Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 1.9.2025 den 20.18, ehaugsnes skrev:

Må dokumentere at jeg har kjøpt meg opel😂 villeste påfunnet. Nå begynner det og bi fargerikt her

4C14F14D-6E87-4E1D-A99D-CCD286A23952.jpeg

Så gøy med Opel!:bounce: Sikler ofte på gamle Opel modeller, men fornuften råder fortsatt hos meg xD Ikke at Opel er dumme biler, men at jeg har i grunnen NOK biler :stupid:

Skrevet
På 29.8.2025 den 20.53, sveigis skrev:

Dette vekker minner …

Når man kjørte i Telemark og møtte en 124 😅😅:

IMG_1798.thumb.jpeg.316e7ba1090d0966f3ded3c9eeaa8050.jpeg

Er garantert sånn enda dvs jeg vet .

Var alltid gøy og kjøre til Bø feks eller Notodden og se på doningene der .

Mye tøft av alt .😊

En ting var tøffe Mercer og Bmwer ,men Laurelene der oppe 💕💕.

Kommer over Laurel innimellom her på Vestlandet. Såg en i forrige uke, bl.a :) Vurdeeerte å stille meg opp ved siden av og ta stemningsbilde, men jeg måtte rekke ferge xD

Skrevet
3 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Morsomt å tenke på at denne bilen er eldre enn meg selv. Ikke akkurat "hverdagskost" å ha disse trillende inn på verkstedgulvet i 2025:)

20250916_225053.thumb.jpg.21aecb4d570a6b983860007c1ecdf9ff.jpg

20250916_225314.thumb.jpg.b248764ecda133e209c25222247db4d1.jpg

20250919_085218.thumb.jpg.4046fcd08f5de5eecae90285ef7892cf.jpg

Så herlig selv om det bare er en 2,0l, en eier siden ny i 1994…respekt! Håper dere kunne hjelpe han, er jo ett økende problem at det er vanskelig å få fikset eldre biler på merkeverkstedene. Gamlekara som skrudde på disse nye begynner jo å gå over i pensjonistenes rekker. 

Så langt så er det fortsatt ett par mekanikere på Bavaria her som kan eldre BMW. Det vil si de har vært BMW mekanikere siden tidlig 90 tall hvor det fortsatt var mye E30 og E28 innom verksted portene. Når ett annet verksted ikke fant ut hvorfor min E34 ikke fikk bensin frem til motoren så tok det denne mekanikeren eksakt 20 minutter å fikse feilen. Det var startsperra til Defa alarmen som kødda, så den kobla han bare ifra. Det visste han fordi det problemet har han støtt på hundrevis av ganger før på gamle BMW med ettermontert Defa alarm.

Skrevet
12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Så herlig selv om det bare er en 2,0l, en eier siden ny i 1994…respekt! Håper dere kunne hjelpe han, er jo ett økende problem at det er vanskelig å få fikset eldre biler på merkeverkstedene. Gamlekara som skrudde på disse nye begynner jo å gå over i pensjonistenes rekker. 

Bilen er på sitt andre servicehefte, hvor samtlige stempler (om ikke alle) er utført av merkeverksted. Det står  uten tvil respekt av! 

Vi har heldigvis to stk som tok fagbrevet sitt da disse bilene fortsatt hadde et hint av nybil lukt igjen. Største utfordringen med disse bilene for oss er mer mangel på tilgang til reservedeler. Hadde en episode sist PKK på denne hvor bilen stod en lengre periode grunnet vanskeligheter med å få tak riktige deler. Ingenting fra Audi var tilgjengelig, og det kunden klarte å skaffe selv i første omgang passet ikke. Blir dessverre ikke EU godkjent i år heller, så får vi se hvor enkelt det er å få tak i deler denne gang. En ting som er sikkert, er at kunden er av typen som ikke bryr seg om kostnaden - det er dedikasjon :)

Men tro det eller ei, denne gamle traveren er kompatibel med det samme systemet for feilsøk som man ville brukt på en 30 år nyere A6. En adapterledning, og vipps er du inne og kan lese av feilkoder. Hyggelig overaskelse :) 

20250917_135620.thumb.jpg.d870358f92e5dcdc71e6c51bf59df837.jpg

Dette er jo en type bil hvor det er mer info å finne i papirpermer som ligger og støver på lageret vårt enn onlinesystemet. 

Skrevet
40 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Bilen er på sitt andre servicehefte, hvor samtlige stempler (om ikke alle) er utført av merkeverksted. Det står  uten tvil respekt av! 

Vi har heldigvis to stk som tok fagbrevet sitt da disse bilene fortsatt hadde et hint av nybil lukt igjen. Største utfordringen med disse bilene for oss er mer mangel på tilgang til reservedeler. Hadde en episode sist PKK på denne hvor bilen stod en lengre periode grunnet vanskeligheter med å få tak riktige deler. Ingenting fra Audi var tilgjengelig, og det kunden klarte å skaffe selv i første omgang passet ikke. Blir dessverre ikke EU godkjent i år heller, så får vi se hvor enkelt det er å få tak i deler denne gang. En ting som er sikkert, er at kunden er av typen som ikke bryr seg om kostnaden - det er dedikasjon :)

Men tro det eller ei, denne gamle traveren er kompatibel med det samme systemet for feilsøk som man ville brukt på en 30 år nyere A6. En adapterledning, og vipps er du inne og kan lese av feilkoder. Hyggelig overaskelse :) 

20250917_135620.thumb.jpg.d870358f92e5dcdc71e6c51bf59df837.jpg

Dette er jo en type bil hvor det er mer info å finne i papirpermer som ligger og støver på lageret vårt enn onlinesystemet. 

Er sånn man blir glad av å se dette Armin 😊

Angående feilkodelesing på eldre biler ,så kan man faktisk gjøre det samme på e34 med adapterkabel .

Men hvor langt ned i margen man kommer ,vet jeg ikke .

Skrevet

Et tips for de som evt holder på med VAG/Volvo med Haldex. Ta service på haldex, før det blir et problem.

Jeg tok en service på Haldex på en Octavia Scout fra 2015 med 2 TDI 180HK, som hadde gått rundt 100kkm. Ukjent om det var gjort service på Haldex i følge eier.

Sånn så det ut inni pumpa.

Bilde 1.jpeg

Bilde 2.jpeg

Bilde 3.jpeg

Bilde 4.jpeg

Skrevet
4 timer siden, Otis skrev:

Et tips for de som evt holder på med VAG/Volvo med Haldex. Ta service på haldex, før det blir et problem.

Tidligere var intervall for skift av haldex olje på VAG 60 000 km, men nå er det endret til hvert 3. År uavhengig av km.

Mener også oljen fikk et nytt delenummer (VAG nummer), men ser fortsatt tilfeller hvor det dannes slam og sila til pumpen går tett. 

Det som er dumt, er at det som kalles "haldex service" på verksted i utgangspunktet bare er å tappe av gammel og fylle ny. Følger man fabrikkens intervall uten å ta ut pumpen, vil det uansett bli tett der før eller siden. 

Skrevet
1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Det som er dumt, er at det som kalles "haldex service" på verksted i utgangspunktet bare er å tappe av gammel og fylle ny. Følger man fabrikkens intervall uten å ta ut pumpen, vil det uansett bli tett der før eller siden.

På VAG er det ihvertfall mulig å ta ut pumpen. På BMW med Haldex så er det hverken tappeplugg eller mulighet for å ta ut pumpen på folkvis. Skal pumpen ut så må det skje sammen med hele clutchpakken , dvs eksosanlegg og mellomaksel må fjernes først.

Skrevet
21 minutter siden, Otis skrev:

Hva er det som danner slik "snerk" inni oljen på haldex? 

Vil tro at det er slitasje fra clutchplatene? Eller olje som har blitt brent ved for høy belastning av systemet? Jeg har intrykk av at de som kjører mye med tilhenger og/eller mye på dårlig vei er hardere angrepet

Skrevet

Er det noen som har noen erfaringer med ikke-oe del, når det gjelder det indre delen av indre håndtak på dør?
OE fra BMW koster jo 1600,-!!

Tenker på denne delen.

image.png.5b56490eed40f677b068eea80d51086b.png

Skrevet

E70? Kanskje enklest å kjøpe et helt brukt dørtrekk? Ikke uvanlig at enkelte dørtrekk blir nærmest gitt bort.

Så fremt det ikke er noe feil som går igjen på alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...