Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, Marius2002 skrev:

Takk for kjapp feedback. Da får jeg vel hive på meg kjeledressen å kjøre entur til vedkommende å se hva jeg finner ut. Jeg har ikke letet i det hele tatt og hadde helst sett å unngå å mekke mer enn nødvendig på denne bilen, men jeg må nok. Er slekta til fruen sin bil, en kan ikke si nei heller da :lol:

Kjenner meg igjen i situasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den er passert 300’km og de har håp at den skal leve i enda 4-5 år. Jeg er litt pessimist for jeg vet maset som blir og tilstand den er i nå. Siste 3 månedene er det byttet startmotor, bremsecaliber begge sider fremme, og nå er det tull med kjølevæske. Har også hørt antydninger til uling fra turbo, bilen er egentlig klar for kondemnering, dessverre. Skal på EU nå i januar og om den går igjennom så skal jeg gi de en vinflaske. Men men, jeg sier ikke at de skal kjøpe helt nytt og dyrt, men være litt realist på det objektet de har i den tilstanden den er i (mye rust og slitasje) og vedlikeholdet som har vært(eller mangel av sådan). :) Takk for svar! Får finne frem termodress og hodelykta og kjøre ut ikveld :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en stor lekkasje på radiatoren til skurtreskeren for en del år siden. Siden dette var i skuronna og vi ikke kunne vente på en nye en så ble det en handletur til nærmeste rekvisita forretning. Jeg tror vi kjøpte tre eller fire pakker med noe lurium pulver vi skulle helle på og det fungerte forbausende bra. Tettet med det samme og dette kjørte vi med i mange år etterpå. En motoren i en skurtresker går med maks belastning hele tiden men vi hadde aldri noe problem med varmgang etter denne nødreparasjonene.

Og en liten historie til @Fredrik 90 om rar kjøring. Jeg jobber jo som lokomotivfører og her om dagen så sto jeg på Mysen og ventet på at bommene skulle gå ned så jeg kunne kjøre. Da stoppet det en bil når veianlegget begynte og blinke akkurat som man skal, men bilen som kom bak hadde veldig dårlig tid så han  vrengte forbi og under bommene mens de var på vei ned. Det slutter aldri og forbause meg hva man ser i trafikken.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt hvor mye varme varmeapparatet stjeler på en 6'er diesel (med en Webasto som ikke funker). Startet med kjølevann på -12 grader. Kjørte deretter uten varmeapparat (Leaf-simulator?) i ca. 12 minutter før jeg var oppe i ca. 70 grader motortemp. Rundt 5 av disse minuttene trykket jeg på tableten med bilen på tomgang. Utetemperatur -18 +/-2 grader. Ved å skru på varmeapparatet på 24 grader gikk motortemp umiddelbart ned med ca. 10 grader på 30 sekunder. Vær obs på at strekene ved turtelleren på E6x pre-LCI ikke går bakover når temperaturen detter ned. Konklusjonen fra min side er egentlig klar. Så lenge vifta er i auto og har litt hastighet på seg (bilen er ikke gjennomvarm) så stjeler varmeapparatet mye varme. Stasjonsvogn/SUV naturligvis verre enn sedan.

image.thumb.jpeg.00d935fecacc047b7ab2d9b2baa32b5e.jpeg

Skrudd på varmeapparatet:

image.thumb.jpeg.d2c1ee64d75f6bc0f06b520633551d7e.jpeg

Resten av turen lå den på 60-75, avhengig av hvor mye varmeapparatet gikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet e60 mot e70, uten webasto, men med 4 sone klima og  3 elektriske varmere på e70. Og med mer motstand på alle måter, mht vekt og luft, så bruker e70 også mer diesel.

Da er det ikke så kult med e60 uten webasto. Mens e70 uten webasto er helt kurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver lotteriet selv. Noen som befinner seg i Sverige eller skal dit i nærmeste fremtid? Prøver å bestille en del fra bildelsbasen men firmaet ønsker ikke å få det fraktet til Norge, usikker på hvorfor da jeg har bestilt deler fra samme side før uten problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at folk med dashcam er passiv-aggressive drittsekker som oppsøker situasjoner i trafikken slik at de får "action" på film.  Typisk folk som står på forkjørsretten selv om sunn fornuft sier annet, folk som nekter å flette, gir flatt jern inn i rundkjøringer, ligger på hornet for å provosere frem en reaksjon og generelt kjører aggressivt med trafikkforståelse som et kvinnfolk. 

Misforstå meg rett, jeg er en aggressiv og offensiv sjåfør selv. Men jeg forsøker aldri å legge skylden over på andre, da jeg vet utmerket godt hvordan ting funker på veien.  Man må ta ansvar for egne handlinger og være en mann. Ikke en dramaqueen-social-media-kjerring med dashcam som forsøker å lage drama ut av hverdags-situasjoner som folk flest har glemt innen dagens utløp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2022 den 23.54, Snagg30 skrev:

Prøver lotteriet selv. Noen som befinner seg i Sverige eller skal dit i nærmeste fremtid? Prøver å bestille en del fra bildelsbasen men firmaet ønsker ikke å få det fraktet til Norge, usikker på hvorfor da jeg har bestilt deler fra samme side før uten problem. 

Er der nå om du fortsatt er på utkikk etter noen. Kan sikkert ta med noe så lenge det ikke tar for stor plass (har relativt full bil) og det ikke bruker for lang tid på frakt hit (skal dra om ikke så mange dagene). Er i Vesterås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Galro skrev:

Er der nå om du fortsatt er på utkikk etter noen. Kan sikkert ta med noe så lenge det ikke tar for stor plass (har relativt full bil) og det ikke bruker for lang tid på frakt hit (skal dra om ikke så mange dagene). Er i Vesterås. 

Meget hyggelig av deg, mange takk! :) men jeg fikk ordnet via et norsk selskap i går, men igjen mange takk for tilbudet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er artig når unger har teknisk interesse, har en liten nabotass som elsker å se på når jeg freser snø, sitter og ser på med store øyne, prøvde i hele fjor å spørre om han ville prøve, men nei det turte han ikke.Så rett før jul så kom han med en gang jeg spurte:).Fresen er slik at man må sette spaken i fremover, trykke ned håndtaket for fremdrift og så trykke inn en knapp for å starte selve fresen. Viste han det en gang så fikset han resten selv!Helt utrolig hvordan en liten hjerne fungerer20221215_185323.thumb.jpg.4b3d8f021a90e886de567837c35822c6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som ikke følger med i tiden eller har spesielt prisen på sommerdekk i større dimensjoner gått kraftig opp? Kikker på 20" sommerdekk til F11’en om det skulle bli aktuelt; Eksempelvis Michelin PSS* i 245+275 dimensjon ligger til snaue 18000kr på dekkonline. Mens 4 stk Michelin PS5 i 245/40-19 ligger til rundt 10000kr samme sted, som ikke er avskrekkende og noenlunde i tråd med hva jeg har betalt før. Det er jo nesten dobbel pris for førstnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...