Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri tvilt på hva jeg skal stemme, men jeg kan godt forstå at andre synes dette er vanskelig. Det som er problemet med årets valg er at AP er avhengig av å få med seg MDG, Rødt og SV for å danne regjering. Det skremmer meg, fordi at selv om man kan si det ikke spiller noen rolle hvem som styrer så trekkes det sakte men sikker i "feil" retning. AP alene er ikke så farlig for oss vanlige folk, men MDG og SV kan være med på å gjøre livet surt. Det disse folka ikke skjønner er at vi trenger alle rikingene for å holde hjula i gang, regner det på presten så drypper det på klokkeren som det heter. Blir de rike rikere så blir alle vi andre også litt og litt rikere. 

Jeg mener vi trenger ett skifte, jeg synes helt klart at ting var bedre onde åtte årene det var borgerlig regjering. Det å nå skulle forsøke en borgerlig regjering med ett sterkt FRP synes jeg kunne være veldig interessant. Alle er enige i at FRP vil mye bra, men samtidig kritiserer dem for å ikke klare å innfri når de først får makta. Vel..nå kan de få makta til å få så mye gjennomslag for sin politikk som de aldri før har fått så nå må de levere. Men skal vi tro meningsmålingene så går ikke dette veien for å si det sånn. Blir du ikke enig med deg selv om hva du skal stemme så stem i det minste på ett av de borgerlige partiene. Dette for å holde MDG, SV og Rødt så langt unna makt som mulig.

Skrevet
8 minutes ago, Fredrik 90 said:

Blir de rike rikere så blir alle vi andre også litt og litt rikere.

Er det mulig å framskynde denne prosessen? Kanskje åpne en slags spleis for de rike, så vi alle kan bli litt rikere litt raskere? Spør for en venn her altså.

Skrevet
2 timer siden, E.C. skrev:

Er det mulig å framskynde denne prosessen? Kanskje åpne en slags spleis for de rike, så vi alle kan bli litt rikere litt raskere? Spør for en venn her altså.

Første steg er iallfall å stemme borgerlig til Mandag! Så får vi håpe at det kommer en regjering som mer legger til rette for verdiskapning og investering i Norge. Kanskje kan bedriftseiere bruker mer av pengene sine på å trygge arbeidsplassene våre via utvikling og investering i stede for skatt på skatt. Så skal du se økonomien går bedre, krona styrker seg og pilene peker oppover. Og du vil på sikt få mer penger i lommeboka pga halvert matmoms, makspris på strøm og en lavere renter. 

Det er iallfall det politikerene har lovet om de får makt, så får en og enhver vurdere om vi nok en gang skal tro på det som loves under en valgkamp.

Skrevet
6 hours ago, Saltkjelen said:

Det interessante med valget i Norge er at det demokratiske valget ikke er spesielt demokratisk når f.eks tullepartier som MDG ender opp med å bestemme hele utfallet av valget og på den måten får karret til seg uforholdsmessig mye makt.

Også kalt demokratur. 

Uansett hva man stemmer på i Norge får man mer av det man ikke vil ha, så ser ikke lenger vitsen med å stemme.  

Skrevet
12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har aldri tvilt på hva jeg skal stemme, men jeg kan godt forstå at andre synes dette er vanskelig. Det som er problemet med årets valg er at AP er avhengig av å få med seg MDG, Rødt og SV for å danne regjering. Det skremmer meg, fordi at selv om man kan si det ikke spiller noen rolle hvem som styrer så trekkes det sakte men sikker i "feil" retning. AP alene er ikke så farlig for oss vanlige folk, men MDG og SV kan være med på å gjøre livet surt. Det disse folka ikke skjønner er at vi trenger alle rikingene for å holde hjula i gang, regner det på presten så drypper det på klokkeren som det heter. Blir de rike rikere så blir alle vi andre også litt og litt rikere. 

Jeg mener vi trenger ett skifte, jeg synes helt klart at ting var bedre onde åtte årene det var borgerlig regjering. Det å nå skulle forsøke en borgerlig regjering med ett sterkt FRP synes jeg kunne være veldig interessant. Alle er enige i at FRP vil mye bra, men samtidig kritiserer dem for å ikke klare å innfri når de først får makta. Vel..nå kan de få makta til å få så mye gjennomslag for sin politikk som de aldri før har fått så nå må de levere. Men skal vi tro meningsmålingene så går ikke dette veien for å si det sånn. Blir du ikke enig med deg selv om hva du skal stemme så stem i det minste på ett av de borgerlige partiene. Dette for å holde MDG, SV og Rødt så langt unna makt som mulig.

Du har i vertfall tenkt godt igjennom hvorfor du stemmer som du gjør, og selv om jeg er helt uenig med deg i valget så er det greit når du har en god begrunnelse for hvordan du tenker. Jeg er mer skeptisk til de som stemmer basert på enkeltsaker.

Problemer med fløypartiene, slik jeg ser det, er at de har mange forslag som høres veldig lurt ut med det samme men så tenker vi litt til også oppdager vi at det som regel er blitt prøvd i andre land hvor det ikke har fungert. Dette blir det  samme uansett om det er Rødt eller Frp. Ren kommunisme som de mest ytterligående i Rødt vil ha eller det som kalles nattvekterstat  https://no.wikipedia.org/wiki/Nattvekterstat som de mest ytterliggående i Frp vil ha fungerer like dårlig. Jeg husker det første portrettintervjuet  men Simon Velle etter at han ble valgt til leder i Frpu, da ble jeg skremt. Den idealstaten han beskrev ble prøvd i USA for litt over hundre år siden, det ble bråstopp 29. Oktober 1929. Men det er jo ikke noe bedre med kommunisme, ideen er god men det fungerer ikke det heller. Derfor liker jeg meg i sentrum av politikken, da får man det beste fra begge sider. Derfor og blir det feil for meg å stemme på Høyre eller Ap. Jeg vil ikke at fløypartiene skal få for mye makt. Men samtidig så tror jeg at et sterkt Ap som kan hente støtte fra enten SV og Rødt eller i andre saker kan hente støtte fra SP, Mdg, V eller Krf er det beste fra landet. Men da må alle partiene svelge litt kameler. 

Det er også noen som vil ha et topartisystem som det er i andre land, det tror jeg blir feil vei å gå. Det som det vil føre til er at alle politiske diskusjoner blir ført på bakrommet i stedet for på Stortinget. Det ser vi bl.a. i Storbritannia hvor Labour inneholder alt fra hardcore kommunister til liberalister som får Venstre til og skamme seg. Da blir alle politiske diskusjoner foretatt i de lukkede rom hos Labour i stedet for i parlamentet, jeg ville ikke likt det.

Det som jeg ikke liker i norsk politikk, er den økende polariseringen. Men det gjelder heldigvis ikke politikerne men alle de som har sterke meninger på diverse diskusjonsforum og sosiale medier. Det er noen ganger meningsmålinger om hvorvidt man har tillit til politikerne, det blir for meg en meningsløs diskusjon. Jeg har tillit til at alle politikerne på Stortinget vil det beste for landet og innbyggerne her, at løsningene de foreslår ikke er de jeg tror vil fungere er noe helt annet.

Dette ble et langt innlegg men noen ganger så synes jeg det er greit og drodle litt.

Skrevet

Det jeg synes er slitsomt er politisk posør idealisme uten noe realisme.

Det er så mye forslag og tanker som aldri kan gjennomføres som skal pushes igjennom og som kommer til å koste oss mye penger.
f.eks. Oslo har bestemt seg for å kutte 90% av utslippene sine, Norges mål er vel på 75%. Hvis man ser på snittet av utslipp per hode, er Oslo i dag på det nivået resten av Norge skal oppnå. Hvordan skal de som i dag er best i klassen klare å kutte mer en de andre? 
er så mye sånne eksempler som gjør at jeg bare gir opp. Realiteten vil på et eller annet tidspunkt ta over, spørsmålet er bare om hvor lenge.

Det burde vært krav om å legge ved hva koster det og hva vil det påvirke når ting skal besluttes. 

Skrevet
34 minutter siden, Rune-K skrev:

Det er noen ganger meningsmålinger om hvorvidt man har tillit til politikerne, det blir for meg en meningsløs diskusjon. Jeg har tillit til at alle politikerne på Stortinget vil det beste for landet og innbyggerne her.

Det kan du umulig mene? I mine øyne fremstår det utrulig naivt, eg kan ikke bevise det men tør vedde livet på at det er ekstremt mye karrierepolitikere på stortinget, som utelukkende bryr seg kun om karrieren sin.

Har noen i slekta som er dypt inne lokalpolitikken men sitter ikke på Stortinget og disse går over lik for å komme opp og frem.

Er du god med kjefthølet så er jo politiker en fantastisk karrierevei. Ingen utdanning, relativ høy lønn, lang ferie, ikke fysisk arbeid også går det i mye reise og tomprat på skattebetalernes regning.

Skrevet (endret)
20 minutter siden, flobben skrev:

Det jeg synes er slitsomt er politisk posør idealisme uten noe realisme.

Helt enig og dette gjelder i hele det politiske spekteret. Jeg er så lei av av de som sier det bare er og effektivisere offentlig sektor så skal man spare veldig mye penger. Det prøvde jo Solberg med effektiviseringsreformen alternativt ostehøvelreformen avhengig av hvem du spør. Det må være NM i ansvarsfraskrivelse, omtrent på høyde med helseforetakene. Da kunne politikerne toe hendene sine og si at dårligere offentlig tilbud ikke er deres feil men sjefene i etatene som brått fikk mindre penger men ikke noen beskjed om hva de skulle gjøre mindre av.

Endret av Rune-K
Skrevet
3 minutter siden, BMWE39turbo skrev:

Det kan du umulig mene? I mine øyne fremstår det utrulig naivt, eg kan ikke bevise det men tør vedde livet på at det er ekstremt mye karrierepolitikere på stortinget, som utelukkende bryr seg kun om karrieren sin.

Har noen i slekta som er dypt inne lokalpolitikken men sitter ikke på Stortinget og disse går over lik for å komme opp og frem.

Er du god med kjefthølet så er jo politiker en fantastisk karrierevei. Ingen utdanning, relativ høy lønn, lang ferie, ikke fysisk arbeid også går det i mye reise og tomprat på skattebetalernes regning.

Og være lokalpolitikker i Norge er som regel en dårlig karrierevei. Det er stort sett mye gratisarbeid på fritiden og lange meningsløse møter. All ære til de som tar den jobben.

Selv om det ikke virker slik er hverdagen til Stortingspolitikerne mye arbeid. Det er veldig lange dager og netter. Jeg vil ikke ha den jobben selv om lønna er grei nok. Det er enklere måter og bli rik på enn og være politiker.

Skrevet
På 31.8.2025 den 17.00, Ingvaldsen skrev:

Er det noen her som har prøvd eller har erfaring med å søke om sveitsisk skiltstørrelse forran ? 

ser stadig biler som verken er sveitsimport eller har ugunstig montering av vanlig skilt som nå kjører rundt med slike skilt. Så derfor frister det med å få søkt om de på e39en da det hadde blitt pent om man demonterer skiltbrakketen og har nylakkert front.

B9ACE740-1E0A-4C75-9428-5146CDA41C62.jpeg

Jeg har, med bil som er importert fra Sveits.

Fikk avslag så det sang etter.

Dette med lite skilt er tilnærmet umulig på "vanlige" biler. Var en del som fikk det gjennom når det ble mulig igjen med små skilt for et par år siden, men nå er det helt stopp. Unntaket er om bilen er importert fra USA. Da er det plutselig kjempelov.

Det er heller ikke helt enkelt å få tak i "ekte" falskt skilt, så de aller fleste man treffer på har nok fått dette til på rett måte.

Skrevet

Det verste er jo at den var litt tøff 😬 Men sprekt å kjøpe en bil til 1,3 mill som ingen har hørt om, som ikke har forhandler nett i Norge og som ikke har garanti... En Taycan var kanskje ikke så dumt likevel :) 

Skrevet

Utrolig kul bil, selv ville jeg heller hatt YU7, Ferrari Purosangues kinesiske lillebror. Den er sykt lekker til slik bil å være. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...