Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, HakonLimseth skrev:

Bambu Lab X1 er jo et skikkelig råskinn av en maskin. Spesielt hvis man skal printe litt mer robuste materialer må det jo være supert å ha en lukket maskin. Så selv på en P1S combo, men endte opp med A1 siden jeg ikke vet hvor lenge 3D-printing hobbyen varer.

Med eller uten AMS?

Disponerer en Bambulab HD2 på jobb, med AMS og laser. 
Veldig morsomt verktøy.
Filament bruker vi alt fra PLA, til polykarbonat og til Karbon.

Skrevet

@Ron JeremyDer snakker vi jo noe i en helt annen liga, men fy fader så rått! Her kan man vel printe deler som tåler å være i et motorrom også?

Ganske artig hvor fort 3D printing har utviklet seg. For noen år tilbake var dette en hobby for spesielt interesserte, men nå er det jo kjempeenkelt for hvermannsen å begynne med. Er jo så og si plug and play. 

Skrevet
8 minutter siden, HakonLimseth skrev:

@Ron JeremyDer snakker vi jo noe i en helt annen liga, men fy fader så rått! Her kan man vel printe deler som tåler å være i et motorrom også?

Ganske artig hvor fort 3D printing har utviklet seg. For noen år tilbake var dette en hobby for spesielt interesserte, men nå er det jo kjempeenkelt for hvermannsen å begynne med. Er jo så og si plug and play. 

Ja, man kan bruke tid til å tegne og fikle selv eller laste ned filer til det aller meste.

Har printet ut lade deksel til i3, men ikke funnet til vår iX1 ennå. 
HD2’n er jo tenkt først og fremst til teknisk og elektrisk industriproduksjon.

Så begynner derfor gjerne med en proto i PLA og går deretter over til mer egnet materialer avhengig av lokalisering og behov.

Tannlegen min har begynt å printe ut tenner med en dedikert 3D printer også nå, så det begynner å bli vilt.
Får jo dedikerte titanprintere evt andre metal 3D printere også, men da snakker vi dyre enheter, gjerne til offshoreindustrien.

Skrevet

@ahj, @Otis, @bricks og @mslello: Takk for svar om dekkvalg i Nordnorge. Jeg forstår det slik at piggfritt er mulig men hva hadde dere valgt om piggdekk er et enkelt alternativ? Er det andre ulemper ved piggdekk enn støyen? Jeg har aldri hatt egen bil med piggdekk og har kun kjørt veldig sporadisk med det.

For noen år siden solgte Bilia på Skøyen et sett med helt nye originale G11/G12 felger med piggdekk til en relativt OK pris. Uten at jeg egenlig har noe behov så kjøpte jeg de og tenkte at de kanskje kunne komme til nytte på en Tromsø-tur.

Skrevet

Piggdekk har bestandig bedre grep på is og meget hardpakket snø, uansett, såfremt man sammenligner de beste dekkene. Dette er viktigere på et tyngre objekt enn ett lett objekt. Piggene sørger for et mekanisk grep. Piggfrie dekk satser på "kappilarkrefter". Som ikke er en direkte forbindelse.
Piggfrie dekk kan dog være bedre enn piggdekk på spesielt våt asfalt. Så det er ikke et universalt dekk, som er best i alt.

Dekktester fra Motor/NAF er dog ikke direkte sammenlignbare. Og de utenlandske testene viser ikke de dekkene som vi bruker til vanlig.

For min del mht støy, så hører jeg ikke piggdekk over ca 50 km/t. Og jeg synes ikke det er et problem under 50 km/t. Men det finnes jo så mange sarte sjeler der ute, som garantert vil si at støyen i en dieselbil er ulidelig. For dekkstøyen i en elbil høres jo ikke!

Skrevet

Kun fordeler med pigg, og det ikke noe unikt behov for nordnorge. Like relevant ellers i norge om man kjører på noe annet en e6/18/39, spesielt i indre strøk som kan ha vinterføre over lengere tid om det er kakd vinter.

Skrevet

Ang dekkvalg og nordnorge, her jeg bor i Nordland er det gjerne mildt og frost annen hver uke samt at det blir saltet. Så da har vi enten våt asfalt med marsipan i overgangen til/fra saltet og gjerne stålis ellers. Det går greit å kjøre piggfritt men jeg kommer aldri til å ha annet enn pigg og 4wd så vet jeg at jeg slipper å plages. 

Det står også utenlandske vogntog fast i annen hver bakke med for dårlige dekk og det er rimelig kjipt å ikke komme seg forbi dem pga at man selv er dårlig skodd. 

Skrevet

@RNJ

Kjør piggfritt, du er en erfaren sjåfør i en veldig bra bil så det kommer til å gå helt problemfritt. Kommer du ut på ugreit føre så avpasser du farten deretter, det funker for alle andre. Hvis man skulle tro piggdekk menigheten her så skulle jo hele Norge stoppe opp om alle kjørte piggfri. 

Ett annet aspekt er jo at piggdekk ødelegger kjøreegenskapene noe så fundamentalt. En fin langtur i en nydelig langtur bil som G11 kommer bare til å bli ett irritasjonsmoment på piggdekk.

Hvis G11 er noe i nærheten av så stødig og stabil på vinterføre som min G30 540d var så har du ingenting å frykte. Jeg har kommer ut for svartis på Autobahn. Da var det bare å slippe gassen og styre seg igjennom kurven i 145 km/t mens antiskrens systemet jobbet på høygir…da fikk jeg respekt for moderne støttesystemer i bil…måtte nesten bytte underbukse på neste rastestopp dog. Vi kom ut for underkjølt regn på E18 over Østerholdt heia, jeg trodde det var våt veibane helt til jeg tok en liten bremsesjekk. Den følelsen når du trør på bremsen og ingenting skjer, og her hadde jeg holdt 100 km/t igjennom svingene. I oktober 2022 ble vi overrasket av ett forrykende snøvær på vei hjem fra bryllup i Oslo. Fra Liertoppen snødde det tett og jeg på sommerdekk… Tok det piano men gud bedre å trygg og stabil den bilen var selv på sommerdekk i veldig rolig tempo. X5’en vi har nå er ikke i nærheten av så stabil som G30’en var, har liksom ikke samme tilliten til den under vanskelige kjøreforhold. 

Skrevet

Noen her inne som sitter på dørpanel til E39 i sort skinn? Tenkte å høre her inne før jeg ofrer 2 sett for å få til 1 😅

Trenger et sett som er for bil med elektriske vinduer bak, airbagger bak og har montering for "lateral sun shades"/gardiner.

Skrevet
9 minutter siden, Vegard_ skrev:

Noen her inne som sitter på dørpanel til E39 i sort skinn? Tenkte å høre her inne før jeg ofrer 2 sett for å få til 1 😅

Trenger et sett som er for bil med elektriske vinduer bak, airbagger bak og har montering for "lateral sun shades"/gardiner.

Har 2stk baktrekk som oppfyller alle krav

Skrevet
17 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Disponerer en Bambulab HD2 på jobb, med AMS og laser. 
Veldig morsomt verktøy.
Filament bruker vi alt fra PLA, til polykarbonat og til Karbon.

Hva brukes laser til?

Skrevet
2 timer siden, bricks skrev:

Hva brukes laser til?

Laseren brukes som et tilskudd til 3D printeren og sitter på dyse enhetene.

bl.a kan man skjære ut skilt, gravere osv. men ved bruk av laser, da trenger du friskluft ventilasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...