Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 16.3.2022 den 15.37, Fredrik 90 skrev:

Ja det er derfor jeg fortsatt er så stor tilhenger av diesel, det gir meg akkurat den friheten jeg ønsker å ha når jeg er på langtur. Jeg ønsker ikke at bilen skal bestemme når jeg må stoppe og hvor lenge jeg må stoppe, jeg vil være herre over det selv. 700 km er rundt det jeg har i rekkevidde når jeg kjører på Autobahn, da går det i 150 km/t og opp :) Skal helt ned til Frankfurt til neste uke, spent på de Tyske dieselprisene nå ;) 

Det beste med dieselbiler er at forbruket egentlig ikke øker så mye over ca. 120 Km/t og opp til ca. 170-180 Km/t. Over dette for alminnelige diselbiler med 120-150 HK øker forbruket selvfølgelig litt mer. Jeg husker at vår tidligere E46 318d Touring (116 HK) var overraskende gjerrig på Autobahn selv i høyere hastigheter. Vår nåværende C4 Picasso (120 HK) er også relativt gjerrig forutsatt at hastigheten ikke er høyere enn 150-160 Km/t. Bilen har et ganske stort frontareal så i hastigheter over dette øker forbruket relativt sett ganske mye mer.

Ellers er jeg helt enig med deg i at en dieselbil gir stor frihet. For min egen del har dieselbiler klart vært det beste kompromisset siden 1997. Med et par års unntak (E36 323i og VW Up) har jeg nå kjørt dieselbiler i hele 23 år. Jeg regner med at vi kjører vår C4 Picasso i 3-4 år mer der en elektrisk bil sannsynligvis vil overta som daily driver.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Fredrik skrev:

Det beste med dieselbiler er at forbruket egentlig ikke øker så mye over ca. 120 Km/t og opp til ca. 170-180 Km/t. Over dette for alminnelige diselbiler med 120-150 HK øker forbruket selvfølgelig litt mer. Jeg husker at vår tidligere E46 318d Touring (116 HK) var overraskende gjerrig på Autobahn selv i høyere hastigheter. Vår nåværende C4 Picasso (120 HK) er også relativt gjerrig forutsatt at hastigheten ikke er høyere enn 150-160 Km/t. Bilen har et ganske stort frontareal så i hastigheter over dette øker forbruket relativt sett ganske mye mer.

Ellers er jeg helt enig med deg i at en dieselbil gir stor frihet. For min egen del har dieselbiler klart vært det beste kompromisset siden 1997. Med et par års unntak (E36 323i og VW Up) har jeg nå kjørt dieselbiler i hele 23 år. Jeg regner med at vi kjører vår C4 Picasso i 3-4 år mer der en elektrisk bil sannsynligvis vil overta som daily driver.   

Ja det er akkurat den erfaringen jeg også har gjort, og særlig BMW sine sekssylindrede dieselmotorer er rett og slett helt fantastiske. Særlig for meg som kjører veldig langt når jeg først kjører langt så er egenskapene her uslåelige…her vil det ta elbilene minst 10 år før de kan matche.

Som du sier så har man ett fornuftig forbruk opp til 180 km/t ca, og her er 540d helt rå synes jeg. Jeg kan kjøre tidlig en Søndag eller om natten, ligge stort sett over 150 km/t men også langt over 200 km/t i perioder…likevel kommer jeg 700-800 km på en tank før jeg må stoppe for å fylle. Da strekker jeg litt på beina, kjøper en pølse, skroller litt på telefonen før jeg hopper inn i comfortstolen og tar kickdown ut på Autobahn igjen. Og når jeg først er på tur så er dette helt avgjørende for meg 😀 I påska skal vi til København og da er planen å kjøre fra Arendal mer eller mindre i ett strekk, med pauser selvsagt…men ikke sånne elbil pauser på tre kvarter..det er vi for rastløse til. Selv kona som er veldig for elbil gidder ikke det på langtur. Det sto en iX3 å lada når vi gikk inn på Burger King langs E6 i Sverige, den sto der når vi kom ut igjen også. Frister det der? spurte jeg, hun måtte jo vedgå at akkurat på langtur så frista det ikke så mye nei. "Is diesel still King?" spurte jeg, fikk til svar at på langtur så var det nok det ja…men ho var rask til å skyte inn at hjemme er elektrisk helt konge….jeg kom med ett nølende "nja…tja…kanskje" 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Vi kjørte også temmelig langt med vår E46 318d Touring (som vi hadde i årene 2004-2013 og kjørte hele 340000 Km) før vi gikk over til leiebiler fra Sixt på de samme turene. Det ble fort over 5000 Km på en tur til Provence og tilbake + ekstra kjøring lokalt der nede. Jeg husker ikke eksakt hvor mange slike turer vi hadde med BMW'en på kontinentet, men ihvertfall 9-10 stykker. 

Med C4 Picassoen har det så langt kun vært én tur, men den gikk til gjengjeld igjennom hele Frankrike til Montpellier via Nederland og Belgia. Det har også vært en tur til Berlin, men det er jo ikke så langt fra Aarhus (ca 600 Km).

BMW'en var fabelaktig på langturer og jeg kan forestille meg hvordan din 540d må være. Diesel er helt suverent forutsatt at man også har en fornuftig bil. Ingen gjør dette bedre enn BMW synes jeg, men dette kan sikkert diskuteres :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tony Soprano Jeg følger en russer på Youtube som har en sivil GAZ 3308 lastebil og den har en vedovn på lasteplanet. Lastebilen er en såkalt "crew cab" med fire dører og vedoven er derfor under kapellet som fungerer som et slags telt. Der har de også en køyeseng.

Jeg fortalte ham at jeg har sett sovjettiske krigsfilmer fra WW2 der de militære lastebilene også hadde vedovner. Han repliserte at dette faktisk er ganske vanlig å ha i Russland på ekspedisjonsbiler og spesielt når man kommer øst for Uralfjellene og i Sibir. Han bor helt syd i Sibir tett på grensen til Kasakhstan, Mongolia og Kina.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Er drivstoff prisene litt på vei ned igjen nå? jeg fikk fylt 98 for 20,19,- i stad 😀

Det stemmer, er 19.40 her i dag. Det som er irriterende er jo at bensin stasjonene setter opp prisene med en gang oljeprisen stiger, men når den faller bruker de vanvittig lang tid før de setter ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2022 den 18.50, Fredrik 90 skrev:

Ja det er akkurat den erfaringen jeg også har gjort, og særlig BMW sine sekssylindrede dieselmotorer er rett og slett helt fantastiske. Særlig for meg som kjører veldig langt når jeg først kjører langt så er egenskapene her uslåelige…her vil det ta elbilene minst 10 år før de kan matche.

Som du sier så har man ett fornuftig forbruk opp til 180 km/t ca, og her er 540d helt rå synes jeg. Jeg kan kjøre tidlig en Søndag eller om natten, ligge stort sett over 150 km/t men også langt over 200 km/t i perioder…likevel kommer jeg 700-800 km på en tank før jeg må stoppe for å fylle. Da strekker jeg litt på beina, kjøper en pølse, skroller litt på telefonen før jeg hopper inn i comfortstolen og tar kickdown ut på Autobahn igjen. Og når jeg først er på tur så er dette helt avgjørende for meg 😀 I påska skal vi til København og da er planen å kjøre fra Arendal mer eller mindre i ett strekk, med pauser selvsagt…men ikke sånne elbil pauser på tre kvarter..det er vi for rastløse til. Selv kona som er veldig for elbil gidder ikke det på langtur. Det sto en iX3 å lada når vi gikk inn på Burger King langs E6 i Sverige, den sto der når vi kom ut igjen også. Frister det der? spurte jeg, hun måtte jo vedgå at akkurat på langtur så frista det ikke så mye nei. "Is diesel still King?" spurte jeg, fikk til svar at på langtur så var det nok det ja…men ho var rask til å skyte inn at hjemme er elektrisk helt konge….jeg kom med ett nølende "nja…tja…kanskje" 😂

Jeg opplever at du konstruerer mye argumenter som ikke helt henger sammen i virkeligheten. Regner med at når du skal til Køben så kjører du til Kr.sand og tar båten over. I følge google maps blir turen da må 60 mil. Hadde du kjørt en ix50 hadde du måtte lade ca. 30 min på den turen.  Greit nok at du synes det er lenge, men stoppet for å kjøpe pølser er ca. 15min, så å komme frem 15min senere på en 60mils tur og betalt halvparten i drivstoffkostnader er det ganske mange som ville akseptert.

 

kjører du om oslo er det 100mil, så legg på 30min til i lade tid, så er du på en time.

teslabjørn har disse 100mil test turene sine, han er under ti timer med mange av de nye bilene. 
https://insideevs.com/news/521066/tesla-model3-lr-record-1000km/

f.eks, 9timer og 20 min med en model 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Det stemmer, er 19.40 her i dag. Det som er irriterende er jo at bensin stasjonene setter opp prisene med en gang oljeprisen stiger, men når den faller bruker de vanvittig lang tid før de setter ned. 

Får håpe viner på vei tilbake nå, så oljeprisen faller litt, var vel under 100 dollar fatet tror jeg.

18 minutter siden, flobben skrev:

Jeg opplever at du konstruerer mye argumenter som ikke helt henger sammen i virkeligheten. Regner med at når du skal til Køben så kjører du til Kr.sand og tar båten over. I følge google maps blir turen da må 60 mil. Hadde du kjørt en ix50 hadde du måtte lade ca. 30 min på den turen.  Greit nok at du synes det er lenge, men stoppet for å kjøpe pølser er ca. 15min, så å komme frem 15min senere på en 60mils tur og betalt halvparten i drivstoffkostnader er det ganske mange som ville akseptert.

 

kjører du om oslo er det 100mil, så legg på 30min til i lade tid, så er du på en time.

teslabjørn har disse 100mil test turene sine, han er under ti timer med mange av de nye bilene. 
https://insideevs.com/news/521066/tesla-model3-lr-record-1000km/

f.eks, 9timer og 20 min med en model 3

Det at mine argumenter ikke passer helt inn i din virkelighet blåser jeg egentelig litt i, det betyr ikke så mye for meg. Men for å forklare litt mer inngående da.
Vi skal kjøre via Sverige da vi kjører hjemmefra litt ut på formiddagen, tar aldri ferga til Hirtshalts når jeg skal til København. Vi kjører hjem via Sverige også ettersom vi skal innom Ullared (jada, jeg vet…harry). Kunne sikkert gått med en iX 50, en av markedets dyreste elbiler. Men jeg gidder ikke å loffe nedover E6en i 105 km/t for å slippe å stoppe mer enn ett par ganger. Du skjønner det er nettopp den friheten jeg liker med fossilbil, vi kan reise litt senere, kan kjøre det tempoet jeg vil, stoppe der jeg vil og hvis vi skulle bli litt sene så kan man kjøre inn litt ved å skippe ett stopp 😀 Men dette har jeg gjentatt til det kjedsommelige, dette burde dere vel vite nå såååå mange ganger vi har diskutert dette her inne.

Den snittfarten Teslabjørn har på de 1000 km turene sine er langt under den snittfarten jeg vil ha. Jeg kjører alt for fort, særlig på god motorvei så har jeg en tendens til å legge meg på en relativt høy snittfart. Nedover E6en i Sverige så er trivselsfaktoren best når det går i ca 140 km/t. Og høy fart over tid er jo det som dreper rekkevidden på elbil 😅

Vi to har nok litt forskjellige preferanser på hva som er akseptabel rekkevidde/kjørelengde på langtur. Jeg mener, når din e-tron har "full tank" så tilsvarer det ca kvart tank på min sekssylindrede oljebrenner. Likevel er vi like happy med våre bilvalg, på hver vår måte regner jeg med 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg tør ikke å kjøre fast i 140 Km/t i Sverige på 120 Km/t motorveiene. I perioder gjør jeg dette, men som regel er hastigheten rundt 130 Km/t. Tilvarende også i Danmark på 130 Km/t motoreveiene der jeg som regel holder rundt 140 Km/t. Altså 10 Km/t over fartsgrensen og ikke mer.

Poenget her er at med en elektrisk bil er ikke Sverige helt håpløst, men i Danmark og lenger sydpå (og da spesielt i Tyskland) øker strømforbruket såpass mye at det begynner å nærme seg håpløst. Som Bjørn Nyland viser er forskjellen når det gjelder strømforbruket fra 90 Km/t til 120 Km/t temmelig voldsomt noen ganger. Over dette begynner det å nærme seg håpløst for de aller fleste elektriske bilene i dag inkl. den kanskje aller beste Porsche Taycan Turbo.

Mitt poeng er at dette ikke er tilfellet med dieselbiler. Med disse øker ikke forbruket så mye fra rundt 120 Km/t til 160-170 Km/t - litt avhengig av hva slags type bil man har. Dette gir etter min mening en stor grad av frihet i store deler av Europa som man foreløpig ikke har med elektriske biler. Det å holde igjen i 120 Km/t for å unngå et håpløst overforbruk av strøm når man i Danmark uten videre kunne ha kjørt i 140 Km/t og i 150-160 Km/t på Autobahn er træls som man sier på dansk (irriterende, noe dritt på norsk).

Det danske (jyske) ordet "træls" uttales forøvrig "trels" og er selvfølgelig avledet (genetiv form) av ordet træl (trell på norsk - en slave). Betydningen er derfor å gjøre en trells arbeide - at noe er trells.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Vi to har nok litt forskjellige preferanser på hva som er akseptabel rekkevidde/kjørelengde på langtur. Jeg mener, når din e-tron har "full tank" så tilsvarer det ca kvart tank på min sekssylindrede oljebrenner. Likevel er vi like happy med våre bilvalg, på hver vår måte regner jeg med 😀

Vi er helt enige her, Fredrik. Når man reiser over lange strekk med motorvei, blir bilens cruisekontroll fort satt på 140km/t (om ikke mer), og dette dreper som kjent rekkevidden på en elbil. Når det er sagt tror jeg heller ikke regnestykket for dieselbilen er så ille når man snakker om denne type avstand og kjøringer. 

En Audi e-tron 55 har en netto batterikapasitet på 84kWh. Ligger dieselbilen og e-tronen i 140km/t antar jeg forbruket på min M550d til å ligge på rundt 1 liter per mil (kanskje mindre), mens forbruket på e-tron 55 sannsynligvis ligger på 3kWh (og vel så det - antar jeg er nokså snill med forbruket på e-tron 55 her) per mil. Bruker e-tron 55 3kWh per mil, er den totale rekkevidden også på snaue 280km (og mindre)- altså 1/3-1/4 av hva våre dieselbiler klarer.

Lader man da til 5-6kr per kWh så vil det koste like mye å kjøre e-tron 55 som det vil være å kjøre med en godt motorisert dieselbil. Å lade fire ganger á 30 minutter hver gang på en tur dieselbilen gjør på én tank er intet annet enn kjipt. Greit man tar en pause, men jeg er helt enig med deg i at det er bedre å ta pause når en selv føler for det (og der man selv ønsker) enn å måtte ta pause når bilen trenger det.

Elbil er helt konge, men det fungerer til lokalkjøring og mindre langturer her hjemme på berget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...