Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Vi har til og med rundt -20 i Trondheim i dag! Ganske kaldt, og tildels uvanlig. Riktignok er sikkert kaldere enkelte plasser enn hos meg, jeg bor en relativt flat høyde med åpent areal.

Kjørte snøscooter i dag i ett skitrekk og det var friskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti grisen... Her nede blir det sjelden under -10, men når det blåser godt så er det kaldt nok.

En eldre kollega fra innlandet  fortalte at før i tida tente de bål under bånnpanna for å varme opp olja.

Heldigvis har det kommet litt bedre løsninger med åra 😄

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tony Soprano skrev:

Inneklima og varmepumpe. Varmepumpe har jeg null peiling på og har til nå styrt unna rett og slett pga design og plassering som ikke har passet for oss på andre prosjekt.

Men skal til å innrede nytt naust og lurte på hvilket merke/leverandør jeg burde se nærmere på ?
(Snekker ville montere for meg)

På førehand takk 😊

Om støy er et krav er en gulvmodell veien og gå. Bytta nylig til en Mitsubishi Kirigamine Furo av den største. Lydløs og resirkulerer under oppstart for å komme raskere i gang.

Generelt vil jeg si at du ikke trår feil om man kjøper Mitsubishi, Toshiba eller Daikin. Jeg kjøpte førstnevnte nå fordi importøren er i nærheten, som gjør at leverandørene i nabolaget pusher de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sjeldent vi har så ekstreme temperaturer her på Sørlandet, i allfall langs kysten. Men vinteren 2012 så sto det -20 kvikksølvet her. Jeg hadde da en E90 325d og ja den startet, men den raklet og kaklet noe voldsomt husker jeg. Det føltes ikke godt å starte den i de lave temperaturene. E34en startet fint, men der sleit jeg med å få lukka dørene husker jeg. Måtte kjøre til jobb mens jeg holdt førerdøra 😅 Hadde jo ikke garasje på den tiden.

Året etter var vi på Hovden, da kjørte vi E34 nettopp fordi jeg ikke stolte på diesel i de temperaturene. Det viste seg å være lurt, den helgen var aldri "varmere" enn -20 og den ene dagen var det -28. Reisefølget kjørte en Passat TDI som nekta å starte, så da måtte vi klemme oss inn i E34en når vi skulle rundt i bygda. Derimot så forbauser det med hvor kraftig varmeapparatet er i disse gamle bilene, det kan være -15 mens inni bilen sitter man i t skjorte…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmepumpe,takker for forslag og har googlet litt 😊

https://www.toshibavarmepumper.no/varmepumper-luft-luft/signatur-25/

https://mee.no/privat/produktkategori/luft-luft-varmepumper/zen/

Att en gulvmodell eksisterte var nytt for meg 😅absolutt noe å tenke på 👍 Er det å anbefale/mulig felle rør fra utedelen inn i yttervegg før bordkledning kommer på ?(veggmontering) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Varmepumpe,takker for forslag og har googlet litt 😊

https://www.toshibavarmepumper.no/varmepumper-luft-luft/signatur-25/

https://mee.no/privat/produktkategori/luft-luft-varmepumper/zen/

Att en gulvmodell eksisterte var nytt for meg 😅absolutt noe å tenke på 👍 Er det å anbefale/mulig felle rør fra utedelen inn i yttervegg før bordkledning kommer på ?(veggmontering) 

Jeg har Daikin gulvmodell, og den går svært stille. Den blåser både langs gulv og opp. De har oppgitt noe lavere COP. Rør kan legges i veggen, men når du skifter pumpe en gang, så vil helst montørene skifte røra og det blir jo da vanskelig. Det forekommer også dimensjonsforskjell på røra etter fabrikat og størrelse på pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Maxmek skrev:

Jeg har Daikin gulvmodell, og den går svært stille. Den blåser både langs gulv og opp. De har oppgitt noe lavere COP. Rør kan legges i veggen, men når du skifter pumpe en gang, så vil helst montørene skifte røra og det blir jo da vanskelig. Det forekommer også dimensjonsforskjell på røra etter fabrikat og størrelse på pumpa.

Er det sånn att en gulvmodell i mange tilfeller gir mindre støy ? Ser ikke noe poeng og henge en klump opp på veggen heller selv om det er kommet mange fine modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Hadde gjerne sett at varmepumpeleverandørene videreutviklet og laget skikkelige takmodeller. Da kunne man prosjektert boligene med denne type oppvarming og nedkjøling som faktisk ser fint ut. 

Må få snekker til å tenke ut noe kreativ kamuflasje på utedelen 😄 En liten formue i bordkledning for så å maltraktere finish og bygg 🤷‍♂️😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Kaiteki 6600 er oppgitt til 19db, mens en Furo 6000 er oppgitt til 18db. Det en skal vite er at varmepumpeprodusentene oppgir laveste db ved kjøling, da dette gir lavere lydnivå enn oppvarming. Man kan si de lurer folk, men det er bare bevisst for å komme best ut når man sammenligner. Jeg synes det villedende, men sålenge man er klar over det så la det gå. SCOP-verdi på Furo 6000 er 4,1, mens Kaiteki 6600 har 5,1, så det er en vesentlig forskjell. Har solgt Mitsubishi i tidligere jobb og har bare godt å si om de :) Jeg anbefaler å gå opp et hakk på størrelse enn akkurat, Kaiteki 6600 dekker de fleste behov og jeg hører bare gode tilbakemeldinger om denne, også hos mine som har samme. Ved å legge litt ekstra og gå opp så vil en også slippe at pumpen jobber på fullt ofte og av samme grunn stillere. Det blir som å sammenligne å trekke vogn i en oppoverbakke med en X5 40d og en 316i , vi er alle enige i at X5en jobber lettere :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tony Soprano skrev:

Må få snekker til å tenke ut noe kreativ kamuflasje på utedelen 😄 En liten formue i bordkledning for så å maltraktere finish og bygg 🤷‍♂️😅

Boxfresh bilde av hvordan jeg har gjort det med rør til utedelen, istedenfor noen gruelige plastdeler.. 

IMG_20221211_190734150_HDR.thumb.jpg.72ad529fb8b3416cb1579decf9a79652.jpg

Så har jeg dradd utedelen 13 meter fra huset og nedom en mur, fant tilogmed ett bilde der man kan skimte pumpen helt oppe til høyre 😬

IMG_20221021_165207677.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger opp med Kaiteki 6600, bruker den til å varme opp stue og soverom i 1. etasje, går på medium/medium høy nå når gradestokken varierer mellom 10-11 minus om natten og -6 på dagen. Står på 23 grader. Lite støy. Hadde en trio utedel som ble byttet etter et halv år, begynte å støye virkelig mye, kona våkna og var nesten sjenerende for nabo. 😛 Hadde samme i forrige huset, og de er gull. Appen kan de få jobbe mer med, men styrer den via Tibber (som jeg ikke har strøm fra). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kaiteki 6600 selv, veldig fornøyd. Kom en pipelyd fra innedelen noen måneder etter installasjon, men de kom kjapt og fikset det. Appen er helt ræva (virker som den er designet for folk som administrerer bygg med mange varmepumper), men jeg kjører den via Home Assistant. Støynivået nå på vinteren er definitivt ikke 19dB, men jeg har støymåler i huset og "støyen" nå på nattestid er akkurat den samme som på sommeren når varmepumpen ikke går. Brukte Tibber før til å "smartstyre den", men har gått vekk fra dem pga alt rotet, så nå kjører jeg den uten noe særlig smartstyring. Trekker ikke mye strøm uansett.

Ila. ett døgn er det faktisk varmepumpen som trekker nest minst strøm (det andre er gulvvarme i diverse rom)

 

022F61E6-2E75-4415-B194-4CA7B48EC38D.jpeg

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tony Soprano skrev:

Må få snekker til å tenke ut noe kreativ kamuflasje på utedelen 😄 En liten formue i bordkledning for så å maltraktere finish og bygg 🤷‍♂️😅

Da jeg monterte min for snart 10 år siden så spurte jeg om de ikke hadde andre farger på kabelkanalen enn hvit. Montøren ble litt forbauset men der var det mye og velge mellom så da ble det en mørk en som blendet fint inn i kledningen. Synes nesten ikke. Han sa det ikke var mange som tok annet enn hvit og han og synes det var rart for prisen var jo den samme.

Jeg har uansett vært fornøyd med den Toshiba pumpen jeg monterte da. Den har durt og gått siden 2013 uten problemer men nå tror jeg at et lager i innerdelen begynner og bli litt dårlig.

Men jeg har aldri hatt service eller noen ting på den. Kun rengjort filtrene på innerdelen. Jeg spurte firmaet som monterte om service og han er en ærlig fyr og som han sa.

Da kommer vi og støvsuger litt ute og inne også kobler vi opp en måler og sjekker trykket. Den måleren slipper ut ørlite gass når vi kobler den opp og på tredje gangs service må du betale ekstra for ny gass siden vi har sluppet ut litt hver gang. Vi kan godt komme og gjøre det men det er ikke nødvendig.

Dette har stemt veldig bra, aldri hatt noen problemer før nå og det jeg har spart på service kan jeg heller legge i en ny pumpe når den jeg har ryker. Nå er min såpass gammel så noen app var ikke aktuelt da men heldigvis så hadde firmaet som monterte den laget en enkel bruksanvisning selv. Den som Toshiba hadde laget var så rotete skrevet så det var umulig å skjønne noen ting. Det er en kunst å skrive gode bruksanvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Skulebollen skrev:
23 timer siden, Tony Soprano skrev:

 

Boxfresh bilde av hvordan jeg har gjort det med rør til utedelen, istedenfor noen gruelige plastdeler

Dette var flott ! Forstår ikke att enkelte med sort eller mørk kledning smeller opp en hvit plastkanal på veggen 😅 Jeg vil gjerne felle dette i selve veggen. Hos meg skrur de all kledning så det lar seg gjøre bytte rør etc også om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...