Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Fredrik skrev:

Alt var mekanisk så det var mye som kunne gå galt. Jeg opplevde f.eks på min Porsche 924 at vaieren til gasspedalen plutselig sa takk for seg (altså brakk midt over). Bilen kunne ikke kjøres, men heldigvis var jeg bare 10-15 minutters trikketur hjemmefra. Eksempelet er ikke alvorlig eller veldig typisk, men det viser hvor mye bedre bilene i dag er på et fundamentalt nivå.

Når jeg kjørte Ascona så røyk gassvaieren en gang. Det var bare og finne tomgangsskruen for og skru opp tomgangen til maks. Brukte en stund på de 1,5 milene hjem. Alt var mye enklere før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rune-K skrev:

Når jeg kjørte Ascona så røyk gassvaieren en gang. Det var bare og finne tomgangsskruen for og skru opp tomgangen til maks. Brukte en stund på de 1,5 milene hjem. Alt var mye enklere før.

Hehehe... jeg vet ikke om dette var mulig på 924'en, men vi hadde andre finesser som f.eks i motorrommet med manuell sommer og vinterinnstilling på varmeanlegget ved hjelp av en skrutrekker. Kunne du skru før i tiden var alt mulig. Jeg var helt nube, men allikevel kunne jeg plukke en Land Rover fra hverandre (altså helt ned til rammen) og samle den igjen uten store problemer ved hjelp av en Haynes reparasjonsbok og litt pågangsmot... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Så hans kostnader for de første 300 000km er hele 31 500kr?

Det er ingen som har kommentert hans driftskostnader de første 300 000km. Hvorvidt det er han eller Tesla som betaler reparasjonene er i mine øyne irrelevant, da det er ubetydelig for å vurdere bilens kvalitet. Jeg tror ikke noen annen bilprodusent er i nærheten av å betrakte fem DU skift, et titalls dørhåndtak, et par MCUer og et par bærearmer som knekker som innenfor deres standard, men her er jo Tesla i en særklasse der de betrakter alle mulige feil innenfor deres standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Det er ingen som har kommentert hans driftskostnader de første 300 000km. Hvorvidt det er han eller Tesla som betaler reparasjonene er i mine øyne irrelevant, da det er ubetydelig for å vurdere bilens kvalitet. Jeg tror ikke noen annen bilprodusent er i nærheten av å betrakte fem DU skift, et titalls dørhåndtak, et par MCUer og et par bærearmer som knekker som innenfor deres standard, men her er jo Tesla i en særklasse der de betrakter alle mulige feil innenfor deres standard.

Tok du en f11 med skrot n47 i 2011, dura på den 2-300.000 på ett par år. Hadde det vel fort blitt noen dørhåndtak, skjermer osv. På den også? + Motorhavari.. 

 

Kjapp liste på fruens f11 15 mod. fra vi kjøpte på 93 til nå kjørte 133. 

- korrosjon på alle 4 dører

- vindsus i 110 som bmw ikke dekker

- defekt dørhåndtak

- nøkler spiser batteri

- luftbelg lekker

- ny luftbelg lekker

- feil på adblue kabel el.?

- turbohavari(!)

- rustboble på en hjulbue ( garanti ) 

- sprekk i en baklykt 

- recall på div. Kjølegreier i motor? ( Utbedra ved kjøp ) 

 

Godt mulig der er mer jeg ikke kommer på i forbifarten..

Dette er en facelift, dvs. Godt utprøvd bil. Vi har hatt bilen i 1.5 år. 

Alle disse verkstedbesøkene kommer i tillegg til service osv. 

Og vi har over 2 timer kjøring t/r til nærmeste Bmw forhandler.. 

 

Alt foruten om siste luftbelger ble dekket på garanti.. Men likevel 🙄 

 

Nevneverdig imponert over kvaliteten på tysk premium? Attpåtil en facelift som er utbedret.. 

 

 

Og til alle ( F90 ) med gode erfaringer med sine biler. HELT uint. Dette er vår erfaring. 

 

Blir det tysk premium neste gang også? Ja uten tvil😂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler faller vel ifra hverandre når de passerer 400 000 km, men noen faller mer i biter enn andre. Og det er her Tesla kommer inn i bildet. F10/11 generasjonen klarte seg veldig bra på kvalitet og holdbarhet de 5-8 første årene...men de senere årene så synes jeg at man hører om mye problemer med disse bilene...særlig F11. Mye av årsaken er jo at dette er komplekse biler som havner i hendene på folk som ikke har økonomi til å ta vare på dem. Men man gjør seg en stor tjeneste ved å styre unna BMW med N47 tror jeg..

BMW bygger ikke biler som E34 lenger, den gang ingeniørene fikk fritt budsjett til å lage den beste bilen de kunne. Selv Mercedes er jo bare crap i dag, en god bekjent jobber med disse bilene og sier at når en W212 E klasse passerer 350 000 km så er den ferdig... utkjørt og oppbrukt. Så dette er hverken BMW eller Tesla alene om. 

Jeg med flere andre her stiller meg derimot uforstående til at Tesla som merkevare kan oppnå en sånn verdi ved å lage så shabby produkter. Hvordan i allverden kan de slippe unna med det? Det viser jo bare hvilken sekt kultur det hersker rundt disse bilene. Atpåtil så er mye av disse kundene oppegående folk, likevel kjøper de ny bil hvert andre år fordi den forrige faller fra hverandre. Normale folk ville jo ikke satt sine ben i en Tesla igjen...dog er det mange som ikke vil dette heller. Ser stadig vekk folk som for tre fire år siden var "kule" og kjøpte Model X nå komme i X5 45e 😅

@Skulebollen

Jeg er så sykt fornøyd med mine BMWer, beste og mest feilfrie bilmerke jeg har eiet. Kan ikke forstå at du har så mye problemer med din F11, må være brukerfeil. Det blir definetivt BMW igjen på meg da dette er det bilmerket som har gitt meg minst trøbbel over årene. Herregud å bra BMW er 😉😉 😅 (håper du ser ironien her) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg leser ofte historier om f.eks Peugeot 406'er som passerer 7-800000 km uten problemer eller Citroën Berlingo'er som passerer 1 million kilometer uten problemer. Jeg tror at det primært er 3 utfordringer når det gjelder å holde en eldre BMW kjørende.

Omfattende rust er definitivt den største utfordringen. For menigmann er dette dyrt og uoverskuelig. Det er lettere å bare kvitte seg med bilen.

Reparasjoner er dyrt hvis man ikke kan skru selv. Selv med OEM deler og frittstående verksteder (som aksepterer at du kommer med løse deler) blir det fort dyrt. Man skal virkelig prioritere hva man vil ha reparert på verkstedet kontra hva man vil prøve å reparere selv. For mange er det lettere å bare kvitte seg med bilen.

Tidligere eiere av bilen har gjort dårlige prioriteringer. Kosmetisk ser bilen nogenlunde bra ut, men under skinnet er det meste bare et stort rot. Når en ung entusiast oppdager dette har han/hun to valg - selge eller skrote bilen hurtigst mulig eller gå løs på problemene med ofte minimale ressurser. Resultatet er ofte deretter og neste eier får et enda dårligere utgangspunkt. I denne sammenhengen er det litt viktig å poengtere at gammel luksus for noen er tiltrekkende, men at mange har vært der før og "spist" litt av den igjenværende verdien så det nesten ikke er mer igjen. At man før man kjøper en bruktbil (selv kostbare biler) vurderer for hvem bilen er attraktiv for (og tenker litt rasjonelt i den sammenhengen) er ikke nødvendigvis så dumt å gjøre.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Tok du en f11 med skrot n47 i 2011, dura på den 2-300.000 på ett par år. Hadde det vel fort blitt noen dørhåndtak, skjermer osv. På den også? + Motorhavari.. 

[...]

Tja, det kan man si, men jeg vil nok ikke si at vi er på langt nær slik det er med eksemplaret fra Tesla i dette tilfellet. Det er mulig en 520d ville byttet motoren, men i dette tilfellet har jo Teslaen byttet motoren fem (!) ganger på 400 000km. Vi er alle skjønt enige i at BMWs CA dørhåndtak dessverre ikke er av den beste kvaliteten, men jeg tror nok ikke man hadde vært oppe i like mange tilfeller som det mer med Tesla sine. En anne viktig forskjell er imidlertid at BMWs CA dørhåndtak fortsatt ville fungert om CA biten hadde røket. Det samme kan man vel ikke si om Tesla sine, der selve håndtakets funksjon også blir defekt. Tiden da man måtte bytte iDrive-enheter på BMW er vel stort sett forbi og noe som hører CCC-perioden til. For all del, BMW gjør mye dårlig, og Tesla gjør faktisk mye bra, men det er skremmende lesing å se hvor ille det faktisk står til på enkelte modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ved siden av. Har flere merket hvor bra lyd Spotify har fått i det siste? Jeg har en gammel spilleliste på Spotify fra 2009 og de fleste av låtene har nå fått en fantastisk dynamikk i lydbildet som er helt nytt for meg. Nyere låter og eldre låter som er remastered (altså i løpet av de siste 10 årene eller så) har plutselig fått et fantastisk dynamisk lydbilde. Jeg har et premium abonnement.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er selvsagt ute på eventyr når man kjøper Tesla og det med driveunit har de slitt med på de tidlige bilene. Det positive må være at den siste har holdt i 290k km og batteriet er vel ikke byttet? De er dog den første produsenten som har laget elbiler som er brukandes over litt avstand og attpåtil har de bygget ut eget ladenettverk for dette. Å dømme de for at enkelte løsninger ikke er bedre kan være noe strengt. De driver til en viss grad utviklingen for de bilene som folk skal tvinges over på. 

Jeg har dessverre ikke nyere BMW å sammenligne med, da jeg kjøper mine når de først er 15 år gamle. Da er det allerede en liste for ting som må ordnes og når man stryker ut en fra lista dukker det to nye opp. Hadde jeg tatt alt på verksted med OE-deler så hadde Hallgeir Kvadsheim sittet i stua her med et kamera-crew. Jammen kjøper jeg bmw fortsatt, tross for bekjente som spør om jeg ikke skulle kjøpe noe nytt som ikke er bmw som jeg ikke trenger å skru på. Folk må få lov til å kjøpe det de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt stille F90 M5 har blitt etter at den har fått opf filter. Sto i stad å fylte diesel på Esso rett ved riksveien, så kommer det en sort F90 M5 LCI cruisene forbi i 60 sona og det var ingen lyd, ingenting. Kun rullestøy fra dekka, hadde jeg sett en annen vei kunne det like gjerne vert en elbil som kjørte forbi. Lager nok lyd under pådrag, men likevel så skal det jo komme litt Broom selv når man cruiser i 60 km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, liffi skrev:

Kan det kalles kunst ?

 

                   "Skogskunst"C40C1142-5D00-4240-A128-4920D9A43250.thumb.jpeg.cf8e3e60b9e6696ea2f90178f9bab254.jpeg

Det kalles få inn i garasje ,begynn fra en kant og lag en griselekker e28 ❤️
Men denne er det vel litt å ta tak i Liffi var det ikke sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2021 den 1.44, Fredrik skrev:

Litt ved siden av. Har flere merket hvor bra lyd Spotify har fått i det siste? Jeg har en gammel spilleliste på Spotify fra 2009 og de fleste av låtene har nå fått en fantastisk dynamikk i lydbildet som er helt nytt for meg. Nyere låter og eldre låter som er remastered (altså i løpet av de siste 10 årene eller så) har plutselig fått et fantastisk dynamisk lydbilde. Jeg har et premium abonnement.

Joda, jeg gikk over til Tidal grunnet MQA-støtte, men takler ikke brukergrensesnittet. Så over på Spotify igjen og ser jo at DACen viser 192kHz samplingsfrekvens mot 44,1kHz som tidligere. Så noe er det hvertfall.

Prøver ut en SMSL SU-9 DAC for tiden. Her må nok langt dyrere DACer se seg slått av en Kina-vare til drøyt 4kkr. Jeg har ikke hørt bedre til 4 gangeren hvertfall.

Nå har jeg byttet til noen tilårskomne Infinity Kappa 9. Legendariske forsterker-killere. Låter veldig bra vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...