Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, BMWE39turbo skrev:

Noen med peiling på varebil? Skal bytte ut suzukien med noe som kan dra litt henger. Generelt ikke fan av VAG produkter, men likte denne transporteren. Motor og utstyr betyr ingenting, driftsikkerhet settes høyt. Hva går man for i prisklassen 150-200k?

https://www.finn.no/369332789

@Skulebollen har jo hatt opptil 3 stk samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, BMWE39turbo skrev:

Helt vanvittige priser på hiace syns eg, men det er vel kanskje en grunn til. Takk for tipset.

om du ikkje skal la den ruste opp så se på det som en invistering, for bra siste generasjon for 150k . skal du kjøre langt så setter du inn en bmw komfårstol fra e39/e38

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt sansen for Hiace. Den starterlyden er lyden av Norge for å si det sånn.  Hiace var med på å bygge Norge på 90- og 2000-tallet, en legende. Og samtidig som den gikk ut av produksjon begynte Norge å gå nedover og. 

Må nevnes at Hiace er utrolig ukomfortabelt i forhold til VW. Veldig mye støy og går som en dass, ikke det beste stedet å tilbringe flere timer hver dag.  Dessuten er ikke de senere facelift-årgangene med oppdaterte motorer like driftssikre som de tidligere årgangene.  For eksempel vil en tidlig 1996-2002 kort RWD være enklere og billigere å ha med å gjøre enn en senere 2007-2011 lang 4wd d4d. 

De litt eldre VW Transporter med femsylindret diesel går jo for å være litt bedre enn firesylindret 2.0TDi.  Et alternativ er eldre Chevrolet Tahoe 5.3i 2000-2007 der man får et bra eksemplar for 80-120k. Driftssikre, solide og komfortable, men mindre bagasjerom og høyere forbruk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, BMWE39turbo skrev:

Noen med peiling på varebil? Skal bytte ut suzukien med noe som kan dra litt henger. Generelt ikke fan av VAG produkter, men likte denne transporteren. Motor og utstyr betyr ingenting, driftsikkerhet settes høyt. Hva går man for i prisklassen 150-200k?

https://www.finn.no/369332789

Syns den var jævlig dyr😅 typisk Frydenbø? @GtiGtr🤭

 

Driftsikkerheten er helt innafor i mine øyne. Har kjørt en 2011 t5.1 4x4 140hk fra 160 til 250k km uten nevneverdig store problem. Byttet en trykksensor på turbo ila den tiden. thats it på motor og gir. 

 

Kjører no en 2019 mod. 150hk Fra 85.000kmog per no gått 120k. Og foruten svinghjul, som ble byttet på garanti har den også fungert fint. 

Problemet med vag er at lakken ramler av bare man ser på den. Og VW er ubrukelige på lakkgaranti. 

 

Men det kryr av billige ettermarkesdeler, så skrur man selv er det en no brainer og kjøre transporter i mine øyne. 

 

Til dei som sverger til Hiace.. Blir litt som og kjøpe Avensis istedenfor 5serie siden det "bare er en bruksbil" og da skal det være driftsikkert, praktisk osv.

 

Edit: Ser nå at den blå Sporteren linka til var forhjulsdrift også. Det må jo være norges dyreste😳 Ulakkerte fangere, halogenlykter og forhjulsdrift. Styr unna om du ikke får den til halv pris 😅

 

 

 

IMG_20240709_160819281_HDR.jpg

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Skulebollen said:

Problemet med vag er at lakken ramler av bare man ser på den. Og VW er ubrukelige på lakkgaranti. 

 

Overraskende svakt er det ikke?

I forbindelse med at jeg kjøpte en Transit Connect i sommer så har jeg sett på hundrevis av annonser for klassiske pizzabiler, og det er nesten sjokkerende hvor mye rust det kan være på VW Caddy, selv 2016-2020 modeller kan ha ordentlig mange blemmer og roser spredd utover selv om bilen har relativt lav km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang hiace med awd må man vel nesten begynne å rygge for å komme rundt selv i storo rundkjøringen. Svingradiusen på de var jo helt ellevilt dårlig.

vi hadde på tidlig 2000 tallet d4d med automat kort utgave som budbiler. Var aldri noe tull med de, og de ble kjørt hardt av forskjellige personer hver dag i mange år. 
mb vitoene vi hadde der i mot av første årgang, både bensin og diesel var gode å kjøre, men gud bedre å dårlig kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Til dei som sverger til Hiace.. Blir litt som og kjøpe Avensis istedenfor 5serie siden det "bare er en bruksbil" og da skal det være driftsikkert, praktisk osv.

ja da er nok artigere med en hiace en å bruke penger på både folkevogn og bmw :P men har man lidenskap for begge deler så kjør på 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

ja da er nok artigere med en hiace en å bruke penger på både folkevogn og bmw :P men har man lidenskap for begge deler så kjør på 

 

Jeg personlig trives best med at alle mine biler er på stell😊 selvom lidenskapen for VW ikke er nevneverdig stor.. Med den tankegangen er det artigere og bruke penger på sommerbil/banebiler enn på bruksbilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BMWE39turbo.

Om du ikke bryr deg stort om utstyr og motor ja da er det Hiace som gjelder uten tvil .

Disse er jo uslitelige omtrent om man ser bort for rusten .(Dog kan man finne gode eksemplarer ).

Ja de koster og er kanskje noe av det trauste slaget å kjøre ,til gjengjeld minimale kostnader ellers .

Skal dele en historie her.

Min beste kamerat startet i 2006 sitt eget firma og det ble da ny Hiace.

Den hadde han til 2012 så ble det en Hiace til .

2016 ville han over til Transporter kun for han var lei Hiace .og inngikk avtale med den lokale Folkevogn sjappa her nede .

Den hadde han i to år og ble desverre en dyr bil .

Mye krangling om garantifeil ,generelt en møkkabil som kostet skjorten .😊

Long story short han endte opp med en Hiace igjen .

En Transporter er et kvantesprang foran når det kommer til komfort uten tvil og sikkert noen fenomenale biler om alt er fulgt opp .

Hadde to stk på jobben min og var vel ikke det helt store foruten lakkslipp og callipere som tullet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 Ja, må si meg enig. Du kjenner et seksuelt begjær med disse bilene (911). 

Du sliter med å slutte å tenke på de.  Du tenker på de hver eneste dag, hele uka. Spiller egentlig ingen rolle om det er en eldre 911, 964, 993, 996 eller nyere 991...Fantastiske og ikke minst tidløse biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...