Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det er helt legitimt at du ikke lar din stå på tomgang - på samme måte som at andre velger å gjøre det. Selv forstår jeg ikke at bilen på tomgang i 10 minutter uten belastning gir større slitasje på motor enn om du raser opp i beskjedne 2-3000 o/min på iskald motor. En bil og motor som er i orden, har da mer enn høyt nok oljetrykk til å sørge for at alle bevegelige deler får den smøringen den skal ha. 

Jeg må forresten korrigere utsagnet mitt om temperatur etter "et-to minutters kjøring". Jeg tok M550en i stad etter at bilen har stått stille siden forrige onsdag, og satt likeså på stoppeklokke i det jeg startet. Etter 1:03 blåste det god varme fra varmeapparatet og på 2:07 begynte temperaturnåla å bevege seg. På 2:18 var nåla over blått merke og på 2:55 var nåla rett opp. :) 

Det er skrevet en del om at det ikke er heldig for motoren å la den gå på tomgang fra kald. Det står blant annet i instruksjonsboken til både G30en, E39 og E34 at dette er noe som bør unngås. Står for så vidt mye rart i en instruksjonsbok, men akkurat dette synes jeg har noe for seg når man vet hvorfor dette ikke er heldig. Men direkte skadelig for motor er det selvfølgelig ikke 😀

https://www.firestonecompleteautocare.com/blog/driving/why-you-shouldnt-idle-car-in-cold/#

Ellers så må jeg si at din bil blir vanvittig fort varm. Den oppnår raskere driftstemperatur enn min E34 med M50. Nå ble jeg litt inspirert og skulle ut for å handle nå tidligere i kveld. Så jeg tok samme eksperiment som deg. Bilen har riktig nok ikke stått mer enn siden i formiddag, men den har stått ute og i +2 grader. Startet ikke Webasto

Etter 2:18 blåser det godt og varmt fra varmeapparat.

Etter 6:16 så er nåla ute av det blå feltet

D447980B-B669-4CB7-B349-A186324017E8.thumb.jpeg.fc9f20b191f9740eeebe357ab4c4c7a5.jpeg

Etter ytterligere noen minutter er jeg på motorveien i 110 km/t, ikke før 9:33 står nåla der den skal..

D47BB069-03E9-4F75-89AE-147C8E40AFE9.thumb.jpeg.d820d302bdd298626f755fcd81fc82b6.jpeg

Hvorfor tar min så lenger tid enn din? Jeg har også Cold Clima pakke og fire soners klima. 

2 timer siden, papertiger skrev:

Det er vel akkurat på en moderne dieselmotor dette har noe for seg :) temperaturnåla i vår F11 med N57 motor og kaldklimapakke beveger på seg likt som @Saltkjelen beskriver - et par min så er nåla godt på vei oppover. På F36’en derimot med B47 motor kjører jeg ofte i Sport mode (da ligger den konsekvent ett gir lavere) eller manuell mode når det er kaldt de 15 minuttene til/fra jobb for å få opp tempen i motoren litt fortere da den er sykt treig til å bli varm i forhold til N57’en. Det funker. Passer på å ikke belaste motoren, den går lett med lav belastning.

1 time siden, Daniel. skrev:

Min 530d som ikke har kaldklima pakken bruker heller ikke spesielt lang tid før nålen begynner å bevege seg oppover.

En F30 335d jeg lånte, brukte mye lengre tid på å få bevegelse i nålen og ikke minst opp til midten.

Men dette med temperaturnålen og hvor "ubrukelig" den egentlig er, har jo @///M-ini95 vært inne på før 😅 Kan i hvertfall ta den med en klype salt.

Min tidligere F10 530d hadde ikke Cold Clima eller fire soners klima, den tok enormt lang tid på å bli driftsvarm. Måtte nok kjøre opptil 15 min før temp måler sto rett opp…disse bilene er det vel oljetemp måler på? G30 har kjøleveske temp måler. Har deres F11 fire soners klima @papertiger og @Daniel.. Din 420d og den F30 335d som Daniel kjørte har vel ikke firesoners klima, samme som min F10. Kan dette være årsaken, jeg bare spekulerer 😅

Burde ikke da min G30 bli like fort varm, eller har de gjort forandringer på B57 og N57 motoren her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette med temperaturmåler/viser i instrument panelet, så er Caddy dirsel 2022 modell på jobben, helt varm allerede fra 66 grader, på både olje og kjølevann. I følge instrumentpanelet.

Jeg anser min egen m57 som høvelig varm etter ca 15 min med kjøring, med kaldstart fra ca -7 grader. Da er oljen ca 80 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Min tidligere F10 530d hadde ikke Cold Clima eller fire soners klima, den tok enormt lang tid på å bli driftsvarm. Måtte nok kjøre opptil 15 min før temp måler sto rett opp…disse bilene er det vel oljetemp måler på? G30 har kjøleveske temp måler. Har deres F11 fire soners klima  og . Din 420d og den F30 335d som Daniel kjørte har vel ikke firesoners klima, samme som min F10. Kan dette være årsaken, jeg bare spekulerer

Burde ikke da min G30 bli like fort varm, eller har de gjort forandringer på B57 og N57 motoren her. 

Min 530d har ikke fire-soners klima nei. 335n hadde heller ikke det ut ifra hva jeg kan se på utstyrslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald klima pakken er på de fleste biler bare oppvarmet dieselfilter/veivhusventil og noe annet småtteri, men aldri noe som skal påvirke hvor varm den blir når det er kaldt

en tysk bil har samme termostater som en nordisk, og tyske biler kunne også komme med spjell på utvalgte modeller

og mener noen at det er for dårlig smørning ved kaldstart på bilen sin slik at den ikke kan stå på tomgang noen minutter så har bilen feil olje, med mindre vi snakker temperatur under 40 minus

Her står bilene å suser 30min før avreise og da er det god temp

gjorde det samme med 550d selv om den hadde webasto siden motor ikke ble varmet, bedre å la den gå seg varm før belastning

enn å belaste den opp til driftstemp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man sammenligne motortemp så må man sammenligne epler med epler. Motortempviseren på F serien kan være veldig misvisende, da det står den viser motorolje, men bilen bruker sensoren for kjølevannstemperatur for å beregne hva oljetemperaturen ligger på. Napper man ut sensoren for kjølevannstemperatur, så vil det slå ut på displayet som viser "oljetemperatur". I ISTA får du opp oljetemp på motor som en helt annen verdi, og det er fordi den bruker oljenivåsensoren i bunnpanna for å gi en oljetemp verdi. Her har jeg sett over 30-40 grader forskjell mellom det ISTA sier er oljetemp og det displayet viser. 
Funny enough, går man inn og leser liveverdier fra EGS modulen (girkasse), så får man opp to forskjellige verdier for oljetemperatur for motor. Den ene viser det samme som den du finner i DDE, og den andre viser nøyaktig det samme som du får opp i KOMBI instrumentet. Hvorfor den befinner seg i girkassemodulen og hva den faktisk skal være godt for, vet jeg ikke. 

Så skal man sammenligne, må man i det minste lese av samme verdier, og det er "coolant temp" i secret menu. Har sett F10 med N47 ha 73 grader i coolant temp og 97 grader i oil temp, hvor på min vil ha så høy oljetemp først nå kjølevæsketemperaturen er på minst rundt 88 grader. 
Videre kan det å sammenligne F1x og F3x bli litt feil det også grunnet at F1x ofte har fordelen med å ha active shutters i grillen. 

Og så må man huske at på 6WB så er "rett opp" 90 grader. Det er ikke lenger 100, som man ser på f.eks 6WA. De ti siste gradene kan utgjøre stor forskjell når man sammenligner, for man tror at den ene har nådd toppen og den andre ikke. Derfor kommer vi tilbake igjen til det å sammenligne epler med epler. 
Min F10 synes jeg bruker tid med å bli varm. Den har ikke i nærheten av den tempstigningen som f.eks @Saltkjelen@papertiger @Daniel. beskriver, men så er min en pre lci med N47 BiTurbo, hvor på min også har større kjølekapasitet enn en vanlig N47. Faktisk like mye kjølevæske i min som en N57, noe som også kan påvirke sammenligningen ytterligere. 
Og her kommer det morsomme igjen, min blir like fort varm som de tidligere nevnte bilene, men det er KUN hvis bilen setter i gang DPF regen. Når coolant temp på min nærmer seg 60 grader, vil den skyte fart mot 90 på veldig kort stund og lukta av DPF regeneringen kjennes tydelig når man går ut av bilen. Utifra det jeg har lest i TIS, er bilen programmert for å endre på visse ting for få opp temperaturen, som f.eks ved å bruke gasspjeldet til å strupe på lufttilførselen. Dette kaller de for en "warm-up phase" før man går inn i fasen kjent som regenerering. 
Så det er mulig at forskjellene mellom to like biler er software relatert også, men igjen det blir bare spekulasjoner fra min side. 
Ting jeg skriver her er langt ifra en fasit, men jeg har klødd meg noe jævlig i hue på hvorfor det er så forskjell mellom biler, som tilsynelatende skal være like. 

Så in short, viktig å ha like variabler når man sammenligner. Dette være seg å se på de samme verdiene, nogenlunde samme motor og at kjørestil er lik. Jeg kan lett få tempen opp på min opp til 88 på få minutter. Det er bare å finne en oppoverbakke eller gi gass, bremse ned og så gi gass igjen noen ganger. Skal love dere at det blir varmt i motor da :P

Edit: 
Kan også legge til at min blåser varmt etter under et minutt, men det er fordi PTC varmeren blir aktivert når det er under 5+ grader ute. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har fått med meg tar det litt tid før bl.a bilens partikkelfilter har fått en tilstrekkelig temperatur for å virke ordentlig. Lokalt vil man derfor få mindre rene avgasser hvis bilene f.eks i byene går på tomgang før de kjøres. Kjøres bilene umiddelbart vil det gå kortere tid før bl.a partikkelfilteret virker optimalt. Jeg tror dette var en viktig begrunnelse for anbefalingen om å ikke la bilene gå på tomgang rett etter at man har startet.

Jeg har uansett alltid latt mine dieselbiler gå på tomgang mens jeg f.eks skraper vinduene for is. På den måten tar det ikke lang tid før motoren får normal driftstemeperatur når jeg først har begynt å kjøre. Ellers er det utrolig hva et deksel foran radiatoren kan gjøre for å få opp varmen på kjølevannet. Vår Citroën C4 Picasso kom med et slikt deksel som standard (faktisk to stk.). Nyere BMW'er har vel et mer imponerende automatisk/mekanisk system for blending av fartsvinden foran radiatoren.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå bak en G20 330e i 90 sona i dag, han lå konsekvent i 90 km/t som for såvidt er greit. Jeg hadde lyst til å kjøre litt fortere og siden det kun var meg og han på veien så planla jeg en forbikjøring ved neste forbikjøringsfelt. Som tenkt så gjort, jeg starter en forbikjøring…og så responderer treskallen med å gi på så jeg ikke skal komme forbi. Jeg gir på litt ekstra og han svarer med å gi på enda mer, jeg blir forbanna og gir alt jeg har…det gjør han også. 330e går godt, men 540en har litt mer å stille opp med, men dette gjør jo at vi begge kommer opp i fengsels hastigheter før forbikjøringsfeltet er slutt og jeg må legge meg inn foran han. Jeg legger meg i 105 km/t og han ligger nå rett bak meg med Laserlysa på full styrke…for å liksom blende meg. Jeg tenker bare Auto dim speil for the win din dust, det eneste han oppnår er å pisse off en rekke vogntog og andre billister i motgående kjørefelt. Jeg holder meg i 105 km/t og etterhvert så legger han seg i 90 km/t og forsvinner, men stadig med fjernlysene på. 

Jeg bare lurer på hva i allverden som foregår i hode på folk. Jeg holdt hele tiden god avstand og gjorde ikke noe for å provosere. Jeg vet at noen liker å ligge først "i køen", og sånn sett ikke vil slippe noen forbi. Men jeg hadde tenkt å kjøre vesentlig fortere enn det tempo han holdt. Eneste gale jeg gjorde var å la meg provosere og kjøre så fort jeg gjorde bare for å komme inn foran. Men jeg vet jo at jeg hadde blir stuck bak han i 90 km/t igjen så fort forbikjøringsfeltet tok slutt. Jeg begynner å bli mer og mer klar for å ta steget ut å installere dashcam i mine biler, jeg ser mer og mer unormal og skremmende atferd i trafikken. Jeg har liksom bare ikke likt tanken på å ha ett sånt kamera med ledninger for rot hengende i frontruta. Men nå får man vel nye BMW med Drive Recorder fra fabrikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drive recorder i vår iX3, tar opp 40 sek med video ved krasj eller ved ønsket behov. 

Ikke lekt med denne ennå, ble jo påkjørt for et par uker siden, men bakfra. 
Litt usikker på om den filmer kun forfra?!

i iX vet jeg du kan ta selfie og annet, mao, må da minst et kamera være rettet innad mot kupe’en.

Men du har rett, det er mer og mer absurd kjøring, mer aggressiv kjøring og også merkelig oppførsel!
Her om dagen var det en som nesten løp ut av sin egen bil og var fullstendig i harnisk fordi jeg stoppet for en gammel dame som skulle over veien ved fotgjengerovergang. Holdt på å gå ut til han, men besinner meg - han virket ruset, så orket ikke noe drama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle hjem fra jobben her om dagen. Tidlig en søndags morgen. Lå en bil foran meg også meg så kom det en til et stykke bak meg. Den foran meg ble stoppet for og blåse litt og da bremset jeg ned og stoppet jeg også for det var på en vanlig vei inne i byen. Da presterte bilen bak meg og gi en tut for at jeg stoppet. Gjett hvem som også måtte avgi en blåseprøve til politiet. Noen er bare rare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg legger meg i 105 km/t og han ligger nå rett bak meg med Laserlysa på full styrke…for å liksom blende meg. Jeg tenker bare Auto dim speil for the win din dust [...]

Ble du ikke blendet på passasjersiden, altså? :P  (les det som et stikk til BMW som er så vanvittig kjipe at de har gjort kostnadskutt på noe så enkelt som et speil). Ellers fungerer vel laserlysene kun i auto, men poenget står seg uansett - tullinger som dette finnes det nok av. 

Drive recorder bruker alle bilens kameraer (front-, side- og bakkamera), og filmer vel i 20 sekunder før og 20 sekunder etter at man har trykket på knappen. Kjekk sak, men det skulle vært mulig å filme lenger. Sannsynligvis holder vel 40 sekunder for de fleste scenarioene uansett.

Kjørte i byen en sen lørdagskveld for litt siden. Da stormer det en tulling ut i veien foran bilen før han beveget seg mot passasjerdøren med en gjenstand i hånda. Jeg blir ofte ikke satt ut av sånne hendelser, men jeg kjente et sekund der at jeg vurderte å kjøre han ned ref. episoden med knivmannen og politipåkjørselen i Oslo tidligere i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en episode her for 2-3 uker siden. En motkommende Leaf kom over i mitt kjørefelt i en sving ut av en tunnell. Når vi kommer i 80 så er marginene små. Det gikk, men det var på håret. Dashcam integrert, men ja. Ikke verdens beste kvalitet inni en tunnell, men sees i filmen under. 

Edit: Blinkingen man ser er ny update at ved hard bremsing så blinker bremselysene bak hurtig som varsel om at det er fare. Så der er ikke jeg som går bananas :lol: 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål. En bil lekker kjølevæske, ingen vet hvor. Fungerer det med slik radiatorsement fra Biltema? Eller en slik? https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/motorpleieprodukter/kjoletetning-003913/

Eller er dette humbug?

Forøvrig 2005 Rav4 diesel.

Kjenner jeg har lite lyst til å hjelpe å skru på en bil jeg ikke kan noe om. 😬

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Som oftest, vil det nok fungere, men det er blir jo et helvete etterpå. Det legger seg jo der det ikke skal og man får jo avleiringer overalt og evt problemer med det.

Det beste er bare å lete bedre og se etter oppbygning av krystaller fra kjølevæske.

Men om planen er å bli kvitt bilen om ikke så lenge og man bare vil at den skal gå, så burde man nok prøve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Otis skrev:

@Marius2002 Som oftest, vil det nok fungere, men det er blir jo et helvete etterpå. Det legger seg jo der det ikke skal og man får jo avleiringer overalt og evt problemer med det.

Det beste er bare å lete bedre og se etter oppbygning av krystaller fra kjølevæske.

Men om planen er å bli kvitt bilen om ikke så lenge og man bare vil at den skal gå, så burde man nok prøve dette.

Takk for kjapp feedback. Da får jeg vel hive på meg kjeledressen å kjøre entur til vedkommende å se hva jeg finner ut. Jeg har ikke letet i det hele tatt og hadde helst sett å unngå å mekke mer enn nødvendig på denne bilen, men jeg må nok. Er slekta til fruen sin bil, en kan ikke si nei heller da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Opprett ny...