåket og du kan ikke bevege deg rundt i en by eller langs en vei uten å bli overvåket av et kamera. Her i Danmark får du ikke utbetalt lønn hvis du er registrert i RKI (skyldnerregisteret) og har restanse til det offentlige (skylder penger til det offentlige).

Det offentlige vet stort sett alt om deg og ingenting tyder på at denne utviklingen stopper i takt med at verden stadig blir et mer usikkert sted å være og nesten alt du foretar deg blir registrert digitalt. Det er etterhvert svært vanskelig å være anonym og nesten ingen ønsker at du skal være anonym heller.

Jeg tenker at det ikke kan være helt enkelt å være lovmaker eller jurist i denne konteksten. Det er svært mange hensyn å ta og bildet blir hele tiden mer uoversiktelig. Avstanden mellom folks alminnelige rettsoppfatning og komplisert juss blir stadig større. Som du påpeker kan en dom være vanskelig å forstå i relasjon til en annen uten å kjenne lovverket spesifikt og ikke minst forarbeidet for lovene (hva lovmakerne faktisk har ment med lovene). Det kan oppstå en tillitskrise og dette er en fare for demokratiet. 

Jeg vet ikke svaret på mitt eget spørsmål. Jeg kjenner ikke saken i detaljer utover det jeg har lest i media og jeg kan ikke nok om rettsvitenskap. Som man forstår har media og journalister især et temmelig stort ansvar (trolig for stort) når de formidler en sak. Det skal ikke mye til for at en sak bevisst eller ubevisst blir fremstil helt eller delvis ukorrekt. Det er glidende overganger, men bevisst manipulerende journalistikk har blitt en stor utfordring.

Det som etter min mening virkelig er skremmende i denne sammenhengen er at folk ser ut til å akseptere dette. De vet ikke lenger hva de skal tro på og tror derfor kun på det de vil tro på uansett om det er objektivt sant eller ikke. Samfunnet har uten tvil blitt mer ekstremt og polariserende som en følge av dette. Slikt er ikke for sarte sjeler og jeg frykter at det allerede har blitt for barskt for mange. Vi orker ikke mer og fokuserer på det nære for å overleve. Forøvrig i en mer ekstrem grad akkurat som de aller fleste i desperasjon gjør i Russland til Putins store tilfredshet. På den måten kan haukene og bøllene regjere landet uten forstyrrelser. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...