awt

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Du glemmer en del faktorer som spiller inn. Først og fremst så inngår man en del kompromiss ved kjøp av elbil. Det er dyre biler (pga. at teknologien enda koster en del å lage kontra fossilbiler) og rekkevidden er begrenset. I tillegg kommer behovet for lading. Du bruker knappe 5 minutter på å fylle tanken på en vanlig personbil. En elbil tar fra 0-100% opp mot 1,5t med hurtiglading. Fra 0-80-90% kan det ta rundt 45-60 min. Avhengig av om 100% er det samme som brutto kapasitet på batteriet, eller om det er Netto. Så ved å kjøpe elbil er du bundet til å ha lademulighet enten på nattestid, eller den veien du skal. Du er også avhengig av å planlegge litt for å nå de stedene du skal på riktig tidspunkt, da det tar tid å lade.

Når man etterhvert har fått litt erfaring med å kjøre elektriske biler lader man nesten aldri bilen 0-100%. Holder man seg i intervallet 20-80% tar ladingen kun 15-20 minutter (avhengig av batteriets størrelse, varme  og type lading). Har man et stort batteri er rekkevidden for de aller fleste lang nok selv om man kun lader 20-80% av batteriets kapasitet (ca. 300 Km for en Tesla Model S 90D).

Endret av Fredrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst så er det at elbil er "gratis" bare en midlertidig gulrot for å velge miljøvennlig, så kan politikerene skryte av hvor bra Norge er med mange elbiler. 99% av de som kjører elbil idag tipper jeg gjør det fordi at det er en økonomisk gevinst kontra fossilbil. Jeg ser ingen grunn til å sutre over det, med fossil så betaler man hverken mer eller mindre enn før elbilgodene kom til. Joda litt mer, men ikke pga. elbilen. En elbil uti gokk redder ikke verden og en fossilbil uti gokk utgjør ingen lokal miljøtrussel. Det er først og fremst tiltenkt byer, så kan de utenfor vurdere om det er noe for de eller ikke. Det er ingen menneskerett å kjøre bil. En elbil hadde dekket mitt daglige behov, men jeg er ikke helt der enda. Og ja jeg vurderte i3 fordi den er billig og morsom. Meninger angående elbil og fossil står sterkt hos mange, men "hvorfor må jeg betale og ikke de?"-mentalitet er iallefall helt feil. Vær happy, kjør fossil de som vil og nyt det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå