Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@tennbrikket Såkalt ufjæret vekt (bremser, felger, dekk etc.) har veldig mye å si for kjøreegenskapene og ikke minst kjørefølelsen (spesielt på lette biler), men jeg vet ikke om det isolert sett har så mye å si på akselerasjonstider. Jeg er gammel nok til å ha erfaring med litt eldre biler og på den tiden (altså 80-tallet og deler av 90-tallet) var minst mulig ufjæret vekt veldig viktig for kjøreegenskapene fordi bilene sjeldent veide over 1400 Kg, men i dag med all mulig teknikk og ikke minst høy vekt på bilene (ofte 1800+ Kg) tror jeg dette har mindre betydning.

Da jeg hadde en E46 Touring i perioden 2004-2013 kjørte jeg helt bevisst med 15" felger fordi jeg helt tydelig kunne merke at kjørefølelsen ble mer lett og agil med disse fremfor med de tyngre 16" felgene jeg også hadde. Styrefølelsen ble mer levende og direkte med signifkant mer feedback.

Ulempen var imidlertid litt dårligere stabilitet i høyere hastigheter (på Autobahn), men på alminnelige veier i skandinaviske hastigheter var 15" felgene klart å foretrekke synes jeg. Komforten med den litt høyere profilen på dekkene var også mer behagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik skrev:

@tennbrikket Såkalt ufjæret vekt (bremser, felger, dekk etc.) har veldig mye å si for kjøreegenskapene og ikke minst kjørefølelsen (spesielt på lette biler), men jeg vet ikke om det isolert sett har så mye å si på akselerasjonstider. Jeg er gammel nok til å ha erfaring med litt eldre biler og på den tiden (altså 80-tallet og deler av 90-tallet) var minst mulig ufjæret vekt veldig viktig for kjøreegenskapene fordi bilene sjeldent veide over 1400 Kg, men i dag med all mulig teknikk og ikke minst høy vekt på bilene (ofte 1800+ Kg) tror jeg dette har mindre betydning.

Da jeg hadde en E46 Touring i perioden 2004-2013 kjørte jeg helt bevisst med 15" felger fordi jeg helt tydelig kunne merke at kjørefølelsen ble mer lett og agil med disse fremfor med de tyngre 16" felgene jeg også hadde. Styrefølelsen ble mer levende og direkte med signifkant mer feedback.

Ulempen var imidlertid litt dårligere stabilitet i høyere hastigheter (på Autobahn), men på alminnelige veier i skandinaviske hastigheter var 15" felgene klart å foretrekke synes jeg. Komforten med den litt høyere profilen på dekkene var også mer behagelig. 

Vekt på felger og bremseskiver har nok litt og si på akselerasjonen men jeg er usikker på hvor mye. Det blir jo svinghjuleffekten det, et stort tungt hjul er vanskeligere og få opp i fart en et lite lett ett. Det hadde vært interessant og ta en sammenligningstest en gang. Samme bilen, forskjellige hjulstørrelser.

Som en liten digresjon som vi hele tiden må tenke på med en jobben jeg har. Det vanligste lokomotivet vi kjører veier litt over 85 tonn men når vi skal regne på hvor mye bremser vi trenger for og stoppe det så må vi tenke på det som 92 tonn. Det er rett og slett så mye roterende masse som skal bremses ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Godt poeng og jeg er helt enig i at en slik test hadde vært veldig interessant. Hjulomkretsen har også betydning for akselerasjonen fordi den påvirker gearutvekslingen. Dette er helt klart noe for Jason Fenske i Engineering Explained kanalen på Youtube... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt innspill. Prøvd litt på facebook men ... 

E60/61 bruksbil til dama men jeg setter min «smak» på motorvalg. Lurer litt på v8 bil igjen, men leser ymse om disse motorene. 540,545 og 550. Noen erfaringer på de motorene?! 
 

titter også på 535i ( n54 ) men dem har også sine svakheter men dette gjelder jo «alle» motorer. Man leser jo mest negativt og sjeldent folk forteller det positive. Diesel skal vi ikke ha. Må ha en bil med litt motor, familievennlig eksos og bensin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, liffi skrev:

Litt innspill. Prøvd litt på facebook men ... 

E60/61 bruksbil til dama men jeg setter min «smak» på motorvalg. Lurer litt på v8 bil igjen, men leser ymse om disse motorene. 540,545 og 550. Noen erfaringer på de motorene?! 
 

titter også på 535i ( n54 ) men dem har også sine svakheter men dette gjelder jo «alle» motorer. Man leser jo mest negativt og sjeldent folk forteller det positive. Diesel skal vi ikke ha. Må ha en bil med litt motor, familievennlig eksos og bensin.  

N54: Er dyser det siste og Ht pumpa byttet og turboer gått over for skranglete wg så vil jeg si motoren er veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, liffi skrev:

Litt innspill. Prøvd litt på facebook men ... 

E60/61 bruksbil til dama men jeg setter min «smak» på motorvalg. Lurer litt på v8 bil igjen, men leser ymse om disse motorene. 540,545 og 550. Noen erfaringer på de motorene?!

titter også på 535i ( n54 ) men dem har også sine svakheter men dette gjelder jo «alle» motorer. Man leser jo mest negativt og sjeldent folk forteller det positive. Diesel skal vi ikke ha. Må ha en bil med litt motor, familievennlig eksos og bensin.  

535i E6x kan bli vanskelig å få tak i, siden de kun ble solgt i USA. Vi fikk 540i N62 i stedenfor.

Angående N62 så sliter de med ventiltetninger, x antall pakninger som kan lekke, et kjølevannsrør under innsuget (?) som opprinnelig var en stor/lang jobb å fikse, men har visst kommet en ettermarkeds løsning som gjør jobben en del enklere og raskere. Ligger en god del informasjon rundt N62 på nettet.

Har ikke vurdert 530i 272hk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ingvaldsen skrev:

f11 550'n på finn har blitt skrinlagt eller er den fortsatt under vurdering ? 

Skrinlagt da nytt familiemedlem ventes, og jeg tenker å selge den ene båten ( den største ) . Så bruker vi Skjærgårdsjeepen til helgeturer med overnatting. Selge M550’n også da bruken av den blir minimert fremover. Hun jobber 5min hjemmefra. Ser ikke vitsen med å ha noe som bare blir stående for det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...