Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, awt skrev:

Vel, nå er jo autobahn for alle, og ikke kun de som ligger i 250+ (som det faktisk var overraskende få av syntes jeg). Jeg vil påstå det er mer frustrerende for meg å ligge i 75 - 80 i timevis enn for deg å ligge i 90-100 i kanskje fem minutt. Jeg forstår hva du mener, men noe slikt vil aldri komme uansett. Sannsynligheten er veldig mye større for at det kommer fartsgrenser overalt.

Heldigvis kommer det flere og flere mil med tre felt, da kan vi halvtrege ligge i midten og de raske ligge ytterst. Vi kjørte A9 ned, og der var det for det meste tre felt. Hjemover passerte vi mesteparten av Tyskland på en lørdag, og da er det minimalt med trailere man trenger å forholde seg til heldigvis.

Autobahn som alle andre veier er for alle, men på Autobahn har man vikeplikt for de i venstre fil. Der det er fri fart skal man også la hurtigere kjøretøy passere før man selv foretar en forbikjøring. Å ligge i 75-80 km/t i timesvis er noe du velger selv med å hekte på vogna, men men at jeg og øvrig trafikk stadig må ned i 90-100 km/t er ett stort irritasjonsmoment….som også kan skape farlige situasjoner. Stort sett så går dette greit, og jeg har valgt å kjøre på gunstige tidspunkt som gjør at jeg får kjøre mer eller mindre så fort jeg vil. Men før eller siden på en 5200 km tur så må man kjøre på tidspunkter og strekker hvor man møter på dette problemet. Tidvis litt mye av det, derav min utblåsning tidligere her. 

Autobahn har fri fart, men man skal kjøre forsvarlig og aktpågivende. Dette handler som alt annet om samspill og samarbeide i trafikken, men dette er ikke alltid like lett å få til når en av partene ikke holder sin del av "avtalen". Man merker helt klart at trafikken flyter mye bedre og lettere der det er tre kjørespor. Da kan de raskeste kjøre helt til venstre, men saktegående trafikk helt til høyre. På disse veiene er det svært sjeldent problemer er min erfaring. A9 er fin sånn, det er også A1 sydover fra Hamburg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger stort sett i 100 på autobahn, men om jeg skulle hatt forbud mot å tatt forbikjøring i venstre fil (noe det faktisk er enkelte steder) hadde jeg og ganske mange vært påtvunget til å ligge i 75-80 hele tiden, noe som er et enda større irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Rune-K skrev:

Blir sikkert nok en kjedelig fotballkamp,akkurat som alle de andre.

Tenker du på Bodø/Glimt eller Jerv sine kamper?

Men skjønner du ikke liker fotball noe særlig? :P

 

30 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg ser heller maling tørke enn å se fotball, gir meg omtrent det samme 😂

Ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting i mot el biler men dette varmer et fossilt glad hjerte! Håper flere følger samme vei. Ser vell mørkt for M avdelingen til BMW siden alt fremover blir hybrid, og vekta der etter.

https://www.tv2.no/broom/14946888/

Fin artikkel her og :)

https://www.tv2.no/broom/14917303/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Snagg30 skrev:

Har ingenting i mot el biler men dette varmer et fossilt glad hjerte! Håper flere følger samme vei. Ser vell mørkt for M avdelingen til BMW siden alt fremover blir hybrid, og vekta der etter.

https://www.tv2.no/broom/14946888/

Fin artikkel her og :)

https://www.tv2.no/broom/14917303/

Bare så synd at Pagani er noe som ytterst få mennesker på denne kloden har anledning til å kjøpe. Men ellers så er jeg helt enig, elektriske superbiler er totalt meningsløse. Enten får det være superbiler med fossilmotor (til nød ladbar hybrid) eller så er det en biltype som bør dø ut med fossilmotorene….hvis det skulle skje. Her går det faktisk ikke an å få i pose og sekk. Jeg er svært skeptisk til at M skal gå over til ladbare hybrider, de bærer med seg alt for mye vekt. Neste M5 ryktes å få 750 hk, og det i seg selv sier at denne blir grisetung. I dette nisje segmentet er ikke elektrifisering veien å gå, iallfall ikke om man vil opprettholde kjøregleden. Det sagt, jeg har kjørt G30 545e og den gikk som ei kule…føltes som en skikkelig BMW (nei, i4 føles ikke som noen BMW i den forstand). Men noen sportsbil var den så absolutt ikke..

Den andre artikkelen var også bra, det er ikke noe vits i å haste med å kjøpe elbil. Dagens bensin og dieselmotorer er så bra som de aldri før har vært, mens elbilene fortsatt skal bli veldig mye bedre. Jeg vipper mellom å prøve ladbar hybrid neste gang eller nok en gang sikre meg ett siste eksemplar av BMW sin brilliante rekkesekser diesel. BMW jobber med en helt ny sekserdiesel, som vist nok skal overgå dagens B57 på alle områder. Den skal også klare fremtidens utslippskrav med god margin… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 herlig :) Nisjemarkedet på fossil har ingen nektet på at enda vil bestå. Jeg er veldig glad for at folk går for nisjemodeller, om det er M eller Z eller bare en Arctic Truck. Og som vi sier, det har kanskje aldri vært mer rett tid å kjøpe en entusiastbil. Det er så gromt, idag var det en borti gata som hadde enten kjøpt seg eller hadde besøk av en med AMG. Og de stod ute og fyrte igang og styret på, jeg måtte ned på plenen å snike og nyte lyden av skikkelig motor. Drømmen er jo en Z4 ved siden av daily, og jeg digger dagens Z4. Men pr. idag er ikke det tema med meg. Men på forumet og i trafikken kryr det av fossilt i ymse utførelser og jeg leser det jeg kan og får med meg. Fra gammelt E28, til nyere E70 og kliss ny Z4. Jeg leser også enda teknisk om folk som spør og får svar, så lærer jeg litt også. Min mor og far hentet ut en i4 M50 i går ettermiddag, så da var det kjekt å kunne svare på alle spørsmål og virkelig nørde og vise. Jeg er også evig takknemlig for kunnskaper som både @Otis og @TRF med flere skilter med her inne. Lærerikt. Og derfor sier vi også hurra til bilprosjekter og bilder, selv om jeg kanskje er dårlig til å kommentere så leser jeg de. Nei, @Snagg30 peis på med fossil M og kos deg og dere :D Jeg trenger å få fyllt opp med noe skikkelig skikkelig gromt som jeg kan leve på i lang lang tid, *hint hint-ta turen*. :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et økonomisk perspektiv vil jeg nesten si det haster med en elbil, men det er rett og slett på bakgrunn av momsfritaket frem til 31. desember 2022 og at det etter all sannsynlighet inntrer full moms etter 31. desember 2025. Får man tak i en potent elbil (i4 M50, i5 M60 etc.) i dette tidsrommet med 400+ km rekkevidde, har man sannsynligvis fått betalt for å kjøre bil de neste fem årene, og da har man jo gjerne rom for å prioritere andre midler til en skikkelig entusiastbil. For min del er det uinteressant å kjøre elbil på skikkelig langtur uansett, så stort mer rekkevidde trenger en ikke. Da kan man bruke entusiastbilen til den slags (eller en X5 (eller annen motorsterk dieselbil) - som jeg for øvrig har valfartet Vestlandet rundt med 1157km på én tank). :) 

Er ellers helt enig i at tiden er inne for å nyte en skikkelig M, AMG eller noe annet eksotisk om man har en båtlapp eller tusen slengende rundt her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Fra et økonomisk perspektiv vil jeg nesten si det haster med en elbil, men det er rett og slett på bakgrunn av momsfritaket frem til 31. desember 2022 og at det etter all sannsynlighet inntrer full moms etter 31. desember 2025. Får man tak i en potent elbil (i4 M50, i5 M60 etc.) i dette tidsrommet med 400+ km rekkevidde, har man sannsynligvis fått betalt for å kjøre bil de neste fem årene, og da har man jo gjerne rom for å prioritere andre midler til en skikkelig entusiastbil. For min del er det uinteressant å kjøre elbil på skikkelig langtur uansett, så stort mer rekkevidde trenger en ikke. Da kan man bruke entusiastbilen til den slags (eller en X5 (eller annen motorsterk dieselbil) - som jeg for øvrig har valfartet Vestlandet rundt med 1157km på én tank). :) 

Er ellers helt enig i at tiden er inne for å nyte en skikkelig M, AMG eller noe annet eksotisk om man har en båtlapp eller tusen slengende rundt her og der.

Blir ikke det der en litt todelt greie da? Fra og med 2025 så vil bla elbilene begynne å få faststoff batterier, rekkevidden blir lenger og mer stabil, ladehastigheten blir stadig bedre. Bilene som kommer fra 2025 og frem vil jo være vesentlig bedre produkter enn dagens, som kanskje går litt i den gamle tralten med blytunge batterier på konverterte fossilplatformer. Det er nok en del av dagens veldig gode elbiler som vil stå seg bra, men veldig mange av dagens biler vil fort føles gamle og utdaterte tror jeg da. 

Jeg føler også at man ikke kan dra paralleller til fossilbiler som holder seg godt i pris selv om nyere utgaver kommer til. En 2022 X5 30d er jo egentlig samme greia som en en 2007 X5 30d…bare i en litt mer fancy innpakning. Bilen er den samme… Det samme kan man jo ikke si om en elbil hvor utviklingen går så ekstremt hurtig.. I 2030 kommer vi til å se på dagens elbiler på samme måte som vi så på VHS kassetter når DVD gjorde sitt inntog. Å drasse rundt på 700 kg batterier i buken kommer etterhvert til å bli forferdelig gammeldags.

Det frister å bare fortsette å kjøre diesel til hverdags, iallfall for oss som bor i distriktet (Sørlandet er vel Distrikts-Norge?) Usikkerhetsmomentet er for sånne som meg som liker å holde seg med en relativt dyr bruksbil, da er andrehåndsverdi ganske viktig. Hvor lenge vil premiumbiler med stor dieselmotor holde seg så bra i verdi som de til nå har gjort? En ladbar hybrid hadde passet meg midt i blinken, men her vet vi at andrehåndsverdien er usikker… Jeg føler vel at en litt entusiastisk bensinbil er ganske sikkert i årene fremover, typ M340i, M550i eller liknende. Men dette blir dyrt å kjøre til hverdags igjen med dagens drivstoff priser… Eller bare gi faen å kjøre akkurat det du har lyst til å kjøre, også heller akseptere å måtte betale deretter hvis ting skulle utvikle seg negativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Distriktsnorge er øynene som ser. Alt nord for den røde streken er distrikt :D D55B1A63-9EB0-464D-9659-41439B4FA283.thumb.jpeg.7212186f26b3d11e8d56624a9953ab94.jpeg

 

Edit: Neida, men jeg er ikke så stein hakke gale. Ifølge regjeringen.no så sier de dette så får en trekke konklusjoner selv om en bor i distrikt eller ikke, regjeringen mener nivå 5 og 6 kvalifiseres som distrikt:

7DCF8A21-467E-4955-BEFA-F5A611019720.thumb.jpeg.1b61f5c77dbdaa50a9b578b67880e315.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Blir ikke det der en litt todelt greie da? Fra og med 2025 så vil bla elbilene begynne å få faststoff batterier, rekkevidden blir lenger og mer stabil, ladehastigheten blir stadig bedre. Bilene som kommer fra 2025 og frem vil jo være vesentlig bedre produkter enn dagens, som kanskje går litt i den gamle tralten med blytunge batterier på konverterte fossilplatformer. Det er nok en del av dagens veldig gode elbiler som vil stå seg bra, men veldig mange av dagens biler vil fort føles gamle og utdaterte tror jeg da. 

Jeg føler også at man ikke kan dra paralleller til fossilbiler som holder seg godt i pris selv om nyere utgaver kommer til. En 2022 X5 30d er jo egentlig samme greia som en en 2007 X5 30d…bare i en litt mer fancy innpakning. Bilen er den samme… Det samme kan man jo ikke si om en elbil hvor utviklingen går så ekstremt hurtig.. I 2030 kommer vi til å se på dagens elbiler på samme måte som vi så på VHS kassetter når DVD gjorde sitt inntog. Å drasse rundt på 700 kg batterier i buken kommer etterhvert til å bli forferdelig gammeldags.

Det frister å bare fortsette å kjøre diesel til hverdags, iallfall for oss som bor i distriktet (Sørlandet er vel Distrikts-Norge?) Usikkerhetsmomentet er for sånne som meg som liker å holde seg med en relativt dyr bruksbil, da er andrehåndsverdi ganske viktig. Hvor lenge vil premiumbiler med stor dieselmotor holde seg så bra i verdi som de til nå har gjort? En ladbar hybrid hadde passet meg midt i blinken, men her vet vi at andrehåndsverdien er usikker… Jeg føler vel at en litt entusiastisk bensinbil er ganske sikkert i årene fremover, typ M340i, M550i eller liknende. Men dette blir dyrt å kjøre til hverdags igjen med dagens drivstoff priser… Eller bare gi faen å kjøre akkurat det du har lyst til å kjøre, også heller akseptere å måtte betale deretter hvis ting skulle utvikle seg negativt. 

Å se i kula er spennende og vanskelig.

Det er ikke store forskjeller mellom en E70 og G05, disse bilene er det likevel 12 år mellom.

En slik tidsperiode med elbil har det skjedd mer på det tekniske og filosofiske.
Dagens elbiler er jo pr idag litt halvveis og litt halvhjerta, som du selv sier så skjer det mye på batterifronten.

Men 3-4 år frem har enkelte elbiler faststoffbatterier, det utgjør likevel ikke mer enn ca 150 kg. Det hvis samme batteristørrelse blir opprettholdt.

Ser man på nåværende situasjon og pris, har dagens elbiler steget i pris på bruktmarkedet, men drivstoff og annet lever sitt eget liv og hvem vet hva som skjer fremover?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Det er vanskelig å si hva som vil skje fremover, men krig og råvaremangel gjør at flere nye modeller på et eller annet vis må bli forsinket. En trodde BMW hadde fått orden på halvledermangelen, men det ser jo ut til at dette nå er verre enn noen gang.

Uansett - en elbil anno 2023 med 400km rekkevidde vil jo fortsatt ha 400km rekkevidde i 2025. Det er kanskje ikke så imponerende om de nye modellene da har 600km rekkevidde, men med rette forutsetninger - oss som ønsker elbil som en ren dagligbil/pendlerbil og en motorsterk fossilbil ved siden av - vil dette være plenty nok. Det er ikke lenge siden en i3 60Ah kunne kjøpes for 50 000,- på finn.no. Nå koster den billigste 100 000,-, og de blir solgt fortere enn du rekker å si lade. Og hvem ville egentlig ha en i3 60Ah? 

Kombinert med lange ventetider, momsfritak/lav moms og økende priser, vil et elbilkjøp anno 2022/2023 være svært lukurativt. For mitt vedkommende vil en i4 M50 anno 2023 være mer enn moderne nok de neste fem årene til dagligdags kjøring - og sist, men ikke minst - den frigjør utrolig nok penger, som ellers ville blitt brukt på drivstoff, til en E85 Z4? E63 M6? E39 M5? E38 750i? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...