Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Marius2002 skrev:

Dette var jo mildt sagt dårlig av BMW

https://www.dinside.no/motor/samtlige-merker-testet-bmw-med-flest-feil/71065015

Hva kan vi skylde på for å komme oss lengre opp på listen? :lol: Neida, vi satser på BMW tar tak :) Jeg har ikke helt satt meg inn i J.D. Power sine undersøkelsesmetoder så tør ikke ta standpunkt, men håper at jeg slipper trøbbel med min februar 2018-bil :) 

Det viser jo bare at det i moderne luksusbiler er alt for mye elektronikk. Mesteparten av feilene var jo i radio og underholdningsdelen. De bilene som kommer høyest på listen har mye mindre som kan ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Var det samme test  @Fredrik 90 ? Jeg synes dette var skuffende tall. Er jo det samme i Tysklands test

Mener det et det. Men dere må jo ikke ta dette så alvorlig, vi vet jo alle at disse testene kommer ut med forskjellig utfall oftere enn folk bytter underbukse. Stort sett kommer BMW ganske bra ut av det, noe som er flott. Andre ganger kommer BMW dårlig ut, hvilket ikke er så bra. Felles er at dette stort sett gjelder for alle merker.   Man kan med slike undersøkelse få akkurat det resultatet man vil med slike undersøkelser. Det som sender BMW til bunns i denne undersøkelsen er problemer med infotainment system, det kan være så enkelt som at blåtann forbindelsen brytes (som er vanlig på nyere iDrive) eller at folk rett og slett ikke kan bruke IDrive ordentlig.  

Hvis du går inn på ADAC som er Europas største bileier organisasjon, så har de noe som kalles Pannenstatestikk (Motorstopp statestikk). Den tar utgangspunkt i hvor hyppig bilene bryter sammen eller trenger assistanse langs veier. Mye viktigere enn om radioen mister signal av og til. Hos ADAC så har BMW toppet i alle år, med en minimal feilprosent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske langt på vei enig med deg @Fredrik 90, men jeg tenker også at det handler om hva disse undersøkelsene fokuserer på. Testen dinside.no refererer til fokuserer på feil/mangler ved teknisk utstyr i bilene (f.eks infotainment) og her tror jeg faktisk at det er en del problemer i relasjon til de mest avanserte bilmodellene (som jo f.eks BMW tilbyr).

Det jeg imidlertid ikke forstår er at det skiller en del mellom Peugeot og Citroën på dette området tiltross for at de bl.a bruker de samme tekniske modulene bare med et litt annet design på grafikken. Det burde derfor ikke skille mye når det gjelder kvaliteten på f.eks infotainment modulene og andre relevante tekniske komponenter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

Det jeg imidlertid ikke forstår er at det skiller en del mellom Peugeot og Citroën på dette området tiltross for at de bl.a bruker de samme tekniske modulene bare med et litt annet design på grafikken. Det burde derfor ikke skille mye når det gjelder kvaliteten på f.eks infotainment modulene og andre relevante tekniske komponenter.

 

Virker rart det der men slik har det vært før også. Da jeg jobbet som høgger for snart 20 år siden så var det to feil som gikk igjen på Peugeot uansett type. Det var klokkene som aldri virket og dårlige låsesylindre i dørene. Citroën hadde aldri de feilene men dårlige vindusheiser hadde de.  De røyk aldri på Peugeot.

Ellers så prøvde jeg den nye Z4en forrige uke og det ga absolutt mersmak men jeg synes det begynner og bli vel mye elektronikk i moderne biler. Spesielt hvis kvaliteten er tvilsom så er jeg skeptisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt så mye nyere biler, både som jeg har eiet selv, leiebiler og ikke minst de firmabilene jeg har hatt. Jeg må bank i bordet si at jeg aldri har hatt store problemer med elektronikken. Ok, så mister 540en blåtann av og til...og touch skjermen i Mondeoen "frøs" en gang. Men ellers så har det bare vært plankekjøring for min del, jeg har til og med tenk for meg selv at nye biler er ganske gode som får alt dette til å virke. 

Det jeg derimot tror er ett problem er brukerfeil. Folk er folk og når vi ikke får til noe så er det elektronikkens feil. Det kan være alt fra at man ikke vet hvordan systemet skal brukes, overbelaster systemet, har f eks for gammel telefon til å koble opp, feil instillinger osv. BMW sitt iDrive system er blant de mest innholdsrike og omfattende i bransjen. Her er kildene til potensielle bruker feil, misforståelser og uriktige innstillinger store. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da e60, e63 og e65 kom. Det var elsk/hat design. Jeg har vært på hat siden i alle år. E38/e39 er gull. Samme er F10/F01. Men ikke det som var imellom der... 

Det mange eksperter imidlertid sa, var at dette er et design som vil stå seg i tid, det vil bli bedre om 15-20år, vent å se. Aldri sa jeg, den er å blir for spesi og er et hån mot bmw sitt varemerke.

Satt å såg på e63 i dag, og jaggu har ikke jeg innsett jeg tok litt feil. En e63 er jo moderne den dag i dag, og absolutt en bil jeg nå kunne tenke meg som fremtidig klassiker/søndagsbil når vi alle snart nå over på elbiler til hverdagsbil. E63 er etterhvert rimelige, de vil holde seg moderne lenge, de har presens og statement, og kvaliteten og bruksverdien er meget bra. Sammenligner man med e24 så er jo det en mer klassiker enn e63 vil bli, mest fordi den var så rå da den kom. Men e24 er mer bilen du tar til nærmeste bilutstilling, e63 kan mer brukes i det daglige. E24 har gammel mekanikk som ikke svikter, e63 har mer elektronikk som kan svikte, men de gamle 80 talls bilene er jo et slit å kjøre. Etter 7 stk e28 med slark, kast, tresmakstoler, ikke a/c og 2 stk 10w blaupunkt stereoanlegg m.m, så er det ikke det kjekkeste. Men det har sin sjarm på kortere økter det og :) men å betale dobbelt for en e24 enn hva e63 koster, for en "dårligere" bil, det klikker ikke helt hos meg.

Mitt entusiastbileie vil være å reise på kontinetet, hva er da bedre enn en GT bil som e63. Hva ville beste motoren vært? 635d eller 630i? Motorutvalget er veldig bra og variert på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse Model 3-tider har det vært såpass mye «trøkk» og interesse på jobben. At jeg printet ut denne. Humoristisk ment selvsagt. Jeg finner det fascinerende at de med null interesse for biler er så interessert i Tesla. Det er de som reiser seg opp fra stolen for å henge seg på «visningen» når en kollega har anskaffet seg en.

4CE83FA2-D68B-4406-99D9-C59F07913C25.jpeg.7f5608d5362cb81f8b2c1a6e08333ed2.jpeg

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, markedsførings avdelingen til Alpina bør lære samme avdeling hos BMW ett og annet 😀

Kul reklame av en utrolig kul bil, helt vanvittig at en diger familiebil kan klare så høye hastigheter. Litt som E34 Alpina B10 Biturbo som klarte over 290 km/t tilbake i 1989. Helt sjukt for en sedan for 30 år siden... For ikke å snakke om E12 Alpina B7S Turbo, familiebil fra 1978 som klarer 260 km/t. I over 40 år så har du måtte opp på en seriøs superbil for å kunne klare å kjøre fra en Alpina, selv mange superbiler ville slitt mot diverse Alpina modeller opp igjennom. Når dette er sagt så er det ytterst sjelden man får bruk for en slik toppfart, særlig med dagens trafikk situasjon på Autobahn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig å få kasta RFT dekkene på femmern jeg kjøpte før påske! Var sporete og stump over humper, nå med vanlig dekk er den som en femmer burde, retningsstabil og fin👏

Fatter ikke at de fortsatt tviholder på RFT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...