Marius2002 Skrevet Mai 27 Share Skrevet Mai 27 (endret) Oioi interessant. Når peaket BMW? Det kan vel måles i ørten forskjellige kriterier. Noen mener alt etter E46 er skrot, men andre mener det samme om alt før E90. Man kan se på det totale bilmarkedet for et gitt år og se på hva konkurrentene har opp imot BMW, så er det ikke mange årstall Audi og Mercedes ligger høyere totalt sett(kun enkelte modeller av og til), altså både kan og har BMW vært oppe å nikket flere ganger. Man kan jo også glemme konkurrentene og kun fokusere på BMWs livsløp, har de peaket? Mulig, men når var det? Burde man ta høyde for markedsendringer, reguleringer og krav? Eller tenker man bare subjektivt med følelser? 🤔 Jeg liker 1995 —> E36 sammen med E31 og E38, nei vent 2001, Z3 og Z8.. eller 2004 E46 M3 og Z4… og E65 som var et teknologisk flaggskip i bransjen. Kanskje skulle vi tatt med 2007, E90 M3 - første M3 med V8, fått med E60 M5 også, drar vi med oss 320si fra 2006 i samme rennet. Tja. Så kom jo F10 og F01 som blir gjentatte ganger omtalt som tidenes peneste 5- og 7-serie og ikke minst F13/F06.. Så har vi X-serien i tillegg oppi dette…. Og vipps er vi på 2023 med G26, F90, G80, G15(endelig en M8?). Poenget med siste avsnitt er at det, iallefall for meg, er vanskelig å si når det peaket. BMW har alltid hatt modeller som hevder seg og BMW er alltid der oppe. Noen modeller mindre ok enn andre, såklart, hvem har ikke det? E46 Compact var/er ikke et glansbilde det heller - men felles er at kjøreegenskapene er der uansett. Med alle krav og utfordringer opp igjennom er bilene blitt som de har blitt på godt og vondt. Derfor blir det for meg vanskelig å si når/om de peaket, men heller at ift. marked har de vært oppe å nikket omtrent hele veien de siste 5 tiår. God historie og gode visjoner. Endret Mai 27 av Marius2002 sveigis, Ron Jeremy og fupsaker reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 27 Share Skrevet Mai 27 @laffe: finner litt hos Wurth: https://nettbutikk.wuerth.no/elektro/elektronisk-maaleutstyr/tilbehor-62 Jeg kjøpte mine fra utlandet. Amazon/AliExpress. Hva som er godt nok er ikke godt å si. Skal du måle noe på bil? Tynn nok leder som kan stikkes nedi er jo teknisk mulig, litt avhengig av hvor mye du skal måle og hvor urørt kontakten skal være etterpå. Har man f.eks. noe som er vanntett er det best å ikke ødelegge ringene som tetter. laffe reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Mai 27 Share Skrevet Mai 27 42 minutter siden, E.C. skrev: @laffe: finner litt hos Wurth: https://nettbutikk.wuerth.no/elektro/elektronisk-maaleutstyr/tilbehor-62 Jeg kjøpte mine fra utlandet. Amazon/AliExpress. Hva som er godt nok er ikke godt å si. Skal du måle noe på bil? Tynn nok leder som kan stikkes nedi er jo teknisk mulig, litt avhengig av hvor mye du skal måle og hvor urørt kontakten skal være etterpå. Har man f.eks. noe som er vanntett er det best å ikke ødelegge ringene som tetter. Takker👍 Skal måle på bil ja, feilsøking i forbindelse med airbaglampe. Så tenkte jeg skulle være så trygg som mulig på å ikke få feil avlesninger på grunn av dårlig kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 27 Share Skrevet Mai 27 Regner med at du kanskje måler med batteriet frakoblet, da er det også mulig å de-pinne de ledningene du skal måle på. Det er vel snakk om å måle for kontinuitet/motstand her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Mai 27 Share Skrevet Mai 27 13 minutter siden, E.C. skrev: Regner med at du kanskje måler med batteriet frakoblet, da er det også mulig å de-pinne de ledningene du skal måle på. Det er vel snakk om å måle for kontinuitet/motstand her? I førsteomgang skal jeg måle med motor i gang for å se om jeg får spenning som angitt fra SBSR-modul. Ref. denne tråden: Tenkte å la være og de-pinne for å redusere sjansen for å ødelegge noe E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 27 Share Skrevet Mai 27 2 timer siden, awt skrev: Tyler Hoovie samlet jo 2001-modellene (sånn ca.), og det er nok ikke langt fra sannheten at dette var toppen. Ellers vet jeg ikke om det er et typisk «peak-år» for hele bilbransjen, men muligens hvert marked har en peak. Japsene på 80- og 90-tallet. Tyskerne tidlig 2000-tall (kanskje med unntak av Porsche), Amerikanerne på 60- og tidlig 70-tall osv. Ja jeg tror nok at rundt tusenårs skiftet er ganske nært toppen for BMW. De peaket jo bra ut over 2010 tallet også men de når liksom ikke helt toppen. Sånn sett så synes jeg BMW har holdt seg bra til opp til for noen år siden, etter 2020 var det liksom noe som skjedde. Siste virkelig bra BMW modellene de lanserte synes jeg var G20 3-serie og G05 X5 i 2019, etter det gikk det plutselig veldig bratt nedover. De slo liksom av lyset og gikk hjem. Når det gjelder peak bilår så er det vanskelig ja. Jeg tror også det handler litt om personlige preferanser. Jeg føler jeg havner litt rundt 2005 hvis jeg tenker igjennom hva som liksom er peak bilår. Men det er fordi jeg liker biler med stor motor, det var jo liksom på denne tiden man nesten hot roddet vanlige biler fra fabrikk. Men slik jeg ser det så var veldig mange modeller vi i dag liker på markedet i 2005. Du har biler som Porsche Carrera GT, E60 M5, man kunne vel fortsatt få E46 M3, Ferrari F430, Lamborghini Murcielago, Golf R32, Dodge Viper SRT-10, Renault Clio V6, Bugatti Veyron osv osv. Jeg synes liksom lista med skikkelig kule biler man kunne kjøpe i 2005 bare fortsetter og fortsetter hvis man ser litt etter hva som var tilgjengelig da. Er det en tilfeldighet at jeg eier to 2005 modeller? E61 545i og E87 130i, sistnevnte synes jeg også er ett godt argument for at 2005 var ett kult bilår. En fantastisk tid uten elbiler, som jeg faktisk holder ansvarlig for at alt har gått så til de grader nedom og hjem for utvalget av kule biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Mai 28 Share Skrevet Mai 28 Hvilket tiår som var high light for meg er uten tvil 80 og 90 tallet for Bmw ,etter det ble det bare trist …😊😊 Neida overhode ikke helt ærlig så synes jeg det meste fra de siste årene har vært greit ,alt handler vel og om å bli vant til tingene .. Men skulle jeg velge ,så er bilene fra Bmw fra 1991 til 1996 de flotteste for meg . Etter 1996 og opp til 2000 ,da måtte jeg svelge mange sure oppkast for å faktisk akseptere fakta hvordan de var. Heldigivis gått over . Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Mai 28 Share Skrevet Mai 28 @Fredrik 90 enig med deg her For meg personlig er BMW i dag et merke jeg ikke kjenner igjen, er ikke mange årene siden jeg satt ukentlig inne på «bygg din bmw» og dag drømte å koste meg med forskjellige bygg, nå kan jeg ikke huske sist jeg gjorde dette. Generisk har det blitt, felg valgene til BWM nå har blitt utrolig døll - samme med interiøret, der er ingenting å velge og det ser ut som hvilken som helst bil fabrikant. Og utseende er de stadig på ville veier, jeg trodde G80 skulle en dag bli tøft men jo lenger man stirrer på designet og linjene jo styggere blir bilen. Den er rett og slett ikke bra designet i det hele tatt. BMWE39turbo reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 28 Share Skrevet Mai 28 1 time siden, Snagg30 skrev: @Fredrik 90 enig med deg her For meg personlig er BMW i dag et merke jeg ikke kjenner igjen, er ikke mange årene siden jeg satt ukentlig inne på «bygg din bmw» og dag drømte å koste meg med forskjellige bygg, nå kan jeg ikke huske sist jeg gjorde dette. Generisk har det blitt, felg valgene til BWM nå har blitt utrolig døll - samme med interiøret, der er ingenting å velge og det ser ut som hvilken som helst bil fabrikant. Og utseende er de stadig på ville veier, jeg trodde G80 skulle en dag bli tøft men jo lenger man stirrer på designet og linjene jo styggere blir bilen. Den er rett og slett ikke bra designet i det hele tatt. Ja absolutt, som deg så sliter jeg med å finne meg til rette i de helt nye BMWene. Jeg vet at veldig mange falt av for lenge siden men jeg har hengt med og virkelig likt det meste BMW har kommet med frem til ca 20 tallet. Da var det liksom bråstopp..selv nye 5-serien klarer jeg bare ikke å bli fortrolig med som en bil jeg selv kunne hatt. Det synes jeg faktisk er veldig trist for 5-serie har liksom alltid vært veldig "meg". Konfiguratoren bruker jeg aldri lenger, og når jeg er innom en BMW forhandler så går jeg å gjør det jeg skal også reiser jeg igjen. Før tok jeg alltid en sving innom nybilhallen, satte meg inn i biler og kjente på nybil lukta, strøk fingrene over interiøret og drømt meg litt bort. Så tok jeg turen innom bruktbil avdelingen, det sto alltid en litt fet bil der med stor motor. 335i, 530d, 535d, X5 50i eller annet litt uvanlig. Dette er det helt slutt på og da fanger det heller ikke min interesse lenger. Bortsett fra i Tyskland eller andre land da, der er det fortsatt kult å gå inn hos en BMW forhandler. Der har man de kule produktene stående. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Mai 28 Share Skrevet Mai 28 @Fredrik 90 Jeg er også der. Derfor jeg bytta til Porsche. De har enda det BMW var for meg. Og jeg må si at jeg angrer ikke. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle ta å bytte over og like det. Men nå er jeg helt solgt. Jeg kan tenke meg heller en E61 M5 med tiden som en godværsbil som du har Fredrik. fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mslello Skrevet Mai 28 Share Skrevet Mai 28 1 time siden, ahj skrev: @Fredrik 90 Jeg er også der. Derfor jeg bytta til Porsche. De har enda det BMW var for meg. Og jeg må si at jeg angrer ikke. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle ta å bytte over og like det. Men nå er jeg helt solgt. Jeg kan tenke meg heller en E61 M5 med tiden som en godværsbil som du har Fredrik. Vi må få se den Porschen snart nå! ahj og Marius2002 reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Mai 28 Share Skrevet Mai 28 17 minutter siden, mslello skrev: Vi må få se den Porschen snart nå! Den er lik som min i annen farge. Og har litt mer HK og NM. ahj og mslello reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Mai 28 Share Skrevet Mai 28 (endret) 26 minutter siden, mslello skrev: Vi må få se den Porschen snart nå! Om han ikke deler i løpet av dagen kan jeg snylte, jeg var tidlig ute å fikk link på Instagram. Utålmodig type Fått seg en meget lekker bil Endret Mai 28 av Snagg30 mslello, fupsaker, ahj og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet Mai 28 Share Skrevet Mai 28 (endret) Peak bilår for tyske premiumbiler generelt er for meg rundt 2010-tallet. Da man fikk både M3, RS4/RS5 og C63 med V8er uten turbo, i tillegg til RS6 og M5 med V10. Denne epoken står i sterk kontrast til dagens marked, hvor alt handler om mindre utslipp, uendelige filtre som kverker all godlyd og nedskalering av motorer, samt stadig kjipere bildesign. @Fredrik 90 Kjenner meg godt igjen i det du sier angående hvor uinteressant nybilavdelingen hos BMW forhandlere har blitt om dagen. For min del er det stort sett kun bruktbilavdelingen som er av interesse, og stort sett kun hvis det er en M-bil fra F-serien. Ellers sitter jeg heller og stirrer ut av vinduet mens jeg venter på bilen min. Endret Mai 28 av BrokeBoi Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Markus E30 Skrevet Mai 28 Share Skrevet Mai 28 Mange som skal på GS-treffet? 😁 Jeg fyrer opp V10'ern og slår følge med @norbakken i hans V12 på fredag morgen! Eystein Ose, Marius2002, papertiger og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå