Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

19 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Amcar jobber ikke mot elbilen, men de jobber mot ett bilsamfunn hvor det er plass til både elbiler og entusiastbiler. Like viktig som å bygge flere ladestasjoner er det å sikre tilgang på 98 oktan, retten til å skru på bilen selv og gunstige importavgifter på eldre entusiastkjøretøy. Alt dette og mere til jobber Elbilforeningen mot, just saying 😅

En ting jeg skulle ønske det ble satt fokus på er beboerparking, slik som har blitt innført i en del Norske byer. De har gjort det langt dyrere/vanskeligere å ha historiske biler i urbane områder. Jeg skulle ønske man hadde gunstigere priser for biler eldre enn 30 år, tilsvarende som man har med årsavgift. Min personlige mening er at slike "vetaranbiler" er med på å gi områder sjarm, så jeg mener det er noe som kunne ha kommet allmennheten til gode og. Jeg husker hvor mye jeg likte å gå rundt i en del boliggater i Oslo for å se på alle de kule "vetarenbilene" som stod rundt omkring; Dessverre har de stort sett blitt borte etter at man fikk beboerparking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 Gode entusiastpoeng her Snægg! :D Det spørsmålet som må stilles er "hva skjer når en så lite brukt bil blir brukt utrolig mye mer?". Og hvordan er N55-motoren kvalitetsmessig?

@laffe jeg og har holdt på det, men kona er mer på 3-serie og morsom motorisering - hun digger slikt. Vi har heldigvis gått gjennom den "dette er ikke det billigste alternativet akkurat, drivstoffpriser, forsikring, forbruk, "gammel bil", ikke større enn den vi har nå". osv. Og allikevel sitter vi begge å sier "vi har mulighet, hvorfor ikke gjøre noe sånt mens vi ennå kan?". Så er det hvordan markedet for slike motorsterke biler er om noen år, kollapser det eller kan prisen holde seg greit for en original, lav km godt holdt slik utgave. LCI-utgaven er å foretrekke, men så vanvittig mye dyrere.

Codan ja... De har jo gått inn i Tryg nå, så de fordelene forsvinner vel? Er det noen som har Codan som vet hvordan det utspiller seg med maskinskadeforsikring nå framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, laffe said:

 @papertiger Tror bør du la@Snagg30 og kona di bestemme 😅

Ikke hør på meg, jeg er sliter jo med å kjøpe 320d/520d til 200-250 000 fordi jeg er redd for at det markedet også skal kollapse🤔

Beste forslaget! 😂 kanskje det er det jeg skal gjøre. 
 

I den prisklassen kan du ikke gjøre så mye feil. Følger med på F11 520d markedet, og de attraktive bilene blir solgt de, noen ganger etter noen dager, andre ganger etter noen uker -  og ligger mellom 3-400 lapper for de som er godt utstyrt og nyest. I tillegg; ser vår 420xd er verdt mellom 280-320k på bruktmarkedet - disse bilene er uhyre mye kjekk bil for pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, papertiger skrev:

Beste forslaget! 😂 kanskje det er det jeg skal gjøre. 
 

I den prisklassen kan du ikke gjøre så mye feil. Følger med på F11 520d markedet, og de attraktive bilene blir solgt de, noen ganger etter noen dager, andre ganger etter noen uker -  og ligger mellom 3-400 lapper for de som er godt utstyrt og nyest. I tillegg; ser vår 420xd er verdt mellom 280-320k på bruktmarkedet - disse bilene er uhyre mye kjekk bil for pengene. 

Ja, mye flotte biler om man ikke må ha R6. Er litt kjedelig at man fort må opp i rundt 300 for å finne noe greit med B47 motoren og en km-stand +/-100 000.

Ellers er det ikke alt som blir solgt fort - som denne 520d: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=239478134

 

Tidsline.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet for motorsterke fossilbiler kommer aldri til å kollapse, er vel heller motsatt. Hvis vi ser litt historisk på det så er det nok av eksempler på at prisene holder seg for ting som er populært men ikke mulig å få tak i nytt lenger. Toyota Hiace er ett eksempel, US pickup med diesel ett annet. En 116d vil ingen ha om ti år, men en BMW med stor fossilmotor tror jeg vil stå høyt i kurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laffe skrev:

 @papertiger Tror bør du la@Snagg30 og kona di bestemme 😅

Ikke hør på meg, jeg er sliter jo med å kjøpe 320d/520d til 200-250 000 fordi jeg er redd for at det markedet også skal kollapse🤔

 

 

Jeg tenker i samme retning nå som jeg solgte i3'n til kona. Fornuften sier min gamle 120d xdrive til 190k, artigheten sier min gamle 330ix og fjolletheten sier en eller annen Alpina B3/B3S E91 eller mulig D3 2016 om jeg får prutet nok. Ikke lett å bestemme hva konemor skal kjøre når jeg kjører Taycan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, fupsaker skrev:

Jeg tenker i samme retning nå som jeg solgte i3'n til kona. Fornuften sier min gamle 120d xdrive til 190k, artigheten sier min gamle 330ix og fjolletheten sier en eller annen Alpina B3/B3S E91 eller mulig D3 2016 om jeg får prutet nok. Ikke lett å bestemme hva konemor skal kjøre når jeg kjører Taycan. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=223376084
 

:whistle:
 

Edit: neida, men en slik konebil da?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=256088103
 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ampera skrev:

Når vi snakker om bensinpris, her er et bilde fra Trondheim fra oktober 1987, her var det priskrig, med hele 50 øre i rabatt. Dette var tider!😇 

 

 

661C0CE2-1E63-45BC-BC36-EF209D478B0A.png

Ja det var noe annet enn idag, fikk lappen i 1989 og mener å huske at helt i begynnelsen jeg kjørte bil så fikk man ca 20 liter for en hundrelapp så da har den nok ligget på rundt 5,- pr liter to år etter dette bildet er tatt 😊

Til sammenligning så får man pr idag ca 4 liter for en hundrelapp, når er vi vel utenfor normalen i energimarkedet akkurat nå eller kanskje det blir den nye normalen, hvem vet.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Galro skrev:

En ting jeg skulle ønske det ble satt fokus på er beboerparking, slik som har blitt innført i en del Norske byer. De har gjort det langt dyrere/vanskeligere å ha historiske biler i urbane områder. Jeg skulle ønske man hadde gunstigere priser for biler eldre enn 30 år, tilsvarende som man har med årsavgift. Min personlige mening er at slike "vetaranbiler" er med på å gi områder sjarm, så jeg mener det er noe som kunne ha kommet allmennheten til gode og. Jeg husker hvor mye jeg likte å gå rundt i en del boliggater i Oslo for å se på alle de kule "vetarenbilene" som stod rundt omkring; Dessverre har de stort sett blitt borte etter at man fikk beboerparking. 

Jeg tror du sliter veldig med og få gjennomslag for det selv om jeg også synes det var trivelig når det sto mye rart ute i gatene. 

Hvordan skal forslaget formuleres tror du? "Biler eldre enn 30 år bør få billigere gateparkering da det er så trivelig med mangfold i bilparken." Tror ikke man vinner mange stemmer på det.

Men spøk til side. Når det ble forbudt med veteranbiler i Paris for noen år siden så fikk FIVA heldigvis lempet litt på reglene der. Det er nok den måten man må jobbe framover med sterke lobbyorganisasjoner. Heldigvis så har LMK i Norge som også er medlem i FIVA blitt flinkere til dette selv om det er en lang vei å gå. Det var også derfor BMWccn ble medlem i LMK for en del år siden da man fant ut at veteranbil hobbyen kan bli vanskeligere og utøve i framtiden så man trenger å stå sammen. Nå har jo også LMK og Amcar begynt å samarbeide mer. De utfyller hverandre bra, bare synd at ikke LMK er like flinke som Amcar til å skryte av hva de får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når debatten om historiske drivstoffpriser pågår så må man også ta med det historiske forbruket til de "vanligste" bilene. Uten å ta hensyn til dette så blir det litt feil å diskutere hvor mye hvermannsen må ut med av lønna si for å pendle til og fra jobb. Nå kan man få en M550d med 400hk som bruker 0,6L diesel per mil. Biler med fisemotor ligger helt nede på 0,4L/mil. Dette er langt under det som var vanlig for 15-25 år siden, da de den gang spreke og vanlige M50-M52-M54-motorene hadde alt fra 150-230 hk og brukte litern på mila ved normal kjøring. Diesel var jo en raritet på 90-tallet og det tok ikke helt av før man fikk lavere avgifter her i landet utover 2000-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, E.C. skrev:

Når debatten om historiske drivstoffpriser pågår så må man også ta med det historiske forbruket til de "vanligste" bilene. Uten å ta hensyn til dette så blir det litt feil å diskutere hvor mye hvermannsen må ut med av lønna si for å pendle til og fra jobb. Nå kan man få en M550d med 400hk som bruker 0,6L diesel per mil. Biler med fisemotor ligger helt nede på 0,4L/mil. Dette er langt under det som var vanlig for 15-25 år siden, da de den gang spreke og vanlige M50-M52-M54-motorene hadde alt fra 150-230 hk og brukte litern på mila ved normal kjøring. Diesel var jo en raritet på 90-tallet og det tok ikke helt av før man fikk lavere avgifter her i landet utover 2000-tallet. 

Godt poeng, dette er noe man glemmer. I takt med økende drivstoffpriser så synker gjerne forbruket på bilene. For min del har nok ikke dette vært tilfellet ettersom jeg har kjøpt mer motorsterk bil hver gang jeg bytter, men jeg tenker at forbruket mer eller mindre har stått stille. For 10 år siden kjørte jeg E90 325d, denne har ca samme forbruket som min G30 540d i dag. E34en har jeg jo hatt i 10 år og denne har ikke blitt gjerrigere med årene, men jeg kjører den kun halvparten av den årlige kjørelengden nå av hva jeg gjorde før. Den andre halvparten kjøres det med V8er, så det trekker jo opp drivstoffkostnadene noe voldsomt. Men jeg har jo hardnakket påberopt meg selv tittel som petrolhead så da får jeg betale prisen også 😅 Smiles per miles er utrolig viktig for meg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...