Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90DS 9 E-tense er sikkert primært utviklet for det kinesiske markedet. Der er store sedaner stadig det helt store. Bare tenk på den nye 7-serien (og ikke minst designet), men også at de kunne/kan kjøpe en lang 3-serie (som endte opp som 3GT i Europa).

Litt ved siden av så var også plattformen for Citroën C4 Cactus utviklet for det kinesiske markedet. Der ble plattformen brukt i sedanmodellen C-Elysée som hadde en akselavstand som var knapt 20 cm lenger enn den europeiske C3. C4 Cactus hadde en variant av plattformen som var kortere, men stadig 6 cm lenger enn C3 og kun ca. 1 cm kortere enn den ordinære C4 som forøvrig var bygget på en helt annen plattform (C4 Cactus og C3 delte plattform, men i to helt ulike konfigurasjoner).     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MagnusAG99 skrev:

Så, nye Prius. Hva tenker folk?

Selv tenker jeg 70 år, mann med hatt, seteryggen stilt med 110 (70 alt ettersom hvilken vei gradskiven viser) graders vinkel, handicapparkering og 63km/t i 80-sonen. :P 

1 time siden, Daniel. skrev:

Litt seint i diskusjonen, men VW skal vel gå vekk igjen fra disse "haptiske" knappene såvidt jeg har skjønt?

https://www.tv2.no/broom/fikk-hard-kritikk-na-tar-de-en-skikkelig-u-sving/15217471/

Dette er faktisk en gledelig nyhet i dagens bilmarked, og det er jo lov å håpe at flere også snur hva gjelder dagens lite brukervennlige systemer! Er det virkelig én gang EU burde kommet på banen med forbud, så er det forbud med touch-funksjonalitet og at bilens viktigste funksjoner er gjemt i undermenyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Synes dette ser ubetinget bra ut til å være en Prius. Årsaken til at de ikke tar den til Norge er vel at Prius kanskje har utspilt sin rolle nå? Jeg mener når Prius kom så var den banebrytende, var mer eller mindre den eneste "brukbare" hybridbilen som fantes. I dag har man hybrider i alle mulige karosseri fasonger, samme kan etterhvert også sies om elektiske biler. Så man kan spørre seg hva man egentlig skal med en Prius nå til dags? 

Men jeg applauderer at den har en rekkevidde opp mot 100 km, det er først da ladbare hybrider begynner å gi mening. Og det er kanskje det Toyota importøren vil unngå, det er en for stor konkurrent til elbil. De vil helst presse kundene i dette segmentet over i den uberteite BZ4X eller hva den nå heter. 

Den er ikke like bane brytende som det den var er jeg helt enig i, men jeg synes fortsatt det var et dumt valg å ikke ta den inn når den skal til andre land i Europa. Jeg tenker denne hadde vært ganske perfekt for de som fortsatt har rekkeviddeangst, men som fortsatt vil kjøre mesteparten elektrisk. 

Toyota påstår at de ikke tar den inn fordi "ladbare hybrider har stupt" i salg, og det er jo for så vidt sant. Men det er jo fordi det er så få bra billigere ladbare hybrider. Hadde de virkelig brydd seg om salg så hadde de ikke tatt in GR Supra, GR yaris, GR86 eller Mirai. Du har nok helt rett i det at de ser den som en konkurrent mot BZ4X. Den har jo vært katastrofal når det kommer til rekkevidde i alle tester. 

 

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Selv tenker jeg 70 år, mann med hatt, seteryggen stilt med 110 (70 alt ettersom hvilken vei gradskiven viser) graders vinkel, handicapparkering og 63km/t i 80-sonen. :P 

Akkurat det der tenker jeg om alle biler haha, spesielt Mercedes har blitt veldig "gammel gubbe med hatt" bil. 

Endret av MagnusAG99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MagnusAG99 skrev:

Den er ikke like bane brytende som det den var er jeg helt enig i, men jeg synes fortsatt det var et dumt valg å ikke ta den inn når den skal til andre land i Europa. Jeg tenker denne hadde vært ganske perfekt for de som fortsatt har rekkeviddeangst, men som fortsatt vil kjøre mesteparten elektrisk. 

Toyota påstår at de ikke tar den inn fordi "ladbare hybrider har stupt" i salg, og det er jo for så vidt sant. Men det er jo fordi det er så få bra billigere ladbare hybrider. Hadde de virkelig brydd seg om salg så hadde de ikke tatt in GR Supra, GR yaris, GR86 eller Mirai. Du har nok helt rett i det at de ser den som en konkurrent mot BZ4X. Den har jo vært katastrofal når det kommer til rekkevidde i alle tester. 

 

Akkurat det der tenker jeg om alle biler haha, spesielt Mercedes har blitt veldig "gammel gubbe med hatt" bil. 

@MagnusAG99Bilen er kjempefin og virkelig futuristisk vedr. designet. Hvorfor tar de den ikke inn til Norge? Tja... Norge er et veldig lite marked osv. Det er viktig å ikke overdrive hvor viktig Norge er i den store sammenhengen selv om vi er rike og kan tillate oss å kjøpe de nyeste tingene. Selv om vi inkluderer hele Skandinavia er vi stadig et veldig lite marked sett fra det europeiske kontinentet, Japan og USA. Vi spiller kanskje i en klasse over hva som ellers ville ha vært naturlig (fordi vi er rike og fra Europa), men i den store sammenhengen er selv hele Skandinavia ikke større enn én stor stat i USA og langt mindre enn land som Tyskland, Frankrike, Storbritania, Polen og f.eks Ukraina. Det er viktig å bevare perspektivet når vi slår oss på brystet, blåser oss opp og nyter vår velstand.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Selv tenker jeg 70 år, mann med hatt, seteryggen stilt med 110 (70 alt ettersom hvilken vei gradskiven viser) graders vinkel, handicapparkering og 63km/t i 80-sonen. :P 

Nei nei, de folka der kjører burgunder rød 2014 modell RAV4 diesel. Telemarksregistrert gjerne, de ligger i 70 km/t i 90 sona…

1 time siden, MagnusAG99 skrev:

Den er ikke like bane brytende som det den var er jeg helt enig i, men jeg synes fortsatt det var et dumt valg å ikke ta den inn når den skal til andre land i Europa. Jeg tenker denne hadde vært ganske perfekt for de som fortsatt har rekkeviddeangst, men som fortsatt vil kjøre mesteparten elektrisk. 

Toyota påstår at de ikke tar den inn fordi "ladbare hybrider har stupt" i salg

Ja den kunne vært helt ypperlig, men problemet er at importørene får mega bonuser av fabrikkene for å pushe ut elbiler i Norge, her er det faktisk ett marked som er nesten umettelig. Så for å få til dette så skrur de opp prisene på de ladbare hybridene, og i noen tilfeller fjerner dem fra prislista. Ta f eks en X3 30e å se hvor sykt mye dyrere den er her kontra Tyskland når du tar bort avgiften til staten. BMW Norge vil at du skal kjøpe iX40 eller iX3 i stedet. I ryggen har de myndighetene. Og dette gjør meg så innmari trassig at, at folk ikke kan velge selv hva de egentlig vil ha. For innerst inne, dypt inne i underbevisstheten så ønsker minst halvparten å kjøpe fossilbil i stede for elbil…hvis kostnaden var den samme slik som ellers i verden. Men man hører "det tvinger seg frem" og "det er den veien det går"…og det er helt sant, det er politikerstyrt og det gir meg avsmak fra hele greia. 

Så dette er noe vi kommer til å se mer av i fremtiden, derfor overrasker det ikke meg at Prius ikke kommer hit. Toyota skal pushe sin BZ4X, som egentlig er en shitty elbil… De faste Toyota kundene som blir presset over i denne fremfor en RAV4 PHEV blir snytt! Akkurat som med ID serien til VW, det er biler av en lavere standard enn hva prisen skulle tilsi. Hadde alle bare kunne bygge elbilene sine som BMW så snyter man iallfall ikke kunden for god kvalitet og ett attraktiv design ved å pushe de over fra en hybrid/fossil (unntaket er jo helt klar iX)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2022 den 7.22, sveigis skrev:

Det nevnes bygg her og det liker jeg.

En tidligere kollega av meg ,har lagd seg litt av et bygg nå de siste to årene .

Han fikk fatt på en Merce 300 CE som har gjennomgått litt av en forandring .

Der er det satt ned en 2015 modell Camaro v8 med tilhørende girkasse .

Dette er så gjennomført at man tror det er originalt .

Til og med selve girshalteren som er på bil fra ny ,er brukt.

Men Gud bedre for en jobb og tilpasning på alt .

Her det brukt deler fra hele Mercedes spekteret for å få det til å fungere og se ut som det gjorde i 1992.

Forskjellen er 400 + hk og en bil som flyr bra unna.

Skal ta bilder og legge ut her neste gang jeg er der .😊

Ombygning kan være tøft det.

Siterer meg selv her og legger bilder ut av selve motor installasjonen her :

F7540A71-EEB0-4F54-9394-188F2C41A520.thumb.jpeg.84d156f3fb562c5f30a5a5e782659c1d.jpeg

D61CD6A7-D798-4211-9E17-4CA47A1CDFEA.thumb.jpeg.5a2be73570c50a447a9ed79c3d3cf6c3.jpeg

Jeg var heldig en kveld denne uken og fikk være med en tur .

Dette vil jeg si var suksess uten sidestykke ,for dette var rått hvor dette gikk .

Altså tysk kvalitet parret sammen med en amerikansk muskelmotor ,gjorde dette til en hyggelig bil .

Det beste foruten 18 Amg hjul så ser bil klin org ut .😎😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrik skrev:

Vel, VAG er langt fra de eneste som går vekk fra fysiske knapper så dette må vi nok bare venne oss til selv om jeg isolert sett er helt enig med deg.

At VAG lanserte spesielt ID3 før operativsystemet for brukerinterfacet var ferdig testet er absolutt kritikkverdig og en uting. Kunder/kjøpere skal ikke agere betatestere med mindre dette er avtalt på forhånd.

Vedr. Golf vs ID3 koker dette etter min mening ned til at VAG ikke gir ved dørene. De ser åpenbart ingen grunn til å bygge ID3 til en standard som Golf før direkte konkurrenter (altså relativt til ID3/4) gjør dette. Kommer man fra en nyere Golf er dette selvfølgelig en nedtur, men vurderer man ID3/4 mot lignende elektriske biler handler det mest om smak og behag. 

Ser ut som det kan snu snart.

Skulle gjerne sett at de lagde Golf 8 som elbil også.

Ja det hadde sikkert blitt litt halvhjerta men fortsatt bedre enn id3 med sitt plastinteriør og trommelbremser.

 

https://www.elbil24.no/nyheter/se-hva-som-gjenoppstar/77795655

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Daniel. skrev:

En M1 Procar malt av Andy Warhol fikk "gjennomgå" av oppmerksomhetssyke aktivister i Milano. Ser jo like gale ut hele gjengen 

Dette har dessverre blitt et økende problem, vanskelig å gjøre annet enn å forme regelverket slik at hærverk som dette straffes hardt med store bøter. Dette kan ikke fortsette, disse idiotene forsøker å ødelegge nasjonsal skatter, gjenstander med uvurderlig verdi, de limer seg fast i bakken og sørger for kaos i trafikken. Budskapet dems er sikkert bra men dette er ikke måten å vise det på. Slik de holder på nå så skaper det bare harme blant folk, og da kommer de ingen vei med sitt budskap. Samme med de som i den senere tid har gått rundt å skåret opp dekk på SUVer i Oslo, fossile som elektriske. Det er bilen som er roten til alt ondt i samfunnet, så da skal de som er avhengige av bilen plages.

Nå går vi vinteren i møte med kuldegrader. Neste gang noen av disse grønne ekstremistene limer seg fast i veibanen, hiv noen bøtter med iskaldt vann over dem og la de sitte der å fryse gjennomvåte i -5 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik skrev:

@MagnusAG99Bilen er kjempefin og virkelig futuristisk vedr. designet. Hvorfor tar de den ikke inn til Norge? Tja... Norge er et veldig lite marked osv. Det er viktig å ikke overdrive hvor viktig Norge er i den store sammenhengen selv om vi er rike og kan tillate oss å kjøpe de nyeste tingene. Selv om vi inkluderer hele Skandinavia er vi stadig et veldig lite marked sett fra det europeiske kontinentet, Japan og USA. Vi spiller kanskje i en klasse over hva som ellers ville ha vært naturlig (fordi vi er rike og fra Europa), men i den store sammenhengen er selv hele Skandinavia ikke større enn én stor stat i USA og langt mindre enn land som Tyskland, Frankrike, Storbritania, Polen og f.eks Ukraina. Det er viktig å bevare perspektivet når vi slår oss på brystet, blåser oss opp og nyter vår velstand.   

Selvfølgelig er Norge et lite marked, men jeg skulle poengtere Toyota Norge sin grunn til å ikke ta den inn. De kan ikke bruke unnskyldningen at de tror at bilen ikke vil selge når de tar inn GR Yaris, GR Supra, GR86 og Mirai. Alle de selger jo grusomt dårlig. Når den først kommer til Europa, og ikke er Japan og USA exclusive så er det ingen reell grunn til å ikke ta den med hit, bortsett fra det at den ville tatt folk vekk fra å tenke på BZ4X. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MagnusAG99 skrev:

Selvfølgelig er Norge et lite marked, men jeg skulle poengtere Toyota Norge sin grunn til å ikke ta den inn. De kan ikke bruke unnskyldningen at de tror at bilen ikke vil selge når de tar inn GR Yaris, GR Supra, GR86 og Mirai. Alle de selger jo grusomt dårlig. Når den først kommer til Europa, og ikke er Japan og USA exclusive så er det ingen reell grunn til å ikke ta den med hit, bortsett fra det at den ville tatt folk vekk fra å tenke på BZ4X. 

 

 

Jeg skjønner helt klart hva du mener ang GR modellene, disse har jo minimalt salg på kanskje en håndfull biler i året. Men jeg tror kanskje disse modellene har markedsførings verdi, man har dem som pressebiler og sender dem ut på lån til forhandlere, kunder og journalister. Også selger man noen få av dem og lager en stor greie ut av det. Dette er klassisk merkevare bygging. Det er jo derfor f eks Bavaria stadig har Roadshow hvor de sender diverse M modeller og M-Perfomance modeller på turne rundt i landet. Ingen elbiler her da de ikke bygger merkevare slik hardcore M biler gjør. Roadshow er for å trekke folk til butikken som i sin tur øker sjansen for at noen kjøper en bil, ikke nødvendigvis en M bil. Møller har jo også sagt at de skal fase ut sine fossile utgaver av Audi, bortsett fra RS modellene. Nylig tømte den lokale Audi forhandleren showrommet for elbiler og fylte det opp med RS biler en ukes tid. Det trakk mye folk og noen av disse skrev helt sikkert kontrakt på ny E-tron når de var innom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/18/2022 at 6:24 PM, Fredrik 90 said:

I dag har man hybrider i alle mulige karosseri fasonger, samme kan etterhvert også sies om elektiske biler. Så man kan spørre seg hva man egentlig skal med en Prius nå til dags? 

 

Toyota Prius+ Seven har vært en favoritt blant taxieiere pga lav innkjøpspris og god driftssikkerhet. De har tatt over taximarkedet i Oslo og mange andre norske byer de siste årene. I Oslo går det også noen vanlige Prius, RAV4, Camry, noen få Mercedes E-klasse samt en særing med en eldre Audi Q5 diesel.  Men nå har jo Toyota utrolig nok avsluttet produksjonen av Seven, en modell som har solgt meget godt på de fleste kontinenter.

Personlig synes jeg det er litt trist at Mercedes er ute av gamet, da den store andelen de tidligere hadde av markedet førte til at det havnet mange kjekke eksemplarer på bruktmarkedet til fine priser. Dessuten er det ingen som slår Mercedes på kjørekomfort, interiør og opplevd kvalitet som taxi. 

Snakket med en taxisjåfør forleden som hadde 3 stk E-klasser. Den ene hadde gått 1,2 mill, men med byttemotor på 800. Den andre var en 2017-modell 220d med 650 000km med urørt motor og gir, kun normale servicer. Utrolig god komfort i den i forhold til Toyota sine modeller. For eksempel satt jeg på i en nesten fabrikksny Camry, og i baksetet var det så mye støy at jeg slet med å høre hva sjåføren sa. I min 19 år gamle E60 er det merkbart bedre, og moderne E-klasse er en annen verden. Men ingen klarer å matche Toyota på den økonomiske biten dog. 

Det blir mer og mer elbil blant taxieierne i ymse byer ser jeg - dog er dette for det meste pga påbud fra kommunen om nullutslipps-taxier, og ikke pga reel etterspørsel. De fleste el-taxiene er ofte billige og mest egnet for lokal kjøring. For sjåfører som jevnlig får turer lengre enn 5 mil er fortsatt hybrid eller fossil et bedre valg pga forutsigbarheten det gir. 

Må også gi honnør til Toyota for å bygge fantastiske biler når det kommer til driftssikkerhet. Har snakket med veldig mange taxisjåfører, og det er kun en av disse som har opplevd problemer - han fikk motorhavari med en Prius Seven etter ca 300 000km, men byttet motor og bilen er fortsatt i trafikk. Alle andre har vært fornøyde (med unntak av litt kjip kjørekomfort) og bare hatt bilene på normale servicer.  Det sier sitt om kvaliteten mtp på hvor hard bruk en del av disse bilene opplever med mange forskjellige sjåfører, rykk og napp, tomgangskjøring i timevis etc.  

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledens dag å våkne opp til hærverk på bilen sin. Lukket parkeringsanlegg som stenges for publikum kl 23 da det er flere næringslokaler i byggene. Er mye hærverk på biler og andre gjenstander her i Heggedal om dagen. Jeg er helt tom for ord og apatisk akkurat nå. Nettopp kommet meg etter 2 uker med kraftig sykdom og nå dette...jeg blir så jævlig forbanna. Bare min bil som er berørt også. Gått løs på HELE bilen utenom bagasjeluken og taket. 

IMG_1881.thumb.JPG.728871abda97da7d4a8aed4e529b9a31.JPGIMG_1882.thumb.JPG.6aaa72276fa84a07023a9c54e691c07d.JPGIMG_1883.thumb.JPG.f6027588d2381c8ae6b72aba92eb9681.JPGIMG_1885.thumb.JPG.3b6f2cfe910cc91e7b76abcfddf37899.JPGIMG_1887.thumb.JPG.0f3df4e2a930a781f8891a91bb5046da.JPGIMG_1890.thumb.JPG.fc0cc034776c1a8e2aa0d28d6d8a93b0.JPGIMG_1891.thumb.JPG.14277b08661ab49daa903f2452732e69.JPG

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, E.C. said:

Hærverk er så dumt og ekstremt unødvendig. Må være en av få ting der jeg føler at en runde med deng og dekking av kostnadene er en passende straff.

Tror jeg hadde blitt et monster om det hadde vært M3en som sto parkert der. Der skal den aldri få stå igjen vet jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...